Lite turbofunderingar

RG500-Johannes skrev:
Det brukar ju vara våra mekar som svetsar grejorna åt oss, men jag kan höra med dem. De TIG:ar dem, och jag är ganska säker på att de inte använder något special. Som sagt, jag kollar upp detta.

/J

Avgashusen på mitsubishi har väldigt hög kvalite nån typ av rostfritt gjutstål

volvo boysen (dina konkurenter hehe) svetsar med inkornell tråd jag fick en sån av polaren funkar skitbra dom kör även den tråden i gjutjärns husen med bra resultat men då är förvärmning å långsam avkylning viktigt

andersson turbo skrev:
Avgashusen på mitsubishi har väldigt hög kvalite nån typ av rostfritt gjutstål

Japp, austenitiskt rostfritt i de flesta fall. Annars kan det vara Ni-resist t.ex.

volvo boysen (dina konkurenter hehe) svetsar med inkornell tråd jag fick en sån av polaren funkar skitbra dom kör även den tråden i gjutjärns husen med bra resultat men då är förvärmning å långsam avkylning viktigt

Jo, jag vet inte exakt vad mekarna använder men det är inte helt osannolikt att de använder inconel... Man brukar oftast vara lite skeptisk till att svetsa i gjutet gods, men turbinhusen kan man verkligen modifiera. Vi har kapat, byggt om och donat många ggr och det funkar utmärkt.

/J

Wastegate funktionen med integrerad gate är svår att få att funka i alla driftlägen har man wastgatekanalen 90 grader mot strömmen så har man mindre problem med självöppnande lucka då den inte utsätts för tryckstötarna på samma sätt som när den ligger i 45 grader mot strömmen

nackdelen med 90 graders är att det går åt mycke större lucka för att flöda undan gaserna med stegrande laddtryck (på varvet)som påföljd
volvoagregaten har 45 graders utförandet med den påföljd att laddtrycket sjunker på höga varv luckan självöppnar skitsvårt i bänk att bibehålla laddtrycket man får fjädra som satan

Jas-95 skrev:
Om du nu mot förmodan skulle lyckas med konststycket att bygga T-Bandit så kommer du upptäcka att bromsar chassie och andra komponenter inte matchar effekten. Då kommer nästa uppgradering á $$$$$.

Varför inte sälja Banditen och lägga stålarna på en jysst hoj direkt??

Bandit-chassit är iaf stabilare än gamla gsxr'en. Kika på en Bandit och se efter vad det sitter för bromsar. Jag vet iaf att chassit tål över 400 kusar. Brock Davidson var först i världen att åka under 8 sekunder på 402 meter i Streetbike Shootout - med en 1569cc lustgasmatad Bandit. Min Bandit har bara mesliga 320 hästar (en bra dag) - och funkar bra.

Det är väl egentligen bara ZX12'an, Busan och Blackbirden som lämpar sig bättre för ett våldsamt turbobygge.

RG500-Johannes skrev:
Den var ju inte billig, men det är nog säkert bra grejor. Med en 80 mm dosa så borde du kunna fixa till ett lågt grundtryck -antingen med deras fjäder eller om du letar upp en egen.

Och som sagt, tricket är ju att du fortfarande kan ha fjädrar med hög fjäderkonstant, ha normal förspänning och ändå kunna öppna dosan med väldigt måttlig mängd tryck eftersom arean i dosan är så pass stor.

Vi kämpar ju konstant med såna här grejor, och vår begränsning är ju ofta att vi inte får ha större dosor pga packningsskäl. De får inte plats.

Kolla dock med avhakad wg stång först så att du inte bränner slantarna direkt.

/J

Jag kollade idag hur mycket den laddade utan w/g arm, det blev knappt 0.1 bar, så w/g kanalen verkar ok. Så det är väl bara att köpa en ny w/g

R1 T

http://www.turbo-bike.net

Last edited:
R1 T skrev:
Är det någon här som vet vem som säljer 80 mm w/g doser, dom verkar inte växa på trän direkt. Det enda stället jag har hittat är Motornord.

