Laddningslampa lyser på låga varv, Ducati Monster 900 1997

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Efter att ha haft bort statorkåpan efter att bytt "starter clutch" så tänds laddlampan. Det hände inte direkt efter utan hade kört ett par mil innan det inträffade. Märkte att den slocknade när jag låg på högre varv (finns ingen varvräknare på denna men över 110 på 6an och över 90 på 5an, ungefär) och tändes igen på lägre varv.

Jag plockade isär grejerna igen för att se om nåt blev galet när jag skruvade ihop den men allt ser ok ut. Rotorn ser lite medtagen ut, de svarta områden har inte väldigt skarpa "kanter" så att säga.

Är det generatorn som inte ger tillräckligt (olyckligt sammanträffande vid mekningen) eller är det laddregulatorn?

Jag har satt i ett LION batteri, kan det ha nån betydelse?

Om det är generatorn, byter man både stator och rotor?

Tack på förhand

Björn
 
Last edited:
Det ska inte ha någon betydelse att du har ett LION batteri.
Läsigenom den här tråden. Det finns några tips på felsökning.
Bra tips i Kawasakis manual, funkar nog till felsöka Ducati också.....
 
Tack för svar, jag har pillat isär den igen. så det är lite bökigt att mäta...
Men just att den bara laddar på höga varv, kan det vara fel på nåt annat än statorn då (kanske rotorn)?
 
Tack för svar, jag har pillat isär den igen. så det är lite bökigt att mäta...
Men just att den bara laddar på höga varv, kan det vara fel på nåt annat än statorn då (kanske rotorn)?
Det kan ju var fel på den så kallade "regulatorn".
Regulatorn består av två delar:
Regulator som begränsar batterispänningen genom att kortsluta generatorn eller koppla bort den.
Likriktaren som är oftast på landsvägshojar en 3 faslikriktare bestånde av 6 dioder.
Är det så att en eller flera dioder har "gått sönder" så är det helt plötsligt t.ex. en 1-faslikriktare och då ger "regulatorn(likrikataren)" bara en 1/3-del av generatorns normala effekt. Men vid höga varv räcker detta till. För laddning.
Du kan ju kolla statorn genom att mäta motståndet mellan de tre trådarna/sladdarna från statorn. (med bortkopplad regulator). Motståndet ska vara lågt ca 1 Ohm eller lägre. Inget avbrott i lindningarna. BRA.
Och genom att mäta motståndet mellan sladdarna och statorkärnan av plåt. Ska högt, gärna över 1 MOhm, dvs över 1000kOhm, över 1000000 Ohm.
Är motståndet högt, BRA.
(Då har inte lindningarna överhettats och brunnit. Med följande kortslutning till statorkärnan.)
Då återstår om lindningarna klarade ovan två test. Har magnetkärnan tappat magnetiseringen. ?
Ett vanligt test för detta är att med bortkopplad regulator starta motorn och mäta spänningen vid 4000RPM
ska vara ca 70 VAC (70 Volt växelström) mellan sladdarna från statorn/generatorn. Det är tre sladdar, jag kallar dom L1, L2, L3 så det ska vara 70VAC mellan L1 och L2 samt mellan L1 och L3 samt mellan L2 och L3.
Klara statorn detta också ca 70VAC vid 4000 RPM vid alla 3 mätningarna är det inget fel på magnetismen heller.
 
Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top