Lite frågor kring förgasare…

Du har inte missat "stickyn" på hur man ställer in en vakumförgasare?

Den säger väl iofs inte hur mycket "skada" du kan vänta dig. Men den ger ju ledtrådar på hur man kan leta sig fram ivf.

Den var den jag använda mig av i mina försök.

Den är nog sånära ett facit man kan komma gissar jag. Under förutsättning att man är läskunning och kan omvandla det till praktiskt handling..
Tyvärr visade det ju sig att jag inte hörde till den kategorin människor, eller möjligen vart det tålamodet som tröt..
 
Du har inte missat "stickyn" på hur man ställer in en vakumförgasare?

Den säger väl iofs inte hur mycket "skada" du kan vänta dig. Men den ger ju ledtrådar på hur man kan leta sig fram ivf.

Den var den jag använda mig av i mina försök.

Den är nog sånära ett facit man kan komma gissar jag. Under förutsättning att man är läskunning och kan omvandla det till praktiskt handling..
Tyvärr visade det ju sig att jag inte hörde till den kategorin människor, eller möjligen vart det tålamodet som tröt..

Jo läste den men ska erkänna att jag inte riktigt fatta allt. Tolkar det som om man kan bi tvungen att montera/demontera förgasarna efter varje punkt för att justera!? Lät ju sjukt jobbigt! Men lite tips fick jag om ska testas sen när jag sätter ihop den.
 
Vad jag förstår av den så är ju fullgas mer eller mindre beroende av flottörens inställning samt huvudmunstycket.

Det är ju inte så mycket pinaler att kolla upp. Jag fick inte ut rätt fullgas på min så något mer hokuspokus saknas i det påståendet.

Men om det stämmer så bör ju motorn hoppa igång på fullgas om du bara har bensin fram.
Helt död 1:a rimmar ju dåligt med det där påståendet.

Det var därför jag funderade över att testa med startgasen rätt in i förgasaren på 1:an i ett tidigare inlägg.
 
Sant sant. Men ju mer jag läser på och förstår så blir jag mer och mer övertygad om att mina problem har med lågfartsmunstycket och pilotskruvarna att göra. 1ans förgasare hade ett igensatt lågfartsmunstycke vilket borde påverka cylindern vid tomgång samt vid "lättare" gaspådrag och det är där jag har haft problemen. Sen börjar jag misstänka att pilotskruvarna varit urskruvade för långt vilket har bidragit en del.. Hittar följande på stickyn om Vacuumförgsare "OBS1!: En fett blandning blir värre när motorn blir varmare.
om du gasar till ytterst lite på tomgång och varvtalen sjunker under tomgång, för att sedan stiga till den inställda tomgången, så är pilot skruvarna antagligen ställda på för fet blandning: Försök med 1/2 varv inåt." Upplever bl.a. dessa symptom och mina skruvar stod på tre varv, handboken rekommenderar 2 varv. Börjar och testa där.
 
nu har jag inte läst igenom allt men hur går det ?

Jodå, har inte haft så mycket tid till att pilla men har gjort rent alla lösa delar samt blåst ut alla kanaler i förgasarna. Ska köpa ett ordentligt skjutmått när jag får tid och passa på att grovkalibrera/synka förgasarna innan jag monterar ihop allt. Måste även köpa nya o-ringar till pilotskruvarna då jag läste att dom kan torka och ställa till en del strul, lika bra att byta!!

Skrev tidigare att lågfartsmunstycket var igensatt på 1ans förgasare så jag tror jag hittade felkällan. ska försöka få ihop allt inom snar framtid och kanske hinna ut och provköra innan snö och is lägger sig.
 
Jodå, har inte haft så mycket tid till att pilla men har gjort rent alla lösa delar samt blåst ut alla kanaler i förgasarna. Ska köpa ett ordentligt skjutmått när jag får tid och passa på att grovkalibrera/synka förgasarna innan jag monterar ihop allt. Måste även köpa nya o-ringar till pilotskruvarna då jag läste att dom kan torka och ställa till en del strul, lika bra att byta!!

