Lite frågor kring förgasare…

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Symptom:
Köpte en Suzuki GSX 1100G -92 i befintligt skick, vilket vid tiden för köpet var mint condition. Dock blev det bara ca 40 mil innan problem uppstod i form av att hojen började bluddra, tappa effekt och till sist dö. Cylinder 1 har även lagt av så mc:n låter som en volkamotor a la 1976! Lämnade in hojen för förgasarrengöring och fick tillbaka hojen och lyckades köra hem den, ca. 1 mil. Men när jag skulle ta en tur efter rep dök samma problem upp på nytt!! Dvs effektminskning, bludder och cyl 1 som ej tänder och till sist självdö.

Åtgärder:
Ok, tänkte att ny skit hamnat i förgasaren så jag plockade bort tanken och gjorde rent den från ytrost, bytte alla bränsleslangar, blåste ur bränslekran och luftfilter med tryckluft. Monterade på ett extra bränslefilter för att fånga upp ev. partiklar. Tömde förgasarna på bränsle. På med tanken och prova – inte fanken blev det bättre!

Av med tanken på nytt och kontrollera tändspole, tändkabel, hatt och tändstift. Stiften var sotiga och svarta men det pga alla kallstarter och inte kunnat bränna bort vid körning misstänker jag. Putsar upp stiften (som byttes vid senaste verkstadsbesöket, dvs enbart gått 1-1½ mil) och testar gnistan. Får ljusblå gnista på samtliga stift! Jaha, inget fel på tändspolen heller. =( Det för mig tillbaka till tankarna på att det är förgasaren som krånglar…

Tänkta åtgärder:
Nu står jag med en icke funktionsduglig MC med tank avmonterad. Funderar att på nytt montera av förgasarna och själv gå igenom och se om det finns skit kvar samt rengöra. Har beställt en repbok från Haynes som jag hoppas ska anlända inom kort men jag har aldrig haft isär en förgasare tidigare så jag tänkte höra med expertisen här på forumet om några saker.

1. Det rör sig om en Mikuni BST36SS-förgasare. Något utöver det vanliga jag bör tänka på när jag rengör? Något som har en tendens att lossna/svårt att få rent/där skit har en tendens att fastna m.m.?

2. I reg.pappret står det att ”MC är strypt från 74 kW till 55kW i förgasare”, hur ser en sådan strypning ut? Var sitter den mer exakt i den här modellen? Mindre munstycke? Eller annan form av strypning? Hur får man bort den på ett smidigt sätt, måste jag demontera halva förgasaren för att komma åt?

3. Har enbart surfat runt efter priser på 1 beg. förgasare men inte hittat ngt så är det någon som har en uppfattning om vad beg. förgasare kan kosta och är det enbart BST36SS som passar till min hoj eller kan jag ta annan ”modell” eller märke som passar om jag inte får rätt på befintliga förgasare? Kanske enklare att byta hela förgasarbryggan (4st förgasare) i sådana fall? Känns dock som överkurs..

4. Förutom skit i förgasaren vilka andra komponenter i en förgasare kan ge upp till liknande symptom som ovan? Förslitningsskador m.m.?

Har fixat ett förgasarsynkkit (4 klockor m.m.) som jag tänkte prova och se om det är synkningen som är knas. Dock kvarstår 2 problem/frågor. Var skruvar jag fast munstyckena som jag fäster slangarna i för att få något mätvärde samt var sitter skruven/arna som jag justerar förgasarna med?? Om någon har en sprängskiss motsv. över en Mikuni BST36SS-förgasare och kan visa vore jag otroligt tacksam. Kanske rentav låta en erfaren mc-mek utföra synkning?

Innan jag drar igång mitt lilla projekt, i vilken ordning skall jag starta? Riva förgasare och göra rent sen synka eller tvärtom?
 
Eftersom du måste ha lagt en slant på att låta en mc firma montera ner och rengöra förgasarna så vad var deras förklaring till att hojen bara var körbar en mil efter detta. :va

Tvådelat svar:
1. Upptäckte rätt snart att verkstan hade vikt bränsleslangen till ON så jag fick slå på RESV och då rullade den som vanligt (i dryga milen). Istället för att fixa släp och rulla tillbaka fixade jag slangen till ON när jag gjorde rent tanken och bytte slangar.

2. Då MC började gå knackigt på nytt visste jag inte om det var verkstan som gjort ett dåligt arbete eller om det var ett annat fel som orsakade symptomen. Ville först utesluta alla andra tänkbara fel innan jag "anklagar" verkstan för dåligt jobb. Och jag håller fortfarande på att felsöker.... En annan bidragande faktor är att jag inte är ett MC-mekproffs och kan ta en invecklad diskussion med en betydligt bättre och erfaren mekaniker Känns som den matchen redan är avgjord sas.

Ang. membranen har jag kollat förgasare 1 & 4 och dom verkar hela. hade tänkte göra en mer noggrann koll när/om jag plockar bort förgasarna.
 
Vore det jag, skulle jag plocka ner förgasarna i molekyler och göra allting ultrarent (även samtliga kanaler i förgasarna), byta samtliga tätningar (satser finns till många förgasare) samt kolla allt som har med flottörer o dess ventiler att göra.
Som sagt var; rent räcker inte - det måste vara ultrarent! Kosta gärna på dig en ultraljudstvätt för några hundringar, de är kanon.

Innan uppstart skulle jag också fixa en renoverinssats till bränslekranen o byta innanmätet där (om du har automatkran alltså).

Hittar du inte lågprisprodukter, rekommenderas http://www.mc-shopen.se/
 
Vore det jag, skulle jag plocka ner förgasarna i molekyler och göra allting ultrarent (även samtliga kanaler i förgasarna), byta samtliga tätningar (satser finns till många förgasare) samt kolla allt som har med flottörer o dess ventiler att göra.
Som sagt var; rent räcker inte - det måste vara ultrarent! Kosta gärna på dig en ultraljudstvätt för några hundringar, de är kanon.

Innan uppstart skulle jag också fixa en renoverinssats till bränslekranen o byta innanmätet där (om du har automatkran alltså).

Hittar du inte lågprisprodukter, rekommenderas http://www.mc-shopen.se/

När du säger molekyler, innebär det att alla lösa delar skall bort och rengöras var för sig? Innebär det i sin tur att förgasarna måste synkas och testas extremt noggrant när den är monterad på nytt? Är det något en lekman som jag kan/bör göra som aldrig har pillat med förgasare tidigare (dock inte tappad bakom en vagn...)? Eller är det lätt fixat om man har en haynes repbok vid sin sida?
 
Om du tar gott om tid på dig samt har en hyfsad miljö, då fixar du det.
Se bara till att hålla våldsnivån låg - inga ståltrådar o.s.v. att pirka med; använd kemi, nylonborstar och (gärna) ultraljudstvätt.

Om det vore jag, skulle jag i det längsta undvika att "bryta bryggan", d.v.s. dela upp förgasarna var för sig.

Noterar du hur långt in tomgångsblandningsskruvarna sitter, minskar du även tiden det tar att få ordning på de inställningarna.

Och du: Synkning och inställning av förgasare kräver iofs noggrannhet men det är ett rent nöje - inget att oroa sig för. Ta gärna med en kunnig kompis första gången, det underlättar.
 
kolla nålventilen håller tätt ,den kan ju sura ner sig o släcka stiftet
 
Om du tar gott om tid på dig samt har en hyfsad miljö, då fixar du det.
Se bara till att hålla våldsnivån låg - inga ståltrådar o.s.v. att pirka med; använd kemi, nylonborstar och (gärna) ultraljudstvätt.

Om det vore jag, skulle jag i det längsta undvika att "bryta bryggan", d.v.s. dela upp förgasarna var för sig.

Noterar du hur långt in tomgångsblandningsskruvarna sitter, minskar du även tiden det tar att få ordning på de inställningarna.

Och du: Synkning och inställning av förgasare kräver iofs noggrannhet men det är ett rent nöje - inget att oroa sig för. Ta gärna med en kunnig kompis första gången, det underlättar.


kolla nålventilen håller tätt ,den kan ju sura ner sig o släcka stiftet

Har min plats i husets garage som jag kan plocka isär hojen. Sen om det krävs finlir får jag ta med mig bryggan upp i lgh och plaska rent den där.

Mjuka borstar - noterat!
Inte plocka isär från brygga - Noterat!
Observant på tomgångsblandarskruvar - Noterat (fast har ingen aning om vilka skruvar det är i dagsläget men kommer bli varse när jag börjar pilla)
Lokalisera kunnig kompis - kan bli ett problem då inga av mina kompisar kan meka. Själv är bäste dräng får det bli i det här fallet =)

Nålventil skall kontrolleras! Möjlig orsak att Cyl 1 inte vill tända.


Sweet! Ska kolla om så är fallet på min hoj! Misstänker att det framgår gaska tydligt om det sitter brickor i insuget eller ej? Iaf så gör det så på bilderna i länken iaf.
 
Last edited:
börja från början

1 blir stift blött
2 får den gnista
3 är det bara 1 :ans cylinder som strular ?
4 innan du börjar riva ,,så testa o spruta med startgas runt förgasaren samt luftburk
rusar motorn så har du läck
5 få tag på ngn form av litteratur / sprängskiss om förgasaren ( för o stämma av om ngt är bytt samt feljusterat )


en förgasare är tämligen enkel om man förstår dess grunder ( dock kan det strula som satan )

1 vid start används choke samt lågfartsmunstycke
lågfart jobbar mellan 0 till en 1/4

2 därefter tar huvudmunstycke över samt trottel

3 lite vanliga fel som brukar komma är : igensatta munstycken ,flottör , slitna nålar , membran

synkning görs alltid efter en operation ( kan utföras utan klockor ) nu får man kommentarer :)


skrev bara lite kort om det då det säkerligen kommer experter o fyller i
 
När var senaste ventilspelskontroll utförd?

Ang. förgasare skulle jag passa mig med att slänga förmycket pengar på dem, för runt 4000:- får du en uppsättning Mikuni RS34/36 från USA.

Men håller med övriga att du bör:

Kolla upp orginal spec. på förgasare vad gällande nålposition, main- och pilot jet, samt hur många varv tomgångsskruvarna skall vara utskruvade. Även om du har ett annat avgassystem och K&N filter är det bra att ha en utgångspunkt när man pillar, underlättar ordentligt.

Om du idag har förgasarna ihopsatta och monterade på hojen skulle jag kolla om mainfoldsen (gummit/grejen mellan förgasare och insugsport) håller tätt, är de otäta och drar motorn tjyvluft därifrån och du kan glömma att få rätt på förgasarna. Du kan t.ex. spruta startgas på dem för att se om motorn ökar i varv när du gör det.

Nu tror jag inte att du har en CV-carb, men har man det kan man kolla att diaphgramorna är hela.

Som folk redan sagt är det sällan huvudmunstycket spökar, då det i princip bara påverkar gången på de högre varven, strax innan 75% och sedan över, så som Mugge sa ska man vara noga när man kollar pilot jeten och nålen och needle jeten. Har du ingen ultraljudstvätt går det bra med lite rengörande gojs, som lukrar upp ev gunk och ärg, och sen blåsa med tryckluft.

Men vänta på din manual innan du börjar hugga i.
 
Enig där, jag gav upp mina BST34:or själv efter mycket meck. Köpte en BST36 beggad som inte heller vart bra.
Jag köpte därefter beggad RS. Enklare och tom jag har fått dem att funka hjälpligt ivf.
Betalade ca 500Sek för begagnad BST brygga. Finns gott om dem. Finns dock inte lika gott om begagnade dynojetbefriade bryggor..

En RS brygga betalade jag 3.600Sek för begagnad här i Sverige.

