Lite tips på kombibilar

Skoda Octavia RS2.

Finns som kombi. 2 liters turbo runt 200 hk.

Finns exemplar med avtagbart drag. Beror väl lite på vad du tänkt dra för dom brukar väl inte vara klassade för jättetung last.

Vid lugn körning kan du nog få ner förbrukning rätt bra.

Njae, blir det en Octavia så blir det nog en diesel. Helt ok bilar, lite för tråkiga dock. Har haft en privat tidigare och två stycken i jobb. Den sista hade rullat över 30k mil men drog fortfarande under 0.6l/mil. Diesel så klart.

Vi åker väldigt bra i vår iallafall. Inredningen är inte så viktigt när man fyllt 35 ;-) Missade det där med att gå snålt, vi har den klassiska 1.8 T, snittar kanske 0.75-0.8 landsväg vilket jag tycker är helt ok med tanke på storlel och att vi ofta lastar med barnvagn och grejer..

Ja, 1.8T-motorn är ju vare sig ett under av kvalité eller bränselsnål så den hoppar jag. Det stämmer nog att nya Passaten är mindre, den upplevs åtminstone som tokliten.

ska du ha så mycket lastutrymme så blir de svårt med en ny bil som har liten motor känns de som,, skulle oså kika på japanarna.
nya passat e ju toklitet tycker jag.,
gammla passaten innan 06 el vad de va har ju tokmycket utrymme.
jag skulle lätt kolla på en lågmilad sådan med dina krav.
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Passat_1_8T_AUTOMAT_DRAG_KOMBI_37174259.htm?ca=4&w=3

Den är mindre än vår Saab i dagsläget tror jag och dessutom är den för gammal och ful. Jag har aldrig gillat den Passaten dessvärre.

Andra tips till trådstartaren: Skoda yeti eller roomster.
Praktiska bilar om man inte känner avsmak för allt förknippat med VW:bräntbarn

Nej fy fan! Roomstern är ett jävla åbäke, man kan inte åka i hastigheter över 110km/h utan att behöva ha hörselkåpor på sig. Yetin vet jag däremot inte men eftersom den är så satans ful så faller den bort direkt. Enda Skodan jag kan tänka mig är en Octavia och det enda som faller med den är att den inte är tillräckligt stor.

Njae, accorden (2.4) är inte så snål, vår vi hade låg på typ 0,9 blandad stadskörning i Sthlm (mycket korta sträckor, kö-körning osv osv)
Landsväg så låg den precis över 0,7.

Men en riktigt nice bil helt klart, fast frun tyckte den var lite för stor så den byttes till en Civic lagom till barn #2 kom... och trot eller ej, även den är rymlig. :)

Sen eftersom det redan kommit in tips som inte riktigt är kombis (Yeti t.ex.) så slänger jag in Honda CR-V som tips också, en snål och riktigt komfortabel suv.

Ja, jag ska nog fasen ta och kolla upp Accorden helt klart. Jag gillar vad jag ser och som sagt så är det ju en Honda vilket borgar för god kvalité. CRV är inte heller så dum faktiskt, det var ett tag sedan jag körde en och jag gillade den skarpt. Är bara förbrukningen ok så ska den tas med i beräkningen.

Nu planerar jag för ett besök i Örebro så att man kan kika på följande modeller till att börja med:
Zafira
Touran
Avensis
Accord/CRV
Superb kombi, för dyr dock men har kanske möjlighet till bra leasing på en nyare Skoda så det är värt att kika på den. Kombi kom väl 2010 så det dröjer ett tag innan man kan handla den privat utan att bli totalt pank :(

Någon som har ägt/kört någon större Mitsubishi? De brukar oftast vara så extremt plastiga men de kanske har skärpt sig på den fronten?

Någon som har använt sig av Toyotas eller Audis privatleasing? Gäller den endast fabriksnya bilar eller även begagnade? Väldigt bristfällig information på deras hemsidor gällande detta upplägg.
Jag har satt en gräns på 120k för det är vad jag max kan betala kontant för en "ny" bil men jag skulle kunna tänka mig att leasa en bil om det är bra avtal på det hela och då kan man ju ta en dyrare bil men för den delen inte helt ny.

Njae, blir det en Octavia så blir det nog en diesel. Helt ok bilar, lite för tråkiga dock. Har haft en privat tidigare och två stycken i jobb. Den sista hade rullat över 30k mil men drog fortfarande under 0.6l/mil. Diesel så klart.

Ja, 1.8T-motorn är ju vare sig ett under av kvalité eller bränselsnål så den hoppar jag. Det stämmer nog att nya Passaten är mindre, den upplevs åtminstone som tokliten.

Den är mindre än vår Saab i dagsläget tror jag och dessutom är den för gammal och ful. Jag har aldrig gillat den Passaten dessvärre.

Nej fy fan! Roomstern är ett jävla åbäke, man kan inte åka i hastigheter över 110km/h utan att behöva ha hörselkåpor på sig. Yetin vet jag däremot inte men eftersom den är så satans ful så faller den bort direkt. Enda Skodan jag kan tänka mig är en Octavia och det enda som faller med den är att den inte är tillräckligt stor.

Ja, jag ska nog fasen ta och kolla upp Accorden helt klart. Jag gillar vad jag ser och som sagt så är det ju en Honda vilket borgar för god kvalité. CRV är inte heller så dum faktiskt, det var ett tag sedan jag körde en och jag gillade den skarpt. Är bara förbrukningen ok så ska den tas med i beräkningen.

Nu planerar jag för ett besök i Örebro så att man kan kika på följande modeller till att börja med:
Zafira
Touran
Avensis
Accord/CRV
Superb kombi, för dyr dock men har kanske möjlighet till bra leasing på en nyare Skoda så det är värt att kika på den. Kombi kom väl 2010 så det dröjer ett tag innan man kan handla den privat utan att bli totalt pank :(

Någon som har ägt/kört någon större Mitsubishi? De brukar oftast vara så extremt plastiga men de kanske har skärpt sig på den fronten?

Någon som har använt sig av Toyotas eller Audis privatleasing? Gäller den endast fabriksnya bilar eller även begagnade? Väldigt bristfällig information på deras hemsidor gällande detta upplägg.
Jag har satt en gräns på 120k för det är vad jag max kan betala kontant för en "ny" bil men jag skulle kunna tänka mig att leasa en bil om det är bra avtal på det hela och då kan man ju ta en dyrare bil men för den delen inte helt ny.

Vi hade en touran tdi 04á och jag kan säga att de va lätt den sämsta bil jag ägt.
Vi la nog 30.000 på reaparationer under 2 år.

Men de behöver ju inte betyda att alla är så dåliga sååå lycka till

Vi hade en touran tdi 04á och jag kan säga att de va lätt den sämsta bil jag ägt.
Vi la nog 30.000 på reaparationer under 2 år.

Men de behöver ju inte betyda att alla är så dåliga sååå lycka till

Ahh, en som har ägt en alltså. Vad var det som gick sönder på den? Hur var den att åka i för övrigt?
Nu ska jag ha en nyare än -04, lutar mer åt en 07/08 eller nåt liknande så det kanske har blivit bättre :va
Men VAG är ju VAG, det är skitkvalité dessvärre :(
Men saken är den att man brukar kunna laga det mesta själv, det är väl fördelen.

Mondeo kanske
http://www.blocket.se/dalarna/Ford_Mondeo_2_0_Ghia_34539975.htm?ca=10&w=3&last=1

Har i och för sig inte haft en själv, däremot provkört och gillade den.

eller varför inte en C5a (i så fall med hydraulfjädringen)
t.ex http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_C5_2_0_143_SX_32653909.htm?ca=10&w=3

Kanske lite udda förslag, men innan dom sågas se till och provkör.
Klart prisvärda och stora kombi-bilar.
C5an brukar kunna överraska vid provkörning

Haha, du läste inte mitt första inlägg va :rolleyes:

Ford kommer inte på fråga då de faktiskt är så dåliga som det sägs. Då kan jag lika gärna köpa en Volvo.
Citroën är ju snäppet sämre än vad det sägs och detta gäller alla franska bilar. Ok, man kanske inte ska såga dem jäms med fotknölarna men väl vid knäna :D
Så nej, jag sågar dem innan provkörning. För övrigt har jag provkört dem båda och Forden är som sagt skräp rakt igenom men C5:an imponerar. Grym komfort och schysst design. Men det överväger inte det faktum att det är en lat fransos som har supit samtidigt som han har skruvat ihop den.

Last edited:

Ford kommer inte på fråga då de faktiskt är så dåliga som det sägs. Då kan jag lika gärna köpa en Volvo.
Citroën är ju snäppet sämre än vad det sägs och detta gäller alla franska bilar. Ok, man kanske inte ska såga dem jäms med fotknölarna men väl vid knäna :D
Så nej, jag sågar dem innan provkörning. För övrigt har jag provkört dem båda och Forden är som sagt skräp rakt igenom men C5:an imponerar. Grym komfort och schysst design. Men det överväger inte det faktum att det är en lat fransos som har supit samtidigt som han har skruvat ihop den.

Ok, får väl erkänna. Nej jag läste inte hela första inlägget:rodnar
Däremot så lider nog Ford och Citroen av sitt gamla dåliga rykte.
Finns ju i och för sig en anledning till att de är billigare än jämförbara bilar.
När det gäller C5an så skulle inte jag tveka att köpa en, förvisso beror det mest på att jag gillar komforten. Jag har kört en del Cittra och framförallt Xantia eftersom jag hade en sådan för några år sedan. Sålde den när den gått nästa 20000 mil utan att haft några problem med den.
Numera åker vi C4a, inte haft några problem med den heller de 10000 mil den rullat. När det blir dags för bilbyte lutar det mot en C5a (nya karossen). Men jag förstår din skepsis, både Ford och Cittra har ju som sagt inte varit några direkt lysande exempel på kvalité

Visst är det så att de lider av sitt gamla rykte, precis som Opel. De är givetvis mycket bättre än vad de har varit och C5:an är som sagt väldigt bra när det kommer till komfort. Det jag inte gillar med Citroën och andra franska bilar är deras undermåliga kvalité när det kommer till elektronik.
Största boven till det är ju att de helt sonika ratar allt som Bosch tillverkar (ok, nästan åtminstone) och försöker sig på det själva men det är ungefär som att låta en turk försöka baka italienska pizzor. Det blir ok men aldrig riktigt lika bra :D
Jag har massvis med erfarenhet av fransoser och det är nästan alltid uteslutande elektronikfel som spökar när det väl börjar och det är inget man kan göra själv.
Vore det bara halvtaskig kvalité på drivaxlar och såna prylar så kan man ju enkelt fixa det själv.

När det kommer till Ford så anser jag att den nya Mondeon är helt ok men inte något jag skulle betala det priset för. Och Focus och såna modeller kollar jag med avsky på, de är helt enkelt ett tecken på dålig ingenjörskonst. Och kvalité? Ja, den är för ojämn för att det ska vara intressant.
Om en bilmodell dras med tex dålig framvagn som alla äldre V70 och VAG så vet man hur man åtgärdar det och det är bra sen.
Men om man köper tex en Renault Scenic så kan man ha tur och få ett bra exemplar, eller så har man otur och får ett ex där det uppstår alla möjliga fel utan förklaring till varför. Därför väljer jag helt sonika bort alla franska bilar samt Ford.
Opel dras också med dåligt rykte men det är bara bra tycker jag för det gynnar mig som vet vad som brukar vara fel på dem och priserna är låga :tummenupp

Och sen att en bil rostar skiter jag fullständigt i då jag inte kommer ha bilen i mer än MAX 3 år och på den tiden hinner den inte börja rosta. Om det inte är en Merca då så klart men det skulle jag heller aldrig betala för...

Accord är nog det roligaste valet som man fortfarande kan lita på. Dock är de ganska högt prissatta fortfarande.

Avensis kanske det smartaste valet, men den är inte rolig.

Toyota har väl olika slags finansieringar. Varför leasing? Är det inte bättre att lägga dina 120k som kontantinsats och låna resten? Dessutom har Toyota något som de kallar för kvalitetsgaranti på sina begagnade bilar som tryggar bilägandet en tid framöver.

http://www.toyota.nu/kopa-och-aga/tkg-1

som före detta Fordhatare och Opelägare kan jag bara önska lycka till med Zafiran..

Honda brukar vara snygga, men varför säljs det så få i vårt land?

Zafira
Touran
Avensis
Accord/CRV

ska du kolla på zafira så håll dig så långt borta du kan från 2,2 litrar´n, en riktig problemmotor som kan orsaka stora hål i din plånbok!

fast rätt kul att du ratar ford men kan tänka dig en opel:confused:

ska du kolla på zafira så håll dig så långt borta du kan från 2,2 litrar´n, en riktig problemmotor som kan orsaka stora hål i din plånbok!

Opel och ford konkurerar om samma kunder.
Oplar är nästan alltid bättre än man förväntar sig.
Ford är nästan alltid sämre än man förväntar sig, trots låga förväntningar.
En stor fördel med opel är att inte ens de mest inbitna biltjuvarna vill ha dem.
Jag parkerade min kadettkombi i två veckor i Södra Ryd (patraskområde i Skövde) med nycklarna i tändningslåset.
Den stod kvar.

Subborna är kanon.
Men kör man långt, så får man skjuta till en peng så att man får dieselmotorn.
En av marknadens bästa.
Och anledningen till att inte alla tillverkare har boxer: Produktionskostnad.
En kort motor med låg tyngdpunkt och kringutrustningen lättåtkomligt placerad ovanpå.
Dessutom kan man köra runt i en praktisk kombi utan att känna sig gubbig:rallyarv

Nästa bil blir nog en Superdude forester med dieselmotor.

Andra tips till trådstartaren: Skoda yeti eller roomster.
Praktiska bilar om man inte känner avsmak för allt förknippat med VW:bräntbarn

Egentligen var det här det enda inlägget som behövdes här - allt viktigt sägs......

Opel och ford konkurerar om samma kunder.
Oplar är nästan alltid bättre än man förväntar sig.
Ford är nästan alltid sämre än man förväntar sig, trots låga förväntningar.
En stor fördel med opel är att inte ens de mest inbitna biltjuvarna vill ha dem.
Jag parkerade min kadettkombi i två veckor i Södra Ryd (patraskområde i Skövde) med nycklarna i tändningslåset.
Den stod kvar.

konstigt, vi har inom min familj ägt både oplar och fordar, jag måste hävda motsatsen, "vi" har varit mer nöjda med fordarna än oplarna men allra nöjdast, tveklöst har "vi" varit med asiaterna, just nu kör morsan en i30 (hyundai) efter att ägt två nya oplar innan den, en ny astra bertone coupe köptes in -03 och "återlämnades" till samma handlare hon köpte den av "lätt" begagnad -04 efter bl a motorhaveri med motorbyte som följd, växellådsbyte, bromoksbyte osv osv osv osv efter endast 1000 mil, i gengäld fick hon ut en demokörd vectra 04:a, återlämnades 07 efter kostsamma reperationsförsök, plockade som sagt ut en helt ny i30, bytt en glödlampa på snart 5 år!

Last edited:
Ahh, en som har ägt en alltså. Vad var det som gick sönder på den? Hur var den att åka i för övrigt?
Nu ska jag ha en nyare än -04, lutar mer åt en 07/08 eller nåt liknande så det kanske har blivit bättre :va
Men VAG är ju VAG, det är skitkvalité dessvärre :(
Men saken är den att man brukar kunna laga det mesta själv, det är väl fördelen.

Jo bilen va kanon att köra och åka i , tanten gillade den mycke för hon satt högt (hon "kort" 1.63)

Annars va bilen riktigt praktisk med 7 platser varav 2 var nerfällda i bagaget.
Lättlastad pga stor baklucka.

Lite som vi bytte

Styrenhet 16.500mil
Turbo 16.000mil
Startmotor 16.000mil
Elektronikbox 15.000Mil

Så en 07/08 bör ju inte vara massa problem me så lycka till

Jag kör en 08 Mondeo tdci, har nu gått 15000 mil.

Fan vad den krånglar, har fått byta två halvljuslampor under dessa 3 år :mad:

Audi a6 2004-2008 har en del konstruktionsmissar som är otrevliga rostfällor. som grädde på moset har de tagit bort rostskydd undertill och ersatt med stora plastbitar...

Legacy diesel; skatt runt 3500kr. 0,6lit/mil. Ett problem; ett jävelens högt andrahandsvärde

Letar man upp en Avensis 2,2 D4D med 177 hk dieseln så tycker jag nog att man får rätt mycket bil för pengarna.

Jovisst, men nu snackar vi inte de prisklasserna dessvärre :( Och vi behöver inte en diesel, vi kör nog inte mycket mer än 1500 mil per år med den som det ser ut just nu.

För ny, för dyr. Ful.

som före detta Fordhatare och Opelägare kan jag bara önska lycka till med Zafiran..

Honda brukar vara snygga, men varför säljs det så få i vårt land?

Ja, det är ju givetvis inte en lika problemfri bil som en Avensis men det är mycket bil för pengarna. Och med rätt motor så är det inte mycket som brukar behöva bytas.

2,2 är väl ändå den som är den bättre av dem, är det inte den med kamkedja?
Att jag ratar Ford framför Opel är inte alls konstigt, det är en jävla skillnad i kvalité. Opel är givetvis inte ett under av kvalité men för de pengarna kan jag leva med lite fel som man åtgärdar enkelt på egen hand. Jag är dessutom kompis med en Saab/Opel-mekaniker som kan dem utan och innan, det gör väl sitt till också :D

Jo bilen va kanon att köra och åka i , tanten gillade den mycke för hon satt högt (hon "kort" 1.63)

Annars va bilen riktigt praktisk med 7 platser varav 2 var nerfällda i bagaget.
Lättlastad pga stor baklucka.

Lite som vi bytte

Styrenhet 16.500mil
Turbo 16.000mil
Startmotor 16.000mil
Elektronikbox 15.000Mil

Så en 07/08 bör ju inte vara massa problem me så lycka till

Ok, låter inte som en munter historia med så många fel. Startmotor och turbo känns som att det kvittar men styrenheter brukar kosta flis och kräver verkstad för att fixa och det är ju värre :(
Men jag kommer hålla mig till modeller som har varit med ett tag, inga barnsjukdomar med andra ord så man får hoppas att de har åtgärdat det mesta.

http://www.blocket.se/kalmar/Passat_highline_2_0_TDI__170hk__36198645.htm?ca=23_10&w=3

Köp en sån, finns i 140 hästarsversion också, den är rätt pigg den med faktiskt, piggare än man tror.

Jag körde 140 hästarsversionen lite sporadiskt ett tag, låg runt 0,4-0,5 i stan med den.

Morsan har en sån men den känns alldeles för liten tyvärr. Baksätet är inte större än i vår 9-5:a och bagaget inte något att hurra för. Ska jag byta så vill jag ha större, annars kan vi lika gärna ha kvar vår skitbil som inte kostar en krona mer än 2400:- i skatt/år och några tusenlappar i försäkring. Värdeminskning finns inte då det är en gammal 02:a som inte är värd mer än en påse äpplen.

Audi a6 2004-2008 har en del konstruktionsmissar som är otrevliga rostfällor. som grädde på moset har de tagit bort rostskydd undertill och ersatt med stora plastbitar...

Legacy diesel; skatt runt 3500kr. 0,6lit/mil. Ett problem; ett jävelens högt andrahandsvärde

Ja, en del rost har jag hört kan dyka upp på dem men en undersökning på en billyft visar det mesta och så mycket mer lär inte dyka upp under de tre år jag kommer äga den innan jag lurar på någon stackare den lagom när det är slutkörd.
Legacyn är grym, den har allt. Förutom ett bra pris :( En Forester skulle mer än gärna få stå på garageuppfarten.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...