Literhoj direkt eller 600cc??

Hej!

Får mitt mckort på tung nu te våren och då ska de åkas båge =)

Har kört lite cross 250cc samt 125cc cbr innan.. Men nu vill ja ha mej en sporthoj..

Kan man börja me o sätta sej på en litershoj eller ska man börja me 600cc typ?

Nån här som köpt sej en 1000cc direkt efter dom fått kortet? Är det så satans stor skillnad på literhojarna mot dom lägre klasserna?

Gillar skarpt R6 och R1 men även gixxer1000, ninja mfl..

Mvh Andreas



Köpte den jag har nu och övningskörde med den. Det gick hur bra som helst.
 
Köp det hjärtat säger. Många har börjat på 1000cc utan problem, och man kan lära sig köra vad som helst. Så det som egot är mest nöjt med ska du köpa.
 
Mitt råd är att du börjar med en 600cc. Varför?

Den är lite billigare i både inköp & försäkring.
Den är aningen mer lättkörd än en 1000cc.
Det blir en lugnare övergång från effekten i en 125cc.

När du senare tröttnar på 600cc:aren så kommer du att uppskatta steget till 1000cc mer, än om du hoppat över "allt" däremellan & gått från 125cc direkt till 1000cc.

Bara mitt tips.
 
Hej!

Får mitt mckort på tung nu te våren och då ska de åkas båge =)

Har kört lite cross 250cc samt 125cc cbr innan.. Men nu vill ja ha mej en sporthoj..

Kan man börja me o sätta sej på en litershoj eller ska man börja me 600cc typ?

Nån här som köpt sej en 1000cc direkt efter dom fått kortet? Är det så satans stor skillnad på literhojarna mot dom lägre klasserna?

Gillar skarpt R6 och R1 men även gixxer1000, ninja mfl..

Mvh Andreas

Min första hoj - ever - (aldrig ens haft moppe, bara kört de 2 ggr när jag var 16) blev förra våren en R1 -04 efter att skaffat tungt kort, de gick hur fint som hellst! Älskar den, visst var de ovant första veckan efter att ha kört omkring på trafikskolans gsx 750 i 3 veckor, men de gick över fort och man vande sig vid ställningen mm.
och med dagens facit så hade jag nog varit lika nöjd med en R6-06 som jag tittade på från början, men jag ser ändå som att jag deffinitivt gjorde rätt val och kommer inte köpa en 600 om jag inte ska börja "stunta" å leka/köra streetfighter vilket iofsig lockar på ett sätt.
 
Det är ditt huvud som gör att du kommer överleva eller dö i trafiken, inte cc på din maskin

björn

Det har du helt rätt i, men det krävs betydligt mer fantasi och aktiv hjälp för att lyckas ta livet av sig med en moppe än med en 1000cc....
 
Att förklara något sånt här för en nybörjare är ett sisyfosarbete.

Min första stora hoj var en riktig blysläde - en GPZ750R -85, 92 glädjehästar och ca 260 kg. När jag sedan bytte till en CBR600 -91 så frågade folk i min omgivning varför jag bytte ner mig... :rolleyes:

Undrar om det är att byta ner sig från en Scaniabuss från 50-talet till en Ferrari Maranello?
 
Last edited:
Mitt råd är att du börjar med en 600cc. Varför?

Den är lite billigare i både inköp & försäkring.
Den är aningen mer lättkörd än en 1000cc.
Det blir en lugnare övergång från effekten i en 125cc.

När du senare tröttnar på 600cc:aren så kommer du att uppskatta steget till 1000cc mer, än om du hoppat över "allt" däremellan & gått från 125cc direkt till 1000cc.

Bara mitt tips.

sen när du tröttnar?????? behöver man tröttna jag lär inte tröttna på min svr grymmt drag lätt som fan och en jävel i kurvorna
 
Varför pratar alla om att man krashar hit och dit istället för o rikta in sig på de väsentliga...

Kan du köra hoj så du kan utnyttja åtminstone endel av motorstyrkan.
Vad är du ute efter, åka fort eller åka kurvigt?
 
Varför pratar alla om att man krashar hit och dit istället för o rikta in sig på de väsentliga...

Kan du köra hoj så du kan utnyttja åtminstone endel av motorstyrkan.
Vad är du ute efter, åka fort eller åka kurvigt?

Åka fort när det är kurvigt såklart!! Det är ju för fan precis vad det handlar om! :huvet
 
Det har du helt rätt i, men det krävs betydligt mer fantasi och aktiv hjälp för att lyckas ta livet av sig med en moppe än med en 1000cc....

Visst med en moppe men inte med en hyfsat ny 600. Vad blir skillnaden in i böj efter låt säga 250 meter raka 10km/h? Den skillnaden när du kör huvet i en sten känns rätt så obetydlig. jag misstänker att om man skulle kolla på lite % så är det ganska så jämt fördelat mellan 600 vs 1000 men det har jag inga belägg för. Dett bästa en nybörjare kan göra är att åka på en bankurs eller bandag. köra i lugna gruppen och fråga massor.

björn
 
Fattar inte att ni ska vara så cubikstinna...
Det är stor skillnat på att köra en 1000cc jmf med en 600 cc...

Vill ni hävda också att en mclaren eller en koningsegg är bra första bilar???
En 1000cc sporthoj den biter ifrån när du gör fel.
Den kräver mycket mer av sin förare.. Den kräver mycket finskänlsa i gashanden. Finns en god orsak till alla highsides....


Lycka till med ditt köp
 
Köp en tusen å sätt strypningar på den så du får ut ca 100hk...
Då har du ju slagit två flugor i en smäll iom att du "byter upp dig" när/om du tar bort dom sen. Och i samma veva så kör du inte ihjäl dig lika lätt...

Nackdelen är väl lite mer roterande massa i motorn i jämförelse med en 600...

Problemet löst :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top