Linser och hojåka?

Kfc skrev:
Eller gör du som jag.. kör en operation för att slippa allt kladdande..
ÄR fri från allt vad glasögon och linser heter nu..

Kan bara hålla med! Hur skönt som helst att vara av med allt det där böket. :tummenupp

Ett litet tips från en van linsanvändare, köp koksaltlösning att skölja linserna med istället för linsvätska. (inte istället för att göra rent de med) Men om du måste skölja de under dagen är det billigare att ha saltlösning hemma. eller med sig.

Jag kör med månadslinser som jag tar ut på kvällarna.
Ville såklart ha endagslinser för att slippa allt krångel.
Men det skulle kosta dubbelt upp...

Vad kostar en operation då och hur mycket synproblem har ni haft? Jag är närsynt med -0.50 på höger öga o -1.00 på vänster.

Nu har jag bokat tid för att prova linser. Imorrn 14.00 är det provningsdags.
1590:- för 6 månader med månadslinser. Jag har brytningsfel så det kostar extra =(

//Mav

Du behöver inte fundera på några som helst konstigheter! Funkar hur bra som helst och du lär inte märka något. Undantaget kan vara om du kört med öppetvisir tex på kvällen (om man har mörkt) då kan man bli lite "torr" i ögonen, men långt ifrån något problem sen är det säkert rätt inviduellt hur dina ögon reagerar.

Släng brillorna och åk med linser.

Solbrillor och öppet visir kan dock ställa till vissa problem, som någon skrev tidigare.

Behövde inte komma upp i speciellt hög fart förrän ena linsen flög ur och fastnade på hjälmkanten.
Riktigt skönt att sätta tillbaka den med lagom svettiga händer och lite ludd på. :crash :cool:

Cosmo skrev:
Kan bara hålla med! Hur skönt som helst att vara av med allt det där böket. :tummenupp

Jepp!!! Se till att operera ögonen istället!
Det är helt underbart att kunna öppna locken på mogonen och se klart. Slippa sträcka sig efter de där j-vla glasögonen.
Inget igenimmande eller svidande torra ögon.
BARA TOPPEN!! :tummenupp

Lasker skrev:
En liten länk angående ögon operationer det kan ju gå fel också .

http://ronnyhagerman.com/laser.html#link

IOFS, men det är fortfarande, statisktiskt sett, fler som skadar sina ögon p.g.a. glasögon och olyckor än det antal som drabbas vid laseroperation.

Själv har jag använt linser i 16 år och kör nu med månadslinser. Jag har tappat ett par provlinser vid mc-körning (ja, båda inom loppet av 3 sekunder) men det berodde mest på passformen och inte på själva linsen. De jag har nu har jag kört bra hårt med utan tillstymmelse till glid.

Kenny Bräck var dock "tvungen" att sätta på sig ett par glasögon för hans linser gled åt sidan när han körde i ovaler. Intressant att det skedde i samband med att han fick Avision som sponsor... ;-)

Jag kör med dygnet runt linser som man inte behöver ta ut på kvällen. De är nån typ av silikonlinser tror jag, hur som helst så funkar det perfekt :tummenupp

Har haft månadslinser och endagslinser förut, men dom här är absolut de bästa! Känns som man fått synen tillbaka, eftersom man nästan aldrig behöver ta ur dom.

Bulan skrev:
Om man tröttnar på att kladda med linserna varje morgon-kväll finns det nu också månadslinser för dygnet-runt bruk.

Mao så slänger man in dem.. har dem sen en månad i sträck, även på natten alltså. Efter en månad slänger du dem och in med ett par nya... Att man kan göra så beror på att dessa linser har mycket bättre syregenomströmmning än ordinära mjuka linser.

Kört med dessa nu i ett halvår och måste säga att det är en verklig befrielse. Speciellt om man skall iväg någonstans. Och verkligen speciellt om det någonstans ligger i någon skogskoja utan vatten..

Är nog det närmaste man kan komma glasögon/linsfrihet fast ändå ha linser så att säga..

Knappast allas ögon som fixar det där, särskilt inte om man har någon som helst tendens till pollenallergi. Tar man aldrig ur dom och gnuggar så blir det dessutom lättre en beläggning som gör att inte syret kommer fram. För att kompensera detta spränger hornhinnan till sist upp små blodkärl... inte alls bra.

Har haft månadslinser själv i 7 år och kört MC hela tiden, dock plockat ur dom och gnuggat varje kväll. Tar på sin höjd lika lång tid som borsta tänderna. Använder dock alltid månadslinser i två månader av ekonomiska skäl.

Enda gången man kan ha problem är om ögonen är riktigt torra pga allergi eller liknande, då kan det kännas som att de ska blåsa ur när man kör.

/Martin

Red: Skrev detta inlägg innan jag visste vad dygnet runt-linser var för något :1pajas

Last edited:
Skaffade själv ett nybörjarset med linser (15 par tror jag) Men jag orkade inte med dem, de skavde och hade sig och det tog minst 10 min att stoppa i dem, mera att ta ur dem.

