Linuxtråden

Det är för mycket skrivbordsbjäfs i Linuxarna nu för tiden!

En gång hörde jag Alan Cox kommentera KDE med något i stil med:
"Allt man behöver är två xterm-fönster och en simpel fönsterhanterare."

Fast egentligen är det för mycket bjäfs bara det ;) En emacs är allt vad som behövs - i den kör man sitt shell, ordblandare, desktop publishing-grejer (LaTeX t.ex.), epost m.m. :tummenupp Och allt är programmerbart på ett vackert sätt med Lisp.

(om man nu ska nerda lite :D )

Jag uppskattar Linux mest för diversifieringen, den breda användbara basen av öppen källkod och den extremt snabba näthanteringen, vilket gör det optimalt för serverapplikationer och routrar/brandväggar. Intels chipset för 1Gb och 10Gb nic med NAPI och begynnande hakar för kontroll av SFP:er och XFP:er, gör att man kan bygga riktigt häftiga saker för nättjänster. Det är inte för inte, som wlan-kontrollers och VoD-servrar numera är Linux-baserade.

Det är för mycket skrivbordsbjäfs i Linuxarna nu för tiden!

En gång hörde jag Alan Cox kommentera KDE med något i stil med:
"Allt man behöver är två xterm-fönster och en simpel fönsterhanterare."

Det syns ju på honom att han vet vad han pratar om!

på tal om bjäfs, jag tyckte att min installation var lite seg, helt plötsligt märker jag att beryl/compiz eller vad det heter nu för tiden var påslaget :huvet stängde av det och satan vad det flyter på :banana

iom att jag stängde av det så försvann också vissa problem med maximering av fönster som funnits innan

Fast egentligen är det för mycket bjäfs bara det ;) En emacs är allt vad som behövs - i den kör man sitt shell, ordblandare, desktop publishing-grejer (LaTeX t.ex.), epost m.m. :tummenupp Och allt är programmerbart på ett vackert sätt med Lisp.

(om man nu ska nerda lite :D )

Jag uppskattar Linux mest för diversifieringen, den breda användbara basen av öppen källkod och den extremt snabba näthanteringen, vilket gör det optimalt för serverapplikationer och routrar/brandväggar. Intels chipset för 1Gb och 10Gb nic med NAPI och begynnande hakar för kontroll av SFP:er och XFP:er, gör att man kan bygga riktigt häftiga saker för nättjänster. Det är inte för inte, som wlan-kontrollers och VoD-servrar numera är Linux-baserade.

http://xkcd.com/378/

Det jag gillar med Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet är att man vet att eventuella buggar blir fixade relativt snabbt. Windows skräckexempel XP -> Vista -> Windows 7 visar ju att dom inte är intresserade av att fixa buggar utan bara av att sälja nya versioner (samma med Mac OS, 10.3, 10.4, 10.5 osv).

Plus att många smarta lösningar blir implementerade snabbt tack vare open source.

http://xkcd.com/378/

Det jag gillar med Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet är att man vet att eventuella buggar blir fixade relativt snabbt. Windows skräckexempel XP -> Vista -> Windows 7 visar ju att dom inte är intresserade av att fixa buggar utan bara av att sälja nya versioner (samma med Mac OS, 10.3, 10.4, 10.5 osv).

Plus att många smarta lösningar blir implementerade snabbt tack vare open source.

Det har ju en baksida också: Det är inte mycket innovation vad gäller användargränssnitt i opensourcevärlden, för att ta ett exempel - allt känns igen (eller är i bästa fall lite vidareutvecklat) från OS X och Windows.
Och glöm "just works"-konceptet. Visst, jag älskar GNU/Linux och de BSD-varianter jag kört, och jag tycker personligen bättre om att tillbringa två veckor med att få datorn att bli "som jag vill" och sen slippa tweaka fram till nästa uppgradering, än Windowsvarianten, att tillbringa två dagar med att få datorn "ungefär" som jag vill, och sen sitta resten av tiden fram till nästa ominstallation med att underhålla det jag har så det inte börjar gå så mycket långsammare än det gjorde när maskinen var nyinstallerad - men hur många "vanliga" datoranvändare har tid med det?

Vad gäller buggfixar: På ett sätt håller jag med dig: Rent säkerhetsmässiga hål tenderar ofta att lösas snabbare i opensourceprojekt. Men hur är det med användarupplevelserelaterade "buggar"?
1996-97 någon gång, var jag grymt imponerad över Linux jämfört med NT4 och Win95: Om ett program kraschade i en X-session, så kunde du alltid ta ner det med ett snabbt killkommando (jag älskar "-9"-växeln), och om hela X-sessionen kraschade kunde du nästan alltid ta ner den med Ctrl-Alt-Backspace, eller i värsta fall ansluta mot datorn via serieporten och ta ner X den vägen (getty brukade vara det första egna jag konfigurerade på den tiden, och jag älskade höga uptime-tal). Jätteskillnad mot Windows under samma era, verkligen.
Men hur är det idag?
Sen jag rullade ut Windows XP SP2 kan jag räkna på mina yttre extremiteter det antal gånger som det grafiska gränssnittet i Windows hängt sig under sådana omständigheter att det skulle ha hjälpt med något motsvarande Ctrl-Alt-Backspace och ett textbaserat system i botten. Och de killfunktioner som Windows tillhandahåller är i princip lika bra som de som finns i Unixvärlden.
Under tiden har GNU/Linux-världen stampat vidare på samma nivå som det höll 1996: Program hänger sig verkligen fortfarande så illa så man måste kill:a dem. X hänger sig verkligen fortfarande så illa så man måste starta om det. Och dessutom har man sen ett tag tillbaka hängt på en 3D-rendrerad miljö som ofta inte tål att man kör 3D-program i den ovanpå X. Och i Ubuntu/Gnome är Ctrl-Alt-Backspace av någon fantastisk anledning avstängt "ur box", och behöver aktiveras manuellt.

