Batteri dåligt?

spekis

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2016
Ort
Kode
Hoj
2009 Kawasaki ZX10R
Hur kan jag få fram om det är batteriet som behöver bytas eller om det är något som drar ur det?
Det är ett litiumbatteri som är ca två år, underhållsladdas vintertid, inga ”tillbehör” är tillagda på hojen. Laddaren visar 100%. När jag kört ca 10-15 min dör hojen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om hojen dör när du kör är det mest troligt problem med laddningen som gör att du tömmer batteriet under körning. Så länge som hojen laddar som den ska så dör den inte när du kör ens om batteriet är tokslut.

Vad gäller underhållslladdning så skulle jag säga att det kan du skippa på ett litiumbatteri. Dom mår bäst av att ligga på ca 80% av full laddning under lagring.
Kör du underhållsladdare hela tiden och därmed "trycker" batteriet till 100% laddning hela tiden så förkortas livslängden på batteriet något. Därmed inte sagt att det förstör batteriet på kort tid.
Men jag skulle rekommendera att skippa underhållsladdningen under vintern och istället bara kolla till batteriet lite då och då så det inte sjunker alldeles för lågt och sedan toppa upp det när du skall plocka fram bågen på våren.
 

spekis

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2016
Ort
Kode
Hoj
2009 Kawasaki ZX10R
Du får ursäkta mig men jag vet inte vad det hjälper mig vad du skriver.
Om jag laddar batteriet till 100% så dör hojen efter ca 10-15 minuters körning.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Du får ursäkta mig men jag vet inte vad det hjälper mig vad du skriver.
Om jag laddar batteriet till 100% så dör hojen efter ca 10-15 minuters körning.
Börja med att mäta vad/om den laddar när motorn går.
 

Bifogat

  • 15-133_xl_1.jpg
    15-133_xl_1.jpg
    51.3 KB · Visningar: 10

spekis

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2016
Ort
Kode
Hoj
2009 Kawasaki ZX10R
Den enda ändringen som är gjord är en micro—pytteliten-led-belysning till nummerplåten som en verkstad gjorde, kan den suga ut batteriet?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den enda ändringen som är gjord är en micro—pytteliten-led-belysning till nummerplåten som en verkstad gjorde, kan den suga ut batteriet?
Nej.

Hojen drar en massa el när du kör, lampor, soppapump, motorstyrning, instrumentpanel osv. För att starta hojen har du ett batteri, för att driva allt elektriskt när du kör har du en generator. Om generatorn/laddningen inte funkar så driver batteriet allt elektriskt, men det håller ju bara en kortare stund, i ditt fall 10-15 minuter.

Skaffa en multimeter/låna av grannen, och sen startar du hojen och mäter över batteripolerna vid 3000rpm och 10 000rpm. Du ska ligga över 13,6V, gärna runt 14,4V. Sjunker spänningen när du varvar så är laddningen kass. Det går att mäta sig fram till var det felar också, men det kanske är överkurs?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För om du inte har tillgång till Multimeter är det dags att inhandla en Multimeter.
Den här hos Biltema har dubbla säkringar och är ovanligt svår att köra sönder.
Har själv med tumme mitt i handen kvaddat Fluke.....på jobbet.
Det underlättar att ha testkabel för att koppla mätstiften på Multimetersladdarna till batteripolerna.
Så man kan se vad som händer , när man tex gasar. med motorn på tomgång och stående på stödet.

Med Multimetern mäter man Batterispänningen, Läge VDC 20 på Multimetern ovan.
Och är laddningen OK och det är en hoj som är 20 år gammal eller yngre, ja då ska spänningen med motorn igång över batteriet ligga på ca 14,3 VDC, Volt Direct Current eller på svenska Volt Likström.
Är spänningen under 13,8 Volt över batteriet med motorn igång, ja då fungerar inte laddningen från Generatorn i motorn.

Vilken hoj är det ? För då kan du få mer hjälp när SH medlemmarna vet vad det är frågan om.
Fabrikat ?
Modell ?
Årsmodell ?
 
Last edited:

spekis

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2016
Ort
Kode
Hoj
2009 Kawasaki ZX10R
För om du inte har tillgång till Multimeter är det dags att inhandla en Multimeter.
Den här hos Biltema har dubbla säkringar och är ovanligt svår att köra sönder.
Har själv med tumme mitt i handen kvaddat Fluke.....på jobbet.
Det underlättar att ha testkabel för att koppla mätstiften på Multimetersladdarna till batteripolerna.
Så man kan se vad som händer , när man tex gasar. med motorn på tomgång och stående på stödet.

