Letar du efter första hoj?

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Tracer 900
KTM 1090/1190

Tre modeller där du kommer sitta bra.

Annars så funkar både en massa nakenhojar rätt skapligt faktiskt, där jag personligen är svag för MT-10 och MT-09.
 

matte92

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2012
Ort
Stockholm
Hoj
snart
Tracer 900
KTM 1090/1190

Tre modeller där du kommer sitta bra.

Annars så funkar både en massa nakenhojar rätt skapligt faktiskt, där jag personligen är svag för MT-10 och MT-09.
Det är nakenhoj jag är ute efter.

Sneglat lite på ducati hypermotarder, mt-09sp.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Det är nakenhoj jag är ute efter.

Sneglat lite på ducati hypermotarder, mt-09sp.
Kika på en fullutrustad BMW S1000R. Grym motor, quickshifter och elektronik.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tog kortet idag och letar efter en hoj nu att köra på under sommaren.

Är 38000 för denna ett skäligt pris?


eller denna

Ingen CF moto!
Köp en Honda, Suzuki, Kawasaki, Yamaha som första hoj.
Då slipper du troligen krångel som får dig att tröttna på mc.
Du vill ändå byta om något år eller två.
Tills dess hinner du lära dig lite om olika hojar, kanske rent av vill ha en KTM ?
Beträffande priser så sök på Blocket hela landet så får du antagligen en del träffar. Sedan är ju prisetbi annonsen vad säljaren önskar sig, inte nödvändigtvis vad den får.
 

Rossar

Ny medlem
Gick med
18 May 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Ingen CF moto!
Köp en Honda, Suzuki, Kawasaki, Yamaha som första hoj.
Då slipper du troligen krångel som får dig att tröttna på mc.
Du vill ändå byta om något år eller två.
Tills dess hinner du lära dig lite om olika hojar, kanske rent av vill ha en KTM ?
Beträffande priser så sök på Blocket hela landet så får du antagligen en del träffar. Sedan är ju prisetbi annonsen vad säljaren önskar sig, inte nödvändigtvis vad den får.
Tack för svar! Har du en uppfattning vad ett skäligt pris för Yamahan är? Har ingen koll alls :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tack för svar! Har du en uppfattning vad ett skäligt pris för Yamahan är? Har ingen koll alls :)
Tror att det nog är rimligt pris, åtminstone den här tiden på året. Jämför med typ FZ-6 och ER-6 med halvkåpa. Tog körkort på en sån. Otroligt lättkörd och hade säkert passat som första hoj, väldigt lätt att manövrera, låg vikt, silkeslen motorgång. Rätt högvarvig om man stör sig på sådant. Fjädring och bromsar är lågbudget-prylar, men duger gott.

Om/När du tröttnar kan du sälja den till nära nog samma pris. Åk och handla.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
38 är nog lite mycket för mig.

Vad tycker du om denna? Ok pris?

Torde vara rätt skottsäker och OK pris. Avsaknad av ABS drar ju ner priset.

vill annars slå ett slag för V-twin. Mycket skönare motorljud och inte lika toppig motorkaraktär, bättre bottendrag alltså.

SV650 ligger dessutom något lägre i pris ändå.

 

Rossar

Ny medlem
Gick med
18 May 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Torde vara rätt skottsäker och OK pris. Avsaknad av ABS drar ju ner priset.

vill annars slå ett slag för V-twin. Mycket skönare motorljud och inte lika toppig motorkaraktär, bättre bottendrag alltså.

SV650 ligger dessutom något lägre i pris ändå.


Som du säger så saknar den ABS, vilket är synd.

Vad tycker du om denna? ABS + ok pris?

 

Suedish

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Återstår att se ...
Jag har varit utan hoj i 6-7 år och är ute efter att införskaffa en igen nu. Jag är helt ointresserad av att köra fort, eventuell buskörning kommer aldrig handla om att köra så fort som möjligt. Kommer köra till jobbet (15km) i Stockholm city 1-2 gånger i veckan samt träningar och andra såna saker. Så gärna snirkla sig igenom lite trafik men inget överdrivet, lära mig köra på bakhjulet, gärna hitta några fler att köra med, glida runt på kvällarna och ha lite roligt helt enkelt. Jag kommer som sagt inte köra fort, inte köra några längre sträckor direkt, inte ha någon som sitter bakom. Givetvis roligt med snabbt 0-100, men om min framtida hoj inte skulle gå över 130 km/h så skulle jag nog aldrig ens märka det ärligt talat =)

Jag har varit inställd på en KTM 690SM just för en supermotard verkar jäääääkla roligt, kul community, men fått så himla många kommenterar om att en 950SM vore bättre/roligare, att jag växer ur motorn, att det bara är "kids som kör motards" (givetvis inte från en enda som kör motard själv. Btw så är jag 40 bast) och liknande kommentarer.

Förstår att det inte alls är mycket info alls, men har ni någon kommentar på det? Jag har svårt att se att jag kommer bli missnöjd oavsett vilken jag väljer, båda verkar otroliga, men det är ändå smart att försöka välja "rätt" direkt.
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har varit utan hoj i 6-7 år och är ute efter att införskaffa en igen nu. Jag är helt ointresserad av att köra fort, eventuella buskörning kommer aldrig handla om att köra så fort som möjligt. Kommer köra till jobbet (15km) i Stockholm city 1-2 gånger i veckan samt träningar och andra såna saker. Så gärna snirkla sig igenom lite trafik men inget överdrivet, lära mig köra på bakhjulet, gärna hitta några fler att köra med, glida runt på kvällarna och ha lite roligt helt enkelt. Jag kommer som sagt inte kört fort, inte köra några längre sträckor direkt, inte ha någon som sitter bakom. Givetvis roligt med snabbt 0-100, men om min framtida hoj inte skulle gå över 130 km/h så skulle jag nog aldrig ens märka det ärligt talat =)

Jag har varit inställd på en KTM 690SM just för en supermotard verkar jäääääkla roligt, kul community, men fått så himla många kommenterar om att en 950SM vore bättre/roligare, att jag växer ur motorn, att det bara är "kids som kör motards" (givetvis inte från en enda som kör motard själv. Btw så är jag 40 bast) och liknande kommentarer.

Förstår att det inte alls är mycket info alls, men har ni någon kommentar på det? Jag har svårt att se att jag kommer bli missnöjd oavsett vilken jag väljer, båda verkar otroliga, men det är ändå smart att försöka välja "rätt" direkt.
690/701 tycks vara passande.

Som att vara 15 igen med första moppen. Saknar min 701sm... (Var 40 när jag köpte. Knappt blev den inkörd innan jag började göra krumsprång) Ett plus är att plast och andra delar som skadas vid mysklotning inte är svindyra.

Skulle du sen ta med den på bana så är den larvigt kul att jaga sporthojar med.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
Som du säger så saknar den ABS, vilket är synd.

Vad tycker du om denna? ABS + ok pris?

Jag har en CBF 600 SA, år 2004. Tror att 2006 var sista året med förgasare. En förutsägbar hoj, Hondakvalitet upplever jag att det är. Tänkte sälja min när jag köpte en Er-6, men ångrade mig. kritiken när den kom var mest att det inte var särskilt sensationell i något avseende, litet tråkig men bra. Säkert en vettig hoj att starta med
 

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
Bra tråd, tycker att ducati streetfighter är grymt snygg. Men absolut inget för mig som första hoj utan körvana för den effekten.
Finns de någon som liknar den till utseende fast i 650cc klassen? Har kollat på deras 950 supersport, men de känns också extremt att börja med.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Bra tråd, tycker att ducati streetfighter är grymt snygg. Men absolut inget för mig som första hoj utan körvana för den effekten.
Finns de någon som liknar den till utseende fast i 650cc klassen? Har kollat på deras 950 supersport, men de känns också extremt att börja med.
Häng inte upp dig på kubik och hästar för mycket. Körställning och vikt är viktigare. Jag tycker en radfyra är bra att börja med. Känns som en moppe på låga varv. Vill du dra järnet så måste du aktivt växla ner och varva satan.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
☝+1
Onödigt att köpa nåt man tröttnar på snabbt. Jag tog kortet i år o köpte en kawa z900 som första hoj. I början är det herrejösses när man vrider fullt men man vänjer sig sjukt fort. Men den får duga ett par år
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top