Lite tips på kombibilar

Dra inte för snabba slutsatser av att det är kamkedja.
Några Audimodeller har kedja.
Den skall bytas med förvånansvärt korta intervaller.
Kostar som faen.

konstigt, vi har inom min familj ägt både oplar och fordar, jag måste hävda motsatsen, "vi" har varit mer nöjda med fordarna än oplarna men allra nöjdast, tveklöst har "vi" varit med asiaterna, just nu kör morsan en i30 (hyundai) efter att ägt två nya oplar innan den, en ny astra bertone coupe köptes in -03 och "återlämnades" till samma handlare hon köpte den av "lätt" begagnad -04 efter bl a motorhaveri med motorbyte som följd, växellådsbyte, bromoksbyte osv osv osv osv efter endast 1000 mil, i gengäld fick hon ut en demokörd vectra 04:a, återlämnades 07 efter kostsamma reperationsförsök, plockade som sagt ut en helt ny i30, bytt en glödlampa på snart 5 år!

hyundai skärpte sig rejält på slutet av 90 talet.
jag har ägt och fler jag känner har ägt hyundai och dom håller kanon,
dom senare åren har ju allt blitt ännu bättre men kostnaderna har ju stigit för bilarna oså.

Vore jag dig skulle jag nog se på BMW:s 5-serie.

http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_525i_Touring_37221589.htm?ca=2&w=3

Är ju helt underbara att köra jämfört med diverse japaner och dylikt tjafs.
De borde även fylla ditt krav på lastutrymme?

Skitsköna att köra men inte ekonomiska för fem öre dessvärre då den är dyr i både skatt och försäkring och allt annat än bränslesnål.
Och det är tjejen som kommer köra mest och hon behöver inte så mycket komfort :rolleyes:

Dra inte för snabba slutsatser av att det är kamkedja.
Några Audimodeller har kedja.
Den skall bytas med förvånansvärt korta intervaller.
Kostar som faen.

Nej, det var inte pga kamkedjan jag syftade på att den hade få fel då modellen med kamkedja kontra den utan har betydligt färre bekymmer har jag fått berättat för mig. Eller så var det tvärtom :va

:rofl En Merca!? Seriöst, vill jag ha en rosthög med dålig kvalité till högt pris så skulle jag kolla på en amerikanare eller möjligtvis en ny Saab :näsblod
Merca är och förblir svartlistade då jag har jobbat med lackering och dylikt, Merca är sjukt dåligt byggda för att undvika rost. Och deras garanti är ett skämt.

Hur är Kia, de är ju väldigt poppis numera med sin långa garanti men hur funkar den garantin? Den övertas väl av ny privat ägare antar jag?
Går de att åka i utan att bli frustrerade över alla möjliga småsaker?
I min Saab tex så stör jag mig sjukt på bältesplinget samt att bakluckan måste öppnas inifrån bilen vilket har resulterat i några bulor på bilen i vredesutbrott :mad:

Hur svårt kan det vara att hitta en kombi i kombisjukans förbannande land? Blocket jäser ju över av alla jävla lådor.

Det är värre för sådana som jag som letar efter en bil, inte ett speditionsfordon.

Hur svårt kan det vara att hitta en kombi i kombisjukans förbannande land? Blocket jäser ju över av alla jävla lådor.

Det är värre för sådana som jag som letar efter en bil, inte ett speditionsfordon.

Inte svårt alls naturligtvis men då jag vill ha lite tips inför vad jag ska kolla på så skapade jag en tråd om det. Istället för att själv ägna massvis med tid på att åka omkring och kolla så har jag ju nu fått flera tips.
Sluta sura nu Valmers bara för att din Audi inte är tillräckligt snabb :D

Inte svårt alls naturligtvis men då jag vill ha lite tips inför vad jag ska kolla på så skapade jag en tråd om det. Istället för att själv ägna massvis med tid på att åka omkring och kolla så har jag ju nu fått flera tips.
Sluta sura nu Valmers bara för att din Audi inte är tillräckligt snabb :D
Gubbräsern är såld. Tänkte då som ett alternativ titta på bää-ämm-vää 3-serie, men jag blir mest förbannad av att titta på Blocket.
Låda på låda på låda, och skulle det råka dyka upp en skaplig sedan kan man ge sig fan på att den har slirautomat eller är svart (jag köper aldrig mer en svart bil).

Hur är Kia, de är ju väldigt poppis numera med sin långa garanti men hur funkar den garantin?

Verkar funka hyggligt ok, garantin vet ej. Värsta grannen råkat ut för är anliggande bromsar bak. Men han kör som en särring..

Gubbräsern är såld. Tänkte då som ett alternativ titta på bää-ämm-vää 3-serie, men jag blir mest förbannad av att titta på Blocket. .

En 335i sedan som inte är svart med manuell är väl inte ovanlig, eller vilken kaross tittar du efter?
(allt utom 335i är ointressant. Turbo skareva!) MEN! att hitta en BMW som inte ser ut som rekvisitan ur en 70-tals porris inuti är fan inte lätt. BMW köpare måste ha både defekt färgseende och smak som skit. En salig blandning av barnbäcksbrunt skinn och returpappersgul träpanel :död

En 335i sedan som inte är svart med manuell är väl inte ovanlig, eller vilken kaross tittar du efter?
(allt utom 335i är ointressant. Turbo skareva!) MEN! att hitta en BMW som inte ser ut som rekvisitan ur en 70-tals porris inuti är fan inte lätt. BMW köpare måste ha både defekt färgseende och smak som skit. En salig blandning av barnbäcksbrunt skinn och returpappersgul träpanel :död
Jag är nog mest inne på E46 i så fall, samt diesel. :gubbe :dengamlakarossenärfinare

Jag är nog mest inne på E46 i så fall, samt diesel. :gubbe :dengamlakarossenärfinare

Köp en 330 diesel. Den har ett rätt fint vrid och går riktigt bra om man kör mycket motorväg. Tyvärr upplevs den lite väl framtung på småvägar. Går förhållandevis snålt. Har en kompis som tog över sin pappas bil. Gå igenom modellens barnsjukdomar innan köp så att du vet vad du ska titta på.

Tror du kommer att sakna din RS4 dock, men du har säkert redan insett det. Allt har sin tid dock. Hur länge körde du din RS4 och hur många mil totalt blev det? Kan du dela med dig om vilka problem du råkade ut för?

"Absolut ingen Ford" ....
Kolla in Mondeo ST220 årsmod 2005 och uppåt (då rosten i dörrar o luckor vart betydligt mindre) .... trevlig bil , låg förbrukning (för en skön V6'a lättvarvad sugmotor dvs , under litern iaf),lastar massor , enda nackdelen är väll att skatten inte ligger under dina 2k du önskade...

Jag var iaf helnöjd dom 2-3 åren jag hadde min , inte ett enda knas på bilen (surt att jag var tvungen å sälja , men det blidde lite för dyrt just då i livet)

Köp en 330 diesel. Den har ett rätt fint vrid och går riktigt bra om man kör mycket motorväg. Tyvärr upplevs den lite väl framtung på småvägar. Går förhållandevis snålt. Har en kompis som tog över sin pappas bil. Gå igenom modellens barnsjukdomar innan köp så att du vet vad du ska titta på.

Tror du kommer att sakna din RS4 dock, men du har säkert redan insett det. Allt har sin tid dock. Hur länge körde du din RS4 och hur många mil totalt blev det? Kan du dela med dig om vilka problem du råkade ut för?
Ja, har tittat lite på 330d, fast det är ju samma syndrom där. Det går 20 lådor på en bil.

Jag hade gubbräsern i drygt tre år och körde den ca 3500 mil. Fick byta en stötdämpare (10' kr), bromsar fram (15' kr) samt en tempgivare som bränt.
Fin bil men den är givetvis ett totalekonomiskt vansinne.

Gubbräsern är såld. Tänkte då som ett alternativ titta på bää-ämm-vää 3-serie

Äntligen sett ljuset! Grattis och välkommen i familjen! :tummenupp

Svart är ju överlägset snyggast men man får ju tvätta hela tiden...

/J - kör metallic-grå, semi-tråkig färg men praktiskt...

Ja, har tittat lite på 330d, fast det är ju samma syndrom där. Det går 20 lådor på en bil.

Jag hade gubbräsern i drygt tre år och körde den ca 3500 mil. Fick byta en stötdämpare (10' kr), bromsar fram (15' kr) samt en tempgivare som bränt.
Fin bil men den är givetvis ett totalekonomiskt vansinne.

Bara att äga en bil är egentligen ekonomiskt vansinne. Ibland tror jag nästan att det hade varit billigare totalekonomiskt om man haft ett stamkort hos något ledande taxibolag. Visst det blir mer märkbart varje månad, men i slutändan blir det nog inte så mycket dyrare om man räknar in försäkringar, service, underhåll och den tyngsta biten värdeminskningen i kalkylen. Det sista kan man ju eliminera om man väljer en bil med stabilt andrahandsvärde, men på dem brukar underhållskostnaderna äta upp förtjänsten om man har otur.

Det är ju rätt skönt att kunna sätta sig i bilen och ta sig dit man vill och hem igen precis när det passar en själv. Jag kommer nog inte att göra slag i saken och vara utan bil några längre perioder även om det är lockande.

Bara att äga en bil är egentligen ekonomiskt vansinne. Ibland tror jag nästan att det hade varit billigare totalekonomiskt om man haft ett stamkort hos något ledande taxibolag. Visst det blir mer märkbart varje månad, men i slutändan blir det nog inte så mycket dyrare om man räknar in försäkringar, service, underhåll och den tyngsta biten värdeminskningen i kalkylen. Det sista kan man ju eliminera om man väljer en bil med stabilt andrahandsvärde, men på dem brukar underhållskostnaderna äta upp förtjänsten om man har otur.

Det är ju rätt skönt att kunna sätta sig i bilen och ta sig dit man vill och hem igen precis när det passar en själv. Jag kommer nog inte att göra slag i saken och vara utan bil några längre perioder även om det är lockande.

Har varit utan bil i vissa perioder, bland annat när jag har studerat och måste säga att det är rätt skönt att slippa ha bil många gånger. I alla fall om man bor i en lite större stad. Lite mer planering behövs, men alla bekymmer med parkeringsplatser, bilar som inte vill starta, reparationer, tvätt o service som behövs göras osv.

Sen kan man ju oftast be om lite bilhjälp av kompisar ifall man ska köpa något på IKEA eller så.

"Absolut ingen Ford" ....
Kolla in Mondeo ST220 årsmod 2005 och uppåt (då rosten i dörrar o luckor vart betydligt mindre) .... trevlig bil , låg förbrukning (för en skön V6'a lättvarvad sugmotor dvs , under litern iaf),lastar massor , enda nackdelen är väll att skatten inte ligger under dina 2k du önskade...

Jag var iaf helnöjd dom 2-3 åren jag hadde min , inte ett enda knas på bilen (surt att jag var tvungen å sälja , men det blidde lite för dyrt just då i livet)

Allt är ju relativt men en 220 är inte bränslesnål. Och inte större än vår 9-5 heller. Och det är en Ford :näsblod
Nej, jag avstår vänligt men bestämt :)

Anders; Bara å köpa ---> http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Legacy_2_5i_Kombi_34184633.htm?ca=20&w=3

Samma lika bränsleförbrukning som 2006 A6 Avant 2.0TFSI Aut (198g mot 199g)

Allt du behöver utom automat. Men det är ju rätt bil så :)

Hmm, mina erfarenheter är att de inte är speciellt bränslesnåla så frågan är om man kan stirra enbart på utsläppsvärdet för att avgöra bränsleförbrukning? I så fall skulle vår Saab dra enormt mycket med sina 224g/km men ändå kan jag köra den på 0.82l/mil.
Men jag kanske ska ta och göra en mer grundlig utvärdering av Subban trots allt :va
Det enda sura med att handla begagnat är att man inte kan låna hem bilen över en helg för att utvärdera den lite mer, det är fördelarna med att köpa nytt.

Tankade 245:an idag.
Mätt med trippmätaren och pumpmätaren har den dragit 0,88 liter/mil senaste tanken.
Klart godkänt för en traktor tycker jag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT