Ladda bilbatteri med MC-laddare?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Iaf lite MC-relaterat...

Går det bra att ladda bilbatteri med en MC-laddare? Har en sån där "smart " laddare som underhållsladdar och har sig. Är det dumt på något sätt eller är det bara att det tar längre tid?
 
Det brukar stå i bruksanvisningen till laddaren hur stora batterier den klarar av, min C tek fixar upp till 120 Ah iaf...

Om du har en för klen laddare så får du ett "halvladdat" batteri om jag inte mins helt fel.
 
Inga problem att ladda ett bilbatteri med en "mc-laddare", men du måste ha tålamod för det kommer att ta tid...
 
Inga problem att ladda ett bilbatteri med en "mc-laddare", men du måste ha tålamod för det kommer att ta tid...

Ska man ladda upp batteriet från att ha varit helt urladdat tar det tid med den typen av laddare. Den är inte konstruerad för det. Har använt min XS3600 från CTEK till att ladda upp urladdade batterier till vänner och bekanta. Det kan ta upp till två dagar.

Tittar man på specifikationerna för XS800 i länken ovan verkar det som det går att använda laddaren även till bilbatterier om man utgår från symbolerna.

Nu vet vi inte om det är en CTEK laddare han har.
 
Gör ingenting om det tar tid. Tar det en vecka så får det göra det, bara det inte är dåligt för laddaren eller batteriet.

Det är en sån här laddare jag har:

optima2.jpg
 
Jag har en Ctek som klarar både MC och bil. Sen är det nån annan ikon jag ej förstår vad det betyder. En snöflinga typ.
 
Men för i helvete RTFM!!!

Mode ”SNÖFLINGA” (29.4V)
Detta läge rekommenderas vid laddning av batterier när det är kallare än +5°C. Det är också
lämpligt för många AGM-batterier. Denna inställning rekommenderas inte för underhållsladdning
när temperaturen tidvis överstiger +5°C. Då rekommenderas läge NORMAL.


Jag har en Ctek som klarar både MC och bil. Sen är det nån annan ikon jag ej förstår vad det betyder. En snöflinga typ.
 
Men för i helvete RTFM!!!

Mode ”SNÖFLINGA” (29.4V)
Detta läge rekommenderas vid laddning av batterier när det är kallare än +5°C. Det är också
lämpligt för många AGM-batterier. Denna inställning rekommenderas inte för underhållsladdning
när temperaturen tidvis överstiger +5°C. Då rekommenderas läge NORMAL.

Män läser inte manualer. Visste du inte det? ;)
 
Men för i helvete RTFM!!!

Mode ”SNÖFLINGA” (29.4V)
Detta läge rekommenderas vid laddning av batterier när det är kallare än +5°C. Det är också
lämpligt för många AGM-batterier. Denna inställning rekommenderas inte för underhållsladdning
när temperaturen tidvis överstiger +5°C. Då rekommenderas läge NORMAL.

Säkert att det stod 29,4v? låter lite i överkant:D
 
Upptäckte i somras att syranivån i min avställda bils batteri (60 Ah) liksom bara råkat hamna typ 2 cm under minminivån och att voltantalet vällan låg på närmare 7,21 än 12,7 volt...

Jag fyllde upp syranivån och eftersom jag lånat ut min vanliga billaddare så tog jag fram en helt vanlig 12-voltstransformator på 0,5 A. Det tog några timmar ... men batteriet repade sig och det har inte varit några problem sedan dess.

Jag har satt en dylik liten fjanttransformator ifrån en gammal skruvdragare i bilens kupéuttag och dragit ledningen till batteriet. På så sätt är batteriet alltid mer laddat när jag startar bilen än när jag stänger av den på vinterhalvåret. Det har funkat prima i 5 år och då är jag bevisligen inte särskilt snäll med batteriet emellanåt.

Visst, man kan köpa en defa-laddare för 2000 pänn som laddar batteriet när motorvärmaren kopplas på om man nu promt vill slänga bort pengar. Själv föredrar jag dock den ekonomiska varianten som fungerar lika bra.
 
Hehe, jag hade gissat på att "snöflinga" är underhållsladdning (t.ex över vintern). Aldrig kollat upp det i manualen :)

Fan, kollar ni IKEAS skisser när ni monterar möbler med?
 
Jag fyllde upp syranivån och eftersom jag lånat ut min vanliga billaddare så tog jag fram en helt vanlig 12-voltstransformator på 0,5 A. Det tog några timmar ... men batteriet repade sig och det har inte varit några problem sedan dess.




Glömde stänga dörren helt på bilen:huvet så batteriet var helt tomt och när man som bäst behöver bilskrället.
Hade ingen billaddare heller tillgängligt,så man tar vad man har,
biltemas "värsting" laddare för mc,med 0,5 amp så tar det en stund,bilbatteriet är på 55 amp,så man får inte ha bråttom:gnissla
Men det funkar.....
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top