Lite frågor kring förgasare…

Gör så, skulle du vilja så kan du testa med min 36 brygga. Jag tror inte den är felaktig. Killen jag köpte den från kan det här med hojar och det är inget dynojet i den heller.
Den ställde till det rent fysiskt för mig på min hoj, därför åkte den väck sas. Har dock aldrig själv kört den.
Du får betala transporterna dock, det gör inte jag.

Självklart står jag för alla kostnader! Jag lägger ditt erbjudande i back-up planen och återkommer om min renovering går helt åt pipan!
 
Glöm bara inte dubbelgasvajer till Rs bryggan,mina hade inte men fick tipset att köpa det,kan vara livsfara utan för trottlarna kan hänga sig kvar och då kan man hålla sig för garv
 
Kolla för säkerhets skull även tändkablarnas anslutning tilll tändhattarna. Inte ovanligt att kablarna ärgat och du inte får en korrekt aslutning.
 
Prata med christer på bra i gasen! riktig duktig och kunnig ! kan ultraljudstvätta dina fuggar gjorde han till min motard blev som ny! hälsa från Dennis
 
Kolla för säkerhets skull även tändkablarnas anslutning tilll tändhattarna. Inte ovanligt att kablarna ärgat och du inte får en korrekt aslutning.

Har kollat tändkablar och hattar. Får gnista på stiften. Sen är det frågan om det är tillräcklig kräm ut i 1ans stift???

Kan också vara värt att kolla spolarna

Kollat spolarna och dom fungerar. Dock inte testat med ett oscilloskop men går gnista på stiften.

Prata med christer på bra i gasen! riktig duktig och kunnig ! kan ultraljudstvätta dina fuggar gjorde han till min motard blev som ny! hälsa från Dennis

Hade tänkt fixa själv då jag inte vill punga ut med mer än nödvändigt för gammelskorven samt passa på att lära mig lite mer om motorer men ska ha han i åtanke när murphys lag slår in!
 
Last edited:
Logik, planmässighet, tålamod och talibansk noggrannhet ger alltid utdelning! Ännu bättre blir det med en handbok (som din väntade Haynes) och bra (behövs dock inte dyra) verktyg.
Lycka till & Glöm inte berätta hur det går!
 
så här står det i min gamla skolbok från mc-krusen
'
motorn går dåligt på låga varv

1 ventilspel feljusterat
2 dåliga ventilsäten
3 sliten vipparm/ skaft
4 trasig ventilstyrning
5felaktig impulsgivare
6 trasig tändenhet
7tändstift elektrod för stort spel
8 tändinställning
9 flödarnivå felaktig
10 igensatta munstycken

lite hjälp på traven , men som det sagts ovan : troligtvis förgasare

men eftersom 2 : ans cyl inte blev riktigt varm kan det vara ,ventilspel / spole ,,, 1 :ans cyl troligtvis förgasare / ventilspel

skadar inte o kolla ,, lite hjälp på traven
 
Last edited:
ska bistå dig med lite info ska bara öva klart på basen först

Låter kanon! =) Har hämtat ut min Haynes nu på kvällen och hunnit bläddra lite. Nu börjar polletten trilla ner ang. alla delar och hur det hänger ihop. Hittade även följande sida på nätet http://www.iwt.com.au/mikunicarb.htm

Måste dessvärre dra till England imorgon och fota lite men hoppas kunna komma igång på sön med rep. Återkommer när jag har satt igång mitt lilla projekt.

så här står det i min gamla skolbok från mc-krusen
'
motorn går dåligt på låga varv

1 ventilspel feljusterat
2 dåliga ventilsäten
3 sliten vipparm/ skaft
4 trasig ventilstyrning
5felaktig impulsgivare
6 trasig tändenhet
7tändstift elektrod för stort spel
8 tändinställning
9 flödarnivå felaktig
10 igensatta munstycken

lite hjälp på traven , men som det sagts ovan : troligtvis förgasare

men eftersom 2 : ans cyl inte blev riktigt varm kan det vara ,ventilspel / spole ,,, 1 :ans cyl troligtvis förgasare / ventilspel

skadar inte o kolla ,, lite hjälp på traven

Klockrent! Ska bocka av punkterna när jag drar igång med mekat!
 
Last edited:
Ang. förgasare skulle jag passa mig med att slänga förmycket pengar på dem, för runt 4000:- får du en uppsättning Mikuni RS34/36 från USA.


Sen tillkommer väl skatt och frakt om man inte känner någon vänlig som har en firma man kan plocka hem det på?

Jo man bör väl räkna med tull + moms, men även med det så sprara man drygt 3-4 tusen kr mot en svensåterförsäljare. Rätt inställd med öppnare insug och avgas så får man väl lite mer snurr på motorn med ett par RS flatslides.

Om nu dina originalförgasare är vakumstyrda som dominator säger, är det specielt viktigt att kolla diaphragmorna som sitter på trottlen som nålen i sin tur sitter på, sprickor/hål i denna, eller att den instalerats felaktigt av någon pillare och blivit klämd, gör att den inte fungerar som det ska. Ett hål gör ju att luft far igenom och vakumstyrningen kompromissas.

Får motorn luft, bränsle och gnista ska den gå. Gäller att kolla det enklaste först.

När du kollat ventilspel, och gått igenom förgasarna med hjälp av din manual så kan det vara på sin plats att synka dem, ska finnas beskrivet i din manual hur du gör det.

Hade en gammal 4-cylindrig kawasaki i garaget i vintras som gick dåligt, och inte alls på 1-cyl på låga varv. Det hela kunde spåras till ett läck med lyft från ytan mellan insugsport och manifolden, tätade det med hög-temps. silicon massa, synkade förgasarna, sen gick den som en klocka!

MEN, skulle jag haft en gammal 1100 gsx-r skulle jag satsa på en Flatslide brygga, av allt jag läst i gamla MC-tidningar gav det i sig mest prestanda ökning, antaligen mer i kombination av öppnare luftfilter och avgassystem. En flatslide känns ju mer "direkt" vid gaspådrag än en vakumstyrd förgasare så effektökningen kan nog kännas som större än den egentligen är, vilket kan ses som en fördel.

www.dynoman.net har lite smått och gått.
 
Jo man bör väl räkna med tull + moms, men även med det så sprara man drygt 3-4 tusen kr mot en svensåterförsäljare. Rätt inställd med öppnare insug och avgas så får man väl lite mer snurr på motorn med ett par RS flatslides.

Om nu dina originalförgasare är vakumstyrda som dominator säger, är det specielt viktigt att kolla diaphragmorna som sitter på trottlen som nålen i sin tur sitter på, sprickor/hål i denna, eller att den instalerats felaktigt av någon pillare och blivit klämd, gör att den inte fungerar som det ska. Ett hål gör ju att luft far igenom och vakumstyrningen kompromissas.

Får motorn luft, bränsle och gnista ska den gå. Gäller att kolla det enklaste först.

När du kollat ventilspel, och gått igenom förgasarna med hjälp av din manual så kan det vara på sin plats att synka dem, ska finnas beskrivet i din manual hur du gör det.

Hade en gammal 4-cylindrig kawasaki i garaget i vintras som gick dåligt, och inte alls på 1-cyl på låga varv. Det hela kunde spåras till ett läck med lyft från ytan mellan insugsport och manifolden, tätade det med hög-temps. silicon massa, synkade förgasarna, sen gick den som en klocka!

MEN, skulle jag haft en gammal 1100 gsx-r skulle jag satsa på en Flatslide brygga, av allt jag läst i gamla MC-tidningar gav det i sig mest prestanda ökning, antaligen mer i kombination av öppnare luftfilter och avgassystem. En flatslide känns ju mer "direkt" vid gaspådrag än en vakumstyrd förgasare så effektökningen kan nog kännas som större än den egentligen är, vilket kan ses som en fördel.

www.dynoman.net har lite smått och gått.

