Lite klargöranden pliis.

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Tjenare!
Tänkte utsätta min trx för ännu mer hobbymek i vinter. En turbo ska på!

Jag har läst hela denna forumsdelen nu, men det är en del jag inte riktigt förstår. Plus att jag vet inte om jag kan tillämpa all info på min motor. De flesta av er kör ju med rad4'or som varvar 3000 rpm eller mer än min radtwin.

Läste i denna tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60063 att man måste tajma om kammarna efter man satt dit en kompsänkande cylinderfotspackning. Gäller det alla hojjar (min t.ex.)? Borde inte en kamkedjesträckare klara det?

En annan sak: Vad gör förgasartrattar för nytta i plenumet? I vanliga fall styr man väl registret lite med längden på dem? Behöver man trattar alls när man överladdar? Är det som i baslådor att räknar bort dem och dess "innehåll" från plenumets volym? Såg ett av Andersson turbos snygga plenum med trattar, därför frågan.( http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67368&highlight=trattar )

Kommer garanterat med fler frågor allt efter som.

Lite fakta om hojjen och byggplanerna. Hojta till om ni ser ngr fel redan här.

Motor: 850cc radtwin. Borr/slag = 89,5/67,5. Komp 10,5:1. 270 grader vev. rödmarkering 8500 rpm, men dras till 9500 i bland. 82 bhp på hjulet.
Förgasare: Mikuni BDST38.

Ok, planen då..
TD04HL-16/7. Grenrör i rostfritt 2mm gods. 1,5l plenum i alu 4120.
Hade tänkt köra med 0,5 - 0.7 bar. Behöver man 2mm cylinderfotspackning då?
Eller räcker det med 1,5?
Målet är 120-140 hk på hjulet.
Kommer att skippa llk till en början. Är ju osäker på om jag ens får turbon till att funka ordentligt.
Det sitter ingen oljekylare på hojjen orginal. Klarar den sig ändå?
Mvh. Joakim
 
Last edited:
Kika på gamla trådar som t.ex. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=87324
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90170
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=68112

Det finns hur mycket som helst att läsa om du väljer att ställa in "sök" på inlägg äldre än en månad.

TD04'an du valt är kanske lite i största laget då den klarar av ca 300 kusar. Använd någon av Saabs mindre LTT istället.

Trattarna förhindrar turbulens. Turbulens = inte bra för flödet. Trattarnas längd i en turbomatad har mindre betydelse. Jag skulle inte ens bemöda mig om längden - bara det passar in snyggt i plenumet.

Höjer du upp cylindern så dras kammarna framåt (kamtiderna tidigareläggs) med kamkedjan trots att du släpper efter med sträckaren. Det måste du justera tillbaka.

Tänker du köra på E85 räcker det med 1.5 mm fot, annars 2.0.

Oljekylare lär du använda om du ska pressa den i hastigheter den inte förrut såg/klarade av.

LLK är ett måste om du ska köra med 95 oktan. Läs tråden "E85 vs Intercooler".

Snokar du runt lite på SH kommer du att hitta nästan alla svar på frågor du någonsin kan tänkas ställa om en turbokonvertering.

Jag har facit i min hand för ditt projekt, det KOMMER att funka PERFEKT! :yoparty
 
andersbrink skrev:
Kika på gamla trådar som t.ex. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=87324
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90170
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=68112

Det finns hur mycket som helst att läsa om du väljer att ställa in "sök" på inlägg äldre än en månad.
Har läst alla trådar, men då jag är ny på turbo blir det korvstoppning, så all info fastnar inte...
Har sneglat en del på jojjes projekt, men han kör lite mer hardcore och med sprut. Annars hade jag nog plagierat rätt av. Jag har dock frågat honom om hjälp.

andersbrink skrev:
TD04'an du valt är kanske lite i största laget då den klarar av ca 300 kusar. Använd någon av Saabs mindre LTT istället.
Typ GARRET GT1752S eller GT2082ELS då? Har läst att SAAB'arna har små avgashus, så karaktären blir lite hetsig. Kanske inte stämmer på min motor.

