Lambdasonder, kan man koppla förbi?

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
R1
Går det att koppla förbi lambdasonderna på någotvis utan att byta kabelhärva och utan att hojen går sämre?

Hojen är en zx10 -06

Det bör gå med en PowerCommander och en uppmappning i bromsbänk!

Dynojet O2 eliminator bör funka, enligt kommentarerna till mapparna i denna länk gäller följande beställningsnummer: "...2 x Dynojet O2 Eliminators # 76423015 for 2006 models, 2 x Dynojet O2 Eliminators # 76423021 for 2007 models". Vissa tjabbar själva med motstånd, vet inte om det funkar på en så pass ny hoj som -06. Keihin ECU är lite kinkiga för sådana lösningar... Lycka till:)

Okej tack för svaren.. jag var ute efter ngt billigare alternativ än att köpa nya sonder för 1900:-/st

Då verkar ju 16$ som på t ex denna sida vara ett rent fynd, om än Du skulle behöva momsa i tullen... Med en valutakurs på ca 6.50 köstar det under 200:- för ett par plus frakt och ev. moms. Finns det någon riktig sniklösning borde Du hitta dom på t ex www.zx10r.co.uk eller www.zx-10r.net .

Annars finns ju alltid ebay...:)

Last edited:
Hur bökigt är det egentligen att konstruera en egen krets för det? Jag vet att jag mätte en del när jag lekte med bredbandslambda och vill minnas att de tre kablarna som anslöts till den vanliga smalbandslambdan var +12V till förvärmen, signal till ECU samt jord. Använder man förvärmeanslutningen och parallellkopplade motstånd för att få ut 0.7V (= lambda 1.0) till ECU?

Se bara till att ersätta lambda-sonden med något som ger 0.7 volt.

Okej tack för svaren.. jag var ute efter ngt billigare alternativ än att köpa nya sonder för 1900:-/st

En liten fråga!

Varför vill du koppla förbi dem?

Har du bytt avgassystem?
Är bägge trasiga, eller bara en?
VILL du köra utan sonder???

Blir lite lättare att ge ett passande svar om man vet varför?

(Om du inte vill köpa nya för 1900:-/st, så kan det vara läge att kolla upp skrotarna för begagnade om du vill att cykeln ska gå optimalt!
Det är förmodligen bästa lösningen i slutändan!)

En liten fråga!

Varför vill du koppla förbi dem?

Har du bytt avgassystem?
Är bägge trasiga, eller bara en?
VILL du köra utan sonder???

Blir lite lättare att ge ett passande svar om man vet varför?

(Om du inte vill köpa nya för 1900:-/st, så kan det vara läge att kolla upp skrotarna för begagnade om du vill att cykeln ska gå optimalt!
Det är förmodligen bästa lösningen i slutändan!)

Jag får felkoder i instrumenteringen och jag har haft den på verkstad och dom har mätt upp och konstaterat att en eller bägge sonderna är trasiga. Jag har kontaktat nästan varenda skrot/demontering i sverige och det är svårt att få tag i till 06-07:or. Det går att beställa nya för 1900:-st men jag föröker bara komma undan lite billigare. Jag har kört i nästan två säsonger så men nu har den börjat gå lite ryckigt när man kommer upp i registret. I värsta fall blir jag väl tvungen att köpa nya.

Jag får felkoder i instrumenteringen och jag har haft den på verkstad och dom har mätt upp och konstaterat att en eller bägge sonderna är trasiga. Jag har kontaktat nästan varenda skrot/demontering i sverige och det är svårt att få tag i till 06-07:or. Det går att beställa nya för 1900:-st men jag föröker bara komma undan lite billigare. Jag har kört i nästan två säsonger så men nu har den börjat gå lite ryckigt när man kommer upp i registret. I värsta fall blir jag väl tvungen att köpa nya.

Hmm!

Det är klart att kawa vill sälja SINA för 1900:-
Men mej veterligt, så finns det inte så j**la många olika modeller att välja mellan, så det är mest kontaktstyckena som skiljer!

