Lite turbofunderingar

Byta motor..

Jäklar nu blev man ju sugen på att slänga på en Bandit 1200-motor. Den finns det ju färdiga turbokit att köpa till också... 110 fjuttiga hästar blir 220 härliga hingstar = 100% ökning = ett jävla drag :kär . Detta tål att undersökas.
Vad kan man använda för nån sving istället för original då?

Förresten, vilka årsmodeller på GSX-R motorn passar? Spelar det ingen roll? Jag menar det har ju hänt en del med den cykeln genom årens lopp... :va

Last edited:
Apambulans skrev:
Jäklar nu blev man ju sugen på att slänga på en Bandit 1200-motor. Den finns det ju färdiga turbokit att köpa till också... 110 fjuttiga hästar blir 220 härliga hingstar = 100% ökning = ett jävla drag :kär . Detta tål att undersökas.
Vad kan man använda för nån sving istället för original då?

Förresten, vilka årsmodeller på GSX-R motorn passar? Spelar det ingen roll? Jag menar det har ju hänt en del med den cykeln genom årens lopp... :va

Ta bandit 12oo:ans sving, och fästena på R motorn är lika från '85ans 750 tom '92ans 1100.

Inte visste ja att bygger in olika hojjar i en och samma hoj
YAMAHA TZR 125 -87 2RH

:tungan

Turbomatad 1200 i 600 chassie.......Undrar om dom byggt den med så stora marginaler.
/U

Det är bara svingen som är den riktigt svaga punkten på 600'an,
resten är i princip identiskt med 1200'an, chassimässigt.

ulf_lundin skrev:
Turbomatad 1200 i 600 chassie.......Undrar om dom byggt den med så stora marginaler.
/U

andersbrink skrev:
Det är bara svingen som är den riktigt svaga punkten på 600'an,
resten är i princip identiskt med 1200'an, chassimässigt.

Jag tänkte också på det där med resten av ramen, men om dom i stort sett är identiska så borde det väl gå bra. Viktmässigt så kan det väl inte skilja så jättemycket mellan motorerna. Passar 1200:ans sving rakt av eller måste man ändra på nåt? Kanske en dum fråga :confused: , men hur blir det med kedjans löpning när man byter motor och eller sving? Hamnar fortfarande fram- och bakdrev i linje?

RG500-Johannes skrev:
Ska du ladda så pass lite så kan det uppstå lite problem (enkelt lösta iof). Du kommer förmodligen att behöva byta wastegatedosa. De flesta turboaggregat har en liten dosa med stark fjäder, det kommer inte att passa dina behov alls. Du har med sådana laddare ett grundtryck på 0,5 bar eller mer i bil, och eftersom du har mycket små tryckförluster på avgassidan (och för den delen på insugssidan) med mc jämfört med bil så kommer du att få ett ännu högre grundtryck.

Om jag vore dig så skulle jag skaffa en större dosa, för du vill ha lika stor förspänning för att hålla WG stängd vid lägre varvtal -men du vill också kunna öppna WG för att få detta låga laddtryck.
Faktum är att jag skulle råda dig till SAAB's turbo som sitter i nya 9-3. Antingen Aeroladdaren eller Garrett:en. De kommer att ge dig ett grundtryck som passar dig bättre.

EDIT: Följ Robbans råd; det finns mycket gott i Sporthojs arkiv.

/J

Iof. en gammal tråd, Men jag blev lite nyfiken på vad du menar med större dosa? Jag vet att det finns 60 och 80mm doser, men det är väl diametern på dosan, och borde inte påverka laddtrycket. Eller menar du att det finns doser med olika slaglängd?
eller menar du extern wastegate?

Jag har lite av det problemet du beskrver, är tvungen att ställa dosan väldigt slappt för att hålla trycket nere.

R1 T

R1 T skrev:
Iof. en gammal tråd, Men jag blev lite nyfiken på vad du menar med större dosa? Jag vet att det finns 60 och 80mm doser, men det är väl diametern på dosan, och borde inte påverka laddtrycket. Eller menar du att det finns doser med olika slaglängd?
eller menar du extern wastegate?

