leatt brace vid gata

freddanw

Ny medlem
Gick med
12 May 2010
Ort
söderhamn
Hoj
Street triple R -2011 --- Aprilia Sxv 550 -2007
har tänkt på en sak. är det ingen som kör med nackskydd på gata typ "leatt brace" har inte lagt märke till att någon nämnt det i de otaliga trådarna om vad man ska ha för utrustning.
 
Är väl inte så många som vill lägga 5 lök för gatåkning, inte många med biltemas variant för 100 spänn heller...
 
Dom jag har sett fungerar bara vid rakt uppsittande åkning.
Kör man sporthoj och ligger över tanken måste man ju lyfta huvet för att se något. Och då tar nackkragen i hjälmen.

Svårt att förklara. Men om du tar på dig en krage och provsitter en sporthoj så märker du var det blir fel.
 
Dom jag har sett fungerar bara vid rakt uppsittande åkning.
Kör man sporthoj och ligger över tanken måste man ju lyfta huvet för att se något. Och då tar nackkragen i hjälmen.

Svårt att förklara. Men om du tar på dig en krage och provsitter en sporthoj så märker du var det blir fel.

Sant!

Men tror nästan att trådskaparen syftar på supermoto piloter!

Har inget bra svar på varför inte. Mode fluga? SJUKT bra försäkring för sin nacke är det iaf!
 
Har en leatt brace sen tidigare och tänkte nu börja använda den för gat/bankörning efter att ha skaffat en 690 SMC.
Skenan baktill ska ju sitta under ryggskyddet vilket är knepigt med skinnställ, dock följer det med ett bröstband som ska hålla den på plats även om man har hela nackskyddet ovanför skinnstället. Finns ju en del justeringsmöjligheter så jag hoppas det ska fungera (återkommer med rapport, har slarvat bort mitt bröstband och väntar på nytt...)

Varför det inte är vanligt vid gatkörning vet jag inte, kanske pga annan körställning med sporthoj som nämnts tidigare. För motard är det ju dock inte problem.
 
Har en leatt brace sen tidigare och tänkte nu börja använda den för gat/bankörning efter att ha skaffat en 690 SMC.
Skenan baktill ska ju sitta under ryggskyddet vilket är knepigt med skinnställ, dock följer det med ett bröstband som ska hålla den på plats även om man har hela nackskyddet ovanför skinnstället. Finns ju en del justeringsmöjligheter så jag hoppas det ska fungera (återkommer med rapport, har slarvat bort mitt bröstband och väntar på nytt...)

Varför det inte är vanligt vid gatkörning vet jag inte, kanske pga annan körställning med sporthoj som nämnts tidigare. För motard är det ju dock inte problem.
hur är det när man vridet huvudet och kollar döda vinklen osv?
 
Synd att det är så otroligt få jackmodeller som funkar ihop med en Leatt utan att sys om rätt ordentligt. :(
 
ja sjukt bra försäkring är det. ni som är van cross åkning känner till det.
jag behöll mitt när ja sålde iväg crossen nyligen. och jag tänker prompt använda det nu i sommar till sxv´n. Orkar inte med en värre nackskada än ja redan har.
 
Jag har inga problem med det, att däremot titta ner för att rota i jackfickor osv är lite knepigt men det funkar. Tycker dock fördelarna uppväger de få begränsingar som finns med råge. Det är givetvis svårt att säga vad som hade hänt med/utan leatt brace vid en viss vurpa men jag har iaf gjort en rejäl vurpa/flygtur och då hade jag i princip ont i hela kroppen utom nacken.

hur är det när man vridet huvudet och kollar döda vinklen osv?
 
Jag har testat lite och det har fungerat bra.
Det känns tryggt och jag är inte alls störd av den. Funderar på att använda den oftare men det är som ni säger lite bökig att få på och att få den att sitta bra.

Själva körningen påverkar den inte alls, tycker jag!
 
Last edited:
Den vanliga Leatt dvs icke Adventure är justerbar och går därmed utmärkt att anpassa för skinnställ. Det är lite ovant i början men sen märker man inte av den.

Har skurit lite i min nackkudde så bakre stöttan går att trycka ner där och nu sitter den som ett smäck och är inte i vägen ens vid RR åka.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top