Laddning av batteri – ska det låta och se ut såhär?

Vad citerar du ifrån?
Det brukar, oftast på våren, dyka upp allehanda trådar med folk som inte får igång sina hojar. Antingen har dom startat den en gång i veckan hela vintern, utan problem, men nu plötsligt är den stendöd. Eller så rör sig knappt startmotorn, men batteriet kan det verkligen inte vara, för det är fulladdat, oavsett vad folk säger i tråden. Jo, så kanske det är, men batteriet är sopslut, så även om det är fulladdat så ger den kapacitet som finns kvar inte inte tillräcklig energi för att dra igång hojen. Dvs den momentana strömmen räcker inte till, vilket orsakar spänningsfall och då slocknar lampor, display mm, och startmotorn går segt, dessutom blir det för låg spänning över tändspolarna så att det blir för dålig gnista, eller kanske ingen alls.

Det är lite samma sak som att vurpa med hojen några gånger och buckla ihop tanken, och inte förstå varför man blir stående på skogen, efter bara 10 mil, man brukar ju komma 20, och tanken var ju fulltankad?! Jojo, men pga bucklorna hade också volymen minskat till hälften.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top