Laddspänning efter batteribyte?

  • Thread starter Thread starter FZ1
  • Start date Start date

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Orginalbatteriet (12Ah gel) gav upp förra veckan, bara att byta! Men priset...1 500:-!!! Alltså inget orginal, hittade ett (9Ah syra) som passade för 250:- :)
Nu till frågan: Tidigare hade jag en laddspänning på 14,4V, med det nya batteriet ligger spänningen på 13,9-14V. Vad styr spänningen? Trodde det var regulatorn men... kan det vara inre resistansen?
Tror ni elektronikexperter att regulatorn - generatorn tar skada?
 
Det är mer normalt med laddning på 13,9 volt än 14.4
Så det borde vara ok, men el är något mysterium som
jag egentligen inte begriper
 
Verkar inte vara nåt att oroa sig över. Spec inte om 14.4 var med det skjutna orginalbatteriet.
/u
 
Ok kamrater, jag oroar mig inte längre. (Är dock fortfarande nyfiken varför spänningen ändrades)
 
FZ1 skrev:
Ok kamrater, jag oroar mig inte längre. (Är dock fortfarande nyfiken varför spänningen ändrades)
Gissar på att gamla batteriet var dåligt, åtminstone inte likadant som det nya. Dvs. polspänningen och/eller inre motståndet skiljer sig en del. Laddregulatorerna lite känsliga för sånt. Därför man inte ska koppla ur batteriet under drift.
/u
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top