Lite turbofunderingar

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Tjena alla teknikfreaks.

Jag har lite funderingar på att utrusta min Suzuki GSF600 -00 med turbo. :yoparty Tyvärr vet jag inte så fruktansvärt mycket om detta :confused: . Jag hade inte tänkt att plocka ut nån extrem kraft ur motorn. Tänkte köra med ett tryck på kanske 0,4-0,5 bar, just så att man får det där lilla extra. Eftersom det inte är så jättevanligt att utrusta en 600 Bandit med turbo så finns det inte så många färdiga kit. Å andra sidan tänkte jag spara en slant genom att plocka ihop delarna själv.
Vad behöver jag? Har läst att i och med att det är förgasare på hojen så måste jag ha en trycksatt luftburk... Vad ska det vara för nån slags turbo? Den behöver väl vara av den lite mindre sorten..?

Tacksam för alla tips och råd... :Bugar

Pungis skrev:
Eller vänta på Anders_Brink´s uttalande :D

Vem e de? ;)

En turbo från en Fiat UNO Turbo eller Nissan Cherry turbo borde
funka fint. Problemet är att grenrör, plenum etc lär tillverkas
från scratch. Det finns inga färdiga prylar att köpa.

Sök på "turbo" i meckforumet och du kommer att få sitta och läsa i flera dygn! :D
Det finns _massor_ att läsa där!
Varför inte byta till 1200 Bandit?

Apambulans skrev:
Tänkte köra med ett tryck på kanske 0,4-0,5 bar

Ska du ladda så pass lite så kan det uppstå lite problem (enkelt lösta iof). Du kommer förmodligen att behöva byta wastegatedosa. De flesta turboaggregat har en liten dosa med stark fjäder, det kommer inte att passa dina behov alls. Du har med sådana laddare ett grundtryck på 0,5 bar eller mer i bil, och eftersom du har mycket små tryckförluster på avgassidan (och för den delen på insugssidan) med mc jämfört med bil så kommer du att få ett ännu högre grundtryck.

Om jag vore dig så skulle jag skaffa en större dosa, för du vill ha lika stor förspänning för att hålla WG stängd vid lägre varvtal -men du vill också kunna öppna WG för att få detta låga laddtryck.

Faktum är att jag skulle råda dig till SAAB's turbo som sitter i nya 9-3. Antingen Aeroladdaren eller Garrett:en. De kommer att ge dig ett grundtryck som passar dig bättre.

EDIT: Följ Robbans råd; det finns mycket gott i Sporthojs arkiv.

/J

RG500-Johannes skrev:
...Faktum är att jag skulle råda dig till SAAB's turbo som sitter i nya 9-3. Antingen Aeroladdaren eller Garrett:en. De kommer att ge dig ett grundtryck som passar dig bättre.
EDIT: Följ Robbans råd; det finns mycket gott i Sporthojs arkiv.
/J
Just det, lyssna på mig! :D :D

Skämt åsido:
Johannes, utan att ifrågasätta din kompetens i ämnet (skulle aldrig falla mig in) så undrar jag ändå om det där blir bra. Han har en 600, Trollhättemoppen är väl sisådär 2 liter? Hur mycket måste han varva 600:an innan avgasflödet blir stort nog att få nog fart på turbon att få nåt övertryck? Eller ger Saaben laddtryck från ovanligt lågt varv?
Jmf med Anders som föreslog turbo från Fiat UNO Turbo eller Nissan Cherry turbo, båda bilar med pyttepuffror.
I övrigt köper jag resonemanget vad gäller strl på WG etc. Visste inte om det där med mindre tryckförluster i avgas på knarr.

Kan också nämna att snubben som påbörjade min Katanaturbo började med 0,5 bars laddtryck. Såvitt jag vet utan problem rörande WG. Den WG:n är inbyggd i turbon som kommer från en Iveco turbodiesel.
Och jag började med 0,4 bar på min turboCorvette. Det var mitt första turbobygge, man var ju lite feg i början. :-)) Inga problem med WG som var en rejält stor justerbar eftermarknadsmoj.

Robban_C skrev:
Just det, lyssna på mig! :D :D

Skämt åsido:
Johannes, utan att ifrågasätta din kompetens i ämnet (skulle aldrig falla mig in) så undrar jag ändå om det där blir bra. Han har en 600, Trollhättemoppen är väl sisådär 2 liter? Hur mycket måste han varva 600:an innan avgasflödet blir stort nog att få nog fart på turbon att få nåt övertryck? Eller ger Saaben laddtryck från ovanligt lågt varv?

Jag sitter här med protokoll i handen, men kan knappast berätta allt som står i dem... Nåväl, lite får jag väl glappa: vid tusen varv så har vi mellan 0,1 och 0,2 bars laddtryck, 1500 ger dryga 0,3 osv. 600:an producerar väl något mindre än en tredjedel av avgasmassan vid samma varvtal, så multiplicera med 3,5 eller nåt. Ger 0,15 bars laddtryck vid 3500 rpm -kanske 10% mer moment där då. vid 5000 rpm runt 25% mer moment osv. Jo, du kanske har rätt, det blir nog lite ketchup.

Vad är det för turbo på Uno:n eller Nissan Cherry?

Jmf med Anders som föreslog turbo från Fiat UNO Turbo eller Nissan Cherry turbo, båda bilar med pyttepuffror.
I övrigt köper jag resonemanget vad gäller strl på WG etc. Visste inte om det där med mindre tryckförluster i avgas på knarr.

I en bil blir det ju ett elände med katalysator och långt avgassystem, restrektiv ljuddämpare och allt vad det är. Lagens långa arm...

Kan också nämna att snubben som påbörjade min Katanaturbo började med 0,5 bars laddtryck. Såvitt jag vet utan problem rörande WG. Den WG:n är inbyggd i turbon som kommer från en Iveco turbodiesel.

Aha? Intressant! Ingen variabel turbingeometri antar jag? Förmodligen därför det fanns en WG på.

Och jag började med 0,4 bar på min turboCorvette. Det var mitt första turbobygge, man var ju lite feg i början. :-)) Inga problem med WG som var en rejält stor justerbar eftermarknadsmoj.

Det är nog lättare att få ett lågt grundtryck med en separat WG, då slipper du problem med konstiga ingångar till WG kanalen från snäckan. Inte sällan man ser i princip vinkelräta inlopp med knappt avrundade kanter...

Hur som helst, jag snackar mycket bilturbo. Ni snackar mycket hojturbo. Knappast någon fråga om vilken information man främst ska fokusera på.

/J

RG500-Johannes skrev:
1. Vad är det för turbo på Uno:n eller Nissan Cherry?

2. Aha? Intressant! Ingen variabel turbingeometri antar jag? Förmodligen därför det fanns en WG på.

3. ...då slipper du problem med konstiga ingångar till WG kanalen från snäckan. Inte sällan man ser i princip vinkelräta inlopp med knappt avrundade kanter...

4. Hur som helst, jag snackar mycket bilturbo. Ni snackar mycket hojturbo. Knappast någon fråga om vilken information man främst ska fokusera på.

/J
1. Ingen aaaaning.
2. Ingen variabel geometri, bara basic.
3. Kan ordna foton på hur WG sitter på min Katana om någon är nyfiken, bitarna är isär just nu.
4. Spelar ingen roll, alltid intressant att jämföra.

Är lite förvånad att du inte åker nån rak4:a med turbo och vettlöst effektuttag. Med avsikt på vad du jobbar med....
Men RG500 är ju inte helt fel det heller. :tummenupp

Robban_C skrev:
Är lite förvånad att du inte åker nån rak4:a med turbo och vettlöst effektuttag.

Nej, jag gör ju inte det... ...än!

Någon gång blir det ju. Jag är lite sugen åp att bygga en 125:a 2T med turbo (á la Lennarth Zander). Lagom pengar, rolig utmaning.

/J

Mera turbofunderingar

Tack för alla råd & tips. Fast det känns som jag nog måste gå till bibblan och läsa in mig ordentligt på ämnet. Måste bara ha turbo till sommaren :D . Det är synd att man inte skiter pengar för då vore jag miljardär och då kunde man ju bara lyfta på luren, ringa till mc-xpress och be dom slänga ihop ett kit till min cykel, kosta vad det kosta vill...:cool:
Vad tror ni om att sätta turbo på en naken hoj som Bandit faktiskt är? Kan det väcka lite för mycket uppmärksamhet så att pappa polisen blir nyfikna...:ajjabajja Det lär ju iallafall bli väldigt svårt att dölja bygget...

Ni får gärna fortsätta att behandla mitt inlägg och komma med bra tips på hur man ska göra och vart man kan vända sig.
De tips som jag har fått än så länge har hjälpt mig en del åtminstone

Min Katana är naken. Turbon syns bra. Planerar även stor laddluftkylare.

Bara så att du vet... Bandit 1200/GSXR1100 motorn passar med skohorn i din 600-ram. Rakt av, motorfästena är identiska. Svingen din däremot kommer att torska (gjord i stål, spricker för lätt) på första bakhjulsrepan i 150 på trean.
En 1200 motor borrad till 1370 och portad topp ger dig 190 kusar på bakhjulet, utan turbo. :D

Apambulans skrev:
Tack för alla råd & tips. Fast det känns som jag nog måste gå till bibblan och läsa in mig ordentligt på ämnet. Måste bara ha turbo till sommaren :D . Det är synd att man inte skiter pengar för då vore jag miljardär och då kunde man ju bara lyfta på luren, ringa till mc-xpress och be dom slänga ihop ett kit till min cykel, kosta vad det kosta vill...:cool:
Vad tror ni om att sätta turbo på en naken hoj som Bandit faktiskt är? Kan det väcka lite för mycket uppmärksamhet så att pappa polisen blir nyfikna...:ajjabajja Det lär ju iallafall bli väldigt svårt att dölja bygget...

Ni får gärna fortsätta att behandla mitt inlägg och komma med bra tips på hur man ska göra och vart man kan vända sig.
De tips som jag har fått än så länge har hjälpt mig en del åtminstone

andersbrink skrev:
... Bandit 1200/GSXR1100 motorn passar med skohorn i din 600-ram. ...
Va bra! Jag har ju en GSXR1100 motor till salu! Perfekt för Apambulans!
Passar möjligen svingen från en 1100R -91:a i Bandit 600? Nä, Bandit har väl 2 dämpare? 1100R -91har ju en dämp i mitten. Men det går ju att konvertera.

Robban_C skrev:
Va bra! Jag har ju en GSXR1100 motor till salu! Perfekt för Apambulans!
Passar möjligen svingen från en 1100R -91:a i Bandit 600? Nä, Bandit har väl 2 dämpare? 1100R -91har ju en dämp i mitten. Men det går ju att konvertera.

Hmmm.vad för R motor är det? Pris?

Banditen har bara en dämpare i mitten, men den har en smalare sving än R'en, 10 mm...Ja, jag har monterat en Bandit sving på min R. Brinks gamla för övrigt! :yoparty

...själva infästningen är smalare...hjulen går o skifta som man vill.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...