Larzon´s RS 500

Första länken finns redan i tråden..:arsele
Vore kul att läsa mer om den hojen.Är han norrman?
Andra tråden får jag inte att funka..

Ja ser nå at den første linken ligger her, den andre linken til RZRD500 forumet får jeg ikke til å virke men ligger på Projects på www.rzrd.com og trådstarter kaller seg "helmers58"
Ja , han kommer fra Sandefjord, Norge.
Skal kjøre sykkelen i benken om noen uker, blir nok mye testing på dyser og tenning.
 
Tack båda två!
Finns så mycket kunskap där ute.Och jag vill lära mig mer!! :yoparty
Har ju en RD som kan bli ett projekt så småningom.
 
Ibland måste man bara titta och tänka..Ibland så måste man borra 5 lätthål i tankfästet på ramen...:glömdet
Har man för mycket tid och för mycket material i ett fäste så är det bara borra på!!..:tuttar
RS 500 268.jpgRS 500 270.jpg
 
Haha..kommer runda dig på yttern i en kurva..och du åker förbi mig på rakan..ler
Ja vill verkligen få testa den på bana men ingen hoj att piska hela tiden.Då tar jag min trötta 4-taktare..:smasha

Bra Larzon att du har fantasin kvar... ;-). 2-taktare känns som det går fortare och det är ju huvudsaken :-)
 
Last edited:
Fått hjälp att vika ihop en batterilåda som står på bakramen under tanken.Tanken är i plast så den fungerar som tak/stopp uppåt.Batteriet väger 426 gr!!Då 2 avgasrör går under den men med 5-6 cm luft så är den i i rostfriplåt som inte leder värme lika bra som alu.
Sen vek jag lite små plåtbitar som håller ett relä,säkringshållaren och 2 tändspolar som alla är fästa i batterilådan.

RS 500 259.jpgRS 500 265.jpgRS 500 266.jpgRS 500 267.jpgRS 500 282.jpg
 
Last edited:
Va behöver du batteriet till? Går det inte sätta en konding istället?

Nu e jag faktiskt lite besviken, min lättnings idol släppar runt ett batteri när hojen har kick?

Edit: ruskigt fint bygge, riktigt kul att följa! Alltid spännande med oortodoxa idéer sim utförs väl!
 
Last edited:
Va behöver du batteriet till? Går det inte sätta en konding istället?

Nu e jag faktiskt lite besviken, min lättnings idol släppar runt ett batteri när hojen har kick?

Edit: ruskigt fint bygge, riktigt kul att följa! Alltid spännande med oortodoxa idéer sim utförs väl!
Batteri har jag för att slippa ett flämtande halvljus..
Någon som vet vad en konding väger?? Dålig på el...
 
Då är elsystemet klart!! Utom kontaktstycken till fram och bakljus,vet inte vad det ska bli än..
RS 500 310.jpgRS 500 311.jpgRS 500 312.jpgRS 500 313.jpg
 
Gjorde en låda i papp som sitter under kutsen.Fick hjälp att vika till en i aluplåt sen böjde jag upp bakdelen på plåten mot bakramen.Även om den ska se ut som en 500 racer så blir det bra med ett litet fack där jag kan ha med mig tvåtaktsolja,tändstift och en tändsstiftsnyckel..Är ju en tvåtakt trots allt! :banana

RS 500 295.jpgRS 500 296.jpgRS 500 297.jpg
 
Ofta är det svårt att få tag i material.Så för att den alustång jag hade 65 mm skulle räcka till så svarvade jag 3 ringar lite off-center..Vad ska man ha dom till då?

RS 500 247.jpgRS 500 248.jpgRS 500 249.jpg
 
Last edited:
Den längst upp till vänster svarvade jag ett spår för en o-ring för att täta adapter plattan mot tanken som det är std.Hålet gängades i NPT,National Pipe Tread dvs amerikansk rör gänga som är konisk så den skulle passa min Pingel soppakran från USA med dubbla utlopp så motorn får soppa utan problem.Sen snyggade jag till utsidan ungefär som original kranen.
RS 500 305.jpgRS 500 306.jpgRS 500 307.jpgRS 500 252.jpg
 
Last edited:
Klurigt!

Det är en så skönt lyxig känsla att öppna en Pingel, oavsett väder så startas varje åktur med ett behagligt moment!
Den längst upp till vänster svarvade jag ett spår för en o-ring för att täta adapter plattan mot tanken som det är std.Hålet gängades i NPT,National Pipe Tread dvs amerikansk rör gänga som är konisk så den skulle passa min Pingel soppakran från USA med dubbla utlopp så motorn får soppa utan problem.Sen snyggade jag till utsidan ungefär som original kranen.
 
Den längst upp till höger har inget hål men en kant som går in i blocket med en o-ring som tätning i stället för oljepumpen som jag inte kommer köra med.Kommer blanda i tanken.
Det som sticker inåt var jag tvungen att svarva ur...Massa material i onödan..ler
Ser lite mer arbetat ut också!!
RS 500 298.jpgRS 500 299.jpgRS 500 304.jpgRS 500 308.jpg
 
Den sista ringen blev ett fäste för stötdämparen lösa gasbehållare.
Blev några lätthål..ler.
Risken är att den inte kommer användas...vill ju ha en gul stötdämpare!!. :Bugar
RS 500 255.jpgRS 500 256.jpgRS 500 257.jpgRS 500 258.jpgRS 500 302.jpgRS 500 303.jpg
 
RG 500 motorn är ju fyrcylindrig och dom sitter i en fyrkant.Förgasarna sitter i 2 par från höger och vänster sida och styrs av slider.Då motorn bara hade en original i stål så köpte jag nya i kolfiber.Dom har lite andra tider och kan väl jämföras med att byta kammar.
RS 500 316.jpg
 
Ska få lite hjälp att bocka till stingers till 1:an och 2:ans expansionskammare, när dom och fästbrickan för ljuddämparen är svetsade så är det dags för att riva hela motorn.Mäta upp den,lacka blocket och topparna och sen montera nya kolvar mm..
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top