Hitta ett par med rätt längd, gäng och antal kablar. (Behöver du sökhjälp eller mer så PM'a!)
Mät dina kablar och märk upp dom.
Haka av batteripolerna. (Låt dem vara urkopplade någon/några timmar för att om möjligt nolla datorn!: passa på att ladda!)
Klipp och skarva kablarna under tiden. (löd och krympslang på!)
Plocka ihop, haka på batteriploerna och starta!

Hmm!

Det är klart att kawa vill sälja SINA för 1900:-
Men mej veterligt, så finns det inte så j**la många olika modeller att välja mellan, så det är mest kontaktstyckena som skiljer!

Hitta ett par med rätt längd, gäng och antal kablar. (Behöver du sökhjälp eller mer så PM'a!)
Mät dina kablar och märk upp dom.
Haka av batteripolerna. (Låt dem vara urkopplade någon/några timmar för att om möjligt nolla datorn!: passa på att ladda!)
Klipp och skarva kablarna under tiden. (löd och krympslang på!)
Plocka ihop, haka på batteriploerna och starta!

Fleninge mc skrot skickade ett par till en 08:a.. dom såg nästan likadana ut. Menar du att jag bara kan löda på mina kontakter på andra sonder och det fungerar ändå.

Vill du ha hjälp kan jag hjälpa dig att hitta grejerna utomlands så du slipper betala kawa 1900kr.

hittade en på ebay tyskland 604kr med frakt
http://cgi.ebay.de/Kawasaki-ZX10R-Z...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item415425fc75

Jag är skitdålig på ebay men hittar du två st till 06-07 så dra ett pm för jag måste ju ha ett par.

Tacksam för hjälp

Last edited:
Fan va pinsam du är Masen. Du har ju ett helt varuhus (tänk Karl-Bertil Jonssons farsa). Köp nya sonder nu din snåljåp :arsele

Fleninge mc skrot skickade ett par till en 08:a.. dom såg nästan likadana ut. Menar du att jag bara kan löda på mina kontakter på andra sonder och det fungerar ändå.

Det finns 2 huvudgrupper i sondernas uppbyggnad!
Det är elektrokemiska eller resistanta.

Det som brukar diffa förutom grupp är:
Själva kontaktstycket, antal kablar i kontaktstycket mot datorn, längd på kablar, längd på utstick (delen in i röret) och gängan.

(Urklipp)
""Lambdasonder kan vara av två olika typer - elektrokemiska eller resistanta. Mest spridda är elektrokemiska sonder som alstrar elektrisk spänning beroende på omgivande miljon.

Hur vet man att lambdasonden inte fungerar riktigt?
Typiska symptom är höga HC och CO-värde, hög bränsleförbrukning (ibland upp till 30% mer än normalt), körbarhetsproblem med ryckningar, dåligt gensvar vid gaspådrag.
När lambdasonden slutat fungera kan katalysatorn överhettas och förstöras.""

http://www.rvs.se/diagnostic/page236.html

Bifogat

• lambda_2led.gif
    lambda_2led.gif
    1.8 KB · Visningar: 87
  • lambda_3led.gif
    lambda_3led.gif
    2.3 KB · Visningar: 81
  • lambda_4led-copy.gif
    lambda_4led-copy.gif
    2.6 KB · Visningar: 77
Last edited:
ZX 10an är en utav få modeller som INTE gillar att få sin sond ersatt med motstånd

Detta beror på en inteligentare lambdaåterkoppling som förväntar sig olika lambda beroende på last och varvtal

Lite olika med årsmodellerna där kommer inte ihåg rakt av vilka som funkar eller inte

Liten varning att fippla med kablarna själv , Det är MYCKET lätt att bränna ECU

det hände en kolega till mig då jag jobbade på Honda ( dyrt 12 000)

Mc sonderna har också för det mesta M12x1,25 gänga så att få dit nån bilsond kan du nog glömma ( M18x1,5 )

Kan någon förklara för mig va som händer om man klipper av kablarna till sonden?
Ställer inte den in bränsle och lufttillförsel? Om man mapppar hojen. Behövs väll inte sonden?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna