LiFePO4

Det räcker väl med att läsa Biltemas instruktioner.
Laddning ska alltid ske under övervakning.
Batteriet ska tas ur hojen före laddning.
och bakgrunden, är ju att Lithiumbatterier kan fatta eld, brinna....
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12167833.ab
http://www.st.nu/medelpad/ange/miljonbilen-gick-upp-i-rok-i-ljungaverk-tesla-skakas-av-ny-brand
http://www.mestmotor.se/automotorsp...s-tesla-model-s-i-norge-klarlagd-kortslutning
https://www.cnet.com/news/why-is-samsung-galaxy-note-7-exploding-overheating/

Att dom dessutom måste vara varma för att kunna starta hojen.
Är ett mindre problem som jag ser det.
Biltema sätter gränsen vid +5C. Inget problem för mig.
Starten påverkas om omgivningstemperaturen är lägre än +5C
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/80-170_man.pdf
Att Jörgen Karlsson testat Lithiumbatteri i sin lilla HD. Och gett upp och återgått till Blybatteri som startar motorn utan problem trots mycket sämre specifikation än de Lithiumbatterier han provat med,
ja det har också betydelse för mig.

Men risken att Litiumbatteriet fattar eld, sätter eld på hojarna och bensinen i hojarna i garaget och att det sprider sig i huset.
Inget för mig.

Att dessutom en kollegas bärbara dator börjat ryka på jobbet en vacker förmiddag. Har också betydelse. Han var på rummet, kunde koppla ur den ur dockningsstationen och bära ut den på gården. Där den lugnade ner sig. Innan elektronikåtervinningen.
Antagligen för laddningen upphörde när den kopplades ur dockningsstationen.
Men rena turen det hände dagtid.
Det kunde hänt på kvällen, han kommer till kontoret efter en dag med kundbesök, sätter datorn i dockningsstationen för att laddas och drar hem.
 
Last edited:
Nu får jag känslan av att man blandar ihop LiFePO4 och LiPO-batterier.
Den ena sorten är eldfängd som aset och sitter ofta i laptops, den andra inte fullt så hetsig.

http://electronics.stackexchange.com/questions/172002/lifepo4-vs-lipo

Däremot är jag fundersam ändå, en R6 betedde sig konstigt med LiFePO4 och en Ducati som sköt ECU hade också ett sådant batteri.
Jag vill veta mer.
 
Nu får jag känslan av att man blandar ihop LiFePO4 och LiPO-batterier.
Den ena sorten är eldfängd som aset och sitter ofta i laptops, den andra inte fullt så hetsig.

http://electronics.stackexchange.com/questions/172002/lifepo4-vs-lipo

Däremot är jag fundersam ändå, en R6 betedde sig konstigt med LiFePO4 och en Ducati som sköt ECU hade också ett sådant batteri.
Jag vill veta mer.

Problemet är väl att man lätt väljer fel batterier. Ta Boeing tex med Dreamliner. Uppenbart är att man valt det lättaste och billigaste.
Och så brann batterierna. Lösning blev visst att batterierna placerades i en brandcell som hindrade spridning (redan mellan battericellerna ?) och kanske stoppade luft/syretillförsel. Utan syre ingen brand.
http://www.scientificamerican.com/article/how-lithium-ion-batteries-grounded-the-dreamliner/
 
Last edited:
Nu får jag känslan av att man blandar ihop LiFePO4 och LiPO-batterier.
Den ena sorten är eldfängd som aset och sitter ofta i laptops, den andra inte fullt så hetsig.

http://electronics.stackexchange.com/questions/172002/lifepo4-vs-lipo

Däremot är jag fundersam ändå, en R6 betedde sig konstigt med LiFePO4 och en Ducati som sköt ECU hade också ett sådant batteri.
Jag vill veta mer.

Javisst blandar man äpplen med päron!! Lipo och LiFePO4 är inte samma sak!! Jag har kört med Shorai LiFePO4 i 6 säsonger nu..på 2 olika hojar..först min gamla trimmade förgasar-Thruxton utan några som helst problem..inte ens vid låga temperaturer. Min nuvarande hoj, Striple 675, fick Thruxens Shorai-batteri och enda problemet är start vid låga temperaturer, under +10 grader. Tända lyset nån minut innan start funkar för det mesta men det har hänt att jag har fått byta till bly vid något enstaka tillfälle när det varit riktigt kallt på morgonen. När detta batteriet ger upp andan kommer jag att köpa ett Shorai till, fast lite större med mer kräm i. Väl värt pengarna!
 
Har brassat med Shorai i sex säsonger också utan problem. Kör ett litet 9 Ah i R1:an och ett större i bilen. En sak suger. Laddkontakternas pinnar är gjorda av något som liknar lödtenn. De böjer sig och går av superlätt, åtminstonde på mina 5-6 år gamla batterier. Annars bara positivt att säga hittills.

Bilen startar bra även ner till -10, men sedan blir det tjorvigare.
 
tackar trådstartaren var precis på väg å skulle köpa ett lithiumbatteri till endurohojen nu blir det vanligt batteri istället:tummenupp
 
Har brassat med Shorai i sex säsonger också utan problem. Kör ett litet 9 Ah i R1:an och ett större i bilen. En sak suger. Laddkontakternas pinnar är gjorda av något som liknar lödtenn. De böjer sig och går av superlätt, åtminstonde på mina 5-6 år gamla batterier. Annars bara positivt att säga hittills.

Bilen startar bra även ner till -10, men sedan blir det tjorvigare.
Ban- eller gathoj (m.a.p lyktor)?
 
Det som känns konstigt för mig är att trots att alla vet att Shorai inte är i närheten av de data de uppger när batteriet är kallt så fortsätter man att annonsera ColdCrankingAmps, dvs prestanda vid -18C. Verkar oseriöst.
Istället för CrankingAmps med en temperatur, t.ex. +30C.
 

Bifogat

  • 20160916-Shorai-ColdCrankingAmps285.png
    20160916-Shorai-ColdCrankingAmps285.png
    72.2 KB · Visningar: 52
Det som känns konstigt för mig är att trots att alla vet att Shorai inte är i närheten av de data de uppger när batteriet är kallt så fortsätter man att annonsera ColdCrankingAmps...
Jag tror nog att Shorai's batterier uppfyller DERAS specifikation. Se'n tycker även jag att de hade kunnat vara tydligare med att deras "CCA"-värde inte följer IEC 60095-1.
 
Det som känns konstigt för mig är att trots att alla vet att Shorai inte är i närheten av de data de uppger när batteriet är kallt så fortsätter man att annonsera ColdCrankingAmps, dvs prestanda vid -18C. Verkar oseriöst.
Istället för CrankingAmps med en temperatur, t.ex. +30C.

LiFePo4 batterier borde specas med MCA istället för CCA.
MCA är för båtbatterier och är vid nollgradigt , dom flesta fritidsbåtar används inte i minus 25 :D
Liksom dom flesta av hojarna :fakta

Nu är t.o.m MCA värdet svårt för LiFePo4 att fixa bra då dom börjar domna bort redan vid +10 grader
Men det skulle iaf ge lite rätta värden angående startkapacitet

Vi som nu är sjuka nog att åka hoj i -25 skall köra med Yaesa YTX accar som har feta CCA värden även vid -25 och inte ens tänker tanken på LiFePo4 eller Biltema batterier
 
Jag tror nog att Shorai's batterier uppfyller DERAS specifikation. Se'n tycker även jag att de hade kunnat vara tydligare med att deras "CCA"-värde inte följer IEC 60095-1.

Stämmer nog bra. Shorai har uppfunnit en egen metod att mäta CCA i Lithiumbatterier.
Kan vara så enkelt som att använda Carbon Pile metoden som fungerar någorlunda(?) för BLYbatterier (man belastar batteriet under 15 sek vid VALFRI temperatur från +10C och uppåt.
Under dessa 15 sek får spänningen inte gå under 9,6Volt och sedan blir det uppskattade CCA värdet dubbelt så stort som den ström man belastat batteriet med.
Gissar att Batteritestutrustningar enligt Carbon Pilemetoden säljer som smör till mindre seriösa batteritillverkare och till batterisäljare.
Med halva strömmen och 15 s istället för 60 s i det riktiga testet, dvs batteriet belastas med 12,5% av det riktiga test med varmt batteri och enda skillnaden är att slutspänning ska vara över 9,6V istället för 8,4Volt i IEC testet.

Jämfört med riktiga CCA test som alltid ska göras med rätt ström, dubbelt så mycket som vid Carbon Pile metoden.
Efter batteriet förvarats i -18C i 24 timmar och
SAE J537 CCA test To pass, the voltage must stay above 7.2V (1.2V/cell) for 30 seconds.
eller
IEC CCA test To pass, the voltage must stay above 8.4V for 60 seconds.
eller
DIN CCA test To pass, the voltage must stay above 9V for 30s and 6V for 150s.

http://www.batteryuniversity.com/learn/article/how_to_measure_cca_cold_cranking_amp
http://www.cloreautomotive.com/uploaded_files/sku/621_L00614_Load Tester_Sheet.pdf

Min slutsats av ovan är att tar man tex Shorais CCA värde och halverar det får man hur mycket ström batteriet kan ge när batteriet är varmt. Under 15 sekunder. Och fortfarande hålla spänningen över 9,6 Volt.
Och då blir Jörgen Karlsson erfarenheter av Litiumbatterier inte märkliga utan ganska självklara. Ett Shorai Lithiumbatteri med CCA 400 kan leverera ungefär än hälften så mycket ström som ett kvalitetsblybatteri med CCA 400.
Under förutsättning av att Litiumbatteriet är varmt. Man får slå på belysningen
i en minut (om detta går, ofta automatisk belysning på moderna hojar.)
Eller göra en rad startförsök för att få upp batteritemperaturen.
Hur kul är det att öka slitaget på startmotorn 5 ggr, minska livslängden på startutrustningen med 80%.
Valet är vårt.
 
Last edited:
Ytterligare argument som talar för LiFePO4-batterier är vikten..jag sparar ca 3 kg, högt upp i hojen!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top