Lifan strypning

Mäh, det funkar i de flesta fallen. jag hade t.ex. 5mm förgasare på min mt5a... Det kanske fungerade bättre förr dock, nu kanske förgasarna vuxit lite (pga. växthuseffekten). Det sättet att räkna är kanske inte så dumt det heller.

Svar: du behöver inte mäta storleken, ta bara bort en nolla från cylinderstorleken så har du den ultimata förgasaren:tummenupp

Sedan skulle jag gärna vilja se ett nytt försök med att uppge din ålder från din sida.
Gäller det 4t då eller? :va
 
Om du byter förgasare på den där, blir skillnaden inte stor, du kanske tycker det blir ett liten skillnad och efter 4 dagar är det lika trött och tråkig igen.
Om du ska trimma, så är det bra mycket mer givande att trimma 2-takt, om du nu ska trimma 125cc. Mindre pengar för mer effekt, än 4-takt.
 
Om man ska mäta trotelen med en linjal får det vare en böjbar en :arsele

hur fan har du tänkt mäta troteln :confused: jag skulle ta ut den ur fögasaren först och sen mäta den :tummenupp sen desutom så mäter man storleken genom att kolla storleken på anslutningen på fögasarn och då kan du ta din linjal och lägga utmed där eller stoppar du upp den där solen aldrig kommer åt om du vill det :pannkyss
 
Gäller det 4t då eller? :va

Aa, bara 4takt. 2taktare har ett annat räknesätt. När det gäller den motortypen får man addera den ursprungliga förgasarstorleken med cylindervolymen, varpå man multiplicerar med 2 (eftersom det är just 2takt) vidare tar man tredje roten ur den aktuella summan för att till sist addera med 7.

Detta då 4takt inte är gjort för att gå snabbt, vilket 2taktarna är, vilket leder till att bränsletillförseln på den sistnämnda har andra krav. :fakta

Tillägg:kanske var det därför mt5an gick så dåligt :va jag hade använt mig av 4taktsräknesättet :3freak
 
Last edited:
Jag tror faktiskt inte på de räknesättet men det är ju jag :-p
 
hur fan har du tänkt mäta troteln :confused: jag skulle ta ut den ur fögasaren först och sen mäta den :tummenupp sen desutom så mäter man storleken genom att kolla storleken på anslutningen på fögasarn och då kan du ta din linjal och lägga utmed där eller stoppar du upp den där solen aldrig kommer åt om du vill det :pannkyss

min moppe förgasare var på 16 mm in och ut men trotelen var bara 10 mm så den smalnade av så om jag köper en förgasare så vill jag veta vad trotelen är för hur stort utgångshålet är är ju ovesentligt.
 
min moppe förgasare var på 16 mm in och ut men trotelen var bara 10 mm så den smalnade av så om jag köper en förgasare så vill jag veta vad trotelen är för hur stort utgångshålet är är ju ovesentligt.

förstår inte din fråga?
 
"4takt inte är gjort för att gå snabbt, vilket 2taktarna är"

Varför känner jag igen den frasen?
 
Är det ens värt att trima den där det kommer ju bara kosta penga och du kommer ju inte få upp effekten speciellt mycket, du borde lägga pengarna på en riktig hoj istället för det gjorde jag.

Köpte en lifan "offroad"modelen och den gick 100 mil innan jag la ner den i en rondell pga. dåliga kinesdäck och då blev styrhuvudet på ramen sne "säger en del om kvaliteten" detta var en -05:a men jag är väl tveksam om det har blivit så mycket bättre.

Sluta med att försäkringsbolaget löste in den och jag köpte en yamaha dt.
 
Visst kan man köpa en annan hoj... men det viktigaste är inte att få snabbaste åket i stan ;-) Den var billig att köpa, tokbillig i försäkrin 1 300:-kr/år i helförsäkring och det är smidigare att köra liten mc i stadstrafik till och från jobbet. Det är inte för att det är coolt man har en Lifan när man är över 40 bast. Detta hindrar inte att man vill få mc:n så "pigg" som möjligt. Det är roligt att meka med motorer så jag tar tacksamt del av er visdom så ös på med förslag ;-)
 
Visst kan man köpa en annan hoj... men det viktigaste är inte att få snabbaste åket i stan ;-) Den var billig att köpa, tokbillig i försäkrin 1 300:-kr/år i helförsäkring och det är smidigare att köra liten mc i stadstrafik till och från jobbet. Det är inte för att det är coolt man har en Lifan när man är över 40 bast. Detta hindrar inte att man vill få mc:n så "pigg" som möjligt. Det är roligt att meka med motorer så jag tar tacksamt del av er visdom så ös på med förslag ;-)

Skaffa en dremel o börja porta då :tummenupp
Första tipset jag kommer på :tungan
 
Men du är ju över 35 år.. Du ska nog kunna klura ut det själv...

Lifanboy..

Varför är du på denna tråden när du inte har ngt vettigt att säga utan bara gnäller och är dryg? Nej inte kan jag klura ut så smarta saker som du som väljer att köra Husaberg fast du inte har råd att laga den :arsele Men det skulle vara roligt om du kunde delge oss all din kunskap så upp till bevis eller är det en tom tunna som bullrar eller kanske en blöt blöja som plaskar lite :confused:
 
Varför är du på denna tråden när du inte har ngt vettigt att säga utan bara gnäller och är dryg? Nej inte kan jag klura ut så smarta saker som du som väljer att köra Husaberg fast du inte har råd att laga den :arsele Men det skulle vara roligt om du kunde delge oss all din kunskap så upp till bevis eller är det en tom tunna som bullrar eller kanske en blöt blöja som plaskar lite :confused:
Tycker bara det är lite roligt att du är över 40år å kör lifan 125a...
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top