Självklart blir det billigare! :banana
 
Jo man bör väl räkna med tull + moms, men även med det så sprara man drygt 3-4 tusen kr mot en svensåterförsäljare. Rätt inställd med öppnare insug och avgas så får man väl lite mer snurr på motorn med ett par RS flatslides.

Om nu dina originalförgasare är vakumstyrda som dominator säger, är det specielt viktigt att kolla diaphragmorna som sitter på trottlen som nålen i sin tur sitter på, sprickor/hål i denna, eller att den instalerats felaktigt av någon pillare och blivit klämd, gör att den inte fungerar som det ska. Ett hål gör ju att luft far igenom och vakumstyrningen kompromissas.

Får motorn luft, bränsle och gnista ska den gå. Gäller att kolla det enklaste först.

När du kollat ventilspel, och gått igenom förgasarna med hjälp av din manual så kan det vara på sin plats att synka dem, ska finnas beskrivet i din manual hur du gör det.

Hade en gammal 4-cylindrig kawasaki i garaget i vintras som gick dåligt, och inte alls på 1-cyl på låga varv. Det hela kunde spåras till ett läck med lyft från ytan mellan insugsport och manifolden, tätade det med hög-temps. silicon massa, synkade förgasarna, sen gick den som en klocka!

MEN, skulle jag haft en gammal 1100 gsx-r skulle jag satsa på en Flatslide brygga, av allt jag läst i gamla MC-tidningar gav det i sig mest prestanda ökning, antaligen mer i kombination av öppnare luftfilter och avgassystem. En flatslide känns ju mer "direkt" vid gaspådrag än en vakumstyrd förgasare så effektökningen kan nog kännas som större än den egentligen är, vilket kan ses som en fördel.

www.dynoman.net har lite smått och gått.

Bläddrade lite i min repbok plus googla lite och blev ordentligt kallsvettig när jag började läsa om ventilspel och hur man kollar/justerar det, puh! Hoppas verkligen inte jag kommer behöva göra det! Däremot ska jag ta och kolla upp och synka förgasaren, känns som jag förstår det bättre.

Är i england just nu och hoppas kunna hitta en mc-verkstad/butik som säljer repkit till förgasare (o-ringar m.m.). Är halva priset eller mer på reservdelar här har jag märkt. Se om jag hittar ngn butik bara..

Fått många tips och ska börja grotta i helgen hoppas jag och har en del att jobba med =) Återkommer med rapport/frågor under tiden!
 
Nu har jag äntligen fått tummen ur och monterat bort min förgasare. Genast dök det upp en del frågor som jag känner att jag måste få svar på! Jag har tagit några kort och laddat upp som förhoppningsvis underlättar svaren till mina frågor.

Bild 1. Hittade följande pryl i bränsleslangen som går mellan förgasare och bränslepump, satt i den änden som kopplar till förgasaren. Tittar man på det ser det ut som ett nylonfilter men kan det vara en strypning? Jag har en strypning från 74kW till 55kW i förgasaren, men exakt var i förgasaren vet jag inte. Är det här den?! =O Eller bara ännu ett bränslefilter? Ha kvar (göra rent) eller slänga bort?? Verkar inte som det sitter några strypbrickor mellan förgasare och topp.

Bild 2. Där ser man hur mycket skit det satt i "filtret". Ser riktigt mojsigt ut!

Bild 3. Är delen som sitter mot luftburken och där ser man en hel del skit! Lämnade in mc för en förgasarrengöring i somras, körde 1-1½ mil innan jag fick problem igen sen har jag kanske startat upp och gasat lite i ca 10-15 min max sen dess för att kolla tomgång m.m. Min fråga är om det kan bli skit så snabbt om man verkligen har rengjort det ordentligt? Eller är det damm motsv som lossnat från luftfilter/burken, helt normalt mao?

Bild 4. Visar förgasarspjället och kopplingen som vetter in i cylindern. Har inte påbörjat rengöringen ännu men man ser en hel del fläckar, vet inte om det är rost men om man lämnar in den för rengöring borde då inte spjäll och lopp vara rena vid endast någon mils körning samt lite uppstarter?? Eller händer det att rostfläckar finns och inte går att få bort?

Bild 5. Visar förgasaren där vaccummembranen sitter. En hel del skit.. Och återigen, borde inte sånt åtgärdas vid en förgasarrengöring utförd på verkstad?

En annan sak jag upptäckte när jag skruvade av "locket" till 1 cylinders förgasare var att munstyckesnålen liksom fastnade när man körde den upp och ner. Precis som det satt ett gruskorn och tog emot. Kan det påverka så att 1 cyl inte fungerar överhuvudtaget samt är även det något man borde upptäckt vid en rengöring på verkstan?

Har som sagt inte börjat rengöra förgasaren kliniskt än utan ska ta tag i det nästa vecka men är det något speciellt man ska tänka på? Vad ska man göra rent med? vad kan man plocka bort och vad skall man INTE plocka bort?
 

Bifogat

  • förgasare-3.jpg
    förgasare-3.jpg
    226.1 KB · Visningar: 299
  • förgasare-4.jpg
    förgasare-4.jpg
    157.3 KB · Visningar: 179
  • förgasare-5.jpg
    förgasare-5.jpg
    237.3 KB · Visningar: 137
  • förgasare-6.jpg
    förgasare-6.jpg
    234.4 KB · Visningar: 162
  • förgasare-7.jpg
    förgasare-7.jpg
    242.8 KB · Visningar: 254
Bild 1 är bränslefilter, ingen strypning
Bild 3 ser inte vad det är, men knappast något som kommer att ge dig problem
Bild 4 det är inte smuts, utan en kanal från luftskruven. Förgasarkroppen är av aluminium och kan inte rosta
Bild 5 om det är så mycket smuts att det blir otätt är det inte bra. Trotteln och dess nål ska löpa fritt i huset. Trycker du upp trotteln, ska fjäderkraften trycka tillbaka den.
 
Bild 1 är bränslefilter, ingen strypning
Bild 3 ser inte vad det är, men knappast något som kommer att ge dig problem
Bild 4 det är inte smuts, utan en kanal från luftskruven. Förgasarkroppen är av aluminium och kan inte rosta
Bild 5 om det är så mycket smuts att det blir otätt är det inte bra. Trotteln och dess nål ska löpa fritt i huset. Trycker du upp trotteln, ska fjäderkraften trycka tillbaka den.

DÅ har jag koll på ovanstående. Blir till att gå loss med ordentlig rengöring/kontroll i veckan.

Någon som vet var en strypning i förgasaren sitter och hur den ser ut? Skulle vilja pilla bort den.
 
Nu klarade ju inte jag av att fixa mina egna förgasare. Men en kunnig person sade till mig att trycker man upp "vakumtrotteln" så skall det ta ung lika lång tid för alla fyra att glid ned igen. Och det skall gå mjukt och fint.
Om så var fallet så skulle förmodligen vakumdelen vara ok där ivf. Så var det på mina också. Felet låg någon annan stans för mig.

Får man fråga vad det kostade att köpa "renoverings kit" och vad var det som ingick i dem isf?
 
Nu har jag äntligen fått tummen ur och monterat bort min förgasare. Genast dök det upp en del frågor som jag känner att jag måste få svar på! Jag har tagit några kort och laddat upp som förhoppningsvis underlättar svaren till mina frågor.

Bild 1. Hittade följande pryl i bränsleslangen som går mellan förgasare och bränslepump, satt i den änden som kopplar till förgasaren. Tittar man på det ser det ut som ett nylonfilter men kan det vara en strypning? Jag har en strypning från 74kW till 55kW i förgasaren, men exakt var i förgasaren vet jag inte. Är det här den?! =O Eller bara ännu ett bränslefilter? Ha kvar (göra rent) eller slänga bort?? Verkar inte som det sitter några strypbrickor mellan förgasare och topp.

