Lincoln Navigator

kolla med grufman bil. De är specialister på sådana bilar. Tycker själv att det är kul när någon vågar tänka out of the box.
 
Köpa är kul... Men att sälja den igen, går knappt....
Om pengar inte styr ditt val, så blir du säkert nöjd!
Dåligt andrahandsvärde är inte dåligt när man köper i andra hand.
Säkerligen en tung och törstig bil.
Men kör man inte allt för mycket, så kan det vara värt extrakostnaden för att köra amerikansker jänkepråm.
Stora, trötta våttor med massor av lågvarvsrid är underbara att köra.
 
kolla med grufman bil. De är specialister på sådana bilar. Tycker själv att det är kul när någon vågar tänka out of the box.

Grufman är kanon! Har köpt en del saker där och det går fort att få hem grejer.
 
Säkerligen en tung och törstig bil.
Men kör man inte allt för mycket, så kan det vara värt extrakostnaden för att köra amerikansker jänkepråm.
Stora, trötta våttor med massor av lågvarvsrid är underbara att köra.

Dom är faktiskt inte så blodigt törstiga, kanske 2-3dl mer än en volvo, kör man 2000 mil/år så gör det ca 500spänn/mån, klart värt det.
Sen vet jag inte om dagens våttor är så trötta, de moderna motorerna känns faktiskt ganska varvvilliga även fast man fortfarande har ett gott bottenvrid.
 
Dom är faktiskt inte så blodigt törstiga, kanske 2-3dl mer än en volvo, kör man 2000 mil/år så gör det ca 500spänn/mån, klart värt det.
Sen vet jag inte om dagens våttor är så trötta, de moderna motorerna känns faktiskt ganska varvvilliga även fast man fortfarande har ett gott bottenvrid.
Sisådär 50-70 hästapållar per liter anser till och med jag vara trötthet.
Men när man har tillräcklig olym, så blir effekten tillräcklig.
Jag gillar det.
Som "raggarbilsintresserad" får man ofta höra:
"Bara 250 hästar från en femlitersmotor?"
Vaddå?
250 kusar är 250 kusar.
 
Sisådär 50-70 hästapållar per liter anser till och med jag vara trötthet.
Men när man har tillräcklig olym, så blir effekten tillräcklig.
Jag gillar det.
Som "raggarbilsintresserad" får man ofta höra:
"Bara 250 hästar från en femlitersmotor?"
Vaddå?
250 kusar är 250 kusar.

Ja, taskig litereffekt kan man ju inte förneka, men särskilt trötta behöver de ju inte va för det.
Det är alltid lika kul att spöa kepsbärande pokemon-snorisar med 5,5m stationsvagn.
 
Som en parentes kan jag nämna att min hink till bil tar 1,5l/mil. Vesjutti T5 (00-04 modellen) med tomatlåda. Kollegans Beemwe 540 -99 tar samma mängd sås. Stadskörning pratar vi nu. Hade ett kort tag en Mitsu Pajero Sport (urk!) och den låg också på 1,5l/mil i stadstrafik. Varken Vålvån eller Mitsun mullrar lika gott som en V-åtta. KÖP!
 
Jag är också sjukt sugen på überjänkebil. I mitt fall har jag närmast kollat Surburban alternativt Ford Expedition.

Forden främst för att det är lättare att hitta diesel i den.

Suburbanen har iofs ett för mig ganska så imponerande dieselalternativ i sin 6,5L turbo8:a..
Iofs har Ford en 7,3L turbo8:a diesel men har ingen erfarenhet av denna.

Mitt enda problem är att man sitter hemma med en Snabb 9-5 som jag måste göra mig av med först, och någon i tråden har redan nämt dåligt andrahandsvärde....
 
Tja. Det är en törstig bil som ändå har taskiga prestanda med plastig inredning och allmänt taskig kvalitetskänsla. Väghållningen är usel.

det enda den egentligen är bra på är sörpla i sig bränsle. Och så får den förstås dra relativt tungt. Om man har ett E på körkortet vill säga.

Jag skulle faktiskt tveka om någon försökte tvinga på mig en sådan under vapenhot. Det finns massor av bilar som är snyggare, har bättre prestanda och väghållning och håller bättre. Kort sagt är bättre på alla sätt och vis.
 
Iofs har Ford en 7,3L turbo8:a diesel men har ingen erfarenhet av denna.

Det är en närapå magiskt underbar morot. drar 1,3-1,4 oavsett hur man kör eller drar.

Att ta ut "lite" ur en motor har sina fördelar när det gäller slitage. Kolla bara på budhojarna... I detta fall kompenseras det med volym så man får samma siffra som i en liten överladdad radfyra på ett par liter fast mer vrid. Dessa motorer kan gå hur långt som helst.
 
Fanns en del saker på Lincolnen som inte fall mig i smaken så letar vidare, jobbet hasar på en så får se när man får chansen att kika på nåt nytt.
 
Skulle nog valt en Range Rover framför en Navigator, men smaken är som baken.. :)

Körde farsans GMC Yukon (Typ kortade suburban) och den var väll OK. Mycket lågvarvsvrid, men inte mycket tryck när man verkligen stampade.. Skön bil att köra dock. Jänkarna är sjukt bra på v8 + automat.

Kör man bara 2000 mil per år så är ju 2 dl extra per mil ca 5000SEK extra i soppa på ett år eller räknar jag fel? 2000 * 0,2 * 12kr/liter = 5000SEK

Som fotnot så kan jag säga att eftersom jag gillar sleepers så vore ju en Subaru Forrester R rätt cool som alternativ..:yoparty
 
Men inte större...

Nej. Det är sant. Det är ganska få bilar som är större. Jag kommer inte på någon på rak arm. Så vill man ha en djävligt stor bil så är den ju ett alternativ kanske.

Personligen skulle jag hellre skaffa mig lepra än en Lincoln Navigator.
 
Nej. Det är sant. Det är ganska få bilar som är större. Jag kommer inte på någon på rak arm. Så vill man ha en djävligt stor bil så är den ju ett alternativ kanske.

Personligen skulle jag hellre skaffa mig lepra än en Lincoln Navigator.

Du slipper.
Inte alla gillar jänkebilskänslan.
Men har man kört våtta med tomat, gungig fjädring och bakhjulsdrift några dagar så inser man charmen.
Inte säkert att man vill ha.
Men man förstår.
 
Sisådär 50-70 hästapållar per liter anser till och med jag vara trötthet.
Men när man har tillräcklig olym, så blir effekten tillräcklig.
Jag gillar det.
Som "raggarbilsintresserad" får man ofta höra:
"Bara 250 hästar från en femlitersmotor?"
Vaddå?
250 kusar är 250 kusar.

250 kusar på tre ton bil är fortfarande mindre än 180 kusar på 1½ ton bil...

Det ÄR inte mycket.

Jag gillar pickisar och stora bilar, men jag blev gruvligt besviken på jänkejärnen när jag hela tiden fick hålla igen för att snubben bakom blev efter när vi skulle hem från en folkracetävling.

Bägge hade en Saab 99 på släp bakom, jag körde Mazda Diesel pickis och han en Jänkepickis.
Speciellt mycket efter blev han om det lutade uppför.

Vart är det berömda "jättemotorlågvarvsvridet" då?
 
250 kusar på tre ton bil är fortfarande mindre än 180 kusar på 1½ ton bil...

Det ÄR inte mycket.

Jag gillar pickisar och stora bilar, men jag blev gruvligt besviken på jänkejärnen när jag hela tiden fick hålla igen för att snubben bakom blev efter när vi skulle hem från en folkracetävling.

Bägge hade en Saab 99 på släp bakom, jag körde Mazda Diesel pickis och han en Jänkepickis.
Speciellt mycket efter blev han om det lutade uppför.

Vart är det berömda "jättemotorlågvarvsvridet" då?
Nu hänger du upp dig på hastighet.
Amerikanska bilar i allmänhet är byggda för och uppmuntrar till avslappnad körning.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top