Jag har lite av det problemet du beskrver, är tvungen att ställa dosan väldigt slappt för att hålla trycket nere.

R1 T

Diametern på dosan tillsammans med fjäderkonstanten i densamma ger ditt "grundtryck". Kör man med direkt koppling mellan kompressorkåpa och WG dosa, dvs utan elektrisk ventil som styr laddtrycksuppbyggnaden, så ger wastegatedosan vilket laddtryck du får (och detta kallas grundtryck hos oss, då vi ökar laddtrycket genom att minska trycket i dosan via just en elektrisk ventil, dvs vi laddar mer än en direkt koppling mellan kompressor och dosa skulle ge). Detta visste du om, so far so good.

Du säger att du måste ställa dosan väldigt slappt för att få ned laddtrycket, och det är jag inte så förvånad över. Ett av våra standardproblem är just att få ned grundtrycket. Turbotillverkarna har inte helt sällan horribelt oeffektiva wastegatekanaler, så du får svårt att komma ned i 0,3 bars grundtryck.

Vad har du för turbo, vad är det för diameter på wastegatekanalen i denna turbo, ligger wastegatekanalen vinkelrät mot gasflödet, vilken diameter på wastegatedosan har du, hur mycket påhak/fjäderförspänning har du och ungeför hur hård är fjädern?

Många frågor, men svarar du på dessa så kan vi nog analysera oss fram till var flaskhalsen sitter.

/J

RG500-Johannes skrev:
... Turbotillverkarna har inte helt sällan horribelt oeffektiva wastegatekanaler, .../J
Johannes, kan man lösa det genom att porta wg-kanalerna? Givetvis inget alternativ för serieproducerade Saabar men för oss garagepulare kanske?

Robban_C skrev:
Johannes, kan man lösa det genom att porta wg-kanalerna? Givetvis inget alternativ för serieproducerade Saabar men för oss garagepulare kanske?

Javisst, det går f.ö. även alldeles utmärkt att svetsa i turbinhusen om man modifiera ännu mer.

/J

RG500-Johannes skrev:
Javisst, det går f.ö. även alldeles utmärkt att svetsa i turbinhusen om man modifiera ännu mer.
/J
Vilket tillsatsmaterial?
Då jag svetsar gjutjärn (helst inte alls :) ) använder jag nickelelektroderna (de är rätt vanliga till gjutjärn) men tål de värmen eller torskar man dit på andra metoder?

Apambulans skrev:
Tjena alla teknikfreaks.

Jag har lite funderingar på att utrusta min Suzuki GSF600 -00 med turbo. :yoparty Tyvärr vet jag inte så fruktansvärt mycket om detta :confused: . Jag hade inte tänkt att plocka ut nån extrem kraft ur motorn. Tänkte köra med ett tryck på kanske 0,4-0,5 bar, just så att man får det där lilla extra. Eftersom det inte är så jättevanligt att utrusta en 600 Bandit med turbo så finns det inte så många färdiga kit. Å andra sidan tänkte jag spara en slant genom att plocka ihop delarna själv.
Vad behöver jag? Har läst att i och med att det är förgasare på hojen så måste jag ha en trycksatt luftburk... Vad ska det vara för nån slags turbo? Den behöver väl vara av den lite mindre sorten..?

Tacksam för alla tips och råd... :Bugar

De dineros som du kommer att lägga ner på ett bandit-bygge hmmm låt se... en 30-40k som det säkert kommer att gå loss på när allt är (läs) gatklart! Om du nu mot förmodan skulle lyckas med konststycket att bygga T-Bandit så kommer du upptäcka att bromsar chassie och andra komponenter inte matchar effekten. Då kommer nästa uppgradering á $$$$$.

Varför inte sälja Banditen och lägga stålarna på en jysst hoj direkt??

Eftersom att jag också är Saab freak brukar jag hänga på STCS http://www.saabturboclub.com/ Samma frågor dyker upp där. Typ jag har en 2,0i någon som har tips och råd ang uppgradering med "snäcka" på grenröret. Svaren är väl till 99% byt bil och köp en med turbo från början.

Men jag skall väl egentligen inte kasta sten i glashus för jag har precis som du haft samma funderingar en gång i tiden. Resultatet var att jag inte byggde om min sura 9000 2,0i.

Men lycka till.

JB

Last edited:
RG500-Johannes skrev:
Diametern på dosan tillsammans med fjäderkonstanten i densamma ger ditt "grundtryck". Kör man med direkt koppling mellan kompressorkåpa och WG dosa, dvs utan elektrisk ventil som styr laddtrycksuppbyggnaden, så ger wastegatedosan vilket laddtryck du får (och detta kallas grundtryck hos oss, då vi ökar laddtrycket genom att minska trycket i dosan via just en elektrisk ventil, dvs vi laddar mer än en direkt koppling mellan kompressor och dosa skulle ge). Detta visste du om, so far so good.

Du säger att du måste ställa dosan väldigt slappt för att få ned laddtrycket, och det är jag inte så förvånad över. Ett av våra standardproblem är just att få ned grundtrycket. Turbotillverkarna har inte helt sällan horribelt oeffektiva wastegatekanaler, så du får svårt att komma ned i 0,3 bars grundtryck.

Vad har du för turbo, vad är det för diameter på wastegatekanalen i denna turbo, ligger wastegatekanalen vinkelrät mot gasflödet, vilken diameter på wastegatedosan har du, hur mycket påhak/fjäderförspänning har du och ungeför hur hård är fjädern?

Många frågor, men svarar du på dessa så kan vi nog analysera oss fram till var flaskhalsen sitter.

/J

Hej
Här är lite info.

Jag har en mitsu TD04HL-16T med 7:ans raka turbinhus, 7.ans vinklade satt på från början, böt pga. plats brist.
Jag har för mig att wastegate kanalen är ca.24-25 mm
Kanalen är vinklad något nedåt och framåt ( om du tittar ner i turbinhuset med utblås till höger).
Turbinhuset är urslipat ovanför wastegate kanalen, vilket gjorde att laddtrycket blev något lägre

Diametern på Wastegatedosan är 63 mm utvändigt ( så cirka 60 mm invändigt)

Har provar lite olika förspänningar på w/g allt mellan 0-4 mm, med ca 2 mm laddar den ca: 0.7 bar.

Wastegatedosan kommer från någon V70 modell jag tror grundtrycket på den är 0.45 bar

Jag tänkte jag skulle komma ner till ca: 0.5 bar på det låga trycket med något så när normal förspänning, kan iof komma ner i 0.5 bar nu också, men då är det i princip ingen förspänning alls. Sen använder jag en pneumatisk vippa för att höja trycket till ca 0.7 bar

R1 T

http://www.turbo-bike.net

R1 T skrev:
Jag har en mitsu TD04HL-16T med 7:ans raka turbinhus, 7.ans vinklade satt på från början, böt pga. plats brist.

Volvogrejor antar jag?

Jag har för mig att wastegate kanalen är ca.24-25 mm
Kanalen är vinklad något nedåt och framåt ( om du tittar ner i turbinhuset med utblås till höger).
Turbinhuset är urslipat ovanför wastegate kanalen, vilket gjorde att laddtrycket blev något lägre

Låter som om kanalen ser rätt bra ut då. Något liten diameter kanske, men utformningen schysst.

Diametern på Wastegatedosan är 63 mm utvändigt ( så cirka 60 mm invändigt)

Ändå en rätt stor dosa alltså. Hmm. Vi har ju något lite större grejor på vår 210hk MHI laddare, kan vara intressant att prova.

Har provar lite olika förspänningar på w/g allt mellan 0-4 mm, med ca 2 mm laddar den ca: 0.7 bar.

2-3 mm är nog ganska lagom. Du vill ju egentligen att den ska hålla stängt ända tills du når ditt önskade laddtryck, så du måste ha en viss förspänning förstås.

Wastegatedosan kommer från någon V70 modell jag tror grundtrycket på den är 0.45 bar

I bil menar du? Kom ihåg att i bilinstallationer så har du otrligt mycket sämre andningsvägar på luft och avgassidan. Detta gör att ditt grundtryck blir klart mycket högre på en motorcykel med extremt låga tryckfall.

Jag tänkte jag skulle komma ner till ca: 0.5 bar på det låga trycket med något så när normal förspänning, kan iof komma ner i 0.5 bar nu också, men då är det i princip ingen förspänning alls. Sen använder jag en pneumatisk vippa för att höja trycket till ca 0.7 bar

Jag tror att iom att du kommit så pass långt med turbinhuset så ska du koncentrera dig på dosan. Har du utrymme för en större dosa, så se till att hitta en! Med en större dosa så kan du ha en starkare fjäder, vilket gör att den håller helt stängd med rimlig förspänning samt att du kan fortfarande öppna den med rimlig mängd tryck. Har man en stor dosa så kan man alltid fixa det grundtryck man vill ha genom att byta fjäder. Har man en liten dosa så begränsar du ditt urval av fjädrar iom att du inte kan få lika mycket kraft utövat genom membranet (trycket*yta ger ju kraften) och du ska ju samtidigt ha en fjäder som håller wg ordentligt stängd när du har lite tryck i dosan.

Det borde finnas wg-dosor förberedda för fjäderbyte? Om inte annat så kan du bygga en (lite pyssel, men det är helt görbart).

En annan vanlig nit man går på är att wastegatedosans slag är så pass kort att den bottnar. Detta händer t.ex. om du skaffar en slapp fjäder för att du vill ha lägre grundtryck, men för att få den att hålla stängd vid lägre varvtal så förspänner du den en hel del. Av det totala slaget på säg 15 mm så äter du upp 8 mm i bara förspänning -då får du ju bara 7 mm's öppning. Så att bara fixa en svagare fjäder i befintlig dosa är inte nödvändigtvis den bästa lösningen. EDIT Jag menar alltså en "extern" förspänning, förspänner du fjädern inuti dosan med distanser t.ex. så kan du istället råka ut för att fjäderspiralerna bottnar /EDIT

Som sagt, en stor dosa (gärna med lång slaglängd att ta till) med möjlighet att byta fjädrar så får du nog fason på det där.

En annan intressant grej du kan prova är att öppna upp wastegaten helt genom att haka av wg-stången. Vad får du för tryck då? Om det är 0,3-0,4 så är det ju kanalen som är problemet. Förhoppningsvis hamnar du runt 0,1-0,2 eller lägre. Då kan du fixa det genom dosan.

/J

Last edited:
RG500-Johannes skrev:
Jag tror att iom att du kommit så pass långt med turbinhuset så ska du koncentrera dig på dosan. Har du utrymme för en större dosa, så se till att hitta en! Med en större dosa så kan du ha en starkare fjäder, vilket gör att den håller helt stängd med rimlig förspänning samt att du kan fortfarande öppna den med rimlig mängd tryck. Har man en stor dosa så kan man alltid fixa det grundtryck man vill ha genom att byta fjäder. Har man en liten dosa så begränsar du ditt urval av fjädrar iom att du inte kan få lika mycket kraft utövat genom membranet (trycket*yta ger ju kraften) och du ska ju samtidigt ha en fjäder som håller wg ordentligt stängd när du har lite tryck i dosan.

Det borde finnas wg-dosor förberedda för fjäderbyte? Om inte annat så kan du bygga en (lite pyssel, men det är helt görbart).