andersbrink skrev:
Höjer du upp cylindern så dras kammarna framåt (kamtiderna tidigareläggs) med kamkedjan trots att du släpper efter med sträckaren. Det måste du justera tillbaka.
Ajjdå. Låter rätt klurigt. Får nog ta hjälp till det...

andersbrink skrev:
Snokar du runt lite på SH kommer du att hitta nästan alla svar på frågor du någonsin kan tänkas ställa om en turbokonvertering.
Jepp. Här finns mycket kunskap på pränt. Med tanke på hur lite jag visste för 2 veckor sen, så har jag lärt mig en hel del. Har dock inte kommit till den punkt då jag lungt och med ett självsäkert flin kan säga att "Japp, det här snor jag ihop på ngr dagar i garaget!". Tyvär...

andersbrink skrev:
Jag har facit i min hand för ditt projekt, det KOMMER att funka PERFEKT! :yoparty
Haha! Tackar hjärtligt för den confidece boosten! Tror åxå det kommer att gå bra så småningom.
 
TRX-joCCe skrev:
Typ GARRET GT1752S eller GT2082ELS då? Har läst att SAAB'arna har små avgashus, så karaktären blir lite hetsig. Kanske inte stämmer på min motor.

Med 2 liters Saab-motorn kommer pulvret redan vid 2000 varv, med 850 kubik kommer det inte att hända något förrän vid 4500 varv. De plockar ut 175/185 hästar men turbon kan plågas upp till att ge ca 245 hästar. Det är snarare så att jag tror att Saab's turbo är kanske lite i största laget för dina lilla motor och du kommer att få en sugmotorkaraktäristik genom att du inte kommer att nyttja mer än hälften av dess kapacitet.
 
andersbrink skrev:
Med 2 liters Saab-motorn kommer pulvret redan vid 2000 varv, med 850 kubik kommer det inte att hända något förrän vid 4500 varv. De plockar ut 175/185 hästar men turbon kan plågas upp till att ge ca 245 hästar. Det är snarare så att jag tror att Saab's turbo är kanske lite i största laget för dina lilla motor och du kommer att få en sugmotorkaraktäristik genom att du inte kommer att nyttja mer än hälften av dess kapacitet.
Ok, tack!
 
Jag tror att en Garrett GT15 skulle kunna funka bra på din hoj
Då hamnar du ganska mitt i kompressor mappen vid 0.7 bar

(Läs vid 1.7 i mappen, kompressorn behöver leverera i stora drag 12 lbs/min)

Skickar med en bild från garrett katalogen
 

Bifogat

  • GT15.jpg
    GT15.jpg
    119.3 KB · Visningar: 139
Last edited:
Hehe, fasen vad häftigt bygge! Bygg bygg bygg och lägg upp många bilder och mycket info :tummenupp Tveka inte att fråga, här finns mycket folk som kan!

TRX-joCCe skrev:
Typ GARRET GT1752S eller GT2082ELS då? Har läst att SAAB'arna har små avgashus, så karaktären blir lite hetsig. Kanske inte stämmer på min motor.
Jag håller med Anders i vad han skrev ovan, jag tror inte heller att den kommer att bli så hetsig på låga varv, både pga. den mindre volymen + att pulserna inte kommer lika ofta eftersom du har två cyllar och inte fyra.

