Ledlampa med hög effektivet

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Ett tips i all välmening:
Fundera över varför man ofta har "reflektor" och/eller "lins" när det gäller fordonsbelysning.


Vad jag vet:
Att bara ha en naken ljuskälla som "kastar ljuset överallt" kommer leda till att jag bländar mig själv.
Det blir så himla ljust "nära" att jag inte har en chans att se det som befinner sig en bit längre bort.

Om jag däremot har en reflektor eller lins som "styr" ljuset, då kan jag placera ljuset där jag vill ha det.




View attachment 480504Källa: https://www.voodoofilm.org/nyheter/ljusstyrka-2172

Annat:
Kommer du över en viss ljusstyrka kommer ditt eget öga att börja "strypa ljusmängden" (pupillen minskar mängden ljus som släpps in i ögat).
Du kan ha en ljuskälla stark som själva solen...men om pupillen drar ihop sig till ett knappnålshuvud så kommer du ändå inte att se bättre.
Särskilt inte om marken 1 meter framför hojen är upplyst som Merkurius yta...

Men det är bara mina tankar. :)

Your mileage may vary.
Jag kan fortfarande lägga till en lins om det inte funkar, ser inte detta som ett problem. Jag kan dessutom sänka ljusstyrkan för ännu högre effektivt, så ser inte heller hur detta är ett problem? Har aldrig haft ett lyse där jag tänker "oj det här var för ljust". (Ja eller på svenska vägar där skyltar reflektera tillbaka i ansiktet på en) Nu kör jag i skogen och väldigt lite material som reflektera tillbaka så mycket.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag kan fortfarande lägga till en lins om det inte funkar, ser inte detta som ett problem. Jag kan dessutom sänka ljusstyrkan för ännu högre effektivt, så ser inte heller hur detta är ett problem? Har aldrig haft ett lyse där jag tänker "oj det här var för ljust". (Ja eller på svenska vägar där skyltar reflektera tillbaka i ansiktet på en) Nu kör jag i skogen och väldigt lite material som reflektera tillbaka så mycket.
Vi kan vara överens om att vi har olika uppfattning. :)
Återkom gärna med rapport när du provat lite grejor i verkligheten.
På så sätt kan du ju dela med dig av Dina erfarenheter; Höll teorierna måttet när dom omsattes i praktiken?

Jag kommer nu inte skriva mer i den här tråden, för som det sägs:
Att argumentera på Internet är som att försöka krama vatten ur en gråsten
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Vi kan vara överens om att vi har olika uppfattning. :)
Återkom gärna med rapport när du provat lite grejor i verkligheten.
På så sätt kan du ju dela med dig av Dina erfarenheter; Höll teorierna måttet när dom omsattes i praktiken?

Jag kommer nu inte skriva mer i den här tråden, för som det sägs:
Att argumentera på Internet är som att försöka krama vatten ur en gråsten
Ja dessa diskussioner leder inte till framgång i mitt projekt. Kommer fortsätta posta med resultat. Väntar på delar samt kommer åka iväg 2 veckor snart. Hade velat beställa delarna till vattenkylningen. Hittar dock inte rätt radiator bara. En 92mm med kopplingarna uppe och nere på radiatorn. Nästan alla har kopplingarna i fronten. Sen får den inte bygga mer än 30mm i bredd heller. Svårt... (120mm skulle eventuellt få plats) Måste gör väldigt noggranna mått dock. Dåligt utrymme att mäta dock.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det här kan vara intressant att följa:
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det här kan vara intressant att följa:
Spännande lampor!
Mycket kompakt för så hög effekt,blir säkert rejält ljummet om man matar på 45W i ett så litet paket.


Jag får känslan att huset är "special" men att linsen är den här:
1676304051269.png
Och vad det är för elektronik i det hela, det kan jag inte ens gissa. :)
Men kul att det tas initiativ för att tänja gränerna.
Funkar troligen bra, en sån här applikation har ju inte särskilt höga krav på drifttid. Når man 500 timmar så är det ju rätt så mycket , för en pannlampa alltså, så det går säkert att driva grejorna "hårt" och ändå få det hela att funka ganska så bra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Spännande lampor!
Mycket kompakt för så hög effekt,blir säkert rejält ljummet om man matar på 45W i ett så litet paket.


Jag får känslan att huset är "special" men att linsen är den här:
View attachment 480924
Och vad det är för elektronik i det hela, det kan jag inte ens gissa. :)
Men kul att det tas initiativ för att tänja gränerna.
Funkar troligen bra, en sån här applikation har ju inte särskilt höga krav på drifttid. Når man 500 timmar så är det ju rätt så mycket , för en pannlampa alltså, så det går säkert att driva grejorna "hårt" och ändå få det hela att funka ganska så bra.
Och nu har artikel 2 kommit
Och nu har artikel 3 kommit
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top