Larm Genom Sh

Du behöver ha tillgång till din hojs el-schema. Utan det är det lätt
att gjort att en unken lukt av bränd plast sprider sig i dina vibrerande
näsborrar :gnissla

I alla fall så betyder negative starter att startknappen på stryret kopplar
startledningen till jord (och i andra ändan sitter manöverspolen till relät mot
+12V)

Positive starter betydert att knappen kopplar +12V till startledningen
som går till startrelät (och i andra ändan sitter manöverspolen till relät mot
jord)

Restultatet i både fallen är att man kopplar 12V över manöverspolen
till startrelät, relät drar, startmotorn går...

Man kan också utrycka det så här.... om du ska töja en gummisnodd kan du
antingen hänga den i en krok i taket och dra nedåt (negative starter),
eller sätta den i en krok i golvet och dra uppåt (positive starter). :3freak :lol

Skicka en kopia/scan på ditt schema så ska jag berätta hur du ska göra.

/Peter


Mikey2000 skrev:
var lite trött då jag skrev så jag skrev lite otydligt. tänkte mest på vad som gäller för installation. hur man vet ifall den har "negative starting ground" eller positive starter ?? så jag undrade ifall nån visste om nånstans där det finns bilder kanske på en istallation ?

:)

Edit: Jag stavar som en bäver...
 
Last edited:
Nej Nej NEJ!


Inte sockerbitar. Om du inte vill ha glapp, problem, en hoj som inte
startar, stannar.... :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Använd kabelstift och en klämtång. Vanliga rundstift blir bra. De flesta
kablar är så tunna att det räcker med dom röda. Dom blå är för grövre
kablar. Kanske att du ska skala dubbel längd och vika dom en gång
innan du klämmer. Träna lite först på några gamla kablar.
Provdra, kolla att det sitter!

Om du vill löda så måste du ha flussmedel, annars flyter inte tennet ut
ordentligt. Du behöver krympslang också om du inte vill att det ska se
ut som nåt du gjorde i slöjden 5:an

Hårt :fatta! men välment :pannkyss

/Peter


nike83 skrev:
någon som har lyckats få igång larmet? jag började lite smått idag, fast jag använde inte lod, utan tog en typ av sockerbitar som man skruvar ihop kablarna... hade lite problem med att lodet skulle ta när man inte hade något att löda på!!!
 
tja!
Använd gärna inte sockerbitar!

Läs här: hem.passage.se/bivven

Är det kawan det handlar om?

mvh
 
Jag håller på med en zxr750 just nu, får du inte till det så hjälper jag dig när vi är klara med zxr:en
 
Klar

Nu har jag fått och monterat mitt larm o pagersystem.
det var inte särskilt komplicerat. Men det förutsätter förståss att man har ett kopplingsschema.
På sv:n fanns det t.o.m en "plint" som heter "startrelay kontrol" eller nåt liknande. På den en bygel som man kunde klippa och koppla in startspärren, även den gula startkabeln kopplades in där.

Allt som jag provat fungerar, men om man larmar på med silent knappen så tutar siren vid larm iaf. :confused:
Remotestart knappen drar runt startmotorn, men jag vill inte vänta tills den startar, så det vet jag inte om det fungerar. Det blir ju lite rökigt i vardagsrummet då.
 
Hjälp!!!!

H A L L Å ! ! ! !

Är det någon som har ett kopplingsschema till min GSXR1000 -03?????
:Bugar :Bugar :Bugar :Bugar :Bugar
 
TJohej håller på och installerar larmet på min r6a, går väll bra hoppas jag =)
Jag undrar hur vet jag m det är positiv eller negativ start? går ngt sönder om jag kopplar den fel?

//Mvh
 
Murra skrev:
TJohej håller på och installerar larmet på min r6a, går väll bra hoppas jag =)
Jag undrar hur vet jag m det är positiv eller negativ start? går ngt sönder om jag kopplar den fel?

//Mvh

Läs inlägget högst upp på denna sida.
 
Hehe sorri var lite trött... men då har jag negativ start!
Tack =)

Edit: Nä de e nog positiv starter. Men jag får inte startmotorn att dra runt med knappen på dosan iaf... :kocko

En annan fråga. har ni kopplat grön/gula till blinkers? har ni isåfall använt dioder som det står i manualen eller funkar det utan? Om man nu måste ha vartfår man tag på sådana?

Många tack för svar!
 
Last edited:
Murra skrev:
Hehe sorri var lite trött... men då har jag negativ start!
Tack =)

Edit: Nä de e nog positiv starter. Men jag får inte startmotorn att dra runt med knappen på dosan iaf... :kocko

En annan fråga. har ni kopplat grön/gula till blinkers? har ni isåfall använt dioder som det står i manualen eller funkar det utan? Om man nu måste ha vartfår man tag på sådana?

Många tack för svar!

Upptäckte att hojen var tvungen att stå på sidostödet för att startknappen på dosan ska fungera, eller åtminstonde får inte lutningsbrytaren vara sluten.

Du måste använda dioder, annars blinkar ju alla lampor när du ska blinka som vanligt.
Ta en gammal video eller tv eller vilken elektronik pryl som helst. Det finns dioder i nätdelen som används som likriktare.
Eller oxå elfa eller hos en tvreparatör.
 
Westman skrev:
Upptäckte att hojen var tvungen att stå på sidostödet för att startknappen på dosan ska fungera, eller åtminstonde får inte lutningsbrytaren vara sluten.

Du måste använda dioder, annars blinkar ju alla lampor när du ska blinka som vanligt.
Ta en gammal video eller tv eller vilken elektronik pryl som helst. Det finns dioder i nätdelen som används som likriktare.
Eller oxå elfa eller hos en tvreparatör.

JAg orkade inte koppla in den i blinkersena. så jag satten den gröngula sladden på bromsljuset iställer, verkar funka?? vet inte om man verkligen behöver en diod?? kan vara så att den lyser konstant annars, testa o se...
 
Hej!

Det vore bra ifall ni som har installerat era larm kan skriva en liten beskrivning på hur ni har kopplat alla sladdar och gärna skicka med bilder, kopplingsscheman osv. Skicka det till mig på bivven@bivven.se så ska jag lägga upp det på sidan så att det blir lättare för resten att installera.
Glöm inte att skriva vad ni har för hoj och årsmodell!

tack för hjälpen!

mvh
 
weeeiii skrev:
JAg orkade inte koppla in den i blinkersena. så jag satten den gröngula sladden på bromsljuset iställer, verkar funka?? vet inte om man verkligen behöver en diod?? kan vara så att den lyser konstant annars, testa o se...
Om du kopplar på bromljuset behövs ju ingen diod.
Har du det inte när nu koppplar på blinkersen kortsluter du höger och vänster sida och du kan inte använda blinkersen.
 
Fråga kolon om jag sätter gula kabeln på plus och vita till minus. Skall det då inte när jag trycker på startknappen på fjärrkan gå ström där emellan?

Har nämligen problem med start funktionen och jag har testat alla möjliga kombinationer jag kan komma på... Sen när jag testa med voltmeter mellan gula o vita så är det ingen kontakt.
 
Murra skrev:
Fråga kolon om jag sätter gula kabeln på plus och vita till minus. Skall det då inte när jag trycker på startknappen på fjärrkan gå ström där emellan?

Har nämligen problem med start funktionen och jag har testat alla möjliga kombinationer jag kan komma på... Sen när jag testa med voltmeter mellan gula o vita så är det ingen kontakt.


om du har en hoj med positiv start, så kopplar du den vita sladden till +12volt konstant, dvs. batteriet.
Och den gula sladden till starträlet...
 
Murra skrev:
Fråga kolon om jag sätter gula kabeln på plus och vita till minus. Skall det då inte när jag trycker på startknappen på fjärrkan gå ström där emellan?

Har nämligen problem med start funktionen och jag har testat alla möjliga kombinationer jag kan komma på... Sen när jag testa med voltmeter mellan gula o vita så är det ingen kontakt.

Utan schema eller elekronikkunskaper är det som att sätta på en kondom med lovikavantar. :huvet Håll ut till i morgon så ska jag kolla upp det här.

/Peter
 
Retep skrev:
Utan schema eller elekronikkunskaper är det som att sätta på en kondom med lovikavantar. :huvet Håll ut till i morgon så ska jag kolla upp det här.

/Peter

jag har schema och jag är väll ingen civilingenjör i elektronik, men långt över en normal person skulle jag nog va... :tungan
 
Retep skrev:
Utan schema eller elekronikkunskaper är det som att sätta på en kondom med lovikavantar. :huvet Håll ut till i morgon så ska jag kolla upp det här.

/Peter

om ni fått problem med installationen så ta några bilder o lägg upp dom här, de finns säker en massa elektriker här som kan mycket...
 
Murra skrev:
jag har schema och jag är väll ingen civilingenjör i elektronik, men långt över en normal person skulle jag nog va... :tungan

Bra!

Då kan det vara så att det är 2 brytare på start knappen. Den ena styr starrelät. Den andra bryter lyset så att det inte lyser samtidigt som startmotorn går. Kan det vara så att du har kommit fel här?

Annars, mät spänningen på båda sidor om startbrytaren. Mät med knappen intryckt och knapp utsläppt och berätta vilka 4 värden du fått.

/Peter
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top