Bild 2. Där ser man hur mycket skit det satt i "filtret". Ser riktigt mojsigt ut!

Bild 3. Är delen som sitter mot luftburken och där ser man en hel del skit! Lämnade in mc för en förgasarrengöring i somras, körde 1-1½ mil innan jag fick problem igen sen har jag kanske startat upp och gasat lite i ca 10-15 min max sen dess för att kolla tomgång m.m. Min fråga är om det kan bli skit så snabbt om man verkligen har rengjort det ordentligt? Eller är det damm motsv som lossnat från luftfilter/burken, helt normalt mao?

Bild 4. Visar förgasarspjället och kopplingen som vetter in i cylindern. Har inte påbörjat rengöringen ännu men man ser en hel del fläckar, vet inte om det är rost men om man lämnar in den för rengöring borde då inte spjäll och lopp vara rena vid endast någon mils körning samt lite uppstarter?? Eller händer det att rostfläckar finns och inte går att få bort?

Bild 5. Visar förgasaren där vaccummembranen sitter. En hel del skit.. Och återigen, borde inte sånt åtgärdas vid en förgasarrengöring utförd på verkstad?

En annan sak jag upptäckte när jag skruvade av "locket" till 1 cylinders förgasare var att munstyckesnålen liksom fastnade när man körde den upp och ner. Precis som det satt ett gruskorn och tog emot. Kan det påverka så att 1 cyl inte fungerar överhuvudtaget samt är även det något man borde upptäckt vid en rengöring på verkstan?

Har som sagt inte börjat rengöra förgasaren kliniskt än utan ska ta tag i det nästa vecka men är det något speciellt man ska tänka på? Vad ska man göra rent med? vad kan man plocka bort och vad skall man INTE plocka bort?

Lite skit på de ställena du visar är inte hela värden, det är ju rätt bra blås där imellan. Desto känsligare med skit från tanken som kommer ner i flotörhuset och fastnar i emulgeringsröret eller nått munstycke. Kasta det sunkiga filtret och köp ett nytt, biltema har lite olika varianter, bl.a. 3-pack 1-gångsfilter för typ 25:-

Vad gällande rengöring brukar jag plocka av vacumslidsen, munstyckena, flotörhuset, flotör/flotörnål och annat som man enligt manualen kan skruva loss som kan rengöras. De gånger jag har rengjort förgasarbryggor om 4 förgasare har jag låtit dem sitta kvar på ställningen. Jag brukar använda någonslags oxiduppluckrande vätska och sedan blåsa rent med tryckluft, alternativt kör jag vissa grejer i ultraljudstvätt. Som sagt kolla mebranet till trottlarna, är det hål i dessa måste de bytas, är de lite krympta kan man antingen tvinga dem på med lite lim, eller köra lite vätskor på den så den utvidgar sig (kan bli lite väl slappa då dock). Limmade på membrankanten på ett par för att de var lite "out of date" och hade krympt, märkte inte av någon förlust i prestanda.

Se till att hålla isär grejerna från de olika förgasarna så samma delar kommer på samma förgasare när du ska sätta ihop, antagligen inte hela världen om man skulle blanda ihop något men jag intalar mig att trottlarnas ringa slitage hålls minimalt om de sätts tillbaka i samma förgasare igen.

Viktigt är att kontrollera flotörnivån efter att man sattihop och återmonterat förgasarna, är denna för låg får hojen inte tillräckligt med bränsle vid vissa varvtal, och för högt så lär du läcka bränsle när den står på sidostödet.

Sen bör du synka förgasarna, jag använder en som heter Carbtune, som fått bra odömmen vad jag sett (och av mig) finns för 58£ ink. frakt från UK: http://www.carbtune.com/

När du är klar med förgasarna skulle jag kollat ventilspel, dubbelkollat manifoldsen, monterat nytt in-line bränslefilter, kollat luftfiltret. Är det fortfarande krabb skulle jag ev kolla och mäta med multimeter på el- och tändningssystemet.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top