Literhoj direkt eller 600cc??

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Hej!

Får mitt mckort på tung nu te våren och då ska de åkas båge =)

Har kört lite cross 250cc samt 125cc cbr innan.. Men nu vill ja ha mej en sporthoj..

Kan man börja me o sätta sej på en litershoj eller ska man börja me 600cc typ?

Nån här som köpt sej en 1000cc direkt efter dom fått kortet? Är det så satans stor skillnad på literhojarna mot dom lägre klasserna?

Gillar skarpt R6 och R1 men även gixxer1000, ninja mfl..

Mvh Andreas
 
Rekommenderar en ZX12a eller Hayabusa så slipper du varva så infernaliskt!
 
Man kan köra ihjäl sig på alla motorcyklar, vare sig det är en moppe eller HD.

// Linus
 
Spelar mindre roll....


Själv vill jag ha 600 "bara för att"... ba provköra båda delarna o känna efter vilken hoj som känns bäst för din körstil osv..

Ja vill ha 600 för ja känner mig så jävla liten på literhojar :D ..
 
Nope, ja har ingen cbr 600.. Skrev de bara.. :rolleyes:

Men storleksmässigt så är väl tex en R6:a inte mycke mindre än en R1:a??


Vill gärna inte ha nån touringhoj så därför gillar ja inte hayabusan, sen tycker ja den ser så stor o klumpig ut me.. Ja e sj inte så storväxt, hehe.. Tror ja skulle passa bättre på en retta tex.. :tummenupp
 
Nope, ja har ingen cbr 600.. Skrev de bara.. :rolleyes:

Men storleksmässigt så är väl tex en R6:a inte mycke mindre än en R1:a??


Vill gärna inte ha nån touringhoj så därför gillar ja inte hayabusan, sen tycker ja den ser så stor o klumpig ut me.. Ja e sj inte så storväxt, hehe.. Tror ja skulle passa bättre på en retta tex.. :tummenupp


Har du pengarna så är det väl bara att köpa, Man måste ju inte gasa fullt i början. :tummenupp
 
Varför skulle man inte kunna göra det?
Jämför man de nya cylkarna, så är de lika smidaga oavsett vilken cc de har.
Är du rädd att du skall köra över din egen förmåga, så kan man göra det oavsett vilken cykel man har, gäller att veta sina berännsningar..
//J
 
Nope, ja har ingen cbr 600.. Skrev de bara.. :rolleyes:

Men storleksmässigt så är väl tex en R6:a inte mycke mindre än en R1:a??


Vill gärna inte ha nån touringhoj så därför gillar ja inte hayabusan, sen tycker ja den ser så stor o klumpig ut me.. Ja e sj inte så storväxt, hehe.. Tror ja skulle passa bättre på en retta tex.. :tummenupp

Ojojoj. Det här kommer ta hårt.



Ta å provköra några hojar, så får du nog en bra uppfattning om vad du ska ha.

Jag tror att han var sarkasmisk.

Jag tror att han var sakariskism.
 
Last edited:
Hej!

Får mitt mckort på tung nu te våren och då ska de åkas båge =)

Har kört lite cross 250cc samt 125cc cbr innan.. Men nu vill ja ha mej en sporthoj..

Kan man börja me o sätta sej på en litershoj eller ska man börja me 600cc typ?

Nån här som köpt sej en 1000cc direkt efter dom fått kortet? Är det så satans stor skillnad på literhojarna mot dom lägre klasserna?

Gillar skarpt R6 och R1 men även gixxer1000, ninja mfl..

Mvh Andreas


kan rekomendera kawa,, du ser min första hoj till vänster!! går fin fint!!

mvh
 
Köpte en 929 fireblade direkt, inget jag ångrat, därmed inte sagt att jag inte hade gillat en 600först. Jag jämförde försäkring på lite olika hojar, och insåg snart att det var nästan lika dyrt att både köpa och förs en sportig 600 som en 1000.
 
Köpte med en 929 direkt, inga problem. Fast jag var 23 iof. Var iaf för feg första året så det funkade kanoners. Speciellt med en så snäll hoj som 929an är.

Hade dock kört lätt innan samt moped, cross och haft bilkort i 5 år.

En 18åring tycker jag inte ska köpa en R1a direkt eller en sporthoj i huvudtaget men jag antar att du är 20 lr 21 eftersom du får tung.

Har du råd att köpa samt äga och försäkra på dig själv så köp det du vill ha, kubiken är oväsentlig.
 
Rekommenderar en ZX12a eller Hayabusa så slipper du varva så infernaliskt!

Men den måste ha turbo...

Seriöst: Det finns inga problem att starta med varesig 600 eller 1000. Och det finns inget som säger att en 1000 är roligare än en 600 ens för en van förare, det hänger lite på vad du vill göra, hur du kör och vilka kostnader du vill ha...

Testa och se vad som passar dig. Jag började med en 43 hästars 400a fast det steget kan jag rekommendera att hoppa över...
 
Jag började med en ZX9R -00 med lite lullull i motorn o så.
Fördelen med högre kubik är (förutom att det draaar som fanken) är att du har mer krut även på lägre varv och slipper både varva och växla så mycket.
...om du inte vill då alltså :tummenupp

Beror helt på hur du tänkt nyttja hojen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top