En annan vanlig nit man går på är att wastegatedosans slag är så pass kort att den bottnar. Detta händer t.ex. om du skaffar en slapp fjäder för att du vill ha lägre grundtryck, men för att få den att hålla stängd vid lägre varvtal så förspänner du den en hel del. Av det totala slaget på säg 15 mm så äter du upp 8 mm i bara förspänning -då får du ju bara 7 mm's öppning. Så att bara fixa en svagare fjäder i befintlig dosa är inte nödvändigtvis den bästa lösningen. EDIT Jag menar alltså en "extern" förspänning, förspänner du fjädern inuti dosan med distanser t.ex. så kan du istället råka ut för att fjäderspiralerna bottnar /EDIT

Som sagt, en stor dosa (gärna med lång slaglängd att ta till) med möjlighet att byta fjädrar så får du nog fason på det där.

En annan intressant grej du kan prova är att öppna upp wastegaten helt genom att haka av wg-stången. Vad får du för tryck då? Om det är 0,3-0,4 så är det ju kanalen som är problemet. Förhoppningsvis hamnar du runt 0,1-0,2 eller lägre. Då kan du fixa det genom dosan.

/J

Hej igen

Tack för svaren.
Jag får ut och testa med wastegatearmen bortkopplad, och se vad den laddar då.
Men det får bli efter helgen, efter som jag måste jobba. Jag hör av mig om resultat

Såg att http://www.motornord.se/default.asp hade en wastegate med 80 mm dosa och utbytbara fjädrar. Den klenaste fjädern var till för tryck mellan 0.5 – 0.7 bar, blir den för hård tror du? Eller funkar det tackvare att dosan är 80 mm? Är inte säker på att den får plats, men det går nog att lösa på något sätt.

R1 T

Last edited:
R1 T skrev:
Såg att http://www.motornord.se/default.asp hade en wastegate med 80 mm dosa och utbytbara fjädrar. Den klenaste fjädern var till för tryck mellan 0.5 – 0.7 bar, blir den för hård tror du? Eller funkar det tackvare att dosan är 80 mm? Är inte säker på att den får plats, men det går nog att lösa på något sätt.

R1 T

Den var ju inte billig, men det är nog säkert bra grejor. Med en 80 mm dosa så borde du kunna fixa till ett lågt grundtryck -antingen med deras fjäder eller om du letar upp en egen.

Och som sagt, tricket är ju att du fortfarande kan ha fjädrar med hög fjäderkonstant, ha normal förspänning och ändå kunna öppna dosan med väldigt måttlig mängd tryck eftersom arean i dosan är så pass stor.

Vi kämpar ju konstant med såna här grejor, och vår begränsning är ju ofta att vi inte får ha större dosor pga packningsskäl. De får inte plats.

Kolla dock med avhakad wg stång först så att du inte bränner slantarna direkt.

/J

Johannes, du har då svar på allt minsann. Och väl motiverade svar dessutom!

Har du koll på val av tillsatsmaterial vid svetsning av turbinhus? Jag har ju svetsat spräckta grenrör till V8:or med framgång men jag har en känsla av att ett turbinhus går varmare. Toppen på en V8 leder ju bort en del av avgasvärmen från grenrören men turbinhusen sitter ju ofta "separat" så att säga eller rättare sagt på rör med sämre förmåga att leda bort värmen än 30 kg topplock.

Robban_C skrev:
Har du koll på val av tillsatsmaterial vid svetsning av turbinhus?

Det brukar ju vara våra mekar som svetsar grejorna åt oss, men jag kan höra med dem. De TIG:ar dem, och jag är ganska säker på att de inte använder något special. Som sagt, jag kollar upp detta.

/J

RG500-Johannes skrev:
... Som sagt, jag kollar upp detta. ...
Hemskt gärna, nu blev jag nämligen ännu mer nyfiken eftersom jag använder pinnmaskinen till gjutjärn men även har TIG.
Får du lite tips om svetsparametrar (ström, AC/DC (DC antar jag), förvärmning (låter lämpligt även med TIG), skyddgas) etc så vore det kanonfint.

//Robban. Vetgirig.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing