Larzon´s RS 500

Har svarat via PM ang. bildproblemet. Kan endast se att det vore att det är originalbilder som är för stora och som gör att servern ger ett felmeddelande någonstans i processen.
 
Tog bort bilderna och laddade upp dom igen.Funkar just nu!
Får se om dom försvinner igen!
 
Jag kan bara säga imponerande!:Bugar Hoppas man får tillfälle att se den IRL till sommaren.

//Tommy
 
Vad kan det här bli? 2 mm rostfri plåt..
SL273714.jpg
Det blev en skyddsplåt runt drevet ifall kedjan vill hoppa av eller gå av! Vill inte slå sönder blocket!
Då det är trångt för den bakre bulten när motorn sitter i ramen så gjorde jag den bakre skruvhålet öppet uppåt och svarvade en bult med en distans och ett spår för plåten.Vill inte ta ur motorn för att ta bort drevkåpan!
SL273719.jpgSL273720.jpg
Sen skruvar jag i 2 skruvar jag kommer åt med motorn i.
SL273721.jpg
Sen har jag en aluplåt som yttre skydd.Inte nöjd med den men den får duga så länge! Finns annat att bry sig om först.
SL273722.jpgSL273723.jpg
 
Ser ut så här på hojen.
RS 500 320.jpg
Fyra m6 bultar var 2 gängor för långa...Så jag kapade dom givetvis! Varför åka med för långa tunga skruvar??:hihi
SL273724.jpg
 
Tack alla...Som jag sagt är jag analog så det är inga digitala ritningar som skärs ut av en maskin..än.
Mest vinkelslip,fil och handjobb....:tungan
 
Om man ska ha en "racehoj" så måste man ju ha en tät båt så jag plastade ihop det stora hålet i botten på underkåpan.
SL273725.jpgSL273726.jpgSL273727.jpg
Gjorde främre halvan först..För kåpan hade två vinklar.Skruvade fast kåpan mot en slät laminerad träskiva som form.
 
Last edited:
Sen plastade jag andra halvan och vek upp den på slutet för att få en "vägg" som stopp i nästa vinkel på undersidan.
SL273728.jpgSL273729.jpgSL273730.jpg
Blev riktigt bra men var tvungen att göra om det och flytta fram "väggen" lite.
 
Last edited:
Gjorde 2 enkla kåpfästen i rostfri plåt med Dzusar.Ska ha samma på både kutsen och på helkåpan.Sen ett par R-sprintar på sidan av kåpan.Sen blir det ett par backspeglar med blinkers i för gatan och besiktning.

SL273732.jpgSL273734.jpgSL273736.jpgSL273737.jpg
 
Last edited:
Gjorde 2 enkla kåpfästen i rostfri plåt med Dzusar.Ska ha samma på både kutsen och på helkåpan.Sen ett par R-sprintar på sidan av kåpan.Sen blir det ett par backspeglar med blinkers i för gatan och besiktning.

View attachment 399363View attachment 399364View attachment 399365View attachment 399366

Har läst och beundrat ditt projekt ett tag nu!
fråga: blir det inte ganska varmt runt krökarna? tänkte om det kanske var lite nära med bakre "väggen" på båten. risk för att det smälter/brinner upp?
 
Jo varmt blir det men det är 1 mm luft och plasten klarar ganska hög temp och smälter gör den inte!Färgen kan ta stryck men insidan på kåporna blir i alla fall bara svart...:)
ps utsidan än så länge hemligt...men designen är klar i huvudet!
Har läst och beundrat ditt projekt ett tag nu!
fråga: blir det inte ganska varmt runt krökarna? tänkte om det kanske var lite nära med bakre "väggen" på båten. risk för att det smälter/brinner upp?
 
Riktigt fräckt bygge!!

Tänk på att det är en två takt och de behöver inte båt!
Gick till besiktningen på Sviesta en massa år sedan och fick en komentar att jag skulle ta av undekåpan och jag svarade käckt "Nää" det här är en tvåtaktare. Killen tittade konstigt på mig men höll med när jag förklarade reglerna för honom. :tungan
 
Har hållt på med förfina elsystemet.Kortade 2 kablar till tändgivaren, 4 andra kablar och du kommer kontakterna i genomföringen genom ramen! Helt ur vägen där det var trångt vid fullt styrutslag!
Har nått problem med varvräknaren.Den stannar på 9 000...Den går upp förbi fullt när man slår på tändningen men sen tillbaka till 9 000.
Nån som kan nått om RS 250 instrumentet??
Allt funkar med lampor,temp och hastighetsmäter men varvräknaren har jag inte kunnat kolla än då motorn inte än är startad.
Som tur vad hittade jag en kabel som hade dålig kontakt i ett kontaktstycke, alltid nått!
Inte bra på el och vill INTE ha problem när hojen är mekaniskt klar
 
Snyggat till dragningen framme i kåpstaget oxå.Ser bättre ut och nu får jag dit mitt tilltänkta framlyse utan problem..men lite trångt är det som det mesta på denna hoj...:tungan
 
Har hållt på med förfina elsystemet.Kortade 2 kablar till tändgivaren, 4 andra kablar och du kommer kontakterna i genomföringen genom ramen! Helt ur vägen där det var trångt vid fullt styrutslag!
Har nått problem med varvräknaren.Den stannar på 9 000...Den går upp förbi fullt när man slår på tändningen men sen tillbaka till 9 000.
Nån som kan nått om RS 250 instrumentet??
Allt funkar med lampor,temp och hastighetsmäter men varvräknaren har jag inte kunnat kolla än då motorn inte än är startad.
Som tur vad hittade jag en kabel som hade dålig kontakt i ett kontaktstycke, alltid nått!
Inte bra på el och vill INTE ha problem när hojen är mekaniskt klar

Om inte jag minns fel ifrån min RS 250 tid så gör den så för att visa när växlingslampan ska börja lysa. Det går att höja den genom att trycka på någon av funktionsknapparrna med tändning påslagen.
Den hamnar alltid på 9000 om strömmen har varit bruten vill jag minnas.

Underbart bygge by the way! :tummenupp
 
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top