Anehall
www.gasolinemagazine.se
Tjenare!
Tänkte utsätta min trx för ännu mer hobbymek i vinter. En turbo ska på!
Jag har läst hela denna forumsdelen nu, men det är en del jag inte riktigt förstår. Plus att jag vet inte om jag kan tillämpa all info på min motor. De flesta av er kör ju med rad4'or som varvar 3000 rpm eller mer än min radtwin.
Läste i denna tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60063 att man måste tajma om kammarna efter man satt dit en kompsänkande cylinderfotspackning. Gäller det alla hojjar (min t.ex.)? Borde inte en kamkedjesträckare klara det?
En annan sak: Vad gör förgasartrattar för nytta i plenumet? I vanliga fall styr man väl registret lite med längden på dem? Behöver man trattar alls när man överladdar? Är det som i baslådor att räknar bort dem och dess "innehåll" från plenumets volym? Såg ett av Andersson turbos snygga plenum med trattar, därför frågan.( http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67368&highlight=trattar )
Kommer garanterat med fler frågor allt efter som.
Lite fakta om hojjen och byggplanerna. Hojta till om ni ser ngr fel redan här.
Motor: 850cc radtwin. Borr/slag = 89,5/67,5. Komp 10,5:1. 270 grader vev. rödmarkering 8500 rpm, men dras till 9500 i bland. 82 bhp på hjulet.
Förgasare: Mikuni BDST38.
Ok, planen då..
TD04HL-16/7. Grenrör i rostfritt 2mm gods. 1,5l plenum i alu 4120.
Hade tänkt köra med 0,5 - 0.7 bar. Behöver man 2mm cylinderfotspackning då?
Eller räcker det med 1,5?
Målet är 120-140 hk på hjulet.
Kommer att skippa llk till en början. Är ju osäker på om jag ens får turbon till att funka ordentligt.
Det sitter ingen oljekylare på hojjen orginal. Klarar den sig ändå?
Mvh. Joakim
Tänkte utsätta min trx för ännu mer hobbymek i vinter. En turbo ska på!
Jag har läst hela denna forumsdelen nu, men det är en del jag inte riktigt förstår. Plus att jag vet inte om jag kan tillämpa all info på min motor. De flesta av er kör ju med rad4'or som varvar 3000 rpm eller mer än min radtwin.
Läste i denna tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60063 att man måste tajma om kammarna efter man satt dit en kompsänkande cylinderfotspackning. Gäller det alla hojjar (min t.ex.)? Borde inte en kamkedjesträckare klara det?
En annan sak: Vad gör förgasartrattar för nytta i plenumet? I vanliga fall styr man väl registret lite med längden på dem? Behöver man trattar alls när man överladdar? Är det som i baslådor att räknar bort dem och dess "innehåll" från plenumets volym? Såg ett av Andersson turbos snygga plenum med trattar, därför frågan.( http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67368&highlight=trattar )
Kommer garanterat med fler frågor allt efter som.
Lite fakta om hojjen och byggplanerna. Hojta till om ni ser ngr fel redan här.
Motor: 850cc radtwin. Borr/slag = 89,5/67,5. Komp 10,5:1. 270 grader vev. rödmarkering 8500 rpm, men dras till 9500 i bland. 82 bhp på hjulet.
Förgasare: Mikuni BDST38.
Ok, planen då..
TD04HL-16/7. Grenrör i rostfritt 2mm gods. 1,5l plenum i alu 4120.
Hade tänkt köra med 0,5 - 0.7 bar. Behöver man 2mm cylinderfotspackning då?
Eller räcker det med 1,5?
Målet är 120-140 hk på hjulet.
Kommer att skippa llk till en början. Är ju osäker på om jag ens får turbon till att funka ordentligt.
Det sitter ingen oljekylare på hojjen orginal. Klarar den sig ändå?
Mvh. Joakim
Last edited: