Lite restips?

Det har ju skrivits en del om att hjälporganisationerna inte vill ha fler frivilliga utan behöver folk som tränats i liknande verksamhet och UD är väl ingen idé att kontakta. :rolleyes: Men inget hindrar väl att man kontaktar lokalbefolkningen direkt, lär ju behövas praktisk hjälp med att röja upp och bygga nytt så är man det minsta händig behövs man säkert. Man får också komma ihåg hur mycket våra pengar är värda där nere, Johan Stael von Holstein (stavning?), är där nere och skänker 150.000 kontant efter godtycke på plats. Det lär ju motsvara åtskilliga miljoner här med tanke på deras löner så det går ju kanske att ge lite ekonomiskt stöd till någon familj också utan att ha Johans resurser. :)

Ninjaboy skrev:
Det har ju skrivits en del om att hjälporganisationerna inte vill ha fler frivilliga utan behöver folk som tränats i liknande verksamhet och UD är väl ingen idé att kontakta. :rolleyes: Men inget hindrar väl att man kontaktar lokalbefolkningen direkt, lär ju behövas praktisk hjälp med att röja upp och bygga nytt så är man det minsta händig behövs man säkert. Man får också komma ihåg hur mycket våra pengar är värda där nere, Johan Stael von Holstein (stavning?), är där nere och skänker 150.000 kontant efter godtycke på plats. Det lär ju motsvara åtskilliga miljoner här med tanke på deras löner så det går ju kanske att ge lite ekonomiskt stöd till någon familj också utan att ha Johans resurser. :)

Jo, jag har också läst detta. Lite skrämmande, det är ju inte bara utbildad personal som kan hjälpa till.

Å andra sidan så kan man ju ställa sig frågan vad som finns kvar att göra där nere i mitten av mars. Det har då gått nästan tre månader, och det värsta är nog redan åtgärdat. Det första som slår mig är ekonomisk hjälp, att t.ex. köpa ett storpack t-shirts och skänka. För oss är det så otroligt billigt, men kan det hjälpa 50 personer så är det värt mer än pengar.

McB skrev:
Jo, jag har också läst detta. Lite skrämmande, det är ju inte bara utbildad personal som kan hjälpa till.
Man kan ju tänka sig att det tär på deras organisation att utbilda och leda nya människor, de som redan är inne i tänket är väl lättare att leda. Men det borde ju finnas enkla, självständiga uppgifter också.

Ninjaboy skrev:
Man kan ju tänka sig att det tär på deras organisation att utbilda och leda nya människor, de som redan är inne i tänket är väl lättare att leda. Men det borde ju finnas enkla, självständiga uppgifter också.

Ja, precis. Vem som helst kan ju stå och dela ut matpaket och kläder. Eller bara gå omkring med en bössa och be folk att skänka pengar.

Nagot som ar valdigt uppskattad har i Byron ar deras Beach Hotel som dem har precis pa stranden. Han som ager stallet ar mammen fran "crocodile dundee". Varje kvall har dem ett nytt liveband och alla banden ar grymt bra. Har varit dar tre kvallar nu, och det basta med stallet ar att det ar kostnadsfritt att komma in. Alla har verkoigen kul nar dem e dar och stallet ar sa himla mysig. Om ni nansin ar har i Byron sa tycker jag att ni ska dit minst en kvall. Nackdelen ar att dem stanger efter midnatt(alla borjar ga ut redan vid 19 tiden har) sa om man vill festa vidare far man valja pa vissa andra nackklubbar. Det mest populara stallet ar cheeky monkeys och dar ar det verkligen proppfullt. Drinkarna ar billiga och folk dansar som galningar..det ar sa svettigt sa folk e dynggsura...Nat som ar speciellt med det stallet ar att dem inte har en vanlig dansgolv utan bankar som man har pa fotbollsarenor, folk dansar pa dem bara...ganska roligt, och det som var annu coolare var att pa sina tvskarmar visade dem motogp tavlingar sa jag hade hur kul som helst pa "dansgolvet"... :banana

Fran Byron BAy till Surfers Paradise

Nu har jag vart i Surfers i tva dagar och alskar verkligen denna stad. Onskar jag kunde vara har mer. Detta paminner mig faktiskt lite om HAwaii, en lillhawaii pa nat satt!! Helt underbart ar det.

