Laga kåpor på XRV750

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Mina kåpor är sönder och det går inte att få tag på nya längre så jag tänkte försöka laga dom.
Någon som vet vilket material dom är gjorda av?
Frågar för jag undrar om jag ska använda epoxi med väv eller polyester.. eller något annat för att laga dom.
Tanken är att lägga på någon väv på insedan och sedan pensla på ungefär som när man lagar båtar..

Någon som har tips på material? (eller vad jag kan hitta beg kåpor...)
Myket tacksam för tips
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Jag har skannat marknaden och de kåpor jag behöver säljs inte längre. Det är dom främre sidokåporna. Jag hittar den högra men inte den vänstra.
Denna "64250MAYG20ZA" verkar stört omöjig att hitta.
Jag hade hoppats slippa lacka ich grejja men replacement kit'et du länkar är mer och mer alternativ - men jag tänkt oxå försöka plasta ihop grejerna med polyester.. hittade att de bakre sidokåporna är ABS så jag gissar att APS lagas med glasfiberduk och polyester, rätt?
Ska prova ringa lite skritar oxå men hoppas inte för mycket på det..
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Vilket material dom är gjorda av brukar stå på insidan av kåporna. Eftersom dom bakre är gjorda av ABS är det högst troligt att dom främre är gjorda av samma material.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hej,
Jag har skannat marknaden och de kåpor jag behöver säljs inte längre. Det är dom främre sidokåporna. Jag hittar den högra men inte den vänstra.
Denna "64250MAYG20ZA" verkar stört omöjig att hitta.
Jag hade hoppats slippa lacka ich grejja men replacement kit'et du länkar är mer och mer alternativ -
Kolfiber är coolt utan att lackas... ;)
men jag tänkt oxå försöka plasta ihop grejerna med polyester.. hittade att de bakre sidokåporna är ABS så jag gissar att APS lagas med glasfiberduk och polyester, rätt?
Ska prova ringa lite skritar oxå men hoppas inte för mycket på det..
Finns ganska många bra beskrivningar på hur man lagar ABS-plast i olika trådar härinne på SH. De förklaringarna i dem är bättre än jag kan ge så här på rak hand.
Bara söka så hittar du några riktigt bra beskrivningar hur man går tillväga.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltema epoxi
(polyester använder man vid nytillverkning och "biter/fäster" inte lika bra i gammalt material som epoxi).
Glasfiber väv går bra på enkelböjda ytor, matta bättre på dubbelböjda ytor. Väv är starkare.
Gissar detta 30-510 är matta och 30-508 är väv.
Limmar först ihop kåpbitarna hjälpligt med Biltema Superlim.
Sedan slipa med grovt slippapper på insidan, tvätta rent med aceton och hushållspapper och avsluta med att suga bort damm med dammsugare. Pensla på epoxi. Lägg på väv. Tutta över med pensel så luften går ur väven och blir dränkt med epoxi. Nästa lager ovanpå. Brukar lägga 4 lager väv / duk vid större lagningar.
Då är kåpan mycket starkare än original :).....kraschtestat :fakta.
Epoxin härdar snabbare om jag värmer med hårtork / varmluftpistol tills kåpan känns varm på utsidan.
Klart nästa dag.
Har när det varit bråttom värmt tills det kom bubblor i epoxin. Då hade epoxin härdat en timme senare.
Men du har väl inte så bråttom ?
Köpte 1,5 liter 2011 och har ca 0,5 liter kvar.
Det är bra ha handskar på sig för slippa jobba med att få bort epoxi på fingrar/händer efteråt.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Då är kåpan mycket starkare än original :).....kraschtestat :fakta.
Epoxin härdar snabbare om jag värmer med hårtork / varmluftpistol tills kåpan känns varm på utsidan.
Klart nästa dag.
Har när det varit bråttom värmt tills det kom bubblor i epoxin. Då hade epoxin härdat en timme senare.
Men du har väl inte så bråttom ?
Köpte 1,5 liter 2011 och har ca 0,5 liter kvar.
Det är bra ha handskar på sig för slippa jobba med att få bort epoxi på fingrar/händer efteråt.
Du vill inte att kåpan ska vara starkare än original, då blir det brottanvisningar runt lagningen istället ;)

Epoxi går rakt genom huden, och är väldigt ohälsosamt. Då ska man inte ha vinylhandskar, det är nitril som gäller då.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej och tack för uppdateriningen.
Mycket tacksam och hatten av!
Jag har oxå tittat på plastreparations som detta:
ABS svetsstång
svetssko till varmluftspistol
Såg nånting från USA oxå som heter Plastifix Någon slags chemicalie med fyllnadsmassa.. men det hittar jag inte i europa..

Mina kåpor är i olika delar (sönderslitna av någon person med uppenbara problem) och varje sida har 3 delar som ska fogas ihop så stort jobb men jag har inget att förlora på att försöka. Blir det skit så får jag köpa utbytessetet som länkats ovan.

Man kanske ska testa att få ihop grejerna med ABS-svetsen från amazon och sedan lägga på epoxi som Comeback beskriver ovanpå för att bygga upp styrkan. Kan det vara en idé?
Det känns som min nuvarande plan..
Tack för input i denna svåra tid....
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Eftersom dom bakre är gjorda av ABS är det högst troligt att dom främre är gjorda av samma material.
Tror inte att det är samma material i de främre kåporna, på tidigare modeller var det samma men dom bytte till ABS på de bakre kåporna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej,
Menar du att polyester ovanpå glasfiberväven skulle vara bättre än epoxi då?
Nej, mer att man inte ska göra lagningen hårdare/starkare än resten. I den bästa av världar ska man laska 1:20-1:40 och sen slipa lagningen så den är lika tjock som den olagade kåpan så att säga. Men det går ju egentligen bara att göra med glas/kolfiberkåpor. Du kan ju klippa ur största möjliga pappbit ur frukostflingpaketet, böj den lite och se vad som händer, sen limmar du fast en träkloss mitt på och försöker böja igen, då blir det veck i kanterna på träbiten.

Jag har lagat plastkåpor med Terokal 9225, snordyrt, men det är ett grymt bra plastlim.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Bakpulver och snabblim kolla denna tråd:

Finns även mycket YouTube....
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Tror inte att det är samma material i de främre kåporna, på tidigare modeller var det samma men dom bytte till ABS på de bakre kåporna.
Okey - det var en spännande input. Jag kollade märkningen på de bakre och utgick från att det är samma- kan jag gissa att jag ska hitta en märkning på de främre vad det kan vara för material?
Eller kanske någon vet vad de är tillverkade av på en 2001?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du vill inte att kåpan ska vara starkare än original, då blir det brottanvisningar runt lagningen istället ;)

Epoxi går rakt genom huden, och är väldigt ohälsosamt. Då ska man inte ha vinylhandskar, det är nitril som gäller då.
Kan bara jämföra
1a kraschen, lowsider på gräs, främre sidokåpan på Sprint RS var i 4 lösa bitar. 3 återfunna, en triangel ca 5 x 5 x 5 cm borta.
2a kraschen, lowsider på asfalt, sidokåpan på Sprint RS satt ihop, skrapad. Ett kåpfäste högt upp gått av.
Tydligen är jag rätt bra på att undvika brottanvisningar, kanske pga ett eller 2 lager över större delen av kåpan 3 och 4 lager centralt. Men vad vet jag.
Det var inga problem få dit fästet med epoxi och glasfiber. Kraschtestat nej.

Hur lagar du kåpa med glasfiber ?
 
Last edited:

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Harrejavvlar!


Det är en AT, inte en möbel.

Spikband på baksidan, popnita från utsidan - Tjööööör!
Det är en kär gammal pjäs som jag tänker åldras med.. och den ska ha bästa vård på ålderns höst..
Såå, var är det för slags plast och är det epoxy eller polyester som gäller för att försöka få ihop delarna...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan bara jämföra
1a kraschen, lowsider på gräs, främre sidokåpan på Sprint RS var i 4 lösa bitar. 3 återfunna, en triangel ca 5 x 5 x 5 cm borta.
2a kraschen, lowsider på asfalt, sidokåpan på Sprint RS satt ihop, skrapad. Ett kåpfäste högt upp gått av.
Tydligen är jag rätt bra på att undvika brottanvisningar, kanske pga ett eller 2 lager över större delen av kåpan 3 och 4 lager centralt. Men vad vet jag.
Det var inga problem få dit fästet med epoxi och glasfiber. Kraschtestat nej.

Hur lagar du kåpa med glasfiber ?
Det skrev jag i mitt förra svar en bit upp :mattias
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är en kär gammal pjäs som jag tänker åldras med.. och den ska ha bästa vård på ålderns höst..
Såå, var är det för slags plast och är det epoxy eller polyester som gäller för att försöka få ihop delarna...

Börja då jaga OEM-grejer i restpartier som flyter upp, eller begagnat oskadat från Ebay i dina färger.
Eller, invänta att någon kör igång tillverkning av replikadelar.

En lagad kåpa kommer alltid vara en lagad kåpa. Du kommer vara nojjig för att det skall spricka igen, och en framtida köpare kommer slå ner som en hök på lagningen när det är dags att sälja.
Fixa grejer som är snygga att hänga på när det är dags att sälja, och använd hojen under tiden.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Börja då jaga OEM-grejer i restpartier som flyter upp, eller begagnat oskadat från Ebay i dina färger.
Eller, invänta att någon kör igång tillverkning av replikadelar.

En lagad kåpa kommer alltid vara en lagad kåpa. Du kommer vara nojjig för att det skall spricka igen, och en framtida köpare kommer slå ner som en hök på lagningen när det är dags att sälja.
Fixa grejer som är snygga att hänga på när det är dags att sälja, och använd hojen under tiden.
Har försökt och försöker, jag får tag i den ena kåpan men inte inadra.
Har ringt agenter både i europa & asien men det verkar som att när honda säger "depricated" så eldar man upp lagret..
letat OEM sedan september 2020. Kan betala mycket för två kåpor om jag hittar dom.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Förut fanns det en firma som hette Davidsilverspares i UK massa billiga restlager från Honda och det ledde till att dom bara fick sälja delar till utgågna modeller för att inte slakta återförsäljare.

Nosa på om dom finns kvar


Annars kan man plastlöda och använda samma material som "lödtenn" för att grovalaga,sen slipa och göra ett normalt underarbete och lacka om.

Dekaler kan tillverkas av firmor med bilder som grund om dom inte finns kvar
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top