/rant.

Det har ju en baksida också:

Visst är det så, visst är det så.

Och glöm "just works"-konceptet. Visst, jag älskar GNU/Linux och de BSD-varianter jag kört, och jag tycker personligen bättre om att tillbringa två veckor med att få datorn att bli "som jag vill" och sen slippa tweaka fram till nästa uppgradering, än Windowsvarianten, att tillbringa två dagar med att få datorn "ungefär" som jag vill, och sen sitta resten av tiden fram till nästa ominstallation med att underhålla det jag har så det inte börjar gå så mycket långsammare än det gjorde när maskinen var nyinstallerad - men hur många "vanliga" datoranvändare har tid med det?

Vanliga användare tror jag ofta kör "out-of-the-box" och då tycker jag Ubuntu iallafall leder med en hårsmån tack vare lättheten att installera program man behöver.

Och angående stabilitet håller jag med dig också. Windows XP kraschar faktiskt väligt sällan om man bara håller skumma program borta och annars behandlar datorn bra, så stabilitet är egentligen ingen orsak att byta. Men jag har å andra sidan heller inte killat nån process på länge i Ubuntu heller.

Jag har som projekt att få min svärfar på 60 år att acceptera att Windows inte är det enda alternativet. Och eftersom Vista kostar ca 200 euro så känner jag att det kan gå vägen =)

Vanliga användare tror jag ofta kör "out-of-the-box" och då tycker jag Ubuntu iallafall leder med en hårsmån tack vare lättheten att installera program man behöver.

Och angående stabilitet håller jag med dig också. Windows XP kraschar faktiskt väligt sällan om man bara håller skumma program borta och annars behandlar datorn bra, så stabilitet är egentligen ingen orsak att byta. Men jag har å andra sidan heller inte killat nån process på länge i Ubuntu heller.

Jag har som projekt att få min svärfar på 60 år att acceptera att Windows inte är det enda alternativet. Och eftersom Vista kostar ca 200 euro så känner jag att det kan gå vägen =)

Jo, jag är grymt nöjd med Jaunty själv - och har man inget specifikt programberoende (eller om man är beroende av något som funkar genom Wine), så är det ju helt OK att skippa Windows. Att det är gratis gör ju inte så mycket heller, om man nu måste välja - men att få maskinen prickfri inför inkörningsperioden är A och O för en convertee. Icke-installerad JRE eller Flashspelare skapar snabbt hat för den nya plattformen: Även om det i praktiken är krångligare att få igång de programmen i Windows, så måste det bara magiskt funka vilket annat system man än kör. :rolleyes:

att få maskinen prickfri inför inkörningsperioden är A och O för en convertee

Thats the real trick isnt it?
Konstigt egentligen att det upplevs som normalt att det är krångligt att få en dator att fungera prickfritt. Rena stenåldern .....

Thats the real trick isnt it?
Konstigt egentligen att det upplevs som normalt att det är krångligt att få en dator att fungera prickfritt. Rena stenåldern .....

Där har ju Apple kommit skitlångt - men även där behöver du ju kunna använda google eller känna någon som "kan" datorer för att komma igång ordentligt. Apple fixar ju "det mesta" ur box, men saknar exempelvis förinstallerad MSOffice-kompatibel programvara.
Tjejens dotter köpte en MacBook inför det här läsåret (brände en bra bit av sin första sommarjobbslön på den), och till och med på den var det tal om lite jobb innan jag hade den konfigurerad så att hon kunde använda den till sina skolarbeten, exempelvis - förutom naturligtvis den inbyggda skillnaden i interface mellan NeoOffice och MS Office, som gjorde henne konfunderad ett antal gånger.

Så det finns tyvärr inga genvägar för någon som inte har intresset av att lära sig ämnet. Du kommer alltid att ha sådana som lär sig precis vilka knappar man ska trycka på för att uppnå ett resultat istället för att lära sig hur systemet fungerar och vad det önskade resultatet egentligen innebär. Och det gäller oavsett om du pratar datorer eller arbetsuppgifter eller motorcyklar.

För er som inte har testat det än så kan Dropbox rekommenderas, oavsett om man kör Linux, Windows eller Mac. Perfekt att dela filer mellan olika system och dessutom åtkomligt genom webgränssnitt.
Jag kan skicka en invite så får både ni och jag extra lagringsutrymme :tungan

Någon som testat Spicebird? Mozillabaserad mailklient a'la Outlook.
Tycker det funkar perfekt bortsett från en liten detalj. Jag kan inte öppna länkar från mail. Det händer inget när jag klickar på en länk. :mad:

Det finns ju förstås andra klienter men jag gillade den så om nån har en idé om hur man fixar det så vore det bra.

Någon som testat Spicebird? Mozillabaserad mailklient a'la Outlook.
Tycker det funkar perfekt bortsett från en liten detalj. Jag kan inte öppna länkar från mail. Det händer inget när jag klickar på en länk. :mad:

Det finns ju förstås andra klienter men jag gillade den så om nån har en idé om hur man fixar det så vore det bra.

Hade inte ens hört talas om Spicebird förrän nu, men det är inte som i t.ex outlook, att du måste hålla ner ctrl för att kunna öppna en html-länk?

Dåligt med drag här :D

Nån mer som kör Ubuntu 10.10? Mina musknappar hänger sig så det inte går att klicka ibland. Oftast flyter det på bra men då och då så händer det. För det mesta är det vänstra knappen men ibland är det även den högra. Any ideas?

Edit: Det står iofs Microsoft på musen, pingvinen kanske inte gillar det :tungan

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back