Kalle_kanel
.......
Symptom:
Köpte en Suzuki GSX 1100G -92 i befintligt skick, vilket vid tiden för köpet var mint condition. Dock blev det bara ca 40 mil innan problem uppstod i form av att hojen började bluddra, tappa effekt och till sist dö. Cylinder 1 har även lagt av så mc:n låter som en volkamotor a la 1976! Lämnade in hojen för förgasarrengöring och fick tillbaka hojen och lyckades köra hem den, ca. 1 mil. Men när jag skulle ta en tur efter rep dök samma problem upp på nytt!! Dvs effektminskning, bludder och cyl 1 som ej tänder och till sist självdö.
Åtgärder:
Ok, tänkte att ny skit hamnat i förgasaren så jag plockade bort tanken och gjorde rent den från ytrost, bytte alla bränsleslangar, blåste ur bränslekran och luftfilter med tryckluft. Monterade på ett extra bränslefilter för att fånga upp ev. partiklar. Tömde förgasarna på bränsle. På med tanken och prova – inte fanken blev det bättre!
Av med tanken på nytt och kontrollera tändspole, tändkabel, hatt och tändstift. Stiften var sotiga och svarta men det pga alla kallstarter och inte kunnat bränna bort vid körning misstänker jag. Putsar upp stiften (som byttes vid senaste verkstadsbesöket, dvs enbart gått 1-1½ mil) och testar gnistan. Får ljusblå gnista på samtliga stift! Jaha, inget fel på tändspolen heller. =( Det för mig tillbaka till tankarna på att det är förgasaren som krånglar…
Tänkta åtgärder:
Nu står jag med en icke funktionsduglig MC med tank avmonterad. Funderar att på nytt montera av förgasarna och själv gå igenom och se om det finns skit kvar samt rengöra. Har beställt en repbok från Haynes som jag hoppas ska anlända inom kort men jag har aldrig haft isär en förgasare tidigare så jag tänkte höra med expertisen här på forumet om några saker.
1. Det rör sig om en Mikuni BST36SS-förgasare. Något utöver det vanliga jag bör tänka på när jag rengör? Något som har en tendens att lossna/svårt att få rent/där skit har en tendens att fastna m.m.?
2. I reg.pappret står det att ”MC är strypt från 74 kW till 55kW i förgasare”, hur ser en sådan strypning ut? Var sitter den mer exakt i den här modellen? Mindre munstycke? Eller annan form av strypning? Hur får man bort den på ett smidigt sätt, måste jag demontera halva förgasaren för att komma åt?
3. Har enbart surfat runt efter priser på 1 beg. förgasare men inte hittat ngt så är det någon som har en uppfattning om vad beg. förgasare kan kosta och är det enbart BST36SS som passar till min hoj eller kan jag ta annan ”modell” eller märke som passar om jag inte får rätt på befintliga förgasare? Kanske enklare att byta hela förgasarbryggan (4st förgasare) i sådana fall? Känns dock som överkurs..
4. Förutom skit i förgasaren vilka andra komponenter i en förgasare kan ge upp till liknande symptom som ovan? Förslitningsskador m.m.?
Har fixat ett förgasarsynkkit (4 klockor m.m.) som jag tänkte prova och se om det är synkningen som är knas. Dock kvarstår 2 problem/frågor. Var skruvar jag fast munstyckena som jag fäster slangarna i för att få något mätvärde samt var sitter skruven/arna som jag justerar förgasarna med?? Om någon har en sprängskiss motsv. över en Mikuni BST36SS-förgasare och kan visa vore jag otroligt tacksam. Kanske rentav låta en erfaren mc-mek utföra synkning?
Innan jag drar igång mitt lilla projekt, i vilken ordning skall jag starta? Riva förgasare och göra rent sen synka eller tvärtom?
Köpte en Suzuki GSX 1100G -92 i befintligt skick, vilket vid tiden för köpet var mint condition. Dock blev det bara ca 40 mil innan problem uppstod i form av att hojen började bluddra, tappa effekt och till sist dö. Cylinder 1 har även lagt av så mc:n låter som en volkamotor a la 1976! Lämnade in hojen för förgasarrengöring och fick tillbaka hojen och lyckades köra hem den, ca. 1 mil. Men när jag skulle ta en tur efter rep dök samma problem upp på nytt!! Dvs effektminskning, bludder och cyl 1 som ej tänder och till sist självdö.
Åtgärder:
Ok, tänkte att ny skit hamnat i förgasaren så jag plockade bort tanken och gjorde rent den från ytrost, bytte alla bränsleslangar, blåste ur bränslekran och luftfilter med tryckluft. Monterade på ett extra bränslefilter för att fånga upp ev. partiklar. Tömde förgasarna på bränsle. På med tanken och prova – inte fanken blev det bättre!
Av med tanken på nytt och kontrollera tändspole, tändkabel, hatt och tändstift. Stiften var sotiga och svarta men det pga alla kallstarter och inte kunnat bränna bort vid körning misstänker jag. Putsar upp stiften (som byttes vid senaste verkstadsbesöket, dvs enbart gått 1-1½ mil) och testar gnistan. Får ljusblå gnista på samtliga stift! Jaha, inget fel på tändspolen heller. =( Det för mig tillbaka till tankarna på att det är förgasaren som krånglar…
Tänkta åtgärder:
Nu står jag med en icke funktionsduglig MC med tank avmonterad. Funderar att på nytt montera av förgasarna och själv gå igenom och se om det finns skit kvar samt rengöra. Har beställt en repbok från Haynes som jag hoppas ska anlända inom kort men jag har aldrig haft isär en förgasare tidigare så jag tänkte höra med expertisen här på forumet om några saker.
1. Det rör sig om en Mikuni BST36SS-förgasare. Något utöver det vanliga jag bör tänka på när jag rengör? Något som har en tendens att lossna/svårt att få rent/där skit har en tendens att fastna m.m.?
2. I reg.pappret står det att ”MC är strypt från 74 kW till 55kW i förgasare”, hur ser en sådan strypning ut? Var sitter den mer exakt i den här modellen? Mindre munstycke? Eller annan form av strypning? Hur får man bort den på ett smidigt sätt, måste jag demontera halva förgasaren för att komma åt?
3. Har enbart surfat runt efter priser på 1 beg. förgasare men inte hittat ngt så är det någon som har en uppfattning om vad beg. förgasare kan kosta och är det enbart BST36SS som passar till min hoj eller kan jag ta annan ”modell” eller märke som passar om jag inte får rätt på befintliga förgasare? Kanske enklare att byta hela förgasarbryggan (4st förgasare) i sådana fall? Känns dock som överkurs..
4. Förutom skit i förgasaren vilka andra komponenter i en förgasare kan ge upp till liknande symptom som ovan? Förslitningsskador m.m.?
Har fixat ett förgasarsynkkit (4 klockor m.m.) som jag tänkte prova och se om det är synkningen som är knas. Dock kvarstår 2 problem/frågor. Var skruvar jag fast munstyckena som jag fäster slangarna i för att få något mätvärde samt var sitter skruven/arna som jag justerar förgasarna med?? Om någon har en sprängskiss motsv. över en Mikuni BST36SS-förgasare och kan visa vore jag otroligt tacksam. Kanske rentav låta en erfaren mc-mek utföra synkning?
Innan jag drar igång mitt lilla projekt, i vilken ordning skall jag starta? Riva förgasare och göra rent sen synka eller tvärtom?