Edit: Att helrenovera dessa BST förgasarna kostar skjortan.. Tror jag fick pris på enbart ett membran för 1300SEK någonstans.. så den vägen gick bort för egen del ivf.
 
Last edited:
Ang. förgasare skulle jag passa mig med att slänga förmycket pengar på dem, för runt 4000:- får du en uppsättning Mikuni RS34/36 från USA.


Sen tillkommer väl skatt och frakt om man inte känner någon vänlig som har en firma man kan plocka hem det på?
 
börja från början

1 blir stift blött
2 får den gnista
3 är det bara 1 :ans cylinder som strular ?
4 innan du börjar riva ,,så testa o spruta med startgas runt förgasaren samt luftburk
rusar motorn så har du läck
5 få tag på ngn form av litteratur / sprängskiss om förgasaren ( för o stämma av om ngt är bytt samt feljusterat )


en förgasare är tämligen enkel om man förstår dess grunder ( dock kan det strula som satan )

1 vid start används choke samt lågfartsmunstycke
lågfart jobbar mellan 0 till en 1/4

2 därefter tar huvudmunstycke över samt trottel

3 lite vanliga fel som brukar komma är : igensatta munstycken ,flottör , slitna nålar , membran

synkning görs alltid efter en operation ( kan utföras utan klockor ) nu får man kommentarer :)


skrev bara lite kort om det då det säkerligen kommer experter o fyller i

1. stiftet är torrt som snus, enbart svart sot.
2. Ljusblå gnista på samtliga stift.
3. 1ans cyl totaldöd. 2ans cyl ligger på ca 50-75% när jag känner på värmestrålning från grenrör. 3 & 4 cyl går klockrent.
4. Känns som jag har dränkt både luftburk och förgasare med startgas utan effektförändring.
5. Avvaktar min Haynesbok...

När var senaste ventilspelskontroll utförd?

Ang. förgasare skulle jag passa mig med att slänga förmycket pengar på dem, för runt 4000:- får du en uppsättning Mikuni RS34/36 från USA.

Men håller med övriga att du bör:

Kolla upp orginal spec. på förgasare vad gällande nålposition, main- och pilot jet, samt hur många varv tomgångsskruvarna skall vara utskruvade. Även om du har ett annat avgassystem och K&N filter är det bra att ha en utgångspunkt när man pillar, underlättar ordentligt.

Om du idag har förgasarna ihopsatta och monterade på hojen skulle jag kolla om mainfoldsen (gummit/grejen mellan förgasare och insugsport) håller tätt, är de otäta och drar motorn tjyvluft därifrån och du kan glömma att få rätt på förgasarna. Du kan t.ex. spruta startgas på dem för att se om motorn ökar i varv när du gör det.

Nu tror jag inte att du har en CV-carb, men har man det kan man kolla att diaphgramorna är hela.

Som folk redan sagt är det sällan huvudmunstycket spökar, då det i princip bara påverkar gången på de högre varven, strax innan 75% och sedan över, så som Mugge sa ska man vara noga när man kollar pilot jeten och nålen och needle jeten. Har du ingen ultraljudstvätt går det bra med lite rengörande gojs, som lukrar upp ev gunk och ärg, och sen blåsa med tryckluft.

Men vänta på din manual innan du börjar hugga i.

Senaste ventilspelskollen?! En mycket bra fråga! Aldrig skulle jag gissa på...

Jag hoppas att alla värden står specade i Haynesboken, annars är jag nog rökt.. Allt på hojen är original så vitt jag vet. Skulle väl vara ett och annat bromsbelägg från feltema men i övrigt ORIGINAL!

Har faktiskt hittat ett väck på mainfoldsen till cyl 1 men när jag sprayat startgas runt mainfoldsen har jag INTE fått någon effektförändring men om jag plockar bort förgasare ska jag se till att väcket blir åtgärdat.

CV-carb??????

Probelemen uppstår vid tomgång och upp till 3-4 000 varv. Har tyvärr inte kunnat köra fortare än så så jag är osäker på hur de övre registret svarar på gaspådrag.

