Lithium Ion A123 Batteripack

Jag köper bara oskyddade nuförtiden. Tycker skyddade är för känsliga å löser ut för ingenting
 
Vi gjorde det där för ett år sen på racingbilen och det fungerar ännu. Dock har vi byggt så att man han balansera alla celler utanför paketet.

Delarna som du gjort finns att köpa och balanserare kostar ju inte mer än ca 200kr. Kul att folk vaknat och insett att dessa Litium-Järn-Fosfat (LiFePO4) batterierna är riktigt bra :)
 
Aha men dom där är väl Li-Ion.

Kör med A123 celler som är en annan typ av batterier, tåligare, lämpligare spänning för att bygga ett 12V batteri och kan lämna 120A under en kort stund.

Helt korrekt.

Tänkte bara på det med inbyggda kretsen.
Har inte någon erfarenhet av A123 än så länge.

Dal-Mausen
 
Om batteriernas interna skyddskrets pallar att användas vid vid sådana här korttids högströmsuttag utan och lösa ur skall man nog ha dem.

Annars får man designa upp ett en extern skyddskrets som skyddar mot djupurladdning.

Tänkte spara vikt på min best , så det blir ett projekt med lifepo4 - dom andra celltyperna är inte brandsäkra och vill inte ha dom under sadeln:D

Dom som använder dom andra branfarliga typerna skall nog ha överladdningskydd - regulatorer pajar:näsblod
 
Vi gjorde det där för ett år sen på racingbilen och det fungerar ännu. Dock har vi byggt så att man han balansera alla celler utanför paketet.

Nice, jag har inte fixat balanseringkablarna ännu. Kör med packet som det är med bitar från ett liggunderlag som isolator/mellanlägg i batterilådan. :D

Hade planer på att slakta mitt gamla blybatteri och använda som låda men inte kommit mig för att göra det ännu.

Delarna som du gjort finns att köpa och balanserare kostar ju inte mer än ca 200kr. Kul att folk vaknat och insett att dessa Litium-Järn-Fosfat (LiFePO4) batterierna är riktigt bra :)

Vet väl det men det är inte lika roligt som att tillverka själv. :)

Såg förresten att A123 skulle/har släppa sin AMP20 cell, 7.2 x 161 x 227mm, 3,3V, 20Ah, 300A ut.

Lite för stor för MC men man har ju en bil eller två.

Man kanske skulle se om man kan få tag på några nu när jag har börjat leka med en enkel DIY punktsvets.
 

Bifogat

  • AMP20.jpg
    AMP20.jpg
    37.6 KB · Visningar: 113
Om batteriernas interna skyddskrets pallar att användas vid vid sådana här korttids högströmsuttag utan och lösa ur skall man nog ha dem.

Annars får man designa upp ett en extern skyddskrets som skyddar mot djupurladdning.

Tänkte spara vikt på min best , så det blir ett projekt med lifepo4 - dom andra celltyperna är inte brandsäkra och vill inte ha dom under sadeln:D

Dom som använder dom andra branfarliga typerna skall nog ha överladdningskydd - regulatorer pajar:näsblod

Har inte sett LiFePo4 celler med skyddskrets men det kan ju finnas.

Dom här cellerna ska ju tåla urladdningar ganska bra så det borde räcka med att balansera dom efter en djupurladdning.

Vanliga lithium-jon batterier verkar lite, vad ska jag säga - ostabila om man misshandlar dom. :brinnerup
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top