lag om hjälm?

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
hur ser lagom om att använda hjälm ut, någon som vet?
vad gäller för förare samt passagerare, ålder mm?

samt vad är bötern på?
någon som kanske har erfarenhet av detta?

Om du har i åtanke att köra utan kruka eller riskera någon annans liv så bör du nog inte sitta på en hoj!

Davidk skrev:
2179783 Om du har i åtanke att köra utan kruka eller riskera någon annans liv så bör du nog inte sitta på en hoj!

nej det är inte de jag har som plan, kör alltid med hjälm/kruka eller vad du nu vill kalla de, men när man skjuttsar någon en bit eller liknande, vad gäller då?

MRJaggu skrev:
2179779 Böter är väll ändå det minsta problemet om man kör utan hjälm!?

aja, dumt av mig att ställa en sådan fråga, allt tolkas ju bara på ett sätt och vissa ser en chans i att få tjaffsa av sig lite. kul för er.
jag är medveten om alla risker mm så kör själv ALDRIG utan HJÄLM eller SKYDDSUTRUSTNING!

Spoox skrev:
2179786 nej det är inte de jag har som plan, kör alltid med hjälm/kruka eller vad du nu vill kalla de, men när man skjuttsar någon en bit eller liknande, vad gäller då?

Är du inte mer rädd om de du sätter på bönpallen, så undrar jag om du har ngt mellan öronen att skydda :näsblod

Dum fråga får dumma svar

Rasorblade skrev:
2179796 Är du inte mer rädd om de du sätter på bönpallen, så undrar jag om du har ngt mellan öronen att skydda :näsblod

Dum fråga får dumma svar

var de en sådan dum fråga egentligen? tänk efter... eller de jag egentligen vill komma fram till om de nu ska tjaffsas och ändå gås OT som vissa tydligen föredrar att göra, så tycker jag inte folk som sysslar med andra vansinnes-saker ska uttrycka sig i en sådanhär fråga. inkl dig

Spoox skrev:
2179809 var de en sådan dum fråga egentligen? tänk efter... eller de jag egentligen vill komma fram till om de nu ska tjaffsas och ändå gås OT som vissa tydligen föredrar att göra, så tycker jag inte folk som sysslar med andra vansinnes-saker ska uttrycka sig i en sådanhär fråga. inkl dig

Att skutsa nån alt köra utan hjälm är väl bland det absolut dummaste du kan göra! Av alla skydd är det det absolut viktigaste!! Eller är det en moppe du tänker köra?? :fatta!

Spoox skrev:
2179809 var de en sådan dum fråga egentligen? tänk efter... eller de jag egentligen vill komma fram till om de nu ska tjaffsas och ändå gås OT som vissa tydligen föredrar att göra, så tycker jag inte folk som sysslar med andra vansinnes-saker ska uttrycka sig i en sådanhär fråga. inkl dig

Tänk efter själv. Tror du verkligen att passagerare på hoj inte behöver ha hjälm.

Cervantes skrev:
2179816 Att skutsa nån alt köra utan hjälm är väl bland det absolut dummaste du kan göra! Av alla skydd är det det absolut viktigaste!! Eller är det en moppe du tänker köra?? :fatta!

men suck, så mycket är det inte att läsa i tråden utan att du kan läsa igenom hela diskussionen innan du uttrycker dig.
När du körde fortare än 110 senast på motrväg tänkte du då på vilken jefla risk du utsätter dig för samt andra medtraffikanter på vägen? nej men då så.. tack ändå för visat intresse

Rasorblade skrev:
2179825 Tänk efter själv. Tror du verkligen att passagerare på hoj inte behöver ha hjälm.

vad jag minns från teorin så komme rjag ihåg att de stog ågot om hjälmtvång från 15 år och uppåt för den som åker bakom.. men vet dock inte hurpass detta stämmer in med verklighet och lagar idag.. så var de så dum fråga?

ah vilka idioter ni är håll käft för helvete. vet ni inte svaret på hans fråga så håll era stora jävla moralkäftar stängda. Blir så sugen på att klämma igen några själv....

Han ställer en fråga, han vill knappast ha erat jävla mas :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika

vbg_snake skrev:
2179839 ah vilka idioter ni är håll käft för helvete. vet ni inte svaret på hans fråga så håll era stora jävla moralkäftar stängda. Blir så sugen på att klämma igen några själv....

Han ställer en fråga, han vill knappast ha erat jävla mas :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika :4skrika

tack, kunde inte sagt de bättre själv

Det var ett jävla moralpredikande. Om alla har så mycket vett i skallen kan ni väl svara på frågan istället.