R1 T

Jag tycker i å försig att motornords dosor är både fina å prisvärda

men den dom kallar 80mm benämner faktiskt bara ytterdiametern på hela dosan membranet är mindre å motsvarar faktiskt gammla T3 ans dosa

så leta upp en gammal T3 dosa dom borde nästan va gratis

jag brukar göra egna dosor och använda membranet från orginaldosorna till mitsubishi agregaten (volvos ) saab aggen har mindre dosor

Jag brukar även dubbeltäta mina dosor så att man kan lägga mottryck på baksidan vilket är i min mening den bästa metoden att reglera laddtryck

helt överlägset så kallade läck ventiler eller t stycken

Peter

andersson turbo skrev:
Jag tycker i å försig att motornords dosor är både fina å prisvärda

men den dom kallar 80mm benämner faktiskt bara ytterdiametern på hela dosan membranet är mindre å motsvarar faktiskt gammla T3 ans dosa

så leta upp en gammal T3 dosa dom borde nästan va gratis

jag brukar göra egna dosor och använda membranet från orginaldosorna till mitsubishi agregaten (volvos ) saab aggen har mindre dosor

Jag brukar även dubbeltäta mina dosor så att man kan lägga mottryck på baksidan vilket är i min mening den bästa metoden att reglera laddtryck

helt överlägset så kallade läck ventiler eller t stycken

Peter

Tack för tipset om T3 dosan, kan vara värt att kolla upp.

Jag tycker att Motornord dosan verkar helt ok, men det är alltid bra med lite olika alternativ

Vad är det (enligt din mening) som gör dubbeltätade dosor bättre än så kallad pys?

R1 T

R1 T skrev:
... Vad är det (enligt din mening) som gör dubbeltätade dosor bättre än så kallad pys?
R1 T
Låt mig gissa:
Inom pneumatik (tryckluft till styrning av maskiner och processer) så begränsar man alltid hastighet (om man ska begränsa) på den kammare (i en cylinder) som evakueras, alltså inte i den kammare som fylls. På så sätt får man mindre stick-slip (dvs ryck), främst vid låga hastigheter.
Kan det kanske vara motsvarande här, dvs exaktare reglering?
Detta borde iofs främst gälla om man har en wg som använder kolv eftersom man inte har någon friktion (det är ju friktionen som orsakar stick-slip) om man har membran i wg.

Jas-95 skrev:
De dineros som du kommer att lägga ner på ett bandit-bygge hmmm låt se... en 30-40k som det säkert kommer att gå loss på när allt är (läs) gatklart! Om du nu mot förmodan skulle lyckas med konststycket att bygga T-Bandit så kommer du upptäcka att bromsar chassie och andra komponenter inte matchar effekten. Då kommer nästa uppgradering á $$$$$.

Varför inte sälja Banditen och lägga stålarna på en jysst hoj direkt??

................................................................................................................................................................................................................

JB

Jovisst är det smartare att köpa en "riktig" hoj med en gång, men det som jag var lite nyfiken var ju just om det kunde gå att slänga på en turbo utan att plöja in med en massa dineros.

R1 T skrev:
Tack för tipset om T3 dosan, kan vara värt att kolla upp.

Jag tycker att Motornord dosan verkar helt ok, men det är alltid bra med lite olika alternativ

Vad är det (enligt din mening) som gör dubbeltätade dosor bättre än så kallad pys?

R1 T

Dubbeltrycksättning är bättre på flera sätt
för det första så aderar mottrycket till fjäderkonstanten vilket gör att man får snabbare spoolup (membranet måste dock sitta fast i stången )
sedan så får man inte sånna översvängningar i laddtryck som läckventilerna tenderar att göra samt man har alltid konstant laddtryck vilket inte läckventilerna klarar riktigt blandannat så varierar trycket med olika väderlek av nån okänd anledning

helt enkelt en skitbra metod att styra laddtrycket

Det finns en skitdyr amerikansk laddtrycks styrning som använder solinoider på båda sidor om wastgate membranet för att styra dit man vill

växellägesstyrd samt med startladdtryck för dragracing

andersson turbo skrev:
... Det finns en skitdyr amerikansk laddtrycks styrning som använder solinoider på båda sidor om wastgate membranet för att styra dit man vill
växellägesstyrd samt med startladdtryck för dragracing
Var det den som kostade 7-800 dollares (dyrt) för några år sen?
Liten panel men ställbara laddtryck för olika växlar?
Tyvärr klarade inte den enheten nedväxlingar, dvs olämplig för gatbruk men utmärkt för dragracing (det är ju inte så ofta man växlar ner i dragracing :) ).

Hej

Jag provade med att bygga om en Volvodosa 60 mm. Jag kapade av underdelen på dosan (där fjädern är), gjorde en nu underdel 10 mm längre. Böt även fjädern, något längre och som inte ökade i kraft lika fort (mer linjär kraftökning). På det sättet fick jag en dosa med längre slaglängd.

Jag var ute och provade idag och med en förspänning på ca:3 mm – 3.5 mm så blev grundtrycket 0.39 bar (och ingen nämnvärd krypladdning vid ca:6000 rpm hade jag 0.37 bar) och med lite pys blev det 0.7 bar. (Jag har digital tryckmätare, där jag kan kolla högsta värdet)
Det kändes även som att spoolupen blev snabbare, och mer kraft på mellan varv. Så det verkar som att den funkar ganska bra, får väl se när jag har åkt lite mer. :tummenupp

Det skulle vara intressant att testa med dubbel tätad dosa, men hur bygger man en sådan :confused:

Tack för hjälpen

R1 T

Robban_C skrev:
Var det den som kostade 7-800 dollares (dyrt) för några år sen?
Liten panel men ställbara laddtryck för olika växlar?
Tyvärr klarade inte den enheten nedväxlingar, dvs olämplig för gatbruk men utmärkt för dragracing (det är ju inte så ofta man växlar ner i dragracing :) ).

Den grejjar nedväxlingar om man åker typ Hayabusa, då är det bara o koppla in en lila extrakabel.

Jag har ett sånt system... :rofl

R1 T skrev:
Hej

Jag provade med att bygga om en Volvodosa 60 mm. Jag kapade av underdelen på dosan (där fjädern är), gjorde en nu underdel 10 mm längre. Böt även fjädern, något längre och som inte ökade i kraft lika fort (mer linjär kraftökning). På det sättet fick jag en dosa med längre slaglängd.

Jag var ute och provade idag och med en förspänning på ca:3 mm – 3.5 mm så blev grundtrycket 0.39 bar (och ingen nämnvärd krypladdning vid ca:6000 rpm hade jag 0.37 bar) och med lite pys blev det 0.7 bar. (Jag har digital tryckmätare, där jag kan kolla högsta värdet)
Det kändes även som att spoolupen blev snabbare, och mer kraft på mellan varv. Så det verkar som att den funkar ganska bra, får väl se när jag har åkt lite mer. :tummenupp

Det skulle vara intressant att testa med dubbel tätad dosa, men hur bygger man en sådan :confused:

Tack för hjälpen

R1 T

Nu när du ändå gjort en ny underdel så sätter du bara dit en tätning kring stången (packbox) eller simring tror ja det heter placera sedan en trycknippel i bottendelen å se även till att stången med den lilla manchetten som ser ut som ett värmeljus sitter fast i membranet med en lika stor bricka som diametern på manchetten

använd sedan en lågtrycks regulator att ställa trycket på baksidan SMC har en fin som dom kallar M5 tror jag kompletera även med en avluftad magnetventil så har du tvåstegs styrningen klar jag kör mina över tutknappen

Peter

andersson turbo skrev:
Nu när du ändå gjort en ny underdel så sätter du bara dit en tätning kring stången (packbox) eller simring tror ja det heter placera sedan en trycknippel i bottendelen å se även till att stången med den lilla manchetten som ser ut som ett värmeljus sitter fast i membranet med en lika stor bricka som diametern på manchetten

använd sedan en lågtrycks regulator att ställa trycket på baksidan SMC har en fin som dom kallar M5 tror jag kompletera även med en avluftad magnetventil så har du tvåstegs styrningen klar jag kör mina över tutknappen

Peter

Tack peter. Det får bli nästa lilla projekt. :tummenupp

R1 T

Bandit

Hittade den här gamla tråden..

Eftersom jag trivs och tycker att Banditen är helt ok

Har själv en gammal 95 i kanonskick som man inte får några pengar för, så sälja o köpa annan känns som fel ide.

Så tanken...Man saknar ju effekt, tycker det är kul o åka stripp.

Skulle vilja ha ner 1200 motorn ev 1100? Vilka års passar av resp motor?

Rek sving byte även för otrimmad 1200 motor?

Vid ev operation, va skulle mer behövas göras för utom Motor +ev sving?

Frågvis, men när motorfästa o det mesta passar är iden helt ok.

Är det en 400cc (förmodligen?) eller 600cc du har?

B-400 skrev:
Hittade den här gamla tråden..

Eftersom jag trivs och tycker att Banditen är helt ok

Har själv en gammal 95 i kanonskick som man inte får några pengar för, så sälja o köpa annan känns som fel ide.

Så tanken...Man saknar ju effekt, tycker det är kul o åka stripp.

Skulle vilja ha ner 1200 motorn ev 1100? Vilka års passar av resp motor?

Rek sving byte även för otrimmad 1200 motor?

Vid ev operation, va skulle mer behövas göras för utom Motor +ev sving?

Frågvis, men när motorfästa o det mesta passar är iden helt ok.

Bandit

andersbrink skrev:
Är det en 400cc (förmodligen?) eller 600cc du har?
Hej,

Tur nog är det iaf en 600cc.

Bra årsmodell utan en massa ploj som kom senare..Centrastöd,passagerar handtag o sånt där.

På tal om att 402m....Va tycker du om 11,33 /195km/h med min Rd500.

Det fixade inte Bandit 600:an... :huvet

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing