Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland. 16-18/6 2023

Jag tror faktiskt att jag ska fråga Jack om jag får låna det citatet och trycka upp en t-shirt...

För det är ju faktiskt applicerbart på fler än en depåbox. Hjärndöd förare som inte ens har fullgjort grundskolan vill ha med sina bästa kompisar, på bekostnad av högutbildade människor som faktiskt har utvecklat hojen. En av de detaljer som fortfarande separerar motorcykelrejsing från seriösare saker som F1. Hoppas citatet blir en väckarklocka för en del personer i anställande ställning...
 
Jag såg kraschen så klart och den var riktigt nasty. Han verkade dock rätt så pigg när han blev intervjuad vid lunch, men jag förstår om han inte vill ställa upp efter den smällen han fick. Känns bara som en annan Marquez än den som inte verkade ge efter för någonting, trots otaliga massiva krascher. Vilket förstås också är förståeligt efter de senaste åren. Till slut kommer verkligheten ikapp.

-edit- detta illustrerar ganska väl hur jag menar. Marquez hade fått ok på att delta i racet från medicinsk personal, men valde att avstå. Oklart om han kommer tillbaka till Assen.



Ja, jag har ju märkt att du rycker ut och försvarar Marquez genom att skriva så fingrarna glöder så fort någon skriver något minsta lilla ofördelaktigt om honom, så förstår att du tycker det är praktiskt.


-edit 2-
Jack Miller hintar ju lite lätt subtilt om vad han tycker om situationen:

"Because it’s their own doing. They kicked out 99% of the engineers, to get his engineers. His guys in there. And now they are f**ked and he can't even make it past a lap."

Fortsätter Miller leverera den sortens uttalanden kan en "post-race career" bok bli intressant läsning.
 
Lööööve Miller! ?

Martin ville mest igår! Grymt!

Undrar hur ducce ställer sig till hans fortsatta vistelse på märket om han blir inblandad i någon episk krasch där både han och bagnaia tappar mästerskapet. . . ?

Men Martin är väl en förare man inte vill ha hos konkurrenterna ändå så han har väl frikort, finns väl bara duccar bakom som fyller på ändå så det är väl skitsamma. ?

Var det förresten detta som var meningen med enhetselektroniken?
Ducce tar över och blir enhetshoj?
 
Det är bara för japsen att öppna plånboken om de vill hänga på Europa…
Utveckling tar aldrig slut, helt otroligt att båda är ingenstans längre, så fort går det.
Rins i USA iof men han är makalös på den banan av någon anledning, det är ett undantag.
 
Rins i USA iof men han är makalös på den banan av någon anledning, det är ett undantag.

Det snackas om att Honda har något speciellt för den banan och det finns långsökta teorier om olika ramar med olika styvhet för höger och vänstervarv.

Det är mycket enklare än så och bara ett bevis på grundläggande fysik, tyngdpunkt och de egenskaper den ger genom frekventa riktningsbyten. Det är inte en slump att startfältets giraff är blixtsnabb genom första sektorn på COTA och Silverstone…
 
Ga
Jag tror att många här skulle stanna om det kom oljetryckvarning på hojen ..... .
En MotoGP hoj har antagligen varningar för mycket mer, tex att hjulsensorerna inte fungerar. Dani Pedrosa fick för några år sedan bakre hjulsensorn skadad och det slutade om jag minns rätt med vurpa.
Idag kan man ha varning för sånt (sensorsignal) på MotoGP hojarna.
Det märkliga är att det gick bra för Rins på COTA i Texas.
Hade inte varit möjligt om Hondorna 2023 är total katastrof.
Jag börjar misstänka av och till fel. Mycket svåra att hitta .....
Kontaktfel. Sensorfel. Spricka i elektronikkort. Kallödningar.
Pga Rins resultat i COTA.
Eller mjukvarufel.
Byter Honda inte ram mellan höger och vänstervarv så kan överlägssenheten i vänstervarv bero på mjukvarubug som märks i högervarv


Nu går ju Sachsenring också i vänstervarv så det haltar.
 
Jag tror faktiskt att jag ska fråga Jack om jag får låna det citatet och trycka upp en t-shirt...

För det är ju faktiskt applicerbart på fler än en depåbox. Hjärndöd förare som inte ens har fullgjort grundskolan vill ha med sina bästa kompisar, på bekostnad av högutbildade människor som faktiskt har utvecklat hojen. En av de detaljer som fortfarande separerar motorcykelrejsing från seriösare saker som F1. Hoppas citatet blir en väckarklocka för en del personer i anställande ställning...
Vilka förare är det han syftar på? Är det MM och FQ?
 
Hur många hjärnskakningar o dyl får man utsätta sej för inom mc-sporten innan man får startförbud, tänkte typ på hockey samt amerikansk fotboll är det väl begränsningar..?
 
Vilka förare är det han syftar på? Är det MM och FQ?

Med tanke på snacket om att kasta ut etablerat folk och framförallt kunniga ingenjörer till förmån för sina egna bästa kompisar utan större kunskaper så är det en uppenbar känga mot MM. Det är ju ungefär så det har gått till och det kanske fungerade bra under en säsong eller tre, men är knappast positivt för utvecklingen på lång sikt.

Detta är inte alls applicerbart på FQ, men väl på två-tre andra depåboxar.
 
Med tanke på snacket om att kasta ut etablerat folk och framförallt kunniga ingenjörer till förmån för sina egna bästa kompisar utan större kunskaper så är det en uppenbar känga mot MM. Det är ju ungefär så det har gått till och det kanske fungerade bra under en säsong eller tre, men är knappast positivt för utvecklingen på lång sikt.

Detta är inte alls applicerbart på FQ, men väl på två-tre andra depåboxar.
Mmm, kan tänka mig att MM93 även i detta fall utgjort någon form av förebild och därmed öppnat dörren för inte helt lyckade strategiska beslut. Jag anar därmed att vi kan leta de övriga boxarna bland de som matchar något yngre förare med hög svansföring och måhända även en hög kraschfrekvens…
 
Verkar för mig som Dani Pedrosa för tur(?) med sig eller vad det nu är han bidrar med.
När jag ser hur många poäng Brad B och Jack M tagit.
 
Hur många hjärnskakningar o dyl får man utsätta sej för inom mc-sporten innan man får startförbud, tänkte typ på hockey samt amerikansk fotboll är det väl begränsningar..?
Måste genomföra en webbkurs nu för att kunna ta ut licensen i Sverige så man ska känna igen tecknen och veta hur länge innan man kör osv.
Kommer inte ihåg något om någon begränsning i antal då. . .

Personligen har jag aldrig fått någon då så ur min ovetenskapliga undersökning hos mig själv är det nog inte ofta det sker i rr men det är klart att en fet highsider ökar nog risken rejält men är ju förfarande bara aktuellt att stå över tills man mår bra igen,var Sen är det bara att köra till nästa.

Så om jag minns kursen rätt så finns ingen begränsning i antal bara man låter bli att köra tills man är frisk.
 
Väldans lovordande om Martin nu tycker jag. Är det bara jag eller såg det inte ut som att Pecco bara skulle köra om och ta vinsten på sista varvet om det inte vore för att han körde in i Martin?
 
Väldans lovordande om Martin nu tycker jag. Är det bara jag eller såg det inte ut som att Pecco bara skulle köra om och ta vinsten på sista varvet om det inte vore för att han körde in i Martin?
Enligt de italienska kommentatorerna skedde det för att Martin körde smart och höll in spåret i utgången av kurvan. Så han fick cred även för det (trots att han är spanjor och Pecco italienare) ?
 
Väldans lovordande om Martin nu tycker jag. Är det bara jag eller såg det inte ut som att Pecco bara skulle köra om och ta vinsten på sista varvet om det inte vore för att han körde in i Martin?

Tja, det är en konst att komma förbi när man är nästan lika snabba och där tyckte jag nog Martin vann och då är man värd en hyllning! ?

Om inte om hade vart hade han gått förbi. . . . . om inte. . . . ?
 
Ga



Nu går ju Sachsenring också i vänstervarv så det haltar.
Du har rätt så därför misstänker jag glappkontakt eller nått liknande i elektroniken.
Lika jobbigt som ventiler som går av i motorn men mycket svårare att hitta felet.
 
Last edited:
Jag är inte säker på vad du menar med glappa kontakter, men att detta skulle orsaka Hondas problem och sedan inte kunna upptäckas låter väldigt långsökt. Man loggar ju mer eller mindre allt på dagens hojar med samplingsfrekvenser nedåt tusendelen av en sekund, så en glapp kontakt som ligger och spelar och påverkar något väsentligt kontrollsystem skulle upptäckas på nolltid. Dessutom byts samtliga kabelhärvor efter ett visst antal mil. Ingen har en och samma kabelhärva monterad i flera säsonger, däremot flera olika på varje hoj under en och samma säsong.

Hondas nuvarande resultat är konsekvensen av att man tappat sin tidigare väldigt goda strategi. Avsaknaden av Dani Pedrosa är bara en del av detta, precis som snacket om "att bara lyssna på Marc", precis som att Marc fått bestämma vilka som ska jobba kring honom, precis som att de japanska tillverkarna inte riktigt har hängt med när de europeiska tillverkarna succesivt har utvecklats till något som påminner om rena F1-team.
 
Jag ser JMart som den snabbaste på ett varv.
Jag har gissar att han kommer vinna "sprint cupen".
Den enda som är snabb nog att på riktigt utmana Bagnaia.
Börjar han nu vinna söndagsracen också är han livsfarlig även för mästerskapet.
Så ja, i min bok förtjänar han all hype. ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top