TRX-joCCe skrev:
Ajjdå. Låter rätt klurigt. Får nog ta hjälp till det...
Inte alls klurigt! Jag gjorde det på min för första gången i vintras när jag byggde mina turbogrejor, och jag följde denna anvisningen:

Justering av lobecenter.
Detta behövs.
1.Justerbara kamdrev.
2.Indikatorklocka.
3.Kamaxeldata.
Montera kamaxlarna enligt standardmärkningarna och justera ventilspelet. Montera gradskivan på vevaxeln och fäst en ståltråd i tex en kåpskruv som visare. Tag reda på när kolven är i toppläge på cylinder nr1.Detta kan göras på många olika sätt. Säkraste sättet är att montera en ÖD-indikator i tändstiftshålet. Kolven skall då inte vara i sitt översta läge. Vrid motorn försiktigt tills kolven tar i indikatorn.Vrid motorn sedan åt andra hållet tills kolven åter igen tar mot indikatorn. Kolvens övre dödpunkt är mitt emellan dessa punkter. Vrid gradskivan rätt så nålen pekar på ÖD(övredödpunkt) när kolven är i topp. Montera nu indikatorklockan mot ventilfjäderbrickan eller liftaren på ettans cylinder på insugningssidan. Nollställ klockan vid stängd ventil. Vrid runt motorn och avläs gradskivan när ventilen lyft en millimeter.(Vi tar som ex att ni har avläst 15grader före ÖD). Fortsätt att vrida runt motorn tills det återstår en mm till ventilen är stängd(ex ni avläser 45grader efter ND-nedre dödläge).Ni kan nu räkna ut vilket Lobecenter ni fått i förhållade till ÖD formel (180-15+45)/2=105 gaders Lobecenter gör ny Lobecenter-mätning,och forsätt tills rätt värde erhållits. Upprepa nu proceduren på avgaskammen.Den börjar öppna före ND(exempelvis 41 grader) och stänger efter ÖD(exempelvis 13 grader)Lobecenter blir då (180-13+41)/2=104 grader. Slutmontera kamdrevsskruvarna med låsvätska. Kontrollera slutligen så gradskivan fortfarande står rätt med ÖD-indikatorn.

Följ den till punkt och pricka så är det inga som helst problem. Jag filade ur mina kamdrev med en Dremel multitool så de gick att vrida, men tänk efter några gånger så du filar upp skruvhålen åt rätt håll. Blir lätt fel :rolleyes:


Hur gör du med förgasarna? Är det vacuumfuggar på nu, eller blir det till att byta?
Plenum då? Vet du hur det ska se ut för att det ska funka? Det kanske går att bygga den som ett Marklund-plenum fast utan de två yttersta anslutningarna? Behöver du ritning på hur ett sådant plenum är uppbyggt invändigt (iofs till 1100R men ändå, principerna är ju där) så säg till.

Kompsänk med 2 mm alupackning vid bensindrift. Ett litet tips om du vill slippa fila och såga i en vecka är att göra en ritning på hur packningen ska se ut och sen gå till en firma som kan vattenskära ut den till dig. Kostar väl runt 500 spänn.

Sen är det ju bara lite tryckrör, ett pitotrör i tryckröret, oljeslangar, en bränslepump och regulator från Marklund. Sen är det inte så mycket mer.

Lycka till!
 
lahi skrev:
Hehe, fasen vad häftigt bygge! Bygg bygg bygg och lägg upp många bilder och mycket info :tummenupp Tveka inte att fråga, här finns mycket folk som kan!

Inte alls klurigt! Jag gjorde det på min för första gången i vintras när jag byggde mina turbogrejor, och jag följde denna anvisningen:

Justering av lobecenter.
Detta behövs.
1.Justerbara kamdrev.
2.Indikatorklocka.
3.Kamaxeldata.
Montera kamaxlarna enligt standardmärkningarna och justera ventilspelet. Montera gradskivan på vevaxeln och fäst en ståltråd i tex en kåpskruv som visare. Tag reda på när kolven är i toppläge på cylinder nr1.Detta kan göras på många olika sätt. Säkraste sättet är att montera en ÖD-indikator i tändstiftshålet. Kolven skall då inte vara i sitt översta läge. Vrid motorn försiktigt tills kolven tar i indikatorn.Vrid motorn sedan åt andra hållet tills kolven åter igen tar mot indikatorn. Kolvens övre dödpunkt är mitt emellan dessa punkter. Vrid gradskivan rätt så nålen pekar på ÖD(övredödpunkt) när kolven är i topp. Montera nu indikatorklockan mot ventilfjäderbrickan eller liftaren på ettans cylinder på insugningssidan. Nollställ klockan vid stängd ventil. Vrid runt motorn och avläs gradskivan när ventilen lyft en millimeter.(Vi tar som ex att ni har avläst 15grader före ÖD). Fortsätt att vrida runt motorn tills det återstår en mm till ventilen är stängd(ex ni avläser 45grader efter ND-nedre dödläge).Ni kan nu räkna ut vilket Lobecenter ni fått i förhållade till ÖD formel (180-15+45)/2=105 gaders Lobecenter gör ny Lobecenter-mätning,och forsätt tills rätt värde erhållits. Upprepa nu proceduren på avgaskammen.Den börjar öppna före ND(exempelvis 41 grader) och stänger efter ÖD(exempelvis 13 grader)Lobecenter blir då (180-13+41)/2=104 grader. Slutmontera kamdrevsskruvarna med låsvätska. Kontrollera slutligen så gradskivan fortfarande står rätt med ÖD-indikatorn.

Följ den till punkt och pricka så är det inga som helst problem. Jag filade ur mina kamdrev med en Dremel multitool så de gick att vrida, men tänk efter några gånger så du filar upp skruvhålen åt rätt håll. Blir lätt fel :rolleyes:
Hihi, låter ju lätt! Nä, men jag får prova. Det går nog bra.

lahi skrev:
Hur gör du med förgasarna? Är det vacuumfuggar på nu, eller blir det till att byta?
Det sitter vacuumfuggar på. Ska bara sätta mig in i hur de funkar, så jag kan täta dem ordentligt.

lahi skrev:
Plenum då? Vet du hur det ska se ut för att det ska funka? Det kanske går att bygga den som ett Marklund-plenum fast utan de två yttersta anslutningarna? Behöver du ritning på hur ett sådant plenum är uppbyggt invändigt (iofs till 1100R men ändå, principerna är ju där) så säg till.
Hade tänkt utgå från form och storlek efter luftburken. Men en ritning att utgå från är ju aldrig fel.

lahi skrev:
Kompsänk med 2 mm alupackning vid bensindrift. Ett litet tips om du vill slippa fila och såga i en vecka är att göra en ritning på hur packningen ska se ut och sen gå till en firma som kan vattenskära ut den till dig. Kostar väl runt 500 spänn.

Sen är det ju bara lite tryckrör, ett pitotrör i tryckröret, oljeslangar, en bränslepump och regulator från Marklund. Sen är det inte så mycket mer.

Lycka till!
Blir nog en del till verkar det som. Oljekylare och llk.
Måste få håll i en turbo nu, så jag kan börja måtta lite.

Tackar för hjälpen!
 
TRX-joCCe skrev:
Måste få håll i en turbo nu, så jag kan börja måtta lite.

Tackar för hjälpen!

En garrett gt2052 vnt, likadan som jojje kör med ska jag ha liggande nånstanns om det låter intressant.
 
PD skrev:
En garrett gt2052 vnt, likadan som jojje kör med ska jag ha liggande nånstanns om det låter intressant.
Kostar? Skick?
Jag körde min utan oljetryck så jag behöver en ny, fast igentligen tänkte jag gå över till en vanligare turbo så det är lättare att hitta en ny när den rasar

Fast det är inte en sånn jag kör på min gathoj, där kör jag en Cherry T2
 
jojje1963 skrev:
Kostar? Skick?
Jag körde min utan oljetryck så jag behöver en ny, fast igentligen tänkte jag gå över till en vanligare turbo så det är lättare att hitta en ny när den rasar

Fast det är inte en sånn jag kör på min gathoj, där kör jag en Cherry T2

Du har PM :tummenupp
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top