R1 T skrev:
Jag har en mitsu TD04HL-16T med 7:ans raka turbinhus, 7.ans vinklade satt på från början, böt pga. plats brist.
Volvogrejor antar jag?
Jag har för mig att wastegate kanalen är ca.24-25 mm
Kanalen är vinklad något nedåt och framåt ( om du tittar ner i turbinhuset med utblås till höger).
Turbinhuset är urslipat ovanför wastegate kanalen, vilket gjorde att laddtrycket blev något lägre
Låter som om kanalen ser rätt bra ut då. Något liten diameter kanske, men utformningen schysst.
Diametern på Wastegatedosan är 63 mm utvändigt ( så cirka 60 mm invändigt)
Ändå en rätt stor dosa alltså. Hmm. Vi har ju något lite större grejor på vår 210hk MHI laddare, kan vara intressant att prova.
Har provar lite olika förspänningar på w/g allt mellan 0-4 mm, med ca 2 mm laddar den ca: 0.7 bar.
2-3 mm är nog ganska lagom. Du vill ju egentligen att den ska hålla stängt ända tills du når ditt önskade laddtryck, så du måste ha en viss förspänning förstås.
Wastegatedosan kommer från någon V70 modell jag tror grundtrycket på den är 0.45 bar
I bil menar du? Kom ihåg att i bilinstallationer så har du otrligt mycket sämre andningsvägar på luft och avgassidan. Detta gör att ditt grundtryck blir klart mycket högre på en motorcykel med extremt låga tryckfall.
Jag tänkte jag skulle komma ner till ca: 0.5 bar på det låga trycket med något så när normal förspänning, kan iof komma ner i 0.5 bar nu också, men då är det i princip ingen förspänning alls. Sen använder jag en pneumatisk vippa för att höja trycket till ca 0.7 bar
Jag tror att iom att du kommit så pass långt med turbinhuset så ska du koncentrera dig på dosan. Har du utrymme för en större dosa, så se till att hitta en! Med en större dosa så kan du ha en starkare fjäder, vilket gör att den håller helt stängd med rimlig förspänning samt att du kan fortfarande öppna den med rimlig mängd tryck. Har man en stor dosa så kan man alltid fixa det grundtryck man vill ha genom att byta fjäder. Har man en liten dosa så begränsar du ditt urval av fjädrar iom att du inte kan få lika mycket kraft utövat genom membranet (trycket*yta ger ju kraften) och du ska ju samtidigt ha en fjäder som håller wg ordentligt stängd när du har lite tryck i dosan.
Det borde finnas wg-dosor förberedda för fjäderbyte? Om inte annat så kan du bygga en (lite pyssel, men det är helt görbart).
En annan vanlig nit man går på är att wastegatedosans slag är så pass kort att den bottnar. Detta händer t.ex. om du skaffar en slapp fjäder för att du vill ha lägre grundtryck, men för att få den att hålla stängd vid lägre varvtal så förspänner du den en hel del. Av det totala slaget på säg 15 mm så äter du upp 8 mm i bara förspänning -då får du ju bara 7 mm's öppning. Så att bara fixa en svagare fjäder i befintlig dosa är inte nödvändigtvis den bästa lösningen. EDIT Jag menar alltså en "extern" förspänning, förspänner du fjädern inuti dosan med distanser t.ex. så kan du istället råka ut för att fjäderspiralerna bottnar /EDIT
Som sagt, en stor dosa (gärna med lång slaglängd att ta till) med möjlighet att byta fjädrar så får du nog fason på det där.
En annan intressant grej du kan prova är att öppna upp wastegaten helt genom att haka av wg-stången. Vad får du för tryck då? Om det är 0,3-0,4 så är det ju kanalen som är problemet. Förhoppningsvis hamnar du runt 0,1-0,2 eller lägre. Då kan du fixa det genom dosan.
/J