Lite tips på kombibilar

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det har ju funnits några trådar genom åren där folk frågar om olika bilar hit och dit så jag ser ingen anledning till varför en till skulle kunna skada.

Saken är den att jag går i bilbytartagen då jag är så jävla trött på vår Saab 9-5 så helst skulle jag bara vilja glömma handbromsen och råka putta ut den i ån bredvid huset. Men det är ju miljöförstöring så vi hoppar över det för nu.

Jag var helt inställt på att köpa en Audi A6 avant 2.0tfsi från 06 och framåt men jag har inte hittat någon i det utförandet jag vill ha. Jag vet, svårt att ställa krav på begagnad bil men sån är jag.
Hittar jag väl en med automat så saknas dragkrok eller så är det skitful plyschinredning eller så är den röd eller blå eller saknar multiratt etc. Eller så är priset bara fel helt enkelt.
Jag har hittat en men utgångspriset på 125 000:- gick inte att pruta ned till 105 000:- som jag ansåg den vara värd så jag sket i det.

Nu vill jag ha några tips på andra vettiga bilar ni kan komma på då jag har stirrat mig uttröttad på blocket i fler avseenden än bara billetande :(

Tipsa gärna om en bil ni har erfarenhet av och kan säga bu eller bä. Skippa dumma generaliseringar som att automatlåda är skit, Volvo är bäst etc.

Mina krav är egentligen många men då jag inte kommer köra bilen mer än några hundra mil per år så kvittar det egentligen, tjejen får nöja sig med vad hon får helt enkelt. Men vissa krav går inte att avstå ifrån. Som tex att det måste vara en KOMBI, klimatanläggning, farthållare, vettig kvalité, förhållandevis låg bränsleförbrukning etc.
Några "krav":
Dragkrok
Automat (kan frångås vid rätt bil)
Ej V6:a eller dylikt.
Ej vit.
Låg skatt (max 2000:-/år)
Ej miltal över 20k, helst ej över 15k.

Mer kommer jag inte på nu men jag behöver egentligen bara en liten push i rätt riktning så jag vet vad jag ska kolla mer på.

Bilar ni absolut INTE behöver tipsa om är:
Ej bilar från Sverige, Frankrike, Usa och sen så klart INGEN Ford.

Annars är jag nog öppen för det mesta.

Edit/ Maxpris 120k. Kvittar om det är privat eller bilhandlare så länge priset är intressant.

Det finns redan en tråd för detta
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=247374

DSC_0945.jpg

:tummenupp

Haha, som medlem sedan forumets första dag i denna värld (long before b.c) så lärde jag mig först NU att multiquota :banana

Accord 2.4 tourer kanske kan va nåt?
Njae, är den så bränslesnål? Annars jävligt snygg och Honda är ju grymma på allt så den måste jag kika mer på :tummenupp

Tycker Mazda 6 är riktigt snygg.
Sen om det är en bra bil kan jag inte svara på.
Nej, ingen Mazda 6. Har provkört och den ger intrycket av att vara äckligt gammal och den är väldigt högljudd och det är allmänt halvtaskig kvalité på den. En bekant har en och han är inte nöjd med den.

Ja, Avensis var faktiskt den bil jag var inne på att köpa innan Audi. Den blir det om huvudet hjärnan får bestämma då det är den överlägset bästa bilen. Men den är ju bara SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ tråkig :(
Corollan är för liten.
Subaru om det inte vore för bränsleförbrukningen som är allt annat än låg :( Speciellt på en 3.0...

Om körglädje är viktigt för er skulle jag kika på BMW 3 serie touring. :tummenupp

http://www.blocket.se/vastmanland/BMW_320_Comfort_Touring_37170707.htm?ca=11&w=3
Är de inte jävligt små? Nu har jag inte testat slänga in 2 barnvagnar bak i den men när jag har provkört så har de känts väldigt små. Stämmer kanske inte? Den får åtminstone inte vara mindre än Saab 9-5 i bagageutrymme samt baksäte. Nu får vi knappt plats med två barnstolar bredvid varandra.

Tjöp en Lagacy kombi. PunGt.
Jävligt schyssta bilar men dessvärre håller det inte att pendla med en sådan då de drar för mycket sås. Visst vill jag ha 4wd men det är fan inte ofta jag behöver det. Jag har kört fast två gånger med Saaben, båda gångerna i 2dm blötsnö i uppförsbacke vid sommarstugan. Båda gångerna klarade jag det genom att backa-köra fram-backa-köra fram etc x20 ggr...
Men jag har svårt att släppa den där annonsen, bra pris och snygg bil. Visst, jävligt ful färg men det kan jag leva med.

Jo, 3-serien är liten.
Sålde just min 330xd och det var inte mycket man fick in där bak.
Sedan är de inte billiga i service, byte av stötdämpare bak kostar hos Bavaria 8300:-
Vilket jag tycker är sjukt jävla dyrt att byta ett par stötdämpare bak.
Eller vad sägs om 10.000:- för att byta bromsrör bak? :rolleyes:
Vet inte hur det är ute i landet men i Stockholm är dem extremt otrevliga på servicedelen.
Visst BMW är rätt trevliga att köra och man sitter bra i dem fram men körglädje? Nä, inte i dem BMW jag har kört och en 320 är fan mig inte rolig att köra.

Nu när du inte vill ha svensk bil så skulle jag kolla på Passat, mycket bil för pengarna.
Annars så kan du kika på en Subaru, det är kvalitet!

Last edited:
Jävligt schyssta bilar men dessvärre håller det inte att pendla med en sådan då de drar för mycket sås. Visst vill jag ha 4wd men det är fan inte ofta jag behöver det. Jag har kört fast två gånger med Saaben, båda gångerna i 2dm blötsnö i uppförsbacke vid sommarstugan. Båda gångerna klarade jag det genom att backa-köra fram-backa-köra fram etc x20 ggr...
Men jag har svårt att släppa den där annonsen, bra pris och snygg bil. Visst, jävligt ful färg men det kan jag leva med.

Hmm.. Drar de så mycket då? Det har iaf jag aldrig reflekterat över.

Min far besiktigade sin 82:a igår och fick första anmärkningen sedan den var ny. Ett knutkors som var lite slitet.

Jag köpte Passat Combi-04 (modellen innan nuvarande) när vi fick barn. Riktigt bra familjebil med grymma lastegenskaper och väldigt rymligt baksäte. Det känns som nuvarande modell är mindre men det har jag inga konkreta fakta på...

Jag har kört mycket BMW 3-serie (ett barn) och nu BMW 56-serie (2 barn).
Trean är liten och där får man som sagt inte in mycket. 5:an tycker jag är riktigt trevlig.
Någon skrev nåt om bristande körglädje tidigare, men där håller jag inte med. Njuter varenda gång jag sätter mig och trycker på knappen.

Hmm.. Drar de så mycket då? Det har iaf jag aldrig reflekterat över.

Min far besiktigade sin 82:a igår och fick första anmärkningen sedan den var ny. Ett knutkors som var lite slitet.

Ja, de drar dessvärre en hel del :( Annars är det grymma bilar, bra kvalité och allmänt trevliga och roliga att köra. Men det finns en anledning till varför inte alla biltillverkare använder sig av Boxermotor...

Nu har jag kollat lite mer och funderar på om jag inte ska åka och provköra en Touran samt en Zafira. Minibuss vore ju perfekt, då får man in ungar och skit och slipper sitta och trängas :tummenupp

Någon med erfarenhet av dessa? En fd kollega körde ca 20 000mil med sin Zafira och han var grymt nöjd med den, den drog dessutom bara 0.7l/mil innan den blev alltför sliten med 30k mil på mätaren.

Jag köpte Passat Combi-04 (modellen innan nuvarande) när vi fick barn. Riktigt bra familjebil med grymma lastegenskaper och väldigt rymligt baksäte. Det känns som nuvarande modell är mindre men det har jag inga konkreta fakta på...

Njae, jag vettefan. Morsan har en ny Passat och jag är inte så positiv till den och då är den ändå fullutrustad med massagestolar och parkeringshjälp och sånt tjafs. Man åker inte superbra i dem, stolarna och jag kommer inte överens alls. Recarostolar borde ju vara bättre än original tycker man och Passats tygklädsel vägrar jag sätta mig i då den framkallar spykänslor bara av att titta på den. Fulaste inredningen någonsin?
Och går de så billigt då? Morsan har en 1.4 tfsi (gas/bensin) på 150hk och den går ju väldigt billigt men en sån kan jag inte köpa då jag vägrar tanka gas. Bensintanken är dessutom bara på 30 liter...

Last edited:
Ja, de drar dessvärre en hel del :( Annars är det grymma bilar, bra kvalité och allmänt trevliga och roliga att köra. Men det finns en anledning till varför inte alla biltillverkare använder sig av Boxermotor...

Happ.. Där ser man. Den enda jag mätt på, av alla subarus vi haft, är på en Legacy 2,2 -92 och den drog iaf 0.8 blandat. Fast med dagens mått mätt är ju det kanske inte lysande.

Skoda Octavia RS2.

Finns som kombi. 2 liters turbo runt 200 hk.

Finns exemplar med avtagbart drag. Beror väl lite på vad du tänkt dra för dom brukar väl inte vara klassade för jättetung last.

Vid lugn körning kan du nog få ner förbrukning rätt bra.

Njae, jag vettefan. Morsan har en ny Passat och jag är inte så positiv till den och då är den ändå fullutrustad med massagestolar och parkeringshjälp och sånt tjafs. Man åker inte superbra i dem, stolarna och jag kommer inte överens alls. Recarostolar borde ju vara bättre än original tycker man och Passats tygklädsel vägrar jag sätta mig i då den framkallar spykänslor bara av att titta på den. Fulaste inredningen någonsin?
Och går de så billigt då? Morsan har en 1.4 tfsi (gas/bensin) på 150hk och den går ju väldigt billigt men en sån kan jag inte köpa då jag vägrar tanka gas. Bensintanken är dessutom bara på 30 liter...

Vi åker väldigt bra i vår iallafall. Inredningen är inte så viktigt när man fyllt 35 ;-) Missade det där med att gå snålt, vi har den klassiska 1.8 T, snittar kanske 0.75-0.8 landsväg vilket jag tycker är helt ok med tanke på storlel och att vi ofta lastar med barnvagn och grejer..

Happ.. Där ser man. Den enda jag mätt på, av alla subarus vi haft, är på en Legacy 2,2 -92 och den drog iaf 0.8 blandat. Fast med dagens mått mätt är ju det kanske inte lysande.

Subborna är kanon.
Men kör man långt, så får man skjuta till en peng så att man får dieselmotorn.
En av marknadens bästa.
Och anledningen till att inte alla tillverkare har boxer: Produktionskostnad.
En kort motor med låg tyngdpunkt och kringutrustningen lättåtkomligt placerad ovanpå.
Dessutom kan man köra runt i en praktisk kombi utan att känna sig gubbig:rallyarv

Nästa bil blir nog en Superdude forester med dieselmotor.

Andra tips till trådstartaren: Skoda yeti eller roomster.
Praktiska bilar om man inte känner avsmak för allt förknippat med VW:bräntbarn

Njae, är den så bränslesnål? Annars jävligt snygg och Honda är ju grymma på allt så den måste jag kika mer på :tummenupp

Njae, accorden (2.4) är inte så snål, vår vi hade låg på typ 0,9 blandad stadskörning i Sthlm (mycket korta sträckor, kö-körning osv osv)
Landsväg så låg den precis över 0,7.

Men en riktigt nice bil helt klart, fast frun tyckte den var lite för stor så den byttes till en Civic lagom till barn #2 kom... och trot eller ej, även den är rymlig. :)

Sen eftersom det redan kommit in tips som inte riktigt är kombis (Yeti t.ex.) så slänger jag in Honda CR-V som tips också, en snål och riktigt komfortabel suv.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna