För om du inte har tillgång till Multimeter är det dags att inhandla en Multimeter.
Den här hos Biltema har dubbla säkringar och är ovanligt svår att köra sönder.
Kompakt allround-multimeter med infällbart stöd, LCD-display och skydd mot höga spänningar och strömmar. Instrumentet mäter lik- och växelspänning, ström vid likspänning och resistansen inom fem olika mätområden samt diodtest, förbindelsetest och test av 1,5- och 9 V-batterier...
www.biltema.se
Har själv med tumme mitt i handen kvaddat Fluke.....på jobbet.
Det underlättar att ha testkabel för att koppla mätstiften på Multimetersladdarna till batteripolerna.
Så man kan se vad som händer , när man tex gasar. med motorn på tomgång och stående på stödet.
Testsladdar med krokodilklämma som passar till de flesta typer av multimeter.
www.biltema.se
Med Multimetern mäter man Batterispänningen, Läge VDC 20 på Multimetern ovan.
Och är laddningen OK och det är en hoj som är 20 år gammal eller yngre, ja då ska spänningen med motorn igång över batteriet ligga på ca 14,3 VDC, Volt Direct Current eller på svenska Volt Likström.
Är spänningen under 13,8 Volt över batteriet med motorn igång, ja då fungerar inte laddningen från Generatorn i motorn.
Vilken hoj är det ? För då kan du få mer hjälp när SH medlemmarna vet vad det är frågan om.
Fabrikat ?
Modell ?
Årsmodell ?