Intressant film. Varm plats, +38 C respektive +43 C, Pakistan ? eller Indien ?
Fungerade shunt regulatorn, lite hög spänning, såg 14,79 Volt på batteriet och 20 Ampere (typiskt shunt),
Serieregulatorn 14,37 Volt.
Intressant film. Varm plats, +38 C respektive +43 C, Pakistan ? eller Indien ?
Fungerade shunt regulatorn, lite hög spänning, såg 14,79 Volt på batteriet och 20 Ampere (typiskt shunt),
Serieregulatorn 14,37 Volt.
Har nu den här Shindengen serie/open regulatorn liggande på sambons köksbord. (Hon skulle bara veta)
Lite förhastat köp och jag stör mig nu lite på alla olika data man hör om den. Jag har hört 27A, 30A, och 35A. Att den är begränsad till 10000rpm borde inte vara ett problem eftersom den inte var tänkt att sitta på en 600a som varvar 17000.
MOSFET shunt/short'en som sitter på hojen nu är väl specad 50A tror jag. (Shindengen FH020BA)
Tanken var ju lite grann det där med att skona generatorn rent allmänt men också nu när jag provade LED-ljus osv. Men nu skiter nog sig det projektet också...
Se tråd, inlägg #244
Hej Gubbar! Efter misstanke om skum laddare jag har funderar jag på att strunta i den och använda en powerbank istället när hojen stått stilla för länge. Eller är man inne på fel spår? Men vilken ska man köpa i så fall? Vill ha så liten som möjligt men så kraftig som möjligt för...
www.sporthoj.com
Duger den på en Busa? Bara att plugga i och se om den laddar batteriet och uppehåller systemspänning eller ska jag skrota idén?
Lite förhastat köp och jag stör mig nu lite på alla olika data man hör om den. Jag har hört 27A, 30A, och 35A. Att den är begränsad till 10000rpm borde inte vara ett problem eftersom den inte var tänkt att sitta på en 600a som varvar 17000.
MOSFET shunt/short'en som sitter på hojen nu är väl specad 50A tror jag. (Shindengen FH020BA)
Tanken var ju lite grann det där med att skona generatorn rent allmänt men också nu när jag provade LED-ljus osv. Men nu skiter nog sig det projektet också...
Se tråd, inlägg #244
Hej Gubbar! Efter misstanke om skum laddare jag har funderar jag på att strunta i den och använda en powerbank istället när hojen stått stilla för länge. Eller är man inne på fel spår? Men vilken ska man köpa i så fall? Vill ha så liten som möjligt men så kraftig som möjligt för...
www.sporthoj.com
Duger den på en Busa? Bara att plugga i och se om den laddar batteriet och uppehåller systemspänning eller ska jag skrota idén?
Ja det är väl bara plugga i och se om uppehåller systemspänning 14,0 till 14,3 Volt.
Då kommer den också ladda batteriet.
Hur man mäter laddströmmen till batteriet och hur man mäter mycket ström hojen förbrukar till annat när man är ute och kör med hojen vore intressant att veta. Men hur mäta ?
Ja det är väl bara plugga i och se om uppehåller systemspänning 14,0 till 14,3 Volt.
Då kommer den också ladda batteriet.
Hur man mäter laddströmmen till batteriet och hur man mäter mycket ström hojen förbrukar till annat när man är ute och kör med hojen vore intressant att veta. Men hur mäta ?
Ja det är väl bara plugga i och se om uppehåller systemspänning 14,0 till 14,3 Volt.
Då kommer den också ladda batteriet.
Hur man mäter laddströmmen till batteriet och hur man mäter mycket ström hojen förbrukar till annat när man är ute och kör med hojen vore intressant att veta. Men hur mäta ?
Tror du nämnde tidigare att den borde räcka till en Busa om det är tal om 35A dvs.
Såg att den sitter ju också bla på någon ny Indian 1200 hoj. Säkert en del LED och sådant på den men måste ju ändå vara en del strömkrävande elektronik på en sådan också....2 cylindrig dock.
Är det några andra risker med den förutom om den inte skulle ladda batteriet?
En shunt i det här fallet är en brygga som har ett känt motstånd och som kan anslutas till ett instrument eller en inspelningsapparat. Bryggan ansluts på ledningen till batteriet från generator och kan även sitta på utgående kabel men då krävs en som tål startmotorströmmen.
Jag har inga direkta tips på delarna, var för länge sedan jag pysslade med sånt här.
Tänkte på inlägg #234 Citat: Det där är en "replacement" för SH847AA ..... Jag må vara extremt trög. Hänger fortfarande inte med. Tävlingbruk? Det är inte så att du tänker på TL1000S eller TL 1000R? Vilken Laddningsregulator är för tävlingsbruk menar du? Mvh
www.sporthoj.com
(sätter man pekaren på #234 uppe i högra hörnet och väljer högerklick så kan man kopiera länken till #234 i tråden).
Jag har Xenonlampor i Busan, halvljusbilden (40W) är bra. Tycker jag, men helljuset (60W) tänds ju inte blixtsnabbt. Har valt 4300K Xenon lampor för minska reflexerna från vägskyltar.
Men funderat om 3000K lampor hade varit ännu bättre, mindre reflexer i vägskyltningen.
