Larm Genom Sh

Tjena!

PÅ dinna sida kommar jag samla tips på installationer från olika modeller!
Finns just nu bara från två olika hojar tyvärr. NI FÅR GÄRNA SKICKA IN`ERA INSTALLTIONER TILL MIG PÅ bivven@bivven.se , ni hjälper era polare bara!

Läs de som finns där, kanske kommer ni en bit på vägen?
Det är inte så svårt!
Annars kan ni alltid åka in till Örebro så hjälper jag er!

Nya larmen kommer i början av Mars

mvh
/Bivven
 
Är det ingen som installerar sina larm som kan skriva lite hur det går?
Kan ju vara lite kul att läsa.
 
Jag installerade larmet igår och de fungerar jätte bra, jag har en r1:a-99.
Man behöver anslutningar, kabel ca 5-6m och ca 5-6 strömtjuvar för hela instalatinonen.

Jag började med att ta bort tanken, kåpa vänstersida, sadel och plastkåpa under tanken.

Sen finns det några kabelanslutningar på högersida under tanken, de går till startknapp, ljusknapp och dödaren. Vid kontakterna finns det olika kablar med olika färger(kommer inte ihåg vilka färger de hade som jag använde mig av) för att ta reda på vilken kabel som gick till vilket reglage skruvade jag isär reglaget vid gashandtaget.
Då fann jag vilka kablar(en från och en till) som gick till startknappen, sen kapade jag ena kabeln (tror att den var svart) för att sätta dit startspärren. Det här är kabeln är den det går ström TILL startknappen och anslöt de två kablarna från larmet som har med startspärren att göra.

För att installera fjärstarten anslöt jag en "strömtjuv" på kabeln som går FRÅN startknappen. Larmet skickar ut egen ström till strömtjuven som skickar vidare den till starten.

För att installera fjärstarten som aktiverar hojens elsystem. (liknande vad som händer när man drar runt nyckel) Så finns det en kabelanslutningar på hojens vänstra sida direkt under toppkåpan. En av dessa anslutningar är en med en tjock brun och röd kabel. dessa kablar går till tändningslåset och aktiverar hojens elsystem.
Där anslöt jag en stömtjuv som är kopplad till larmets kabel som ska aktivera hojens elsystem.

Nu är startspärr,fjärstart och "fjäraktiverings elsystem" inställerat.

Nu kan man koppla in "tiltaktivatorn". Den placerade jag under tanken vid ett skruvhål på ramen på högersida, nära ventilationsledningarna som går från tanken när den är på. Den kopplade jag ena kaneln till batteriets -sida och den andra till larmets kabel för "tiltaktivatorn".

Sirenen plaserade jag på utsidan av "ellådan"/stänkskärmen på höger sida bakom bakkåpan.

Larmboxen placerade jag i facket under passagerarsittsen. där anslöt jag även larmets ljusfunktion till bromslyset med en stömtjuv.

Det tog en heldag för mig att installera det,men då var jag tvungen att pröva mig fram mycket för jag hade inget elschema över hojen.

Lycka till, svär inte för mycket bara :)

MVH Nyman
 
ett beställt någon som har en installation anvisning till r6,n årsmodell 99
 
Kanon!
har du möjlighet att ta bilder? ska lägag upp på sidan!

mvh

Fighter skrev:
Jag installerade larmet igår och de fungerar jätte bra, jag har en r1:a-99.
Man behöver anslutningar, kabel ca 5-6m och ca 5-6 strömtjuvar för hela instalatinonen.

Jag började med att ta bort tanken, kåpa vänstersida, sadel och plastkåpa under tanken.

Sen finns det några kabelanslutningar på högersida under tanken, de går till startknapp, ljusknapp och dödaren. Vid kontakterna finns det olika kablar med olika färger(kommer inte ihåg vilka färger de hade som jag använde mig av) för att ta reda på vilken kabel som gick till vilket reglage skruvade jag isär reglaget vid gashandtaget.
Då fann jag vilka kablar(en från och en till) som gick till startknappen, sen kapade jag ena kabeln (tror att den var svart) för att sätta dit startspärren. Det här är kabeln är den det går ström TILL startknappen och anslöt de två kablarna från larmet som har med startspärren att göra.

För att installera fjärstarten anslöt jag en "strömtjuv" på kabeln som går FRÅN startknappen. Larmet skickar ut egen ström till strömtjuven som skickar vidare den till starten.

För att installera fjärstarten som aktiverar hojens elsystem. (liknande vad som händer när man drar runt nyckel) Så finns det en kabelanslutningar på hojens vänstra sida direkt under toppkåpan. En av dessa anslutningar är en med en tjock brun och röd kabel. dessa kablar går till tändningslåset och aktiverar hojens elsystem.
Där anslöt jag en stömtjuv som är kopplad till larmets kabel som ska aktivera hojens elsystem.

Nu är startspärr,fjärstart och "fjäraktiverings elsystem" inställerat.

Nu kan man koppla in "tiltaktivatorn". Den placerade jag under tanken vid ett skruvhål på ramen på högersida, nära ventilationsledningarna som går från tanken när den är på. Den kopplade jag ena kaneln till batteriets -sida och den andra till larmets kabel för "tiltaktivatorn".

Sirenen plaserade jag på utsidan av "ellådan"/stänkskärmen på höger sida bakom bakkåpan.

Larmboxen placerade jag i facket under passagerarsittsen. där anslöt jag även larmets ljusfunktion till bromslyset med en stömtjuv.

Det tog en heldag för mig att installera det,men då var jag tvungen att pröva mig fram mycket för jag hade inget elschema över hojen.

Lycka till, svär inte för mycket bara :)

MVH Nyman
 
Westman skrev:
Javisst du har rätt. Även om jag tror att jag tar den risken.
Inte så stor risk att ngn börjar bryta sönder tändningslåset och rulla igång en cykel när sirenen tjuter för fullt.

Tjena!
så är det!

Kopplar man in startspärr sladdarna på tändningskablarna så får man inte igång hojen även om man kör en skruvmejsel i tändningen och vrider runt, därför att larmet har brutit den kopplingen.

JAg vill inte koppla in startspärr på tändningen bara pga av det kan bli nåt fel! vill gärna inte att motorn ska dö för mig ute på vägarna. OBS det är meningen att MAN SKALL koppla in startspärr på tändningen, så det borde inte vara några problem, jag är väl bara försiktig antar jag.

Du kan koppla in startspärr till startrelät oxå, då går det inte att köra runt motorn när larmet tjuter! oberoende på tändningen!

Du kan koppla in startspärr på stödgivaren, så när larmet tjuter tror hojen att du har stödet nere, dvs det går inte att lägga i växel för att motorn bara dör!

Har du någon tiltfunktion på hojen kan du göra samma sak där, koppla in larmets startspärr på den sensorn så att så fort larmet tjuter tror hojen att mc:n ligger ner på backen, dvs då bryter den automatiskt tändning/bensinpump.


LARMEN KOMMER I MITTEN AV MARS, en liten försening som vanligt.
 
SÅ nu har jag fått ett nytt larm då mitt förra inte fungerade som det skall. Gick mkt smidigt med bytet, tack för det. :)

Kan även tilläga att det nya fungerar som det ska.
:banana :tummenupp

/Mvh
 
Murra skrev:
SÅ nu har jag fått ett nytt larm då mitt förra inte fungerade som det skall. Gick mkt smidigt med bytet, tack för det. :)

Kan även tilläga att det nya fungerar som det ska.
:banana :tummenupp

/Mvh

Trodde jag.

Startmotorn går runt men det verkar som den aldrig vill tända... Är det ngn annan som har fått den att tända eller har ni bara provat om startmotorn går runt?

Antagligen har jag kopplat den blåakabeln (eller dödarkablarna) fel. Fast iofs har jag mätt på säkringen som heter ignition och den får ström.


Tips? :)

//Mvh
 
Murra skrev:
Trodde jag.

Startmotorn går runt men det verkar som den aldrig vill tända... Är det ngn annan som har fått den att tända eller har ni bara provat om startmotorn går runt?

Antagligen har jag kopplat den blåakabeln (eller dödarkablarna) fel. Fast iofs har jag mätt på säkringen som heter ignition och den får ström.


Tips? :)

//Mvh

Jag testade lite i helgen, och det var samma problem som du har.
Den drog runt startmotorn men tände inte.
Men jag hade räknat ut att det var en kabel från tändningslåset till tändboxen som skulle jordas. Det ser ut så om man kollar på elschemat.
Men det visade sig att det inte var riktigt hela sanningen. Eftersom det måste vara ett visst motstånd mellan jord och kabeln till tändboxen. Mätte lite och kom fram till att det måste vara ett 100 ohms motstånd.
Och voila det fungerar :banana

Men igentligen är det inte så bra att mixtra så mycket med det där eftersom det troligtvis sitter där som ngn form av tjuvkoppligsspärr. Man förlorar nog lite säkerhet. Men det kan det kanske vara värt. . . kommer en inkoppligsanvisning senare
 
Nån som bor i närheten av Avesta och kan tänka sig att hjälpa mig att installera larmet på bladen?
 
Vad har du kopplat in dödarkablarna på? Tändning (kill), Starknapp?

Har du provat att koppla som jag beskrev tidigare? Dvs utan att koppla in dödarkablarna (ljusblå /svart-vit)?

/Peter


Murra skrev:
Trodde jag.

Startmotorn går runt men det verkar som den aldrig vill tända... Är det ngn annan som har fått den att tända eller har ni bara provat om startmotorn går runt?

Antagligen har jag kopplat den blåakabeln (eller dödarkablarna) fel. Fast iofs har jag mätt på säkringen som heter ignition och den får ström.


Tips? :)

//Mvh
 
Är det någon som har köpt till pager funktionen?
Hur bra fungerar den? Räcker den verkligen nån kilometer?
Och hur känslig är den för hinder som väggar osv?
Funkar den verkligen som den ska med bra räckvidd så kommer jag nog köpa till den delen! Verkar kanon tycker jag..
 
Är det ingen som testat pagerfunktionen?
Kan man se på den ifall man har "täckning", alltså kontakt med mc-larmet?
Kan man larma och larma av med pager-fjärren?
 
VEGA skrev:
Är det ingen som testat pagerfunktionen?
Kan man se på den ifall man har "täckning", alltså kontakt med mc-larmet?
Kan man larma och larma av med pager-fjärren?

Nä de sitter på startknapp kablarna har inte testat utan får göra det seanre när jag har tid om det inte är som i westmans fall.

//Mvh
 
Har larmen kommit ännu?

Om man beställer ett nu, kan man få hem larmet inom det snaraste då, eller är det kö och sånt? :rolleyes:

Marky
 
Alla larm skickas ut imorgon! (på onsdag)

DEt finns troligen några larm över, till den som vill ha!

mvh
7Bivven
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top