Larzon´s RS 500

Tittade på den live hos ISR.Lite rädd att för mycket vikt blir centrerad..
Har du gjutit all kolfiber?
Kul, såg du den live eller på bild?
Bilden, det är inte beslutat eller färdigdesignat än, men idén är självbärande kolbakdel och lös flyttbar tank under.
Jag letar fortfarande 500 men bygger denna för rd350, skippar kanske aprilia ramen kanske då jag hoppas få hem en tzr250 ram, alltså är lermodellen inte anpassad för pipor under sadeln, men det går ju göra en till.
 
Tittade på den live hos ISR.Lite rädd att för mycket vikt blir centrerad..
Har du gjutit all kolfiber?
ja jag designade och tillverkade formar och kolbitar till luftkanal, luftburk, bakram(som även håller vattenkylet)
motoform_ISR-7440eb.jpg

+ tank/sadeldummy och bakstänkan.

motoform_ISR-complete.jpg

Men nu får vi återgå till din hoj!
 
Den SKA vara klar i vår!! Började ju 2011..
Köpte ett chassi,sving,gaffel,fälgar och en motor i delar med svenska papper
Allt kommer säljas..utom motorn..ler eller helst bytas mot delar till en motor!!
Vevarna är nyrenoverade men lite orolig att Packboxarna har torkat?!
Fick med 3 nya kolvar och köpt den fjärde,nyborrad..
Modifierade Jolly Moto rör,får du så länge.
Har nya slider i kolfiber med lite bättre tider.
Ska inte göra så mycket mer till att börja med det kommer nog.
Vill ha 100 bakhjulshästar men har nog inte det än.
Vikt ca 130!!
Vad ligger din på Tommy??
Min ska enligt uppgifterna på TSI instruktionerna ligga på ca110 Hästar men jag ska ju bänka den i vår och då får jag ju veta. Jag är sjukt sugen på dessa Mikuni TM förgasare i kit från USA till RD500. Orginal är ju inget bra.
//Tommy
 

Bifogat

  • 28mm-carb-kit.jpg
    28mm-carb-kit.jpg
    43.8 KB · Visningar: 414
Den där vill jag se (....testa... ;) ) på bana i sommar, fräckt!

Är inte så intresserad av byggen generellt men 2-T är alltid värt att kolla in och detta bygge kan bli hyr bra som helst. :)
 
Har du vägt din?För den är väl komplett nu?
Hoppas vi ses nästa år!
ps.har ju en RD 500 jag med..ler
Min ska enligt uppgifterna på TSI instruktionerna ligga på ca110 Hästar men jag ska ju bänka den i vår och då får jag ju veta. Jag är sjukt sugen på dessa Mikuni TM förgasare i kit från USA till RD500. Orginal är ju inget bra.
//Tommy
 
Last edited:
I början var det som att skjuta på rörligt mål. Var ska motorn sitta?Var får den plats?
Saker som inte behövdes sågades bort.Kedjelinjeringen var såklart vikigt.
Ibland gör en liten sak så stor skillnad.Ibland fick jag montera bort saker på motorn för att kunna mäta vidare!
RS 500 022.jpgRS 500 025.jpgRS 500 055.jpg
 
Last edited:
Har du väg din?För den är väl komplett nu?
Hoppas vi ses nästa år!
ps.har ju en RD 500 jag med..ler

Nej, jag har inte vägt den men det måste jag göra. Det blir med badrumsvåg isåfall men det det blir ju hyfsat exakt ändå. Kul att jämföra vikt med standard rd500an. Jag får kanske lite tid i helgerna att ta ner den från bänken och väga den.

//Tommy
 
Heja Larzon!!
Kul att du äntligen kommit ut ur garderoben !!!
Den kommer att bli ball!!!
Se till att ligga i nu så blir det 2takts möte på Rosenhill i sommar.
//Uffe
 
Motorn började komma på plats..bara kapa ur en tårtbit ur en tjockt alu-rör som går mellan rambalkarna för att få bak motorn 3 cm.
Då gjorde jag det MAN ABSOLUT INTE SKA GÖRA!!Inget jag kommer göra igen..men oj vad den åt alu!!

RS 500 030.jpgRS 500 031.jpg
 
Last edited:
Sen gick motorn in!!!

RS 500 033.jpgRS 500 035.jpg

Att kapa alu med en sågklinga för trä med hårdmetallskär gick väldigt lätt !!
Så jag gav mig på att kapa bort 2 motorfästen till 250 motorn..Det var lite trångt och allt gick bra...men så tog kapskiva i på ett ställe till och studsade iväg..
Med otrolig tur så stannade masknen men den hann ta tag i min tröja och snurra några varv och in i min mage.DET GJORDE JÄTTEONT OCH JAG BLEV JÄTTERÄDD.
Fick loss tröjan och klämde mot min mage..Efter en stund vågade jag titta.Ett hål i tröjan och ett hål i magen.Men lite fett har man ju, 1 cm långt och 5mm djupt i fett.Så det blödde knappt och den kapskivan har jag inte använt igen.
Har ett ärr till som minne.
Kids! Dont´t try this at home!
 
Last edited:
Motorn började komma på plats..bara kapa ur en tårtbit ur en tjockt alu-rör som går mellan rambalkarna för att få bak motorn 3 cm.
Då gjorde jag det MAN ABSOLUT INTE SKA GÖRA!!Inget jag kommer göra igen..men oj vad den åt alu!!

View attachment 396675View attachment 396676

Kul och spännande bygge Larzon!
Hoppas att få se åket framåt våren!

Jag har egentligen ingen koll alls på det, men pajar man inte hållfastheten om man sågar ur sådär? Särskilt med tanke på att dämparen är fäst i närheten?
 
Härligt bygge
 
Kul och spännande bygge Larzon!
Hoppas att få se åket framåt våren!

Jag har egentligen ingen koll alls på det, men pajar man inte hållfastheten om man sågar ur sådär? Särskilt med tanke på att dämparen är fäst i närheten?

Jo till viss del gör man det men 2 väldigt kraftiga motorfästen svetsas in och känd firma i Upplands Väsby tyckte jag skulle ta bort hela som dom har på MotoGP hojar.
Men trodde inte SFRO skulle gilla det.
Aprilia ramar är kända för att vara starka,för starka!!
 
Last edited:
När motorn hade hittat hem så var det bara mäta och göra motorfästen.Dom 2 nedre var lätta och likadana.Gjorde dom väldigt stabila och med möjlighet att svetsa dom i 2 riktningar.
Dom två övre var knepigare och fick borra ett nytt hål i högra rambalke för att kunna få i motorbulten.Muttern glider när man drar åt bulten och tar bort alt spel axiallt.Sen drar man åt en klämfunktion runt muttern.Har haft så på en Superbike hoj jag jobbat med. Förmodligen en Yamaha..

RS 500 051.jpgRS 500 054.jpgRS 500 057.jpgRS 500 058.jpgRS 500 062.jpgRS 500 059.jpgRS 500 060.jpg
 
ja jag designade och tillverkade formar och kolbitar till luftkanal, luftburk, bakram(som även håller vattenkylet)


Men nu får vi återgå till din hoj!

Ollade den idag när jag hämtade min bromsskiva hos ISR.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top