Linuxtråden

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Finns det verkligen ingen linuxtråd här på SH? Tycker det börjar bli dags för en sån nu :)

Efter att ha kört en del Linux på jobbet några månader, openSUSE 11.1 på en utvecklingsmaskin där jag jobbat med att porta kärnan och utveckla drivrutiner till ett embedded-projekt, börjar jag bli så smått sugen på att sätta upp en Linuxburk hemma också. Har sneglat lite på Sabayons senaste dist och tycker den verkar rätt schysst. Är det någon som har testat den?

Har aldrig kört Sabayon men däremot Gentoo som väl Sabayon är baserat på? Åtminstone Gentoo är en riktig pain att installera men jag antar att Sabayon är lättare.

Själv kör jag Ubuntu på både stationära och laptopen. Tycker senaste Jaunty Jackalope är riktigt klockren faktiskt. Kör även Arch Linux, Debian och FreeBSD virtuellt för rent lekande.

Jag börjar bli sugen på att köra Gentoo igen på min gamla sur-P4. Senaste installationen jag gjorde tyckte jag var helt ok, då hade de uppdaterat till grafiskt GUI. Har det blivit krångligare igen?

Har aldrig kört Sabayon men däremot Gentoo som väl Sabayon är baserat på? Åtminstone Gentoo är en riktig pain att installera men jag antar att Sabayon är lättare.

Själv kör jag Ubuntu på både stationära och laptopen. Tycker senaste Jaunty Jackalope är riktigt klockren faktiskt. Kör även Arch Linux, Debian och FreeBSD virtuellt för rent lekande.

Japp, det är Gentoo-baserat fast deras filosofi är att det ska fungera "Out of the box" så det borde vara lättare.

Vad är det egentligen för skillnad mellan Ubuntu och KUbuntu?

Japp, det är Gentoo-baserat fast deras filosofi är att det ska fungera "Out of the box" så det borde vara lättare.

Vad är det egentligen för skillnad mellan Ubuntu och KUbuntu?

KUbuntu har KDE fönsterhanterare.

Jag kör själv Ubuntu på två av mina burkar, klockren dist.
Kolla på ubuntu.se för deras connectivity remix, den lär ska vara ännu bättre.

För ditt embedded projekt, har du tittat på QNX?
Jag körde det som desktop OS för några år sedan på en burk här hemma, och maken till stabilt och skalbart OS får man leta efter, jag körde det på en pentium-pro, dvs en i princip hottad 486'a men det gick som tåget!

KUbuntu har KDE fönsterhanterare.

Jag kör själv Ubuntu på två av mina burkar, klockren dist.
Kolla på ubuntu.se för deras connectivity remix, den lär ska vara ännu bättre.

För ditt embedded projekt, har du tittat på QNX?
Jag körde det som desktop OS för några år sedan på en burk här hemma, och maken till stabilt och skalbart OS får man leta efter, jag körde det på en pentium-pro, dvs en i princip hottad 486'a men det gick som tåget!

Var på väg och skulle installera ubuntu på jobbdatorn men installationen kraschade så jag fick börja om, då blev det openSUSE. Funkar bra men känns lite trist. Har iofs inte tweakat så mycket... än :D

Det är lite prispressat (som vanligt) så det är ren open source som gäller i projektet. Gissningsvis hade vi sparat en hel del utvecklingstid på att köra med något "färdigt", fast eftersom hela kortet är custom made så hade vi ändå fått patcha en hel del antar jag. Så nej, har inte kollat så mycket på QNX. Fast det hade nog kunnat vara ett alternativ med tanke på att vi kör en ARM-processor.

Apropå linux så är jag lite sugen på en Neo Freerunner (www.openmoko.com) och leka med också. Nån som har testat?

Ubuntu imponerar med många genomtänkta detaljer och helhetstänk, sådant som en gammal räv som jag inte tidigare sett - jag var ju med när man fick beräkna och handkoda synkfrekvenser för X11 om man skulle ha igång det under Linux, sådär runt -93 nångång. Många saker som bluetooth, wlan, strömbesparingsfunktioner och synkning mot mobiler m.m. går att lösa - ibland automatiskt och andra gånger med lite handpåläggning.

Ursprunget är Debian, men man har inte samma kvalitetskoll och det märks emellanåt. För serverinstallationer är det bara Debian som känns tryggt nog. De har bra revisionshantering och rutiner för hur patchning och uppgradering ska ske. Något konservativa och sena med uppdateringar, men så blir det oftast stabilt nog för skarp drift i krävande miljöer (givet vettig hårdvara).

Det är svårt att tänka sig jobba i något annat system. Windows och dylikt får finna sig i att köra i virtualbox på sin höjd :)

Ubuntu imponerar med många genomtänkta detaljer och helhetstänk, sådant som en gammal räv som jag inte tidigare sett - jag var ju med när man fick beräkna och handkoda synkfrekvenser för X11 om man skulle ha igång det under Linux, sådär runt -93 nångång. Många saker som bluetooth, wlan, strömbesparingsfunktioner och synkning mot mobiler m.m. går att lösa - ibland automatiskt och andra gånger med lite handpåläggning.

Ursprunget är Debian, men man har inte samma kvalitetskoll och det märks emellanåt. För serverinstallationer är det bara Debian som känns tryggt nog. De har bra revisionshantering och rutiner för hur patchning och uppgradering ska ske. Något konservativa och sena med uppdateringar, men så blir det oftast stabilt nog för skarp drift i krävande miljöer (givet vettig hårdvara).

Det är svårt att tänka sig jobba i något annat system. Windows och dylikt får finna sig i att köra i virtualbox på sin höjd :)

Man kan ju skippa varannan release och bara köra dom som kommer att ha longterm support, dom brukar vara lite hårdare kvalitetskontrollerade, men jag har sällan drabbats av riktigt buggiga släpp.

Då skiter jag i att testa RC'n utan väntar på det riktiga släppet, jag är fan för gammal för att nerda

Har kört Ubuntu / Kubuntu på server/laptop/stationär. Men nu blir det mest windows på desktop datorerna. Servern kommer alltid att förbli nån linux-variant, dock kommer jag nog slänga in debian igen.. känns helt enkelt bättre :D

Har kört allt möjligt men har snöat in på Ubuntu sista tiden. Nu kör jag det på allt, vare sig det är hemmaserver eller desktop/laptop. Tidigare körde jag Gentoo på servern, och det var kul att kompilera om kärnan till perfektion och veta att alla binärer var kompilerade för just min hårdvara, men tillslut ledsnade jag på alla små skillnader i katalogstruktur och även kommandon som finns mellan distros. Hellre samma dist på alla burkar så är man alltid hemma i administrationen. Big deal om det går 3% långsammare.

BSD-operativen kör jag ibland på jobbet när väldigt höga säkerhetskrav (nät) föreligger. Men det är mycket religion i det där nu förtiden.

Helst skulle jag vilja köra MacOSX förstås, men det tar vi i en annan tråd.

<- Gentoo. I like.

edit: Har ni några tips på shyssta program som man måste ha förresten?
Typ conky, urxvt, lftp, rox, gqview, irssi eller vad som helst.
Jag spelar både desktop (fluxbox) och LAMP så tipsa gärna om servergrejjer med. Alltid något man har missat.

Last edited:
<- Gentoo. I like.

edit: Har ni några tips på shyssta program som man måste ha förresten?
Typ conky, urxvt, lftp, rox, gqview, irssi eller vad som helst.
Jag spelar både desktop (fluxbox) och LAMP så tipsa gärna om servergrejjer med. Alltid något man har missat.

de som du nämner är förstås riktiga bra och ha program, men man får inte glömma midnight commander samt att ha SSH uppe på den :tummenupp

sen om man har behovet av det så är såklart samba guld, är man lat så är webmin bra att ha.

Fedora 11 släpptes igår. Har inte hunnit få in det på någon burk ännu dock.
Kör annars Ubuntu (Jackalope), Debian (3 &4) samt Fedora (9 & 10)

Om vi har någon wärschare där ute som saknar FlashFXP i linux så finns det att hämta här: http://yaro.gdi.pl/deb/

SSL har länge strulat när man kör det genom wine, men den där funkar.

Jag har varit sugen nu ett tag på att lägga in linux igen. Problemet är bara att jag inte hittar något som har stöd för grafikkortet och wlanet som finns i min laptop. Verkar vara omöjligt uppdrag. :(

Jag har varit sugen nu ett tag på att lägga in linux igen. Problemet är bara att jag inte hittar något som har stöd för grafikkortet och wlanet som finns i min laptop. Verkar vara omöjligt uppdrag. :(

ndiswrapper? behöver du absolut stöd för grafikkortet?

Har testkört Sabayon en snabbis. Körde med livecd så det var lite segt men det var snyggt. Blev inget hårdtest men första intrycket gav godkänt. Får se om jag orkar installera och testa ordentligt i helgen.

Det är för mycket skrivbordsbjäfs i Linuxarna nu för tiden!

En gång hörde jag Alan Cox kommentera KDE med något i stil med:
"Allt man behöver är två xterm-fönster och en simpel fönsterhanterare."

Det syns ju på honom att han vet vad han pratar om!

Alan_Cox_at_FOSS_2007.jpg

Har nån här provat Ubuntu Studio? Jag läste någonstans att realtimekärnan krockar med någon modul i OOo, vilket inte låter helt tryggt...
Kommer troligen testa systemet under helgen. Återkommer med hårdvarulista och resultat av äventyret...

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back