Med Multimetern mäter man Batterispänningen, Läge VDC 20 på Multimetern ovan.
Och är laddningen OK och det är en hoj som är 20 år gammal eller yngre, ja då ska spänningen med motorn igång över batteriet ligga på ca 14,3 VDC, Volt Direct Current eller på svenska Volt Likström.
Är spänningen under 13,8 Volt över batteriet med motorn igång, ja då fungerar inte laddningen från Generatorn i motorn.

Vilken hoj är det ? För då kan du få mer hjälp när SH medlemmarna vet vad det är frågan om.
Fabrikat ?
Modell ?
Årsmodell ?
För om du inte har tillgång till Multimeter är det dags att inhandla en Multimeter.
Den här hos Biltema har dubbla säkringar och är ovanligt svår att köra sönder.
Har själv med tumme mitt i handen kvaddat Fluke.....på jobbet.
Det underlättar att ha testkabel för att koppla mätstiften på Multimetersladdarna till batteripolerna.
Så man kan se vad som händer , när man tex gasar. med motorn på tomgång och stående på stödet.

Med Multimetern mäter man Batterispänningen, Läge VDC 20 på Multimetern ovan.
Och är laddningen OK och det är en hoj som är 20 år gammal eller yngre, ja då ska spänningen med motorn igång över batteriet ligga på ca 14,3 VDC, Volt Direct Current eller på svenska Volt Likström.
Är spänningen under 13,8 Volt över batteriet med motorn igång, ja då fungerar inte laddningen från Generatorn i motorn.

Vilken hoj är det ? För då kan du få mer hjälp när SH medlemmarna vet vad det är frågan om.
Fabrikat ?
Modell ?
Årsmodell ?
För om du inte har tillgång till Multimeter är det dags att inhandla en Multimeter.
Den här hos Biltema har dubbla säkringar och är ovanligt svår att köra sönder.
Har själv med tumme mitt i handen kvaddat Fluke.....på jobbet.
Det underlättar att ha testkabel för att koppla mätstiften på Multimetersladdarna till batteripolerna.
Så man kan se vad som händer , när man tex gasar. med motorn på tomgång och stående på stödet.

Med Multimetern mäter man Batterispänningen, Läge VDC 20 på Multimetern ovan.
Och är laddningen OK och det är en hoj som är 20 år gammal eller yngre, ja då ska spänningen med motorn igång över batteriet ligga på ca 14,3 VDC, Volt Direct Current eller på svenska Volt Likström.
Är spänningen under 13,8 Volt över batteriet med motorn igång, ja då fungerar inte laddningen från Generatorn i motorn.

Vilken hoj är det ? För då kan du få mer hjälp när SH medlemmarna vet vad det är frågan om.
Fabrikat ?
Modell ?
Årsmodell ?
Kawasaki ZX10R 2009
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Exakt detta fel hade jag och tyvärr var det min generator som var paj. Årsmodell 2009 också. (Naturligtvis irrelevant men (o)lustigt sammanträffande.)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kawasaki ZX10R 2009 är modern hoj att jämföra med min GSX1300R 2008.
Gissar att ljuset tänds automatiskt på den som på min GSX1300R och då borde batterispänningen med motorn igång ligga på ca 14,3 Volt DC. Oavsett varvtal. Precis som på min GSX1300R.
Gör batteri spänningen inte det, är lägre än 14,0 Volt.
Så är det dags för felsökning
(precis som på min SV650S som inte klarade att köras med tänd belysning, då tömdes batteriet)
Steg 1. Med avstängd motor. Koppla loss generatorsladdarna från "regulatorn likriktaren"
Mät motståndet mellan sladdarna. Jag kallar sladdarna L1, L2, L3.
Multimetern ställd på Ohm dvs Ω 200.
Motståndet ska vara lågt, omkring 1 Ohm. Mellan L1 och L2, mellan L1 och L3 , mellan L2 och L3.
Är motståndet lågt är det inte avbrott i generatorlindningarna / statorlindningarna.
Steg 2. Mät motståndet mellan L1 och Minus på batteriet. Sedan mellan L2 och Minus, sedan mellan L3 och Minus.
Multimeter ställd på Ω 2000k.
Motståndet ska vara högt minst 100 på instrumentet där 100 i detta fall med instrumentet ställt på Ω 2000k
motsvarar 100k Ohm eller 100000 Ohm. Bäst är givetvis värden över 1000 motsvarar 1000000 Ohm eller högre eller att instrumentet bara visar 1 dvs motstånd över 2000k Ohm eller 2000000 Ohm.
Klarar generatorlindningarna / statorlindningarna ovantester, dvs lågt motstånd mellan sladdarna L1 och L2, mellan sladdarna L1 och L3, mellan sladdarna L2 och L3 och högt motstånd mellan L1, L2, L3 och Minuspolen på batteriet så är troligen "regulatorn likriktaren" sönder. Är det lågt motstånd mellan L1 eller L2 eller L3 och Minuspolen på batteriet verkar det som generator/statorlindningarna brunnit, kortis. Behov av ny stator till generatorn och kanske också ny regulatorn likriktaren.
Regulatorn-likriktaren var sönder på min SV650S.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Noll kunskaper om detta, idiot-guida mig.

Kawasaki ZX10R 2009 är modern hoj att jämföra med min GSX1300R 2008.
Gissar att ljuset tänds automatiskt på den som på min GSX1300R och då borde batterispänningen med motorn igång ligga på ca 14,3 Volt DC. Oavsett varvtal. Precis som på min GSX1300R.
Gör batteri spänningen inte det.
Så är det dags för felsökning
(precis som på min SV650S som inte klarade att köra med tänd belysning, då tömdes batteriet)
Steg 1. Med avstängd motor. Koppla loss generatorsladdarna från "regulatorn likriktaren"
Mät motståndet mellan sladdarna. Jag kallar sladdarna L1, L2, L3.
Multimetern ställd på Ohm dvs Ω 200.
Motståndet ska vara lågt, omkring 1 Ohm. Mellan L1 och L2, mellan L1 och L3 , mellan L2 och L3.
Är motståndet lågt är det inte avbrott i generatorlindningarna / statorlindningarna.
Mät motståndet mellan L1 och Minus på batteriet.
Multimeter ställd på Ω 2000k.
Motståndet ska vara högt minst 100 på instrumentet där 100 i detta fall med instrumentet ställt på Ω 2000k
motsvarar 100k Ohm eller 100000 Ohm. Bäst är givitvis värden över 1000 motsvarar 1000000 Ohm eller högre eller att instrumentet bara visar 1 dvs motstånd över 2000k Ohm eller 2000000 Ohm.
Klarar generatorlindningarna / statorlindningarna ovantester, dvs lågt motstånd mellan sladdarna L1 och L2, mellan sladdarna L1 och L3, mellan sladdarna L2 och L3 och högt motstånd mellan L1, L2, L3 och Minuspolen på generatorn så är troligen "regulatorn likriktaren" sönder.
Som regulatorn likriktaren var sönder på min SV650S.
Kode ligger hyfsat nära så ni borde träffas eftersom TS, enligt egen utsago, har noll kunskaper. :fakta ;):krama:hej
 

spekis

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2016
Ort
Kode
Hoj
2009 Kawasaki ZX10R
För om du inte har tillgång till Multimeter är det dags att inhandla en Multimeter.
Den här hos Biltema har dubbla säkringar och är ovanligt svår att köra sönder.
Har själv med tumme mitt i handen kvaddat Fluke.....på jobbet.
Det underlättar att ha testkabel för att koppla mätstiften på Multimetersladdarna till batteripolerna.
Så man kan se vad som händer , när man tex gasar. med motorn på tomgång och stående på stödet.

Med Multimetern mäter man Batterispänningen, Läge VDC 20 på Multimetern ovan.
Och är laddningen OK och det är en hoj som är 20 år gammal eller yngre, ja då ska spänningen med motorn igång över batteriet ligga på ca 14,3 VDC, Volt Direct Current eller på svenska Volt Likström.
Är spänningen under 13,8 Volt över batteriet med motorn igång, ja då fungerar inte laddningen från Generatorn i motorn.

Vilken hoj är det ? För då kan du få mer hjälp när SH medlemmarna vet vad det är frågan om.
Fabrikat ?
Modell ?
Årsmodell ?
Multimetern visar 12.15.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bra jobbat ! Då är saken klar, den laddar inte som den ska.
Vanliga fel
1) Laddningsregulator
2) Generator, Stator har brunnit. Och kanske dessutom fel på Laddningsregulator.
Felsökning se # 14

Köra upp till Kode, inte närmaste veckan, upptagen.
 
Last edited:

spekis

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2016
Ort
Kode
Hoj
2009 Kawasaki ZX10R
Om jag nu kommer fram till att regulatorn behöver bytas, var hittar jag originaldelar till bra priser?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top