Litiumbatteri Shido - bra eller dåligt?

Har ett Yuasa blybatteri från 2007 i GSX1300R. Funkar bra. Men så har det aldrig utsatts för "patenterad" laddteknik sedan det kom till mig 2013 utan bara laddats i garaget med konstantspänning enligt Yuasa's och Tudor's anvisningar för underhållsladdning, 13,7 Volt.
Är det inte fantastiskt så bra "patenterat" säljer 2022 för en batterityp som funnits i 150 år.
Rimligen borde väl alla patent för laddning av blybatteri ha gått ut för länge sedan.
Och "nya" patent är enbart försäljningsargument för att kunna sälja företagets batteriladdare.
Och det funkar !
Även om då och då kommer en undran, måste jag byta laddningsregulator på hojen om jag byter från blybatteri till lithiumbatteri. Och om litiumbatteriet funkar med samma laddregulator på hojen som blybatteriet, varför måste jag då ha en särskild litiumladdare hemma för underhållsladda hojen ?
Jo på grund av de patenterade teknikerna i nya hemblyladdare som kan förstöra ett litiumbatteri. :hihi
Precis som dom nya patenterade teknikerna långsamt men säkert förstör ett blybatteri !
 
Last edited:
Berättigad fråga!
Jag tänker att elektronik drar lite ström hela tiden, och kanske man bör fylla i lite elektroner slutet av vintern i alla fall?
Att man laddar ett batteri när det behövs, det har jag inga problem med.
Men att underhållsladdning skulle förbättra livslängden på ett batteri, det har jag ännu inte sett nå't bevis för.
 
...Så rent teoretiskt borde man kunna som gundj skriver ladda med vanlig Biltemaladdare.
Kanske inte idealiskt, men ladda i 2-3h borde ju funka bra med vanlig laddare...
Något förenklat kan man dela in KLOK batteriladdning i tre faser.
Laddning 0-10%: Här skall man ta det lugnt, för cellerna kan vara extremt obalanserade. Vissa kan t.o.m. vara reverserade.
Laddning 10-80%: Här laddar man med den ström som står angivet på batteriet. Ofta 0,1 C för blybatteri, och 1,0 C för litiumbatterier.
80-100%. Nu är det dags att ta det lugnt igen och det är inte säkert att man skall ladda hela vägen till 100%.

Och först nu kommer svaret på tepåsens fråga: I det mittre intervallet (10-80%) går det utmärkt att ladda ett litiumbatteri med en blyladdare.
 
Att man laddar ett batteri när det behövs, det har jag inga problem med.
Men att underhållsladdning skulle förbättra livslängden på ett batteri, det har jag ännu inte sett nå't bevis för.

Om hojen inte tar ström under vinterdvalan behöver man inte ladda ett lithiumbatterier för de har låg självurladdning. Vill man va extra rädd om sitt litiumbatteri så laddar man ur det till 80-85% av full ladd för de är bästa vilovolten på litium, de sliter minst på batteriet att ligga på den volten. Vid undanställning för vinter drar jag ur lite ström genom att starta om hopen 3-4ggr. Jag orkar inte ens ta lös kablarna från batteriet för jag brukar starta hojen då o då under vintern. Om jag måste ladda så kör jag vanlig dumladdare för blybatteri för de är mest lika hojens laddning. Mitt litiumbatteri har inbyggd balanserare. Jag skulle aldrig köpa ett litium som inte har inbyggd balanserare för då laddas det helt utan balansering under större delen av sitt liv, dvs så länge hojen är igång. Och dessutom blir man tvungen att köpa specialladdare.
 
...Vill man va extra rädd om sitt litiumbatteri så laddar man ur det till 80-85% av full ladd för de är bästa vilovolten på litium, de sliter minst på batteriet att ligga på den volten...
Jag håller med om att litiumbatterier inte bör lagras fulladdade.
Men ditt sätt att blanda "ladd" med "volten" förvirrar mig.
Menar du 80-85% State of Charge eller menar du 80-85% av nominell spänning?
 
Att man laddar ett batteri när det behövs, det har jag inga problem med.
Men att underhållsladdning skulle förbättra livslängden på ett batteri, det har jag ännu inte sett nå't bevis för.
Det finns två saker som är riktigt dåligt för livslängden på ett batteri.
Det ena är värme, och det andra är "underspänning".
När batteriet blir urladdat så sulfaterar det, och det är en i princip oreverserbar skada när det gäller kapaciteten.
Alla batterier har dessutom en viss självurladdning, så detta i kombination med att fordonen kan dra en viss ström även i avstängt läge gör att underhållsladdning är nödvändigt.
Alternativt kan du ladda det fullt, koppla bort det, och förvara det kallt, det minskar självurladdningen.
Så underhållsladdning är absolut berättigat vid förvaring av ett batteri om du vill bibehålla kapaciteten på det.
Vi normalt och dagligt bruk i ett fordon så behövs det sannolikt inte.
När det gäller lithium-tekniken så har jag inte tillräckligt mycket fakta för att uttala mig, men framtiden får utvisa det.
 
Var köper ni era Shorai batterier? Hoppas på att det finns återförsäljare i Sverige
Jag köpte mina här inklusive laddare
 
Att man laddar ett batteri när det behövs, det har jag inga problem med.
Men att underhållsladdning skulle förbättra livslängden på ett batteri, det har jag ännu inte sett nå't bevis för.
Inget bevis men man kan ju läsa Batteritillverkarnas rekommendationer.
"Long life on float standby"
2,275 V per cell blir med 6 celler 13,65 Volt.
På annan sida från Yuasa var det 13,65 Volt angivet med +-1% dvs från 13,51 Volt till 13,79 Volt
Samt att det här är vid +20C. Med sedvanlig korrektion för temperaturen ca -0,003 V / grad och cell, dvs för 6 celler - 0,018 Volt/grad.
Dvs vid +10C ska spänningen ligga på ca 13,65 Volt + 0,18 Volt = 13,83 Volt (+-1%) Inget jag brytt mig om i vårt källarvarmgarage som aldrig går under +5C på vintern.
Den stora fördelen ligger i att batteriet inte laddas ur med Float charge
varken på grund av batteriets självurladdning
eller
för hojen drar lite ström från batteriet när hojen står i garget, på en BMW R1200 ca 12 mA. På BMW'n från 2016 var originalbatteriet slut 2020 trotts att den stått med en Ctek Zafir 45 i garaget. En Ctek som på slutet laddade batteriet var 90 sekund. Dvs laddnning till ca 14,3 Volt med ca 1A, följt av urladdning ner till ca 12,85 Volt och så en ny laddning. Och batteriet har bara ett antal "cykler" innan batteriet är slut. Och batteriet var slut 2020.
Att jämföra med batteriet i GSX1300R som alltid står på Float charge i garaget. Inga cykler.
Det är nu 15 år gammalt, still going strong.
Och det 15 år och still going strong klarar säkert också ett välskött Litiumbatteri från en kvalitetstillverkare.

Finns under Support Datablad här
1655031111887.png
för
 
Last edited:
Trots eller p.g.a.? batteri
Nja drar hojen 12mA från batteriet i garaget 0,012Ah varje timme så är ett 14Ah batteri tömt efter ca 1200 timmar eller ca 7 veckor. Och eftersom startblybatterier mår bäst av att var 100 % laddade dvs inte laddas ur så har ju Cteken förlängt batterilivet till 4 år, dvs 4 x 52 / 7 = ~ 30 ggr. BRA Va ?
Ja allt beror som vanligt på hur man räknar.

Men problemet ligger väl egentligen i att en BMW R1200 2016 drar 12 mA från batteriet i garaget. Och att som en följd Ctek Zafir behövde göra en laddning (batteriet var nere på ca 12,85 Volt) var 90 sekund. En Kawasaki ER5 med Ctek Zafir 45 fick en laddpuls på 2 timmar.
Dvs BMW'n behövde laddas 80 gånger oftare än Kawasakin. Med samma laddare.....
 
Last edited:
Jag håller med om att litiumbatterier inte bör lagras fulladdade.
Men ditt sätt att blanda "ladd" med "volten" förvirrar mig.
Menar du 80-85% State of Charge eller menar du 80-85% av nominell spänning?

Ja, ladda ur det va fel ordval, jag belastar ur det ner till ca 80% av nominell spänning.
I länken skriver de minst 50% av fulladdat batteri, runt 13v är bra vilovolt. Fulladdat litiumbatteri är 13,4v skriver "Batteripoolen"
Fler skötselråd för vinterdvalan (litium) är att motionera de 1 gång i månaden, ur med lite spänning och häll i det igen :hihi
 
Shido, och dess kloner, har intern balanseringselektronik.
Shorai däremot, har en åtkomlig balanseringsport.
Så dom som har "intern balanseringselektronik" behandlar man som blyackar och innebär inget negativt för elsystemet på en hoj utvecklad för blyackar?
 
Så dom som har "intern balanseringselektronik" behandlar man som blyackar och innebär inget negativt för elsystemet på en hoj utvecklad för blyackar?
Hojen märker nog ingen skillnad på
-blybatteri
-litiumbatteri med intern balanseringselektronik
-litiumbatter utan intern balanseringselektronik
Däremot bör litiumbatteri utan intern balanseringselektronik då och då balanseras för att fungera lite längre innan dags för byte till nytt batteri.

Och man ska kanske inte heller bortse från risken att litiumbatteriet börjar brinna.
Står hojen ute innebär det väl inget särskilt mer än förlorad hoj.
Står hojen inne i en byggnad så kan det ju vara läge fundera på konsekvenserna om branden sprider sig till byggnaden. För egen del med med andras hojar i det gemensamma källargaraget under ett flerfamiljshus avstår jag från Litiumbatteri.
Kanske för en kollega på jobbet fått bära ut sin rykande dator på gården en förmiddag.
Den datorn gick sedan till återvinning.

Men är man så här fit så är det ju svårt att banta bort ett blybatteri från magen.

Det är inte jag, så jag jobbar på att minska min egen vikt. Finns möjlighet ta flera blybatterier på mindre mage för mig ....
 
Last edited:
Så dom som har "intern balanseringselektronik" behandlar man som blyackar och innebär inget negativt för elsystemet på en hoj utvecklad för blyackar?

Yes köp ett litium med inbyggd balansering så kan du ladda med vanlig dumladdare för blybatterier. Och iom inbyggd balansering så är de även överladdningsskydd på alla celler.
Jag antar att alla litiumbatterier för hojar mf fordon har inbyggd balansering om de inte har extra utv balanseringskontakt. Men säkrast är såklart om de står i besk att de är inbyggd balansering.
Jag har laddat mitt litiumbatteri (KtM 990) med halvsmart laddare, dvs en halvdum laddare från Jula och den funkar otroligt bra.
Jag måste slå ett slag för denna billiga laddare för den är stenbra både som underhållsladdare och snabbladdning, jag säger bara köp!
 
Yes köp ett litium med inbyggd balansering så kan du ladda med vanlig dumladdare för blybatterier. Och iom inbyggd balansering så är de även överladdningsskydd på alla celler.
Jag antar att alla litiumbatterier för hojar mf fordon har inbyggd balansering om de inte har extra utv balanseringskontakt. Men säkrast är såklart om de står i besk att de är inbyggd balansering.
Jag har laddat mitt litiumbatteri (KtM 990) med halvsmart laddare, dvs en halvdum laddare från Jula och den funkar otroligt bra.
Jag måste slå ett slag för denna billiga laddare för den är stenbra både som underhållsladdare och snabbladdning, jag säger bara köp!
Hur underhållsladdar Hamronen ?
Håller den konstantspänning ca 13,7 Volt
eller håller den på med laddningscykler mellan x Volt och laddar sedan upp till y Volt ?
 
Kan bara hålla med.
Köpte två stycken på rea efter att Boris jr rekommenderade dessa!

Har inte detaljstuderat laddkurvan men vad jag sett så verkar den starta på batteriets aktuella volt,jobba sig upp till lite över 14 volt o sen backa till 13,6-13,7 volt där den stannar.

Använder laddaren till vanliga gelbatterier i bil o mc så hur det funkar med litiumbatterier kan jag inte svara på.

Jag har inte använt mina c tekladdare sen jag köpte dessa iaf.
Dom har ju någon laddfunktion som verkar starta om hela tiden samt att volten stannar på ca 12,8 volt när batteriet är fulladdat.
Jag måste slå ett slag för denna billiga laddare för den är stenbra både som underhållsladdare och snabbladdning, jag säger bara köp!
,-
 
Kan bara hålla med.
Köpte två stycken på rea efter att Boris jr rekommenderade dessa!

Har inte detaljstuderat laddkurvan men vad jag sett så verkar den starta på batteriets aktuella volt,jobba sig upp till lite över 14 volt o sen backa till 13,6-13,7 volt där den stannar.

Använder laddaren till vanliga gelbatterier i bil o mc så hur det funkar med litiumbatterier kan jag inte svara på.

Jag har inte använt mina c tekladdare sen jag köpte dessa iaf.
Dom har ju någon laddfunktion som verkar starta om hela tiden samt att volten stannar på ca 12,8 volt när batteriet är fulladdat.

,
Verkar ju var helt perfekt, laddar först till strax över 14 Volt.
Går sedan till underhållsladdning med konstant spänning på ca 13,6-13,7 volt.
(Som Yuasa och Tudor rekommenderar !)
När jag läser sådant så är det bara att rekommendera den laddaren !
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top