"Lanesplitting"

Smisk

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2013
Hoj
CBR 125 07
Vad jag har fattat så är Sverige nästan det enda landet som inte tar del av detta fenomen? Lanesplitting innebär att man delar på en fil helt enkelt, kör om mitt inne i stan så fort man ser en liten glugg mellan ett par bilar t.ex. Det är fullt lagligt nästan överallt, men inte i Sverige. Är det bara jag som tycker att denna körstilen är helt jävla sjuk?

Är inte det svinfarligt om något? Tänk så skulle nån slänga upp dörren? Eller om någon bara ändrar position i filen så blir man mc sandwitch.

Varför tycker du den körstilen är sjuk?

Edit;
Såg ditt inlägg efter min post. Det är ett jäkla ofog bland stödhjulingarna att byta full med mera utan att signalera, med det är lika farligt oavsett var man är i trafiken... inget specifikt för att köra i köer.. dessutom äldre det väl inte specifikt olagligt i Sverige heller, mer av en gråzon för polisen inte bryr sig domäner man gör det snyggt.

Last edited:
Alla som kör hoj kör väl mellan filerna, eller har jag missat nåt? :confused:

Står du tryggt på din plats i bilkön och väntar?

Så kör vi i Sthlm varje dag. Imorse var det tex tvärtjockt pga nån olycka på E18 norrifrån.
Bara att knixa sig fram efter bästa förmåga. Och tro det eller ej, många bilar flyttar snällt sig lite åt sidan om de upptäcker dig i tid! Jag försöker tacka så gott det går, men inte alltid så lätt eftersom man måste ha stenkoll framåt.

Och tro det eller ej, många bilar flyttar snällt sig lite åt sidan om de upptäcker dig i tid! Jag försöker tacka så gott det går, men inte alltid så lätt eftersom man måste ha stenkoll framåt.

Bra där! Jag gör precis likadant. Är bilisterna såpass uppmärksamma och justa att dom tom flyttar sig får dom ett tack från mig när jag glider förbi :tummenupp

Brukade nästan alltid köra så innan, men i kristianstad så är folk efterblivna och blockerar in mig istället och försöker hindra mig från att sakta och säkert komma fram. Ibland så tutar dem och stirrar ilsket.

Dem tycker väl att jag borde stå i kö och vänta på min tur...

Lanespliting är inte olagligt så länge omkörning sker på vänster sida, vilket det gör.. Elleeer :tungan

Som sagt det är en gråzon. Ta det försiktigt bara och tänk att du bidrar till miljön genom att inte stå still och spy avgaser ;)

Last edited:
Brukade nästan alltid köra så innan, men i kristianstad så är folk efterblivna och blockerar in mig istället och försöker hindra mig från att sakta och säkert komma fram. Ibland så tutar dem och stirrar ilsket.

Kristianstad är ju fullt av bitterfittor, ingen överraskning där.

Lane splitting blir väl i min mening först "sjukt" när man håller en hastighet där det inte går att stanna för galningar som ska byta fil eller leka trafikpolis. Men visst, helt säkert är det ju inte.

Det enda som är groteskt i den där videon är att köerna är så långsamma att folk öppnar dörren och "hänger" utanför.

Om de vill slippa stå i kö kan de väl skaffa sig A-körkort. Tänk hur mycket mindre trängsel det skulle bli om alla skaffade sig 2-hjuliga fordon, hur många av dessa som står i kö använder fler platser än förarstolen...

TS:
Om du tycker lanesplitting är farligt, ska du inte bli cykelbud, dessa lever på gränsen till döden.
http://www.youtube.com/watch?v=RGlZrK9WYpo

Så vitt jag vet finns det inget som förbjuder "lanesplitting" i Sverige. Så länge man gör det i lagom tempo ser jag inga problem med det alls. Om det är trafikstockning och långa köer försöker jag alltid köra mellan, lönt att stå och ta upp en plats i kön helt i onödan..

Det är alltså lagligt? http://www.youtube.com/watch?v=c2WgLYenN2A ser helt groteskt ut

Vad är det som ser groteskt ut?
Han kör lugnt och förvarnar folk genom att varva motorn. Vilket jag tycker är lite onödigt han kunde ha sicksackat lite istället på vissa ställen där det var lite trångt.

Vet inte vad du har för toleransnivå men om du tycker att det där såg groteskt ut så borde du omvärdera och skaffa dig en epatraktor i stället. ;)
Du kanske skall ta dig ett besök till Stockholm och åka till Skogis på en onsdag eftermiddag och se vissa nötter slanga i rusningstrafik. Då börjar vi kanske snacka groteskt. Men det är en annan historia.

"Inte olagligt" i delstaten California:
http://www.chp.ca.gov/programs/lanesplitguide.html
men uttalat förbjudet i övriga USA. Dock ofta hyfsat pragmatiskt övervakat och rapporterat i de andra delstaterna.

Vad jag kan se kör snubben i första filmen huvudsakligen efter CHPs guidelines i länken ovan.

Gillar särskilt denna passagen:

Messages for Other Vehicle Drivers
1) Lane splitting by motorcycles is not illegal in California when done in a safe and prudent manner.

2) Motorists should not take it upon themselves to discourage motorcyclists from lane splitting.

3) Intentionally blocking or impeding a motorcyclist in a way that could cause harm to the rider is illegal (CVC 22400).

4) Opening a vehicle door to impede a motorcycle is illegal (CVC 22517).

5) Never drive while distracted.

6) You can help keep motorcyclists and all road users safe by

•Checking mirrors and blind spots, especially before changing lanes or turning
•Signaling your intentions before changing lanes or merging with traffic
•Allowing more following distance, three or four seconds, when behind a motorcycle so the motorcyclist has enough time to maneuver or stop in an emergency

Tidningskommentar kring lane splitting och CHP-guidelines;

http://articles.latimes.com/2013/ma...versy-safety-guidelines-from-the-chp-20130306

I Brasilien däremot...

H

Last edited:
Ser inget groteskt i detta. Är ju till och med inte direkt olagligt om det sker med omdöme. Skillnaden verkar vara att i Sverige tror många bilister att det är olagligt eller blir sura över att man "går före i kön" och försöker inte sällan förhindra det av den anledningen. Var Italien nyligen och där kändes det hur naturligt som helst att glida förbi köerna - det närmast uppmuntrades av bilisterna. I Sverige gör jag i princip bara detta när trafiken står helt still, det är gott om plats mellan filerna och jag lugnt kan glida förbi - alldeles för ofta man stöter på folk som försöker blockera och blir förbannade så i de lägena känner jag mig inte helt bekväm med att ta risken.

Det får finnas så många fordon i ett körfält som det finns plats till. Är det brett och fint kan man mycket riktigt köra sidan om bilar, bussar och annat. Det görs säkert en bedömning från fall till fall och garanterat om det sker en olycka.

Lanesplittar själv då jag blir varm och ofokuserad av att köa...

Lanesplittar man i Malmö är man dödens lammunge, oavsett om det är tillåtet eller ej.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!