Jag väntar in Haynes!

Enig där, jag gav upp mina BST34:or själv efter mycket meck. Köpte en BST36 beggad som inte heller vart bra.
Jag köpte därefter beggad RS. Enklare och tom jag har fått dem att funka hjälpligt ivf.
Betalade ca 500Sek för begagnad BST brygga. Finns gott om dem. Finns dock inte lika gott om begagnade dynojetbefriade bryggor..

En RS brygga betalade jag 3.600Sek för begagnad här i Sverige.

Edit: Att helrenovera dessa BST förgasarna kostar skjortan.. Tror jag fick pris på enbart ett membran för 1300SEK någonstans.. så den vägen gick bort för egen del ivf.

Skillnad mellan BST och RS?? Passar båda i en GSX 1100G -92?
 
Last edited:
kolla ventilspel
kolla flottör samt lågfartsmunstycken,,, har det gjorts ngt övrigt med hojen ?

trim annat avgas eller dylikt ?
 
Last edited:
kolla flottör samt lågfartsmunstycken,,, har det gjort ngt övrigt med hojen

trim annat avgas eller dylikt ?

Vet att hojen är strypt från 74kW till 55kW i förgasaren. Vet dock inte hur men i svar ovan skrivs det om strypringar. Ska kolla upp det. Annars är inget gjort med hojen. Har gått som en klocka fram till nu.
 
Kanske testa med att spruta startgas rakt in i den förgasare som inte vill vara med alls under uppstartförsök? Hoppar den igång där då så kan man ju vara helt säker på att det är ett bränsle problem ivf.

Bara en tanke!? Jag hade själv manualen och blev fullständigt oxtokig på eländet. Inte skam hjälpte det mig att lösa problemet. Hamnade hela tiden på vad som jag skulle/kunde byta ut... det och det kanske vart utslitet eller den grejen, kanske, eller varför inte den etc..

Man kan även skicka hela bryggor till "braigasen" för genomgång. då byter han det som är slitet och man får grejorna genomgångna. Men det kostar också en del pluringar.

Edit: Dina Bst är vakumfuggar. RS är mekaniska kan man säga, vrid på gashandtaget så åker trotteln upp. Och ja de passar. Men vakumstyrning till bränslet och kablage samt choke måste säkert fixas till så svaret är ja med lite fix. Inte rakt av "bolt on" sas.
 
Last edited:
Kanske testa med att spruta startgas rakt in i den förgasare som inte vill vara med alls under uppstartförsök? Hoppar den igång där då så kan man ju vara helt säker på att det är ett bränsle problem ivf.

Bara en tanke!? Jag hade själv manualen och blev fullständigt oxtokig på eländet. Inte skam hjälpte det mig att lösa problemet. Hamnade hela tiden på vad som jag skulle/kunde byta ut... det och det kanske vart utslitet eller den grejen, kanske, eller varför inte den etc..

Man kan även skicka hela bryggor till "braigasen" för genomgång. då byter han det som är slitet och man får grejorna genomgångna. Men det kostar också en del pluringar.

Jag får tömma startgasen i 1ans förgasare och se vad som händer =)
Jag hoppas bli klokare när jag får rephandboken så man får bilder på alla delar och värden att jämföra. Sen har man en himla massa bra tips i tråden som jag är otroligt tacksam för!!!

Nja, lämna in skiten till verkstan igen är nog inget alternativ. redan lagt för mycket pengar i förhållande till marknadspris! Som sagt, läsa på lite och förstå alla delar i förgasaren och vad dom har för funktion samt tips på vad det är som brukar strula ska nog få ordning på saker och ting..... Hoppas jag :näsblod
 
Gör så, skulle du vilja så kan du testa med min 36 brygga. Jag tror inte den är felaktig. Killen jag köpte den från kan det här med hojar och det är inget dynojet i den heller.
Den ställde till det rent fysiskt för mig på min hoj, därför åkte den väck sas. Har dock aldrig själv kört den.
Du får betala transporterna dock, det gör inte jag.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top