Jag antar att boten tillfaller den som saknar hjälm, förare eller passagerare.

Spoox skrev:
2179777 hur ser lagom om att använda hjälm ut, någon som vet?
vad gäller för förare samt passagerare, ålder mm?

samt vad är bötern på?
någon som kanske har erfarenhet av detta?

Såvitt jag minns är det väl krav på godkänd hjälm oavsett sträcka du kör (om man inte fått intyg av doktorn att man slipper för att man har svåra mjällproblem..) förut när det gäller att skjutsa barn.. för då räcker det med hockey eller cykelhjälm.. vilket för mig iofs känns helt vansinnigt.. men det va inte jag som skrev teoriboken heller..

Hoppas det svarar på frågan =)

/m

Här är lagtexten om hjälm...

Trafikförordningen skrev:
9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda
skyddshjälm.

Skyddshjälm behöver inte användas

1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat
lämpligt huvudskydd,

2. när fordonet inte är i rörelse,

3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus,
bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område,

4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller

5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i
en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte
används.

Föraren skall se till att passagerare som är under femton år
använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med
bestämmelserna i första och andra styckena.
Förordning (2001:753).

... och lite om böter
Polisens hemsida skrev:
Vilka bötesbelopp gäller vid enklare trafikförseelser?

* Ej använt skyddshjälm: 400 kronor för moped klass I och motorcykel.
300 kronor för passagerare. 300 kronor för moped klass II.

Last edited:
Rasorblade skrev:
2179841 Varför skulle det finnas ett åldersundantag för hjälm?
Är de under 15 hårdare i skalllen så de inte behöver hjälm?

nej men de kan ju ha med det att göra att under 15 så är man inte straffmyndig och kan inte bli straffad/bötesbelagd.. precis samma sak som med cykelhjälm.. det är lag på de nu men är man under 15 så kan man itne få något straff för de, inte ens skrivas med i ett register.. tänk på de? så sluta nu leka moralkärring? vet du svaret på min fråg eller inte? är inte sugen på fler gissningar eller dumma påhopp/idiotförklaringar :4skrika

Swedecat skrev:
2179853 Här är lagtexten om hjälm...

tack :Bugar

Spoox skrev:
2179786 nej det är inte de jag har som plan, kör alltid med hjälm/kruka eller vad du nu vill kalla de, men när man skjuttsar någon en bit eller liknande, vad gäller då?

aja, dumt av mig att ställa en sådan fråga, allt tolkas ju bara på ett sätt och vissa ser en chans i att få tjaffsa av sig lite. kul för er.
jag är medveten om alla risker mm så kör själv ALDRIG utan HJÄLM eller SKYDDSUTRUSTNING!

Varför skjutsa någon utan kruka på huvudet? Visst skjutsa utan ställ kortare stäckor men utan hjälm? :dummer

Swedecat skrev:
2179853 Här är lagtexten om hjälm...

... och så lite om böter

då är de inte om med bil och bilbälte verkar de som om, där föraren är ansvarig för alla passagerare under 16 och får ta deras böter på sig.. kan bli dyrt med 5 ungar utan bälte...

Frolicc skrev:
2179869 Varför skjutsa någon utan kruka på huvudet? Visst skjutsa utan ställ kortare stäckor men utan hjälm? :dummer

ta reda på fakta innan du börjar tjffsa/idiotförklar, i detta fal är de ju du som blir idiotförklarad när du inte ens viste va de hela handlade om elle rom de ens var mig det hela rörde..

Spoox skrev:
2179883 då är de inte om med bil och bilbälte verkar de som om, där föraren är ansvarig för alla passagerare under 16 och får ta deras böter på sig.. kan bli dyrt med 5 ungar utan bälte...

Jo, det är en liknande princip så som jag läser lagtexten.

"Föraren skall se till att passagerare som är under femton år
använder skyddshjälm ..."

Det är föraren som åker på böterna om han/hon skjutsar en fjortonåring som inte bär godkänd huvudskyddsanordning.

Swedecat skrev:
2179893 Jo, det är en liknande princip så som jag läser lagtexten.

"Föraren skall se till att passagerare som är under femton år
använder skyddshjälm ..."

Det är föraren som åker på böterna om han/hon skjutsar en fjortonåring som inte bär godkänd huvudskyddsanordning.

ja de har du ju rätt i, men hur ska man tolka "förare 400, passagerare 300"?
lite luddigt..

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...