Larm Genom Sh

Retep skrev:
Bra!

Då kan det vara så att det är 2 brytare på start knappen. Den ena styr starrelät. Den andra bryter lyset så att det inte lyser samtidigt som startmotorn går. Kan det vara så att du har kommit fel här?

Annars, mät spänningen på båda sidor om startbrytaren. Mät med knappen intryckt och knapp utsläppt och berätta vilka 4 värden du fått.

/Peter

Finns bara en brytare och tvåkablar
http://www.yzfr6.net/manual/r6_manual_electric.pdf
sid 17 där finns elschema över startsystemet.

//Mvh Tommy
 
Retep skrev:
Hah... vi pratar visst i munnen på varandra :)

Jag har provat massor med grejer... har t.ex. satt gulakabeln på minuskabeln för startrelät (12) och sen vita till jord. Det borde väll fungera om jag inte är helt ute och cyklar.
 
FAN! Har man missat ännu ett gruppköp?
Finns det någon över :va
 
Murra skrev:
Jag har provat massor med grejer... har t.ex. satt gulakabeln på minuskabeln för startrelät (12) och sen vita till jord. Det borde väll fungera om jag inte är helt ute och cyklar.

Tjena!
jag ska installera larm på min r6:a, så fort de nya har kommit för det finns inga kvar.
Har du lust att vänta lite så löser det sig! annars, lycka till!

mvh
 
Murra skrev:
Jag har provat massor med grejer... har t.ex. satt gulakabeln på minuskabeln för startrelät (12) och sen vita till jord. Det borde väll fungera om jag inte är helt ute och cyklar.

Den gula ska till vänstra sidan på (11)
Den vita till jord.

Den långa röda till batteriet (möjligen till en punkt mellan säkringen (2) och tändlåset (3)

Den mörk-blå till punkten mellan (4) och (5)


Jag ska dubbelkolla det här om en stund. Ser på CSI nu :)

/Peter

Edit: Verkar OK. Vänta med engine kill och svart/vit och ljusblå sladd.
 
Last edited:
Retep skrev:
Den gula ska till vänstra sidan på (11)
Den vita till jord.

Den långa röda till batteriet (möjligen till en punkt mellan säkringen (2) och tändlåset (3)

Den mörk-blå till punkten mellan (4) och (5)


Jag ska dubbelkolla det här om en stund. Ser på CSI nu :)

/Peter

Edit: Verkar OK. Vänta med engine kill och svart/vit och ljusblå sladd.

Nu har jag kopplat exakt efter den här beskrivningen (hade jag gjort tidagare men med sv/vit och lblå) hur som helst så fungerar det fortfarande inte.

Kan relät i larmet vara trasigt? Jag tycker att om man sätter gula på batteri plus och en voltmeter från vita till batteriets minus, trycker på startknappen. Bör inte då voltmetern visa 12v? För det gör inte min...

Tack.
/Mvh Tommy
 
Murra skrev:
Nu har jag kopplat exakt efter den här beskrivningen (hade jag gjort tidagare men med sv/vit och lblå) hur som helst så fungerar det fortfarande inte.

Kan relät i larmet vara trasigt? Jag tycker att om man sätter gula på batteri plus och en voltmeter från vita till batteriets minus, trycker på startknappen. Bör inte då voltmetern visa 12v? För det gör inte min...

Tack.
/Mvh Tommy

Jo den borde visa 12V. Men jag tror inte relät är paj.

Jag förstår att du gjorde den här kopplingen bara för att testa relät, men för säkerhets skull: :) Det är viktigt att du sen kopplar den gula till vänster sida på (11) annars kan du missa de säkerhetsfuntioner som gör att det inte går att starta med växeln i, men det har dog redan koll på. :tummenupp


OK, för att gå vidare ..... Om du mäter mellan batteriets minus och den mörkblå (som nu ska vara ansluten till punkten mellan (4) och (5). Så bör du få 12V när du trycker på start på fjärrisen. Om inte, kolla säkringen på den röda ledningen. Du har väl tändningen avslagen och engine kill på styret på on? Du har väl inte klippt engine kill ledningen ännu?

Sen finns det ju något kryptiskt skrivet i (Note 2) som jag ska kolla upp. Jag får mäta lite inne i larmet för att se vad som är meningen. Men det blir
nog inte förrän i morgon.

/Peter
 
Retep skrev:
Jo den borde visa 12V. Men jag tror inte relät är paj.

Jag förstår att du gjorde den här kopplingen bara för att testa relät, men för säkerhets skull: :) Det är viktigt att du sen kopplar den gula till vänster sida på (11) annars kan du missa de säkerhetsfuntioner som gör att det inte går att starta med växeln i, men det har dog redan koll på. :tummenupp


OK, för att gå vidare ..... Om du mäter mellan batteriets minus och den mörkblå (som nu ska vara ansluten till punkten mellan (4) och (5). Så bör du få 12V när du trycker på start på fjärrisen. Om inte, kolla säkringen på den röda ledningen. Du har väl tändningen avslagen och engine kill på styret på on? Du har väl inte klippt engine kill ledningen ännu?

Sen finns det ju något kryptiskt skrivet i (Note 2) som jag ska kolla upp. Jag får mäta lite inne i larmet för att se vad som är meningen. Men det blir
nog inte förrän i morgon.

/Peter

Så nu är jag tillbaka här och terroriserar... Har kollat på blåa och den ger 12v när jag tryckt på start (inte så konstigt eftersom display o sopapump och lampor fungerar...) Tändningen är avslagen (inte för att jag kan se att det skulle vara ngt problem.) Enginekill är på har testat med av och den är inte avklippt. Motorn går att starta om jag trycker på startknappen på styret (med tändning av.) Självklart förstår jag att gula ska sitta säkerhets grejerna och startknappen, hehe skulle va kul annars om växeln ligger i o man startar med fjärren. :tungan
 
Murra skrev:
Så nu är jag tillbaka här och terroriserar... Har kollat på blåa och den ger 12v när jag tryckt på start (inte så konstigt eftersom display o sopapump och lampor fungerar...) Tändningen är avslagen (inte för att jag kan se att det skulle vara ngt problem.) Enginekill är på har testat med av och den är inte avklippt. Motorn går att starta om jag trycker på startknappen på styret (med tändning av.) Självklart förstår jag att gula ska sitta säkerhets grejerna och startknappen, hehe skulle va kul annars om växeln ligger i o man startar med fjärren. :tungan

Tändningen ska vara avslagen för att larmet ska förstå att det är det som startar hojen. Är tändningen på TROR jag inte startknappen på fjärrisen har någon funktion.

OK, om du mäter mellan - på batteriet och den gula (till vänster om (11)) både före och när du trycker på start?

Har du resistansmätning (ohm) på instrumentet?
 
Retep skrev:
Tändningen ska vara avslagen för att larmet ska förstå att det är det som startar hojen. Är tändningen på TROR jag inte startknappen på fjärrisen har någon funktion.

OK, om du mäter mellan - på batteriet och den gula (till vänster om (11)) både före och när du trycker på start?

Har du resistansmätning (ohm) på instrumentet?

Okej, men tändningen är av som sagt...

Jo jag har resistansmätning på instrumentet. Ska kolla upp efter fotbollen nu. =) Tack för att du hjälper till.
 
Murra skrev:
Okej, men tändningen är av som sagt...

Jo jag har resistansmätning på instrumentet. Ska kolla upp efter fotbollen nu. =) Tack för att du hjälper till.

Det är gratis idag. Sen kostar det 875:-/tim eller din själ :tummenupp
 
Retep skrev:
OK, om du mäter mellan - på batteriet och den gula (till vänster om (11)) både före och när du trycker på start?

Har du resistansmätning (ohm) på instrumentet?

Så nu har jag testat och jag får inget resultat alls. Kör jag resistansmätning mellan gula o vita får jag ingen kontakt varken när jag trcyker på knappen eller innan.

Hehe bra att du e gratis idag :hihi
 
Murra skrev:
Så nu har jag testat och jag får inget resultat alls. Kör jag resistansmätning mellan gula o vita får jag ingen kontakt varken när jag trcyker på knappen eller innan.

Hehe bra att du e gratis idag :hihi
:lol

Hmm.. det låter skumt. Kolla om startmotorn går om du samtidigt
trycker på sden vanliga startknappen.

Är det någon annan här som är intresserade av våran lilla följetong eller ska vi flytta över till PM? :va
 
Murra skrev:
Så nu har jag testat och jag får inget resultat alls. Kör jag resistansmätning mellan gula o vita får jag ingen kontakt varken när jag trcyker på knappen eller innan.

Hehe bra att du e gratis idag :hihi

hojen är väll med postitiv start, de har du väll kommit fram till??

om den är det så ska den vite kablen från larmet sättas fast på batteriets plus pol (+12 volt)

(eller har jag fel) ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top