Lifan strypning

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Mäh, det funkar i de flesta fallen. jag hade t.ex. 5mm förgasare på min mt5a... Det kanske fungerade bättre förr dock, nu kanske förgasarna vuxit lite (pga. växthuseffekten). Det sättet att räkna är kanske inte så dumt det heller.

Svar: du behöver inte mäta storleken, ta bara bort en nolla från cylinderstorleken så har du den ultimata förgasaren:tummenupp

Sedan skulle jag gärna vilja se ett nytt försök med att uppge din ålder från din sida.
Gäller det 4t då eller? :va
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Om du byter förgasare på den där, blir skillnaden inte stor, du kanske tycker det blir ett liten skillnad och efter 4 dagar är det lika trött och tråkig igen.
Om du ska trimma, så är det bra mycket mer givande att trimma 2-takt, om du nu ska trimma 125cc. Mindre pengar för mer effekt, än 4-takt.
 

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Om man ska mäta trotelen med en linjal får det vare en böjbar en :arsele

hur fan har du tänkt mäta troteln :confused: jag skulle ta ut den ur fögasaren först och sen mäta den :tummenupp sen desutom så mäter man storleken genom att kolla storleken på anslutningen på fögasarn och då kan du ta din linjal och lägga utmed där eller stoppar du upp den där solen aldrig kommer åt om du vill det :pannkyss
 

himmel

jäjäjä
Gick med
7 Oct 2006
Ort
borås
Hoj
hornet 600
Gäller det 4t då eller? :va

Aa, bara 4takt. 2taktare har ett annat räknesätt. När det gäller den motortypen får man addera den ursprungliga förgasarstorleken med cylindervolymen, varpå man multiplicerar med 2 (eftersom det är just 2takt) vidare tar man tredje roten ur den aktuella summan för att till sist addera med 7.

Detta då 4takt inte är gjort för att gå snabbt, vilket 2taktarna är, vilket leder till att bränsletillförseln på den sistnämnda har andra krav. :fakta

Tillägg:kanske var det därför mt5an gick så dåligt :va jag hade använt mig av 4taktsräknesättet :3freak
 
Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Tillägg:kanske var det därför mt5an gick så dåligt :va jag hade använt mig av 4taktsräknesättet :3freak

nja men ändå? org. går dom bra och då sitter det 12,5 men insuget är stort så att den får styrkan av en 6mm :tungan
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag tror faktiskt inte på de räknesättet men det är ju jag :p
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
hur fan har du tänkt mäta troteln :confused: jag skulle ta ut den ur fögasaren först och sen mäta den :tummenupp sen desutom så mäter man storleken genom att kolla storleken på anslutningen på fögasarn och då kan du ta din linjal och lägga utmed där eller stoppar du upp den där solen aldrig kommer åt om du vill det :pannkyss

min moppe förgasare var på 16 mm in och ut men trotelen var bara 10 mm så den smalnade av så om jag köper en förgasare så vill jag veta vad trotelen är för hur stort utgångshålet är är ju ovesentligt.
 

himmel

jäjäjä
Gick med
7 Oct 2006
Ort
borås
Hoj
hornet 600
min moppe förgasare var på 16 mm in och ut men trotelen var bara 10 mm så den smalnade av så om jag köper en förgasare så vill jag veta vad trotelen är för hur stort utgångshålet är är ju ovesentligt.

förstår inte din fråga?
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
"4takt inte är gjort för att gå snabbt, vilket 2taktarna är"

Varför känner jag igen den frasen?
 

Krök

Enduro åkare
Gick med
31 Jan 2006
Ort
Borlänge
Hoj
ktm exc 400-07 ktm smc 625-06
Är det ens värt att trima den där det kommer ju bara kosta penga och du kommer ju inte få upp effekten speciellt mycket, du borde lägga pengarna på en riktig hoj istället för det gjorde jag.

Köpte en lifan "offroad"modelen och den gick 100 mil innan jag la ner den i en rondell pga. dåliga kinesdäck och då blev styrhuvudet på ramen sne "säger en del om kvaliteten" detta var en -05:a men jag är väl tveksam om det har blivit så mycket bättre.

Sluta med att försäkringsbolaget löste in den och jag köpte en yamaha dt.
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Visst kan man köpa en annan hoj... men det viktigaste är inte att få snabbaste åket i stan ;-) Den var billig att köpa, tokbillig i försäkrin 1 300:-kr/år i helförsäkring och det är smidigare att köra liten mc i stadstrafik till och från jobbet. Det är inte för att det är coolt man har en Lifan när man är över 40 bast. Detta hindrar inte att man vill få mc:n så "pigg" som möjligt. Det är roligt att meka med motorer så jag tar tacksamt del av er visdom så ös på med förslag ;-)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Visst kan man köpa en annan hoj... men det viktigaste är inte att få snabbaste åket i stan ;-) Den var billig att köpa, tokbillig i försäkrin 1 300:-kr/år i helförsäkring och det är smidigare att köra liten mc i stadstrafik till och från jobbet. Det är inte för att det är coolt man har en Lifan när man är över 40 bast. Detta hindrar inte att man vill få mc:n så "pigg" som möjligt. Det är roligt att meka med motorer så jag tar tacksamt del av er visdom så ös på med förslag ;-)

Skaffa en dremel o börja porta då :tummenupp
Första tipset jag kommer på :tungan
 

vista

Medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawaskai ZZR600, Yamaha XJ550
Men du är ju över 35 år.. Du ska nog kunna klura ut det själv...

Lifanboy..

Varför är du på denna tråden när du inte har ngt vettigt att säga utan bara gnäller och är dryg? Nej inte kan jag klura ut så smarta saker som du som väljer att köra Husaberg fast du inte har råd att laga den :arsele Men det skulle vara roligt om du kunde delge oss all din kunskap så upp till bevis eller är det en tom tunna som bullrar eller kanske en blöt blöja som plaskar lite :confused:
 

Mr EmCom

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Varför är du på denna tråden när du inte har ngt vettigt att säga utan bara gnäller och är dryg? Nej inte kan jag klura ut så smarta saker som du som väljer att köra Husaberg fast du inte har råd att laga den :arsele Men det skulle vara roligt om du kunde delge oss all din kunskap så upp till bevis eller är det en tom tunna som bullrar eller kanske en blöt blöja som plaskar lite :confused:
Tycker bara det är lite roligt att du är över 40år å kör lifan 125a...
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top