Tänkte på inlägg #234 Citat: Det där är en "replacement" för SH847AA ..... Jag må vara extremt trög. Hänger fortfarande inte med. Tävlingbruk? Det är inte så att du tänker på TL1000S eller TL 1000R? Vilken Laddningsregulator är för tävlingsbruk menar du? Mvh
www.sporthoj.com
(sätter man pekaren på #234 uppe i högra hörnet och väljer högerklick så kan man kopiera länken till #234 i tråden).
Jag har Xenonlampor i Busan, halvljusbilden (40W) är bra. Tycker jag, men helljuset (60W) tänds ju inte blixtsnabbt. Har valt 4300K Xenon lampor för minska reflexerna från vägskyltar.
Men funderat om 3000K lampor hade varit ännu bättre, mindre reflexer i vägskyltningen.
På min hoj tänkte jag nu eventuellt bara prova någon annan "billig" H7 LED på halvljuset för att se om ljusbilden blir bättre. Annars sätter jag tillbaka Halogen (men den där lite modernare varianten)
Men din Busa har väl H11 på helljus och min har HB3. De är väl inte riktigt samma vad jag förstår? Även om båda har vinklad anslutning.
Förövrigt, om vi går tillbaka till TS och ursprungsämnet så tror jag RM Stator i USA verkar veta vad de sysslar med och 20 år på Ebay.
De har sin egen serie-regulator med samma infästning som Shindengen SH847.
Priset är väl hyfsat.
Kontakter inkluderat. Hur bra den är för Litiumbatteri har jag ingen vetskap om, men kan nog möjligen bero på vilket fabrikat på batteri man väljer också. Om jag följer mitt senaste "nördande" i ämnet.
På min hoj tänkte jag nu eventuellt bara prova någon annan "billig" H7 LED på halvljuset för att se om ljusbilden blir bättre. Annars sätter jag tillbaka Halogen (men den där lite modernare varianten)
Men din Busa har väl H11 på helljus och min har HB3. De är väl inte riktigt samma vad jag förstår? Även om båda har vinklad anslutning.
I länken finns en hänvisning till CCA testet.
Min reflektion är att startar en modern MC om batterispänningen går under 11 Volt ?
CCA testet citat:
Vad betyder CCA? CCA står för Cold Crank Amps och anger den ström i Ampere (A) som ett batteri kan leverera vid -18 grader C utan att falla under vissa givna spänningsgränser. Det är därför ett mått på batteriets kallstartegenskaper. Det finns olika standarder för hur CCA-tester utförs. Den europeiska standarden (EN) är det mest använda testet. Ett test enligt EN-standarden är uppdelat i tre steg: - urladdning med angiven CCA-ström i 10 sekunder, under vilken spänningen inte får understiga 7,5 V - vilotid utan strömbelastning i 10 sekunder - urladdning med 60% av den specificerade CCA-strömmen tills spänningen sjunker till 6,0 V. Urladdningstiden i detta steg bör vara minst 73 sekunder för ett bilbatteri och 133 sekunder för ett lastbilsbatteri.
slut citat
För övrigt med CCA=180A
180A*10/3600+180A*0,6*73/3600=2,69Ah, ja det borde ju gå med kapacitet 4 Ah
I länken finns en hänvisning till CCA testet.
Min reflektion är att startar en modern MC om batterispänningen går under 11 Volt ?
CCA testet citat:
Vad betyder CCA? CCA står för Cold Crank Amps och anger den ström i Ampere (A) som ett batteri kan leverera vid -18 grader C utan att falla under vissa givna spänningsgränser. Det är därför ett mått på batteriets kallstartegenskaper. Det finns olika standarder för hur CCA-tester utförs. Den europeiska standarden (EN) är det mest använda testet. Ett test enligt EN-standarden är uppdelat i tre steg: - urladdning med angiven CCA-ström i 10 sekunder, under vilken spänningen inte får understiga 7,5 V - vilotid utan strömbelastning i 10 sekunder - urladdning med 60% av den specificerade CCA-strömmen tills spänningen sjunker till 6,0 V. Urladdningstiden i detta steg bör vara minst 73 sekunder för ett bilbatteri och 133 sekunder för ett lastbilsbatteri.
slut citat
För övrigt med CCA=180A
180A*10/3600+180A*0,6*73/3600=2,69Ah, ja det borde ju gå med kapacitet 4 Ah
Då blir det
280A*10/3600+280*0,6*73/3600=4,18Ah, blir väl inom feltoleransen för ett 4Ah batteri.
På batteriet står också 12,8 Volt 48Wh vilket ger 48Wh/12,8V=3,75Ah.
Det är ju så att jag funderar över om CCA värdet beräknats enligt
CCA x 10/3600 + CCAx0,6 x 73/3600 = 4 => 0,01494 CCA = 4 =>CCA = 4/0,01494 = 267A ?
För övrigt ska det ju klara CCA testet bra eftersom lägsta tillåtna batterispänning i testet är 6 Volt respektive 7,5 Volt och ett LiFePO4 här en lägsta tillåten cellspänning på
8V
enligt
Vilka är parametrarna för lifepo4-batteri? Lifepo4 batteriparametrar är huvudsakligen uppdelade i två typer, en är parametrarna för själva batteriet och den andra är det färdiga batteriet.