liten film från Bogesund

RRickard skrev:
riktigt bra tid, och fint kört!

Har för mig att Raid påstår att han har rekordet på 4.15, men va inte det här snabbare? :tummenupp

Raid slutade ta tid på krönet precis före bron, där hade vi 4.07... :banana

Det mosas på rätt friskt må jag säga. Snabbt men ändå med vissa marginaler.

Speed_Love skrev:
Raid slutade ta tid på krönet precis före bron, där hade vi 4.07... :banana

...på sin motard var det också för historiens skull :mattias

Motard vs CBR 1000 :7peta

Detta betyder emmelertid inte att det var dåligt kört på något sätt så missförstå mig rätt.

För dom som vill se den gamla filmen och inte alls är med på vad vi pratar om så gå till PotatoesMC för att sedan klicka på "videos" följt av "own videos" och välj sedan film nr 9 "head2head" så är ni med i matchen :)

Last edited:
955i skrev:

Motard vs CBR 1000 :7peta

Detta betyder emmelertid inte att det var dåligt kört på något sätt så missförstå mig rätt.

En del påstår att det går att köra fortare med motard på bogesund..

RRickard skrev:
En del påstår att det går att köra fortare med motard på bogesund..

Yepp! Och det behöver inte vara i fablernas värld heller för rätt förare på rätt motard (och på rätt väg) kan många gånger hänga med sporthojarna duktigt och runda dom i kurvorna.

Bogesund är ju rätt smal och knixig så det är inte omöjligt på något sätt. Dock borde man kunna hämta hem rätt mycket tid (läs fart) då en Blade borde accelerera rätt mycket duktigare (vilket ju också betyder att man måste bromsa lika mycket inför kommande kurva där en motard möjligen bara "kan köra på").

Kan bli en spännande tråd detta nu när spekulationerna är i full gång ;)

955i skrev:

En Motard utan bakroms dessutom... ;)

KTM 640 SM 2001. Lätt trimmad till 51 hästar på bakhjulet.

Körningen ser ni här:
http://archive.potatoesmc.com/admin/dlcount.php?url=../WheeliesStoppies/head2head.wmv 67MB

Info om hojjen och lite stunts visas här:

http://archive.potatoesmc.com/admin/dlcount.php?url=../Other/ktm2_1536kbit_640x480.wmv 21MB

Men det är bara å gratulera! :tummenupp
Såg ut att gå fort på rakorna. Min gick aldrig fortare än 165 saknade några hästar ser det ut som.... :D

Missade på några partier, bland annat utanför stallet står en kille och fäktar att jag ska sänka farten. Släpper några sekunder, innan det går fullt igen. Sen var det några kurvor man kunde ha gått på lite hårdare. Kunde kanske bättrat mig 5-6 sekunder men inte så mycket mer.

Har slutat åka hoj men det är så man blir lite sugen på en comeback.
Ingen som vill låna ut en KTM 525:a eller Husabergare för ett nytt försök? ;)

/R

P.S. Använd Windows Media (.wmv) nästa gång. Halva filstorleken men lika bra kvalitet.

Raid72 skrev:
KTM 640 SM 2001. Lätt trimmad till 51 hästar på bakhjulet.

Körningen ser ni här:
http://archive.potatoesmc.com/admin/dlcount.php?url=../WheeliesStoppies/head2head.wmv 67MB

Så "tvingas" man då till ett moralkärringinlägg... :rolleyes:

Nu har jag bara tittat på Potatisfilmen 1 gång, och koncentrerade mig då på motardkörningen... Jösses :3freak ... :( .

Grabben, köp en lott :fatta! . Körningar likt denna är en av anledningarna till att jag nuförtiden oftast undviker Bogesundsvägen. En makalös brist på omdöme och fascinerade uppvisning av hur stort ett ego nu tydligen kan bli...

Snälla, du verkar ju kunna hantera en motard... Varför måste du då göra liknande körningar på allmän väg? Jag fattar inte :va ... Stick till Rörken eller någon annan bana och smiska skiten hur din Retard (oops, motard :hihi ). Jag har själv blivit vittne till hur liknande körningar slutat i grillen på mötande bilar... Tro mig, det är inte vackert :( .

Tyvärr tolkar jag det, efter att ha hängt med här på Sporthoj ett tag, som om att det finns ett gäng (moppefuckon är väl vad de kallas för :tungan ) som beundrar liknande tilltag... Jag vet ärligt talat inte hur man ska komma tillrätta med liknande idiotkörningar, förmodligen har de alltid funnits och kommer säkert finnas fler som gör liknande körningar i framtiden... Försök dock få in i skallen att liknande egotrippar enbart sabbar för kollektivet. Varför ge mer bränsle åt "förbudsivrarna"?

