Ledbelysning är tydligen legalt

Kollade på Osram LED H7 effekt 19 W jämfört med Halogen H7 55W. Skillnaden 36 W ska MC Regulatorn ta hand om.
Alt 1. Genom att bryta strömmen, BRA minskar belastningen på generatorn men ger höga spänningar (akta fingrarna).
Alt 2. Genom att kortsluta bort överskottet i statorn och laddningsregulatorn som blir varmare.....och kanske brinner.

Ja det blir ett vinterprojekt det här .... på GSX1300R.

Jo, det är nackdelen med generator som inte regleras via magnetiserings lindning, någonstans förväntas överskottseffekten ta vägen...

Får väl köra med både handtags och sadelvärmare på, kanske några extra varv fräsiga ledslingor för julgran runt hojen också ?
 
Last edited:
Jo, det är nackdelen med generator som inte regleras via magnetiserings lindning, någonstans förväntas överskottseffekten ta vägen...

Får väl köra med både handtags och sadelvärmare på, kanske några extra varv fräsiga ledslingor för julgran runt hojen också ?
För egen del inga problem, har Xenon med tillräckligt många Watt. Men tog av inför besiktning.
Ljusbild halvljus är OK men tråkigt nog är helljuset ännu lägre än halvljuset
så jag måste fixa nått med Xenonlampornas vinkling i amaturen eller amaturen om det går.
Det är två strålkastare, en för halvljus och en annan för helljus så det borde gå att lösa.
Vinterprojekt.
 
Kollade på Osram LED H7 effekt 19 W jämfört med Halogen H7 55W. Skillnaden 36 W ska MC Regulatorn ta hand om.
Alt 1. Genom att bryta strömmen, BRA minskar belastningen på generatorn men ger höga spänningar (akta fingrarna).
Alt 2. Genom att kortsluta bort överskottet i statorn och laddningsregulatorn som blir varmare.....och kanske brinner.

Ja det blir ett vinterprojekt det här .... på GSX1300R.
Men om jag flippar över ljusströmbrytaren till "off" så blir det 55W över.
Och inget har gått sönder hittills på mina banhojar som har alla lampor bortmonterade.
 
Men om jag flippar över ljusströmbrytaren till "off" så blir det 55W över.
Och inget har gått sönder hittills på mina banhojar som har alla lampor bortmonterade.
Nej, korrekt.
I regel har du en regulator som klarar av att hantera all effekt, förutsatt att den har bra kontakt mot den chassiedel där den är monterad.
Så det bör inte vara någon fara.
 
Säkert inget superproblem men överskottsenergi måste shuntas bort som värme.
Det gör att tillverkaren måste uppskatta hur mycket maxeffekt ägaren kommer ta ut (tillbehör) så det råder oftast ett överskott från början...

På R1an sitter regulator/likriktare i luftburken, just där de fartvindsmatade kanalerna kommer in.
På XTna har de ganska fläskiga kylflänsar, då man kan välja om man vill ha lyset tänt eller ej på dem...

I alla fall Yamaha tar höjd för att minska energiförlusterna i sina racetillbehör.

En kortare rotor används som inte täcker hela lindningsenheten, dels alstras inte lika mycket effekt och dels minskar rotationsmassan...

Screenshot_20230904_145958_Samsung Notes.jpg
 
I alla fall Yamaha tar höjd för att minska energiförlusterna i sina racetillbehör.

En kortare rotor används som inte täcker hela lindningsenheten, dels alstras inte lika mycket effekt och dels minskar rotationsmassan...

View attachment 489199
Mindre effekt på generatorn = mer effekt på bakhjulet! :tummenupp
 
Mindre effekt på generatorn = mer effekt på bakhjulet! :tummenupp
Så om jag stänger av lamporna när jag skall köra om så omvandlas min 55W till 55 hp extra på slangen* :yoparty

*=Gäller givetvis bara röda R1or med Powercommander klistermärken.
 
Så om jag stänger av lamporna när jag skall köra om så omvandlas min 55W till 55 hp extra på slangen* :yoparty

*=Gäller givetvis bara röda R1or med Powercommander klistermärken.
Njä, tyvärr, antingen blir det varmt i lamporna eller i regulatorn, men energin måste bort på något sätt för generatorn stänger liksom inte av som typ en bilgenerator.

Problem som "kan" uppstå är när normalförbrukningen, t,ex två 55W strålkastarlampor stängs av och regulatorn inte förväntar sej/orkar kyla bort överskottet...

Finns säkert hojar som har generator med magnetiseringslindning också så kanske dumt att generalisera..
 
Last edited:
Så om jag stänger av lamporna när jag skall köra om så omvandlas min 55W till 55 hp extra på slangen* :yoparty

*=Gäller givetvis bara röda R1or med Powercommander klistermärken.
Nja, du får koppla loss generatorn också, du får fnula ut nån fullösning med spak och gångjärn. Du kan ju få en extra knuff på gissningsvis 300W. :)
Sen kan du ju fixa elmagnetskoppling och en fullgasbrytare som ersätter spaken. :hihi
 
Jag har också hört det där "kör du med lyset av länge så brinner regulatorn" men jag förutsatte att det var enstaka felkonstruerade Japanhojar på 80 talet.

Hur funkar det i länder där man inte kör med lyset på dagtid då?
 
Jag har också hört det där "kör du med lyset av länge så brinner regulatorn" men jag förutsatte att det var enstaka felkonstruerade Japanhojar på 80 talet.

Hur funkar det i länder där man inte kör med lyset på dagtid då?
Nä, det är nog inget stort problem...
 
Jag har också hört det där "kör du med lyset av länge så brinner regulatorn" men jag förutsatte att det var enstaka felkonstruerade Japanhojar på 80 talet.

Hur funkar det i länder där man inte kör med lyset på dagtid då?
Som sagt var, inget problem, regulatorn klarar av det.
 
Osram har lagliga säger de. Har hört husbilsägare som har bytt och besiktigat med såna och fått det godkänt. Man måste tydligen visa upp nån kod eller nåt som ska finnas på förpackningen.

Finns så vitt jag förstår inget "generellt godkännande" utan det handlar om att Osram (i det här fallet) på eget ansvar genomfört tester som visar att deras ljuskällor uppfyller kraven i vissa lyktinsatser.

Lysmask som jag är belv jag självklart nyfiken.
Kollar i Osrams lista efter min gamla Passat och ser två saker:
1: Det finns kanske en möjlighet att uppdatera HALVLJUSET.
2: Det gäller inte samtliga varianter av strålkastare.

1693910528923.png

Jahopp, ut till bilen då alltså!1693910569109.png

Jag tror att det är den här märkningen som avses...men som alltid: Jag har ofta fel...
1693910632787.png

Min slutsats:
Det går inte att lagligt eftermontera Osram-led i den strålkastaren.
Synd, halvljuset är inte bra så det hade suttit fint med lite mera kräm.
Å andra sidan knaprar rosten på bilen i en allt snabbare takt, så det kanske inte primärt är halvljuset som behöver uppmärksamhet... :-)

Om det tekniskt fungerar vet jag inte, och tänker inte kolla heller.
Vet nämligen att den där strålkastaren (Valeo?) har någon märklig "presspassning" på sockeln så att få dit (och få det att sitta fast) något annat än en standard H7, det är inget jag tänker ge mig på.

Åter till ämnet:
Att det skulle finnas någon lag som tillåter "generell amnesti för eftermonterade ljuskällor av valfritt fabrikat", det har jag mycket svårt att föreställa mig.
Men det finns säkert trovärdiga källor som motbevisar mig.
 
Så länge ljusbilden är ok så bör det ju funka! Glödlampor ska ju fasas ut i sann kommunistanda i hela EU. Nästa år ska det inte finna lysrör till försäljning t.ex och vanliga glödisar till hemmet försvann för några år sen.
 
Finns så vitt jag förstår inget "generellt godkännande" utan det handlar om att Osram (i det här fallet) på eget ansvar genomfört tester som visar att deras ljuskällor uppfyller kraven i vissa lyktinsatser.

