Skoda Octavia RS2.
Finns som kombi. 2 liters turbo runt 200 hk.
Finns exemplar med avtagbart drag. Beror väl lite på vad du tänkt dra för dom brukar väl inte vara klassade för jättetung last.
Vid lugn körning kan du nog få ner förbrukning rätt bra.
Njae, blir det en Octavia så blir det nog en diesel. Helt ok bilar, lite för tråkiga dock. Har haft en privat tidigare och två stycken i jobb. Den sista hade rullat över 30k mil men drog fortfarande under 0.6l/mil. Diesel så klart.
Vi åker väldigt bra i vår iallafall. Inredningen är inte så viktigt när man fyllt 35 ;-) Missade det där med att gå snålt, vi har den klassiska 1.8 T, snittar kanske 0.75-0.8 landsväg vilket jag tycker är helt ok med tanke på storlel och att vi ofta lastar med barnvagn och grejer..
Ja, 1.8T-motorn är ju vare sig ett under av kvalité eller bränselsnål så den hoppar jag. Det stämmer nog att nya Passaten är mindre, den upplevs åtminstone som tokliten.
ska du ha så mycket lastutrymme så blir de svårt med en ny bil som har liten motor känns de som,, skulle oså kika på japanarna.
nya passat e ju toklitet tycker jag.,
gammla passaten innan 06 el vad de va har ju tokmycket utrymme.
jag skulle lätt kolla på en lågmilad sådan med dina krav.
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Passat_1_8T_AUTOMAT_DRAG_KOMBI_37174259.htm?ca=4&w=3
Den är mindre än vår Saab i dagsläget tror jag och dessutom är den för gammal och ful. Jag har aldrig gillat den Passaten dessvärre.
Andra tips till trådstartaren: Skoda yeti eller roomster.
Praktiska bilar om man inte känner avsmak för allt förknippat med VW:bräntbarn
Nej fy fan! Roomstern är ett jävla åbäke, man kan inte åka i hastigheter över 110km/h utan att behöva ha hörselkåpor på sig. Yetin vet jag däremot inte men eftersom den är så satans ful så faller den bort direkt. Enda Skodan jag kan tänka mig är en Octavia och det enda som faller med den är att den inte är tillräckligt stor.
Njae, accorden (2.4) är inte så snål, vår vi hade låg på typ 0,9 blandad stadskörning i Sthlm (mycket korta sträckor, kö-körning osv osv)
Landsväg så låg den precis över 0,7.
Men en riktigt nice bil helt klart, fast frun tyckte den var lite för stor så den byttes till en Civic lagom till barn #2 kom... och trot eller ej, även den är rymlig.
Sen eftersom det redan kommit in tips som inte riktigt är kombis (Yeti t.ex.) så slänger jag in Honda CR-V som tips också, en snål och riktigt komfortabel suv.
Ja, jag ska nog fasen ta och kolla upp Accorden helt klart. Jag gillar vad jag ser och som sagt så är det ju en Honda vilket borgar för god kvalité. CRV är inte heller så dum faktiskt, det var ett tag sedan jag körde en och jag gillade den skarpt. Är bara förbrukningen ok så ska den tas med i beräkningen.
Nu planerar jag för ett besök i Örebro så att man kan kika på följande modeller till att börja med:
Zafira
Touran
Avensis
Accord/CRV
Superb kombi, för dyr dock men har kanske möjlighet till bra leasing på en nyare Skoda så det är värt att kika på den. Kombi kom väl 2010 så det dröjer ett tag innan man kan handla den privat utan att bli totalt pank

Någon som har ägt/kört någon större Mitsubishi? De brukar oftast vara så extremt plastiga men de kanske har skärpt sig på den fronten?
Någon som har använt sig av Toyotas eller Audis privatleasing? Gäller den endast fabriksnya bilar eller även begagnade? Väldigt bristfällig information på deras hemsidor gällande detta upplägg.
Jag har satt en gräns på 120k för det är vad jag max kan betala kontant för en "ny" bil men jag skulle kunna tänka mig att leasa en bil om det är bra avtal på det hela och då kan man ju ta en dyrare bil men för den delen inte helt ny.