Nåväl, jag är glad att du överlevde "to tell the story"... Men speciellt imponerad är jag inte, snarare besviken på en medlem i den stora "sporthojsfamiljen"... Fast nu var det ju ett tag sedan du gjorde körningen... Jag hyser en naiv förhoppning om att du kanske har mognat nu? :näsblod

EDIT: Lite självransakan dårå... Jodå, jag har visst dundrat fram med alldeles för små marginaler... Men det var i början av min hojkarriär, när man var ung och dum. Numera är man väl gammal och halvstarrig... Förmodligen har det väl med en viss mognad och insikt att göra... Hmm, undrar hur man uppnår mognad och insikt utan att först göra en massa misstag...?

Kliver ner från predikostolen...

/Tobbe

.

Last edited:
TSRD skrev:
Så "tvingas" man då till ett moralkärringinlägg... :rolleyes:

Nu har jag bara tittat på Potatisfilmen 1 gång, och koncentrerade mig då på motardkörningen... Jösses :3freak ... :( ..

Det man kan ha synpunkter på är hastigheten utanför de bebodda partierna, medgives. Men i övrigt förstår jag ärligt inte dina synpunkter. Jag höll mig på min sida av vägen med gott om plats på de partier där sikten inte är fri. Ser inget problem i att räta ut kurvorna där man kan göra så utan fara för omgivningen.

Sen går det aldrig fortare än 165...

/R

Raid72 skrev:
Det man kan ha synpunkter på är hastigheten utanför de bebodda partierna, medgives. Men i övrigt förstår jag ärligt inte dina synpunkter. Jag höll mig på min sida av vägen med gott om plats på de partier där sikten inte är fri. Ser inget problem i att räta ut kurvorna där man kan göra så utan fara för omgivningen.

Sen går det aldrig fortare än 165...

/R

Well, bebyggelsegrejjen är ju onekligen hyffsat "graverande", dvs där ser ju folk hur illa du kör :hihi .

Annars tänkte jag mest på de mer eller mindre blinda kurvor där du skar över på mötande, samt de kurvor där du drev ut i mötande. Det var t.ex ett möte med en bil där du hade sekunderna på din sida... MEN, jag medger även att det är svårare att bedöma hur det ser ut på film, än när man själv sitter i sadeln. Däremot har jag muttrat fram på Boge några gånger för att ha hyffsad koll på vägsträckningen... och nog tycker jag att du är för snål med marginalerna. Betänk att du måste räkna med att kunna möta dig själv (typ :rolleyes: ), om du ska vara säker på att överleva, vilket jag tror att dina anhöriga kan vara intresserade av (Dooh!).

Jag tog en till titt för att komma med lite exempel... Kan nog vara så att du har bättre sikt i sadeln (än med filmkameran) i vissa av dessa partier. Men om du mötte en bil, en gubbe på fransmoppe eller dig själv, i någon av följande partier så skulle du få det svettigt... Kolla in filmen efter: 10s, 23s, 1:01, 1:11 (det är väl bilmötet), 1:39, 1:51, 2:02, 2:07, 2:18...sedan orkade jag inte anteckna längre :)

EDIT: För en månad sedan dog en nisse utanför Bergshamra efter att ha tagit en kurva på liknande sätt som du gör vid 2:02. Kommer det en bil bakom det där krönet har du inte en chans. Visst det är ditt val att köra på det sättet... och så länge som du brakar ut i skogen kan jag inte mer än tycka synd om dig om det nu skulle inträffa. Men vid 2:02 riskerar du att plocka med dig en hel familj om de skulle ha funnits bakom krönet. Visst jag skriver "om", men det är som jag ser det just det "om:et" som man måste ha med sig ute på landsvägen.

Anyway, jag vill inte att det här ska bli en häxjakt just på dig, utan det var mer lite kommentarer om din film (som förövirigt var riktigt snyggt producerad :tungan) och din körning vid det här tillfället. Om jag nu skulle känna för att starta häxjakter så finns det betydligt mer intressanta måltavlor :tomten .

Jag har visst förståelse för att man vill gasa på ibland, tricket är dock att välja vart man gör det.

Samtidigt får jag tacka dig för en sansad replik, när jag nu tog på mig "gnäll-kärring-hatten" :tuttar .

/T

.

Last edited:
Har kollat på samtliga nu. Hadde inte kollat någon innan.

Komentarer.

Förbannat tråkiga filmer. (tycker jag) Lägg filmeren bakom han som kör istället så blir det bra mkt roligare.

DOCK tycker inte jag att tidtagning eller tidrekort har att göra på vägen över huvudtaget :kocko

Hjälper bara till att frambringa någon ny idot som ska ta nya rekord.

Kör fort men skippa tiden och tat lugnt på 50 sträckorna och vid hus/hästar/barn :7peta :fatta!

Jag tykcer de e Shittabra rula att tita på,manblev licksomm helt gallen efters att man set dåm.Skitt i ala barnen domkann väll hopa undan om mann komer i 240blås ellr?
Man kann stana på 1femkrona med en R1a.

TSRD skrev:
Well, begbyggelsegrejjen är ju onekligen hyffsat "graverande", dvs där ser ju folk hur illa du kör :hihi .

Jo, normalt brukade jag rulla förbi dessa partier. Vad kan jag säga, även solen har fläckar? ;)

TSRD skrev:
Annars tänkte jag mest på de mer eller mindre blinda kurvor där du skar över på mötande, samt de kurvor där du drev ut i mötande. Det var t.ex ett möte med en bil där du hade sekunderna på din sida... MEN, jag medger även att det är svårare att bedöma hur det ser ut på film, än när man själv sitter i sadeln.

Jag skar aldrig några blinda kurvor. Det kan däremot se ut så pga av att jag inte hade någon pennkamera så tejpade jag fast min DV-kamera på sidan av hjälmen. Därför ser det närmre ut än vad det är och den främsta anledningen till att det blev lite mycket asfalt. Vart ett GRYMT vindfång i högre farter och nackmusklerna är väl inte riktigt i klass med Tysons.

TSRD skrev:
Jag tog en till titt för att komma med lite exempel... Kan nog vara så att du har bättre sikt i sadeln (än med filmkameran) i vissa av dessa partier. Men om du mötte en bil, en gubbe på fransmoppe eller dig själv, i någon av följande partier så skulle du få det svettigt... Kolla in filmen efter: 10s, 23s, 1:01, 1:11 (det är väl bilmötet), 1:39, 1:51, 2:02, 2:07, 2:18...sedan orkade jag inte anteckna längre :)

Jag har kollat och:

10s - ingen blindkurva.
23s - Antar att du tänker på dubbelhögern? Jag lät den drifta ut för att det fanns utrymme. Hade jag fått möte hade det inte varit några problem att nypa åt mer.
1:01 - Öppen kurva.
1:11 - Bilmöte. Ser tightare ut på filmen än vad det var.
1:39 - Sträckan är väl synlig.
1:51 - Ser tight ut, men betänk att kameran sitter på hjälmen. Marginaler finns för att släppa ut.
2:02 - Strax efter 70 skylten. Släpper ut för att det fanns utrymme även om jag inte var tvungen till det.
2:07 - Fritt. Utrymme för vidare spår.
2:18 - Öppet.

Alltså, man kan inte bara stirra sig blind på första kurvan utan man måste titta på det i ett vidare perspektiv. Se flera kurvor framåt, kika genom skogen etc etc. Jag får, med en dåres envishet, hävda att jag aldrig skar en blind kurva med risk för min omgivning.

TSRD skrev:
Samtidigt får jag tacka dig för en sansad replik, när jag nu tog på mig "gnäll-kärring-hatten" :tuttar .

No problemo. Vi är alla(?) sansade här... ;)

/R

Som en parantes vill jag bara nämna att jag inte körde med tidtagning eller hade avsikten att sätta något rekord.

Tidtagningen är gjord i efterhand med hjälp av timecoden på DV bandet. Anledningen till min körning över huvud taget var för att hjälpa CarOak att utvärdera hans OAKGps programvara på hoj. Anledningen till filmkameran var mest ett försök till hur det skulle se ut med en animerad hastighetsmätare som vi kunde få ut med hjälp av OAKGps. Grym programvara förresten och något som GR/GIS borde använda sig av i sina filmer så man ser hastigheten som förresten är äkta då den visar GPS fart och inget annat. Finns gratis på http://www.ake.nu/oakgps/ .

Tyckte upplägget på mitt filmklipp vart rätt bra, sen kan man tycka vad man vill om innehållet.

/R

Raid72 skrev:
Som en parantes vill jag bara nämna att jag inte körde med tidtagning eller hade avsikten att sätta något rekord.

Måste försvara våran film nu oxå, vi hade inte heller som avsikt att ta några rekord. Har oxå tagit tiden i efterhand.

Sen till kain... Tycker du inte om sådana här filmer, så är det ingen som tvingar dig att titta... Du ska få din högfarts Wheeli film senare i höst, lovar... :yoparty

Raid72 skrev:
Missade på några partier, bland annat utanför stallet står en kille och fäktar att jag ska sänka farten. Släpper några sekunder, innan det går fullt igen. Sen var det några kurvor man kunde ha gått på lite hårdare. Kunde kanske bättrat mig 5-6 sekunder men inte så mycket mer.

Hade vi tagit tiden till krönet, om vi nu skulle tagit tid, så hade vi haft en tid på 4.06-07 typ... :banana

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back