Vandrarhemmet jag bor pa ligger bara nagon ,minut fran stranden, stan och allt, helt underbart ar det har, med manniskorna pa vamdrarhemmet och stamningen! Hamnade i ett rum med 18 sangar och kom overrens med alla verkligen...Om ni ar pa vag hit nanagang sa tycker jag att ni ska handla har iat for till exempel Byron BAy for det ar billigare har, sen finns det mer att valja mellan.
Fick idag coksa ett jattetrevligt overraskning...Marcus (McB) hade skickat mig en jattefin ros till vandrarhemmet och det var verkligen helt underbart att fa blomman...

Pratade ocksa med den australienska kvinnan idag ochhon vill fortfarande att jag ska komma over och halsa pa henne, sa efter Brisbane aker jag upp til henne...ska bli kul. Stannar nog i nagra dagar!

soliga kramar!!

Tjenare Hanni.

Har hört att du va ute och for omkring på klotet men hade helt missat denna tråd. Mycket kul läsning och fina bilder.

Hoppas ni får det bra resten av resan oxå och nu ska jag försöka hålla igång läsningen i den här tråden tills ni hittat hem

Ha en fortsatt trevlig journey

/oXydex

oXydex skrev:
Tjenare Hanni.

Har hört att du va ute och for omkring på klotet men hade helt missat denna tråd. Mycket kul läsning och fina bilder.

Hoppas ni får det bra resten av resan oxå och nu ska jag försöka hålla igång läsningen i den här tråden tills ni hittat hem

Ha en fortsatt trevlig journey

/oXydex

Tjena, kul att hora fran dig...kul att du ocksa ar med har och laser. Vi far ta och traffas igen nar jag kommer hem.

Fran Surfrers Paradise till Brisbane

Brisbane ar en jattetrevlig stad, det skiljer sig ganska mycket fran de andra stallena jag vart pa, trivs har det kan jag saga aif. Manniskorna ar mer avslappnade och trevligare an andra paltser, sen ar det inte lika mycket turistplats verkar det som, och nu pratar jag bara efter egna efrfarenheter. HAr iaf vart pa museum och parker, och imorgon ska jag forsoka och bege mig till "Lone Pine Koala Sanctursy" dar far man ga nara alla Australienska djur, klappa dem och mata dem. ska bli kul...

Stannar har en dag till och sedan bar det av till Maroochydore, dar den dar trevliga tanten bor, det ska vara en fin och trevlig stad, med en vacker strand, det aterse att se sjalv.

Marcus kommer snart att lagga upp lite bilder sa ni far se lite fran NZ och det jag satt hittils i Australien.

kram kram...

Bilder!

Ja, äntligen är fotoalbumen på väg att bli klara. Ännu så länge har jag bara fått kompletta blidserier från USA och Fiji, så de ligger uppe på http://hanni.kicks-ass.net/gallery/albums.php nu. Ta en titt och kommentera gärna!

Edit: nu även med bilder från Nya Zeeland och Australien.

Last edited:
Just nu är det 22 dagar, 10 timmar, 20 minuter och 5 sekunder kvar tills mitt plan lyfter från Landvetter med destination Bangkok. :D

Tjenare allihopp. Jag har haft sa himla kul de senaste dagarna! Som ni vet har jag bott hos min underbara van Coral som jag traffade pa bussen fran Sydney till Byron Bay. Hon bor pa sunshine coast, i en stad som heter Maroochydore, en ganska stor stad och det ar sa himla vackert dar pa sunshine caost. En sak som ar trakigt at att manga Backpackers missar detta och reser dirket till Noosa ( Dar har jag ocksa vart forresten.) Coral kom och hatade upp mig fran busshallplatsen den dan jag kom fram och sedan dess har hon skamt bort mig jatte mycket och verkligen betalt for ALLTING. Direkt efter att hon plockade upp mig stack vi till Under water World. Jattemysigt stalle. Sen dagen darpa traffade jag en av hennes soner, som ar en underbar man och pappa. Han guidade mig runt hela sunbshine coast, bjod oss pa lunch och vi hade sa himla kul. Borjade varan resa med bil fran Maroochydore till Noosa, Emundi, Kenilworh, Nambour, Mapleton, Mooloolaba och sedan tillbaka till Maroochydore. En helt underbar dag. Sedan var vi bjudna hos hans exfrus hus for BBQ. Det var sa himla kul dar, vi satt och pratade, at och skrattade hela kvallen. De hade en massa fragor om allt fran himel till jord. sen sa dagen efter det var vi pa stranden lite, jag fick gratislektioner i surfing av en kompis till familjen. Han var proffssurfare och det var sa himla kul att prova pa det. Efter det bjod dem mig pa lunch och sen stack vi ut och kollade pa deras Univerritet. Helt coolt var det dar och det som var annu coolare var att vi sag vilda kangoroos...
Dagen efter det, igar alltsa bjod dem mig pa Australia Zoo, och jag hade sa himla tur for att sjalva Steve, the cocodile hunter var dar med sin fru och visade upp en fin krokodile show for oss. Om ni nagonsin ar har i Queensland sa ar sunshine coast och australia zoo ett maste!! och for att inte tala om alla MC affarer och alla MC killar som aker runt hela dagarna pa sina helt nya hojar och gor mig avis...hur som helst...bara ett rad.

Nu ar jag i Hervey Bay och imon aker jag vidare till Airlie Bech. Hor av mig snart igen.

P.s...Australoienska manniskor ar dem basta, helt oppna och gulliga mot varann...vi maste vara mer sana mot varann med....

Verkligen kul för dig att du träffat så trevliga snälla människor som guidar dig runt och visar en massa guldkorn från Australien. Steve Erwin är ju hur cool kille som helst på TV så det kan ju va hur coolt som helst att se live.

Glöm nu inte bort Sverige bara och all kyla här hemma så att du fastnar där nere ;)

/oXydex

Lite om vad jag gjort efter Sunshine coast

ja da har man varit i Hervy Bay, Airlie Beach och Cairns. Hevey bay var det fulaste stallet jag nansin har sett. Ak aldrig dit om ni inte ska gora Fraiser Island. den on ar varldens storsta sando sa fok som aker till hervey gor alltid fraiser. det gar ut pa att man kor en 4WD bil pa on tillsammans med andra manniskor. Jag har ju tyvarr inte rad att gora det men jag vet iaf att inte stanna pa hervey alls om jag ar har igen. Ak alltsa direkt till Fraiser om ni kan. For mig var det bara en overnattningstalle. Ett annat sant stalle ar Airlie Bech, nagra timmar fran Hervey. Dit tog jag bussen dagen efter och jag kan saga att airlie ar jatte fint. ett mysigt hamnstad dar alla som kommer hit seglar hela tiden. Det som folk oftast aker hit for ar Whitsundays oarna. man kan kopa sig paket dar man seglar ut till nan o, overnattar och festar. Traffar pa massa backpeckers och har kul. traffade av en slump tre tjejer som jag traffade pa fiji. de som jag crusade oarna med. Och de sa att de paminne lite om fiji faktiskt. men istallet att man crusar med en katamaran sa seglar man ist. Oarna paminner mycket om fijiorna med sa jag missade nog inte sadar mycket. Jag ar faktiskt sa himla glad att jag upplevde Fiji pa det sattet jag gjorde det pa for att det jag upplevde dar slar faktiskt inget. Kan faktiskt beratta om en annan sak som far mig att vara annu mer saker pa det jag sager. Som ni vet sa at jag i Carins nu. Alla sager att om man ska se bariarrevet sa ska man gora det har, for inget kan matas med detta och man maste verkligen se revet. SA jag gjorde det. Bokade mig en ganska dyr resa med en bat till yttre delarna av revet och betalde for snorkling och dykning. Ja vanner jag har faktiskt dykt i bariarrrevet. MEN allvarligt talat sa ar det inte om alla manniskor sager. Jag har faktiskt sett finare stalen till och med pa Hawaii och inte nog med det, for att inte tala om Fiji. Jag kan allvarligt saga nu att inget kan mata sig med fiji om Bariarrevet ar sa himla fin....En annan trevlig sak som hande mig var att jag traffade en jattegullig svensk tjej pa baten. Johhanna heter hon och kommer fran Stockholm. Hon tog sitt dykcert i Thailnand och det var till och med hon som papekade for mig att hon hade sett finare i Thailand. Hon var inte sa himla nojde heller. Anda akte vi till de finste delarna av revet. Men men nu har jag iaf sett det, snorklat och dykt. sag ganska mycket men fargerna och korallerna ar inte sa himla mycket mer speciella an andra stallen. desutom kostar det asmycket att ta dagsturer eller kapa sig nagot sorts paket. Men har tagit en massa undervatensbilder. FA se hur det blir med dem nar dem framkallas, kanske lagger upp lite bilder har.

jag och johanna var ute och festade igar, och hade jattekul. traffade tva italienska killar som jag pratade med. vet ni vad?? de kommer fran samma stad som Valentino Rossi kommer ifran. De kanner honom och har varit ute och festat med honom nar han kom dit och halsade pa for ungefar 5 ar sen. de berattade en massa saker om rossi. Att han var en lustigkurre, skratatde jamt och betedde sig alltid som en clown. En av killarna tog hans autograf och rossi bara skrattade at han. Han tyckte att han var lojlig. Han ar ju samma Rossi sa han. I alla fall var det kul o hora.
Nu ska jag traffade Johanna innan mitt plan lyfter till fuktiga Darwin.
Ar dar i nagra dagar och se lamnar jag fina underbra austalien. Som sagt sa haller pangarna att ta slut och jag kanner att jag har haft sa himla kul under manade jag har varit har. Sett mycket, traffat manga fina manniskor och haft askul. Ar glad att jag firade nyar har samt la upp min resa precis som jag gjorde.

kram kram mina vanner. saknar er

Darwin till Singapore

Spenderade typ 4 dagar i Darwin och dem var dem trakigaste dagarna i mitt liv! darwin ar varldens fulaste och ointressantaste stad. All folk bor i fororter dar sa sjalva stan ar helt dod och ingen ar ute pa dagarna. De anda manniskorna som man ser ar turister och aborginer. och de ar sa himla jobbiga. Later dig inte vara i fred. Darwin har vissa attraktioner, men om man inte reser ivad for tre dar for att gora dem sa har man verkligen inget att gora och det hostelet jag bodde pa var trakig och dod, typ. Lyckligtvis traffade jag en engelsk tjej dar, hon bodde i mitt rum(fick ett helt rum for mig sjalv tre av dem natterna :)) vi hangde ihop lite och hade jattekul. det basta med att vara dar var att man vanjer sig till vadret i asien nar man har upplevt darwins fuktiga klimat. Jag lovar att inget kommer att sla det...

Nu ar jag i singapore...stallet dar alla sager ar SA himla rent. Men allvarligt talat hur blinda ar folk egentligen?? SA himla rent ar det anda inte. Det ar bara dem stora gatorna dar all shooping ager rum som e rena och fina. Men vilken stad har inte det?? NY var lika rent pa sina shoopinggator. Och det dar med att man far boter om man slanger nat pa gatan? :va Har tagit kort pa de fula gatorna med sa ni kommer att se bilder.
Umgas med en trevlig tysk tjej just nu. Hon kom hit fran Brisbane igar och vi kommer bra overrens, sa vi kommer att umgas dessa dagar. Vart vandrarhem ar helt underbar. Manniskorna ar sa hjalpsama och trevliga, frukost ingar och sa ar det billigt. Inte nog med det ligger det mitt i stan, precis som jag foredrar det. Idag har vi kollat in Little India och Chinatown. Chinatown var helt underbar. Det ar ju kinesernas nyar snart sa alla lampor och dekorationer ar sa haftiga. Jag kommer ju att vara pa ratt stalle nar dem har sitt nyar, alltsa i Thailand, Bankok. Det ska tydligen vara helt ratt stalle att vara pa sags det...far se!

Kommer att skriva mer om nan dag, for det ar saaaa mycket att gora har i singapore och mat ar sa billigt. Billigare att kopa mat ute for 3 dollar an att handla i supermarkes.

puss o kram!!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...