Laddspänning efter batteribyte?

  • Thread starter Thread starter FZ1
  • Start date Start date

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Orginalbatteriet (12Ah gel) gav upp förra veckan, bara att byta! Men priset...1 500:-!!! Alltså inget orginal, hittade ett (9Ah syra) som passade för 250:- :)
Nu till frågan: Tidigare hade jag en laddspänning på 14,4V, med det nya batteriet ligger spänningen på 13,9-14V. Vad styr spänningen? Trodde det var regulatorn men... kan det vara inre resistansen?
Tror ni elektronikexperter att regulatorn - generatorn tar skada?
 
Det är mer normalt med laddning på 13,9 volt än 14.4
Så det borde vara ok, men el är något mysterium som
jag egentligen inte begriper
 
Verkar inte vara nåt att oroa sig över. Spec inte om 14.4 var med det skjutna orginalbatteriet.
/u
 
Ok kamrater, jag oroar mig inte längre. (Är dock fortfarande nyfiken varför spänningen ändrades)
 
FZ1 skrev:
Ok kamrater, jag oroar mig inte längre. (Är dock fortfarande nyfiken varför spänningen ändrades)
Gissar på att gamla batteriet var dåligt, åtminstone inte likadant som det nya. Dvs. polspänningen och/eller inre motståndet skiljer sig en del. Laddregulatorerna lite känsliga för sånt. Därför man inte ska koppla ur batteriet under drift.
/u
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top