Lysmask som jag är belv jag självklart nyfiken.
Kollar i Osrams lista efter min gamla Passat och ser två saker:
1: Det finns kanske en möjlighet att uppdatera HALVLJUSET.
2: Det gäller inte samtliga varianter av strålkastare.

View attachment 489234

Jahopp, ut till bilen då alltså!View attachment 489235

Jag tror att det är den här märkningen som avses...men som alltid: Jag har ofta fel...
View attachment 489237

Min slutsats:
Det går inte att lagligt eftermontera Osram-led i den strålkastaren.
Synd, halvljuset är inte bra så det hade suttit fint med lite mera kräm.
Å andra sidan knaprar rosten på bilen i en allt snabbare takt, så det kanske inte primärt är halvljuset som behöver uppmärksamhet... :)

Om det tekniskt fungerar vet jag inte, och tänker inte kolla heller.
Vet nämligen att den där strålkastaren (Valeo?) har någon märklig "presspassning" på sockeln så att få dit (och få det att sitta fast) något annat än en standard H7, det är inget jag tänker ge mig på.

Åter till ämnet:
Att det skulle finnas någon lag som tillåter "generell amnesti för eftermonterade ljuskällor av valfritt fabrikat", det har jag mycket svårt att föreställa mig.
Men det finns säkert trovärdiga källor som motbevisar mig.
Det ser ut som att du har xenon, det brukar ju vara den som är halvljus vad jag vet. De kan också bli dåliga, i reflektorn eller själva lampan, men de byter man inte mot LED. H7 som helljus är inte så ovanligt, och jag undrar om de kollar dem alls på besiktningen, möjligen att de kollar att de fungerar eller inte, men ljusbilden kan de inte kolla.
 
Köp 100w lampor billigt på biltema och stoppa i bilen. Visste ni att 55w är max enligt lag? Löjligt. Själv har jag inga möjligheter att labba med ljuset på bilarna men värt att prova på äldre kärror. Det blir stor skillnad i ljus sägs det.
 
Köp 100w lampor billigt på biltema och stoppa i bilen. Visste ni att 55w är max enligt lag? Löjligt. Själv har jag inga möjligheter att labba med ljuset på bilarna men värt att prova på äldre kärror. Det blir stor skillnad i ljus sägs det.
Nja, kanske inte så listigt som du tror tyvärr, det blir varmt i lamphuset och dagens (och förra dagens) reflektorer tar stryk av värmen. (gamla reflektorer i metall och riktigt krom pallar men de har ju inte samma socklar).
Men om det redan är kört för lamphuset så blir det iallafall inte sämre med 100Wattare.
 
Nja, kanske inte så listigt som du tror tyvärr, det blir varmt i lamphuset och dagens (och förra dagens) reflektorer tar stryk av värmen. (gamla reflektorer i metall och riktigt krom pallar men de har ju inte samma socklar).
Men om det redan är kört för lamphuset så blir det iallafall inte sämre med 100Wattare.
Funkat tusentals mil på en 10 år gammal Toyota Aygo och en Chrysler av liknande årsmodell, utan skador på lamphus och reflektorer, han är rätt noga med att kolla sånt. Så jag tycker ändå det verkar listigt. Nästan ett life hack
 
Funkat tusentals mil på en 10 år gammal Toyota Aygo och en Chrysler av liknande årsmodell, utan skador på lamphus och reflektorer, han är rätt noga med att kolla sånt. Så jag tycker ändå det verkar listigt. Nästan ett life hack
Vi var flera som körde "förr i tiden" även på hojarna med 100W och lirade också okey ?
 
Jag har nog haft 100W på alla mina bilar sedan 80 talet och framåt.

VW sysslade med något relälöst belysningssystem ett tag och då brann ljusomkopplarna upp, eller om man hade riktig otur kabelstammen...
Lösningen är att sätta egna relän och bara låta styrströmmen gå igenom orginalkablarna.

Moderna bilar kan jag tänka mig protesterar om dom ser en för hög ström på någon krets.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top