Lambdasonder, kan man koppla förbi?

Kan någon förklara för mig va som händer om man klipper av kablarna till sonden?
Ställer inte den in bränsle och lufttillförsel? Om man mapppar hojen. Behövs väll inte sonden?

Klipper du bara kablarna, så får du ett larm (kontrollampan) och datorn ställer sig i "felsäkert läge!" för att du ska kunna ta dig till en verkstad.

Mappar om!
Vet inte om det är möjligt att mappa originaldatorn att klara sig utan sonder!!!
Eftermarknadsdatorer är gjorda för att matas med ny mjukvara, med eller utan sonder!

Med sonder är grejen att hojen ska gå optimalt hela tiden!
Datorn fetar på blandningen lite och sonderna mäter resultatet och justerar (snålar) tills det blir rätt, eller tvärt om!

Last edited:
Klipper du bara kablarna, så får du ett larm (kontrollampan) och datorn ställer sig i "felsäkert läge!" för att du ska kunna ta dig till en verkstad.

Utveckla gärna svaret!!

Jag ska byta avgassystem på min Honda cbr 1000 08a. Och ska mappa den med en pc5a. Men mappningen är efter bytet av avgassystem. Kommer jag få problem och jag kopplar bort sonden?
behöver gärna svar. För det ska göras i helgen.

Utveckla gärna svaret!!

Jag ska byta avgassystem på min Honda cbr 1000 08a. Och ska mappa den med en pc5a. Men mappningen är efter bytet av avgassystem. Kommer jag få problem och jag kopplar bort sonden?

NEJ, Du får inget problem för du stoppar väl dit o2 eliminatorn som följer med Pc5an

Om du inte har en sådan så FÅR du problem

Är ingen motormästare... Va är o2eliminatorn? Hur ser jag vilken den e?
Utveckla gärna så en 2 klassare förstår:)

Läs igenom manualen t din PC5 O2=Syresensor=lambdasond. Eliminatorn, den pluggen (med rätt motstånd monterade mellan de olika kablarna) man trycker in i kontaktstycket i kablaget/elsystemet där sonden skulle suttit inkopplad.

Last edited:
Är ingen motormästare... Va är o2eliminatorn? Hur ser jag vilken den e?
Utveckla gärna så en 2 klassare förstår:)

DJ-76423024 O2 Eliminator

Gå på Motospeeds hemsida så hittar du enligt detta art nr

På dom flesta hojar tar man bort lambdasonden och ersätter med en o2 eliminator

Detta gör att systemet ställer sig i ett Fixed läge , Detta gör att man kan mappa hela registret med bra resultat

Vissa hojar ( ZX-10 bland andra) har en mer avancerad styrning och klarar inte att bara få ett fixerat värde som lambdaraportering

Där är man helt enkelt tvungen att ha sonden kvar
Då kan man inte mappa hela registret utan får en platå där lambda 1 råder ( Á/F = 14,7)

Körbarheten blir dock väldigt bra ändå då detta bara berör vissa låglastområden

Men som sagt I ditt fall så är det eliminator som gäller

Vem ska mappa?

Läs igenom manualen t din PC5 O2=Syresensor=lambdasond. Eliminatorn, den pluggen (med rätt motstånd monterade mellan de olika kablarna) man trycker in i kontaktstycket i kablaget/elsystemet där sonden skulle suttit inkopplad.

Det är bara powercommander och insprutsmodulen jag har. 02 sensorn verkar vara ett kit man kan köpa med som mappar medans man kör. Med andra ord måste lambda sensorn vara kvar?!?

DJ-76423024 O2 Eliminator

Gå på Motospeeds hemsida så hittar du enligt detta art nr

På dom flesta hojar tar man bort lambdasonden och ersätter med en o2 eliminator

Detta gör att systemet ställer sig i ett Fixed läge , Detta gör att man kan mappa hela registret med bra resultat

Vissa hojar ( ZX-10 bland andra) har en mer avancerad styrning och klarar inte att bara få ett fixerat värde som lambdaraportering

Där är man helt enkelt tvungen att ha sonden kvar
Då kan man inte mappa hela registret utan får en platå där lambda 1 råder ( Á/F = 14,7)

Körbarheten blir dock väldigt bra ändå då detta bara berör vissa låglastområden

Men som sagt I ditt fall så är det eliminator som gäller

Vem ska mappa?

Vet inte vem som ska mappa. Ska göras i Mars! Blir någon dyr honda tekniker antagligen.:brinnerup

Last edited:
Det är bara powercommander och insprutsmodulen jag har. 02 sensorn verkar vara ett kit man kan köpa med som mappar medans man kör. Med andra ord måste lambda sensorn vara kvar?!?

Vet inte vem som ska mappa. Ska göras i Mars! Blir någon dyr honda tekniker antagligen.:brinnerup

Låt sonden sitta imonterad för tillfället o låt den vara inkopplad i elkablaget som vanligt bara. Söker just nu efter en pdf manual åt dig.
PC5an du fick var ju redan grundmappad för CBR m helsystem, hälften av jobbet redan gjort!

Last edited:
Utveckla gärna svaret!!

Info!

Lambdasonderna uppfanns när dåvarande motorstyrningar inte räckte till för att få katalysatorerna att hålla, för de är ganska känsliga!
(Därför ska man inte bogsera igång en svårstartad kat-bil (f.r.o.m 89 alltså!))

Felaktigt luft/bränsleförhållande (fet blandning) gör att kat'en blir så varm att den smälter, och då försvinner också miljögodkännanandet för fordonet!

Avgasvärdena på mc mäts f.n inte, men det kommer nog säkert framöver, och då blir det också retroaktivt på helfordonsgodkända mc utrustade med kat från fabrik!

Detta har jag!

Powercommander V DJ16-013(produkt kod 16-002)

Ignition Quick Shifter DJ-6-71

Quick Shifter Shift Rod Sensor PC-V (Pull Type) DJ-4-113

Edit: såg att mätaren kosta 300kr. Blir att köpa den.

Last edited:
Info!

Lambdasonderna uppfanns när dåvarande motorstyrningar inte räckte till för att få katalysatorerna att hålla, för de är ganska känsliga!
(Därför ska man inte bogsera igång en svårstartad kat-bil (f.r.o.m 89 alltså!))

Felaktigt luft/bränsleförhållande (fet blandning) gör att kat'en blir så varm att den smälter, och då försvinner också miljögodkännanandet för fordonet!

Avgasvärdena på mc mäts f.n inte, men det kommer nog säkert framöver, och då blir det också retroaktivt på helfordonsgodkända mc utrustade med kat från fabrik!

Man får inte blanda ihop Bilar och Hojar
Styrsystemen är inte lika

Katalysatorerna på hojar är av passiv modell , kommer inte ihåg vad dom kallas ( är inte kännsliga för fet blandning)

Bilar har både luftmassemätare och addaptiv lambda inlärning
Bilar klarar betydligt magrare blandning utan att tappa moment

Hojar har oftast bara en spartansk closed loop funktion där lambdan reglerar inom ett smalt område , Men lär inte om = ( skriver inte till huvudmapen)

Oki! Tror på dej!

Har inte labbat med mc-sprut ännu! (men jag ska ;-)

Är det metallkat i mc, typ racekat för bilar?

Oki! Tror på dej!

Har inte labbat med mc-sprut ännu! (men jag ska ;-)

Är det metallkat i mc, typ racekat för bilar?

Skulle tro att det kan stämma

Kramfors föresten , Där har man tillbringat många somrar då hela släkten bodde där , Landställe ovanför Bollstabruk (Forsed)

Fanns en Håckes Motor där ( Mc affär) Nått du var inblandad i eller?

Detta har jag!

INSTALL PC5 CBR1000RR: www.youtube.com/user/PcomInfo#p/c/52DEF25F06B56B7B/0/bhQiKR9Ugeo

Din set-up/grundmapp: M16-002-502 European model, Leo Vince slip-on exhaust, Stock or aftermarket air filter, Dynojet O2 eliminator fitted

Den enda jag hittade t CBR: Dynojet O2 eliminator 76423024

Pdf:www.powercommander.com/powercommand...mdl=44&yr=16-002&pcVersion=PCV&PartNum=16-002

MOTOSPEED bäst på P.C. i Swe, låt dom bänka hojen!!
E-mail: support@motospeed.se

VERKSTAD - TELEFONTIDER
Måndag-Fredag 14.00-16.00

Tel: 021-351925

Last edited:
Skulle tro att det kan stämma

Kramfors föresten , Där har man tillbringat många somrar då hela släkten bodde där , Landställe ovanför Bollstabruk (Forsed)

Fanns en Håckes Motor där ( Mc affär) Nått du var inblandad i eller?

Kul :krama

Inte mer inblandning i Håckes, än att jag köpte första "tunghojen" där -87 :)

Han slog igen för 5 -10år sedan (kanske mer!), och sen dess har en inte funnits nån mc-verkstad i "centrum" :tungan tills jag öppnade min för 2år sedan!
Jobbar på och köper på mej maskiner eftersom.
Men bara reklamen som nystartad kan ju kosta HELA skjortan, och fortfarande vet ingen att man finns!!

Sorry! OT't..

Detta har jag!

Säg till om du vill ha hjälp att mappa den

Jag har gjort flertalet sånna i min bänk

Mvh Peter

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...