Linjära eller progressiva gaffelfjädrar

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad är för- respektive nackdelarna med dem? Vad har ni som rejsar?
 
Bingo skrev:
Vad är för- respektive nackdelarna med dem? Vad har ni som rejsar?

Man kan inte säga vad som är bäst det beror på applikationen, all fjädring måste ha ett visst mått av progresivitet då vi ine har obegränsad fjädringsväg, denna progresivitet kan åstakommas på två sätt. Antingen så bygger man in progresiviteten i shimsstacken eller så har man progresiviteten i fjädern. Ofta har man dock en kombination av de båda.

Vad har du för hoj och vad är det du vill åstakomma ?
 
Last edited:
Boris JR skrev:
Man kan inte säga vad som är bäst det beror på applikationen, all fjädring måste ha ett visst mått av progresivitet då vi ine har obegränsad fjädringsväg, denna progresivitet kan åstakommas på två sätt. Antingen så bygger man in progresiviteten i shimsstacken eller så har man progresiviteten i fjädern. Ofta har man dock en kombination av de båda.

Vad har du för hoj och vad är det du vill åstakomma ?
Det är själva fjädrarna jag undrar över, alltså för- och nackdelar med fjädrar som har linjär respektive progressiv stigning ("lindning"). Jag fattar skillnaden i deras uppförande men är ute efter era praktiska erfarenheter. Frågan avser racingtillämpning.

Jag är ute efter en "bättre" gaffel. Gaffelns främsta brist nu, och den som är billigast att åtgärda, är för mjuka fjädrar :)
 
För mjuka fjädrar såtillvida att gaffeln bottnar vid banåka eller för mjukt såtillvida att du med din vikt får för mycket häng?

Misstänker att det är det första du tänker på...

Är gaffeln för mjuk såtillvida att den bottnar vid bromsning och cykeln svajjar etc så kan detta delvis kompenseras med en större fjäderkonstant (hårdare fjäder) samt en fjäder med ökad progresivitet då shimsstacken i gatcyklar ofta är väldigt linjär i sin karraktär.

Detta blir dock långt ifrån perfekt då man döljer den bristfälliga shimsstacken med en väldigt progresiv fjäder som i sin tur förstör gaffelns förmåga att anpassa progresiviteten beroende på hastigheten i fjädringsrörelsen.

Kort
1 Linjära fjädrar är bäst om man med gaffelns övriga inställningsmöjligheter kan nå önskad progresivitet
2. Progresiva fjädrar är att föredra då man av kostnad/konstruktionsskäl inte lägger all progresivitet i gaffelns övriga delar.

OBS jag är inte fjädringstekniker så ta det jag säger med en nypa salt
 
Nu är jag inte med i RR-svängen, men lite intresserad ändå.

Menar man med en linjär fjäder en som har en karakteristik ungefär som:
F = k*x? (k är fjäderkonstanten, x är hoptryckningen, F är fjäderkraften)

Hur kan man i så fall approximera en progressiv fjäder?
 
PacMan skrev:
Nu är jag inte med i RR-svängen, men lite intresserad ändå.

Menar man med en linjär fjäder en som har en karakteristik ungefär som:
F = k*x? (k är fjäderkonstanten, x är hoptryckningen, F är fjäderkraften)

Hur kan man i så fall approximera en progressiv fjäder?

F= k*x+m :mattias
 
bissmark skrev:

m=utgångsvärdet det du har från början då x=0. Men i detta fallet borde m vara lika med 0 eftersom om man inte trycker ihop fjädern så blir självklart kraften på fjädern lika med 0.
 
Last edited:
Och F är nog eg. Y vilket ger räta linjens ekvation. Fjäderkonstanten betecknas oftast som C.
 
Last edited:
Var fick du eg ifrån? Du kanske menar mg (massan * tyngdaccelerationen)?
 
Marcin_go skrev:
m=utgångsvärdet det du har från början då x=0. Men i detta fallet borde m vara lika med 0 eftersom om man inte trycker ihop fjädern så blir självklart kraften på fjädern lika med 0.

Precis min tanke också.

Är det nån som kan tala om hur motsvarande uttryck för en progressiv fjäder skulle se ut? :)
 
PacMan skrev:
Menar du för en linjär eller progressiv fjäder? Vad är m?

En linjär ekvation har alltiden en variabel som kan variera i värde dvs tex m. Läs om räta linjers ekvation :tummenupp
 
Last edited:
Medin skrev:
En linjär ekvation har altiden en variabel som kan variera i värde dvs tex m. Läs om räta linjers ekvation :tummenupp

Ja ok, fast för "min" fjäder gällde F = k*x och inget annat, dvs. m=0. :)
 
Men eftersom din hoj belastar fjädern så har m ett visst värde. Det beror på vad man utgår ifrån.
 
Men vad är era praktiska erfarenheter? Är det ingen som har bytt från det ena till det andra och som kan skriva något om vilken skillnad det blev :confused:
 
Marcin_go skrev:
Men eftersom din hoj belastar fjädern så har m ett visst värde. Det beror på vad man utgår ifrån.

Jag sa ingenting om att fjädern satt på nån hoj och heller ingenting om att det fanns gravitation där fjädern befann sig. Vad jag undrade var vad man menar när man säger "progressiv fjäder", om kraften t.ex. kan ses relaterad till fjäderns utdragning eller hoptryckning genom en andragradsekvation eller om det kanske är ett exponentiellt beroende...
 
PacMan skrev:
Vad jag undrade var vad man menar när man säger "progressiv fjäder"...
Bild 1, progressiv fjäder. Bild 2, linjär fjäder. Det är vad jag menar.
 

Bifogat

  • progressive II.jpg
    progressive II.jpg
    12.9 KB · Visningar: 178
  • linear II.jpg
    linear II.jpg
    18.3 KB · Visningar: 138
Lånar tråden och spekulerar

Många fjädrings tillverkarna använder linjära fjädrar och antar att det ökar möjlighet att använda olja med lägre viskositet för att erhålla en jämnare bättre fjädrings respons.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top