Jag kör med brillorna i hjälmen funkar det med, har t.o.m krashtestat ordentligt med minimoton... :)

Jag köpte linser enbart för att slippa allt krångel med trycka in brillorna så att man fick riktigt ont efter ett par timmar...
Fungerar kanon och kompletteras gärna med tonat visir =)
.
:D

Jag har provat både hårda och mjuka linser.
Säger dom att du behöver hårda linser p.g.a. brytningsfel så vägra och hävda att du åker hoj.
Jag hade ett h-e med mina hårda eftersom minsta smuts innanför linsen kändes som glödande kol.
Med mjuka linser så fungerar allt perfekt. De kan kännas torra när man haft dem inne länge, men det gjorde de hårda oxå. Skit bakom linsen-problemet har jag aldrig haft med de mjuka.

Akta er för att operera ögonen. Jag känner en tjej som fick problem med ljuskänslighet och att synfelet kom tillbaka.

Mav skrev:
Nu har jag bokat tid för att prova linser. Imorrn 14.00 är det provningsdags.
1590:- för 6 månader med månadslinser. Jag har brytningsfel så det kostar extra =(

//Mav

Hur har det gått? Lyssna inte för mycket på allt svammel här. Fråga en optiker istället! Typ använda månadslinser i 2 mån som nån idiot gör. Snacka om att vilja förstöra sina ögon!! Jag har sett så mycket skit som kan hända om man slarvar, t.o.m. folk som fått operera bort ett öga. Linser är kanonbra om man bara sköter dem på rätt sätt! Endags eller dygnetrunt är de senaste och säkraste alternativen. Men funkar inte alltid vid astigmatism. Månadslinser är helt förlegat idag och är inget förstahandsval hos seriösa optiker. Lycka till med dina linser!

/Frida (optiker)

fridolina skrev:
Hur har det gått? Lyssna inte för mycket på allt svammel här. Fråga en optiker istället! Typ använda månadslinser i 2 mån som nån idiot gör. Snacka om att vilja förstöra sina ögon!! Jag har sett så mycket skit som kan hända om man slarvar, t.o.m. folk som fått operera bort ett öga. Linser är kanonbra om man bara sköter dem på rätt sätt! Endags eller dygnetrunt är de senaste och säkraste alternativen. Men funkar inte alltid vid astigmatism. Månadslinser är helt förlegat idag och är inget förstahandsval hos seriösa optiker. Lycka till med dina linser!

/Frida (optiker)

Brukar faktiskt diskutera det här med att använda månadslinser i två månader med optikern varje år då det är dags för nya. Hittills har svaren varit i stil med att "det är inget vi kan rekommendera, men inte särskilt farligt heller om det känns bra och du sköter linserna i övrigt".

En lins kostar bara några ören att tillverka, jag tänker då definitivt inte låta mig ruineras i onödan av dagens fantasipriser. Och hur många har råd med dagslinser egentligen??

/Martin

Bulan skrev:
Om man tröttnar på att kladda med linserna varje morgon-kväll finns det nu också månadslinser för dygnet-runt bruk.

Mao så slänger man in dem.. har dem sen en månad i sträck, även på natten alltså. Efter en månad slänger du dem och in med ett par nya... Att man kan göra så beror på att dessa linser har mycket bättre syregenomströmmning än ordinära mjuka linser.

Kört med dessa nu i ett halvår och måste säga att det är en verklig befrielse. Speciellt om man skall iväg någonstans. Och verkligen speciellt om det någonstans ligger i någon skogskoja utan vatten..

Är nog det närmaste man kan komma glasögon/linsfrihet fast ändå ha linser så att säga..

finns dock inte för astigmatism.. (brytningsfel) :( :( :(

på en sporthoj så har jag inte haft några problem,
med motard så studsar vinden ibland mot bröstet och upp mot ögonen. men glasögon är ju inte ett alternativ :rodnar

Kfc skrev:
Eller gör du som jag.. kör en operation för att slippa allt kladdande..
ÄR fri från allt vad glasögon och linser heter nu..

Vet du hur länge man ska ha haft oförändrat synfel innan det går bra att operera? Inte så kul om man opererar för 20 000:- och sen måste skaffa linser igen efter 2-3 år....

Hur pass vanligt är det att dom misslyckas med operationen på något sätt? Gör det ont?

Är grymt sugen på en sån operation, har haft glasögon sen jag va 5-6år och é GRYMT trött på dom :zpy

MackeNo1 skrev:
Vet du hur länge man ska ha haft oförändrat synfel innan det går bra att operera? Inte så kul om man opererar för 20 000:- och sen måste skaffa linser igen efter 2-3 år....

Hur pass vanligt är det att dom misslyckas med operationen på något sätt? Gör det ont?

Är grymt sugen på en sån operation, har haft glasögon sen jag va 5-6år och é GRYMT trött på dom :zpy

Läst länken jag postade? Ganska informativ.
Finns flera länkar på nätet om vad som kan gå snett.

fridolina skrev:

/Frida (optiker)

Betyder det att många av de största optiker kedjorna är oseriösa... Jag själv använder månadslinser för mitt brytningsfel fungerar inte med endagslinser... Men att köpa dygnetrunt linser känns som det borde slita mer på ögonen eller???

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!