Skrev tidigare att lågfartsmunstycket var igensatt på 1ans förgasare så jag tror jag hittade felkällan. ska försöka få ihop allt inom snar framtid och kanske hinna ut och provköra innan snö och is lägger sig.

toppen , då har det löst sig ,, grovsynka låter tattigt

du har ett ev hål i övre delen av förgasaren har för mig att spjället ska stå lite efter den ,, det här förutsätter att vakumdelen är ok ,, iaf justerar vi förgasarna så , o det stämmer hundra på klockorna
 
toppen , då har det löst sig ,, grovsynka låter tattigt

du har ett ev hål i övre delen av förgasaren har för mig att spjället ska stå lite efter den ,, det här förutsätter att vakumdelen är ok ,, iaf justerar vi förgasarna så , o det stämmer hundra på klockorna

Jag hoppas att det har löst sig! Märker jag när jag drar igång bågen. Tänkte göra en grovsynk med skjutmåttet sen har jag synkklockor jag ska finjustera med när allt är på plats.
 
Då har man äntligen fått tummen ur och petat in förgasaren där den ska sitta. Hade ett jäkla jobb med att få dit gummifästena mellan luftburk och förgasare. Men det gick till slut. På med tanken, i med en skvätt besin och sen var det bara att stå nöta på startknappen. Till slut hoppa han igång, dock lite trött på 3ans cylinder men efter 30s. så hade jag 4! varma grenrör =) och den lät inte som en VW buss utan som en 4cyl 1100cc!

Passade på att spraya startgas runt alla kopplingar men fick ingen variation i varvtal så det verkar vara tätt överallt. Måste pilla lite på bränsle/luftskruvarna till lågfartsmunstycket. Ibland (var 5-6:e gång) vill han lägre än tomgången när jag gasar upp till 3-4 000 varv och släpper gasen. Kanske en aning för fet blandning, har ställt skruvarna 2½ varv ut. 2 varv är rekommenderat i haynes.

Nu återstår bara komp.tryckprov av cylindrar och synk av förgasare, sen är den redo för våren.

Vad var då felet? Skit i lågfartsmunstycket i förgasare 1 & 2. Efter en ordentlig genomblåsning med kompressor samt klinisk rengöring av förgasaren så funkar den nu finfint!

Min stora fundering nu är hur en rengöring av förgasaren går till på verkstad?? För 2000kr har dom inte plockat bort och gjort rent iaf.

Tack för alla inlägg, tips och råd som bidrog till att jag fick ordning på hojen!
 
Då har man äntligen fått tummen ur och petat in förgasaren där den ska sitta. Hade ett jäkla jobb med att få dit gummifästena mellan luftburk och förgasare. Men det gick till slut. På med tanken, i med en skvätt besin och sen var det bara att stå nöta på startknappen. Till slut hoppa han igång, dock lite trött på 3ans cylinder men efter 30s. så hade jag 4! varma grenrör =) och den lät inte som en VW buss utan som en 4cyl 1100cc!

Passade på att spraya startgas runt alla kopplingar men fick ingen variation i varvtal så det verkar vara tätt överallt. Måste pilla lite på bränsle/luftskruvarna till lågfartsmunstycket. Ibland (var 5-6:e gång) vill han lägre än tomgången när jag gasar upp till 3-4 000 varv och släpper gasen. Kanske en aning för fet blandning, har ställt skruvarna 2½ varv ut. 2 varv är rekommenderat i haynes.

Nu återstår bara komp.tryckprov av cylindrar och synk av förgasare, sen är den redo för våren.

Vad var då felet? Skit i lågfartsmunstycket i förgasare 1 & 2. Efter en ordentlig genomblåsning med kompressor samt klinisk rengöring av förgasaren så funkar den nu finfint!

Min stora fundering nu är hur en rengöring av förgasaren går till på verkstad?? För 2000kr har dom inte plockat bort och gjort rent iaf.

Tack för alla inlägg, tips och råd som bidrog till att jag fick ordning på hojen!

Berätta gärna vilken duktig mc-firma som rengjort dina förgasare,så man vet vart man ska vända sig med liknande problem!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top