Linjära eller progressiva gaffelfjädrar

Progressiva gaffelfjädrar har mest bara nackdelar för banåka. för mjuka i början vilket innebär att hojen sjunker ihop för lätt. Det blir för hårt å för lite fjädringsväg kvar i inbromsningar.

Progressiviteten fram justeras lämpligast med oljenivån, inte nåt annat jox.. Dämpning kan inte hjälpa dig där.

Skilj på dämpning å fjädring lite när du tänker, så går det bättre

/B
 
Bj.O.rn skrev:
Progressiviteten fram justeras lämpligast med oljenivån, inte nåt annat jox.. Dämpning kan inte hjälpa dig där.
Det här hänger jag inte med på riktigt. Hur menar du att oljenivån påverkar progressiviteten? Är det inte dämpningen som styr kompressionshastigheten/returhastigheten? Och dämpningen styrs väl delvis av oljenivån... Tycker man :va
 
Bingo skrev:
Det här hänger jag inte med på riktigt. Hur menar du att oljenivån påverkar progressiviteten? Är det inte dämpningen som styr kompressionshastigheten/returhastigheten? Och dämpningen styrs väl delvis av oljenivån... Tycker man :va


När man har en viss oljemängd så har man också en viss mängd luft som finns ovanför oljan i gaffeln. Luftspallt brukar man kalla den. När gaffeln komprimeras så komprimeras även luften där i. Ju mer olja du har i gaffeln ju mindre luftspallt och ju tidigare får man det mottrycket som bildas där i.
 
Bj.o.rn har redan skrivit det som är rätt, men jag kan ju bara lägga till det du undrar över.

Jämför din gaffel med en cykelpump. När du håller för hålet så får du en luftkudde i pumpen, samma sak i en gaffel ovanför oljenivån. Ju större luftkudde desto längre tid innan du får upp ett givet tryck (jämför gärna fram och backdäck när du fyller i luft då det går fortare att fylla 2kg i framdäcket än backdäcket), så höjer du oljenivån i gaffeln blir luftkudden mindre och du får snabbare ett högre tryck vilket i sin tur ger en hårdare gaffel rent fjädringsmässigt ju mer du komprimerar den.

Nu kör man inte med progresiva fjädrar i asfaltsracing pga av att det blir svårt att exakt få till den fjärdringsrörelse man vill. Progresivitetet justeras med oljenivån och hårdheten med fjädern.

Sen som Bj.o.rn säger, så blandar man inte ihop dämpningsfunktionen med fjäderfunktionen då de jobbar i stort sett fritt från varandra. I fjädringsfunktionen har oljans nivå betydelse, inte tjockleken eller shimsen. Dämpningen är bara till för att hålla fjäderns rörelse under kontroll, inte dess hårdhet. Men frågan var ju inte om dämpning så det orkar jag inte skriva om nu.

Sen bara formel: F= k*x+m
Jag är ju ett (förmodligen) matematiskt geni, för jag ser svaret direkt. Det står ju klart och tydligt "Fuck KTM"!! :tummenupp

/Micke


Bingo skrev:
Det här hänger jag inte med på riktigt. Hur menar du att oljenivån påverkar progressiviteten? Är det inte dämpningen som styr kompressionshastigheten/returhastigheten? Och dämpningen styrs väl delvis av oljenivån... Tycker man :va
 
hmm....
progressiva fjädrar, finns det några andra fjädrar?
progressiv måste väl innebära att det krävs mer kraft att pressa ihop fjädern lite till när man redan pressat ihop den lite. så är väl alla fjädrar? sen kan man väl öka på den effekten genom att linda fjädern lite olika kanske. Men nånting som linjära fjädrar kan jag inte tänka mig att det öht finns....
ordmärkeri kanske men iaf....
 
enhjuling skrev:
hmm....
progressiva fjädrar, finns det några andra fjädrar?
progressiv måste väl innebära att det krävs mer kraft att pressa ihop fjädern lite till när man redan pressat ihop den lite. så är väl alla fjädrar? sen kan man väl öka på den effekten genom att linda fjädern lite olika kanske. Men nånting som linjära fjädrar kan jag inte tänka mig att det öht finns....
ordmärkeri kanske men iaf....

Precis vad jag tänkte också. Progressiv betyder enligt ordlistan "jämnt tillväxande" eller "gradvis stigande". Den stora frågan är då VAD som är jämnt tillväxande, men jag antar att man med progressiv fjäder menar att fjäderkraftens derivata är progressiv...?
 
enhjuling skrev:
hmm....
progressiva fjädrar, finns det några andra fjädrar?
progressiv måste väl innebära att det krävs mer kraft att pressa ihop fjädern lite till när man redan pressat ihop den lite. så är väl alla fjädrar? sen kan man väl öka på den effekten genom att linda fjädern lite olika kanske. Men nånting som linjära fjädrar kan jag inte tänka mig att det öht finns....
ordmärkeri kanske men iaf....
Med en linjär fjäder behöver du för att komprimera den ytterligare en längdenhet tillföra lika mycket kraft som när du komprimerade den tidigare längdenheten. Säg 10 kg för att trycka ihop den en cm, då krävs det 10 kg till för att trycka en cm ytterligare. Det du upplever som progressivt är att det blir allt jobbigare för dig att trycka ihop fjädern med det har inget med saken att göra.

Med en progressiv fjäder får du tillföra allt mer kraft för att åstadkomma samma längdändring som tidigare krävde mindre kraft. I exemplet ovan kan t ex cm två kräva 11 kg och tredje centimetern 12 kg. Bara ett exempel Helge. :)
 
Last edited:
Komprimeringen av luften är väl linjär, då borde väl höjd oljenivå ge samma skillnad som hårdare linjär fjäder?
 
De e svårt å förkla'r för en som int' begrip...

En spiralfjäder är egentligen en torisionsstav lindad i en spiral. fjäderns hårdhet (fjäderkonstanten) beror förutom materialet på ämnets diameter samt längd. En tre meter lång stång är lättare att vrida än en en meter lång stång av samma material och dimension.

En progresiv fjäder har inte en konstant fjäderkonstant eftersom den är lindad så tät i ena änden att varven bottnar mot varandra vartefter man trycker ihop den, därför är resten av rörelsen fördelat på mindre material..

En luftfjäder är exponentiell, alltså långt från linjär.. halvera volymen och du får dubbla trycket.. halvera en gång till å du dubblar trycket en gång till..

/B
 
Bj.O.rn skrev:
De e svårt å förkla'r för en som int' begrip...
Äh, du förutsätter att alla har skruvar isär och ihop sin gaffel varje vecka. Som om alla skulle köra Ducati. Hajja att vi kör japsmaskiner som inte kräver evinnerligt skruvande för att funka :mad:
 
Bingo skrev:
Äh, du förutsätter att alla har skruvar isär och ihop sin gaffel varje vecka. Som om alla skulle köra Ducati. Hajja att vi kör japsmaskiner som inte kräver evinnerligt skruvande för att funka :mad:

Hörredudu då kanske vi skall påminna dig om att alla japsraceåkare kittar sitt skrot med de komponenter som sitter på duccarna orginal.........






(Ja jag vet att den öhlinsgaffel som sitter orginal på duccen är inte samma som många racear med, men alla tillfällen att mobba en japsåkare är bra)
 
Bingo skrev:
Äh, du förutsätter att alla har skruvar isär och ihop sin gaffel varje vecka. Som om alla skulle köra Ducati. Hajja att vi kör japsmaskiner som inte kräver evinnerligt skruvande för att funka :mad:
Skaffa Wilbers linjära fjädrar, dom som är generalagent i Sverige kan hjälpa dig med olja och inställningar.
 
GSXR1100R skrev:
Skaffa Wilbers linjära fjädrar, dom som är generalagent i Sverige kan hjälpa dig med olja och inställningar.
Och glöm inte mobba Wedrup för att skinnstället sprack. :hihi
 
valmers skrev:
Och glöm inte mobba Wedrup för att skinnstället sprack. :hihi
Det berodde på att det progressivt tilltagande, invändiga fläsktrycket överskred skinnställets, generöst tilltagna, hållfasthet. Det kan han inte lasta något annan än sin goda aptit och klena träningsmoral för.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top