Ladda bilbatteri med MC-laddare?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Iaf lite MC-relaterat...

Går det bra att ladda bilbatteri med en MC-laddare? Har en sån där "smart " laddare som underhållsladdar och har sig. Är det dumt på något sätt eller är det bara att det tar längre tid?
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Det brukar stå i bruksanvisningen till laddaren hur stora batterier den klarar av, min C tek fixar upp till 120 Ah iaf...

Om du har en för klen laddare så får du ett "halvladdat" batteri om jag inte mins helt fel.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Inga problem att ladda ett bilbatteri med en "mc-laddare", men du måste ha tålamod för det kommer att ta tid...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inga problem att ladda ett bilbatteri med en "mc-laddare", men du måste ha tålamod för det kommer att ta tid...

Ska man ladda upp batteriet från att ha varit helt urladdat tar det tid med den typen av laddare. Den är inte konstruerad för det. Har använt min XS3600 från CTEK till att ladda upp urladdade batterier till vänner och bekanta. Det kan ta upp till två dagar.

Tittar man på specifikationerna för XS800 i länken ovan verkar det som det går att använda laddaren även till bilbatterier om man utgår från symbolerna.

Nu vet vi inte om det är en CTEK laddare han har.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Gör ingenting om det tar tid. Tar det en vecka så får det göra det, bara det inte är dåligt för laddaren eller batteriet.

Det är en sån här laddare jag har:

optima2.jpg
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag har en Ctek som klarar både MC och bil. Sen är det nån annan ikon jag ej förstår vad det betyder. En snöflinga typ.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Men för i helvete RTFM!!!

Mode ”SNÖFLINGA” (29.4V)
Detta läge rekommenderas vid laddning av batterier när det är kallare än +5°C. Det är också
lämpligt för många AGM-batterier. Denna inställning rekommenderas inte för underhållsladdning
när temperaturen tidvis överstiger +5°C. Då rekommenderas läge NORMAL.


Jag har en Ctek som klarar både MC och bil. Sen är det nån annan ikon jag ej förstår vad det betyder. En snöflinga typ.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Men för i helvete RTFM!!!

Mode ”SNÖFLINGA” (29.4V)
Detta läge rekommenderas vid laddning av batterier när det är kallare än +5°C. Det är också
lämpligt för många AGM-batterier. Denna inställning rekommenderas inte för underhållsladdning
när temperaturen tidvis överstiger +5°C. Då rekommenderas läge NORMAL.

Män läser inte manualer. Visste du inte det? ;)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Men för i helvete RTFM!!!

Mode ”SNÖFLINGA” (29.4V)
Detta läge rekommenderas vid laddning av batterier när det är kallare än +5°C. Det är också
lämpligt för många AGM-batterier. Denna inställning rekommenderas inte för underhållsladdning
när temperaturen tidvis överstiger +5°C. Då rekommenderas läge NORMAL.

Säkert att det stod 29,4v? låter lite i överkant:D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Upptäckte i somras att syranivån i min avställda bils batteri (60 Ah) liksom bara råkat hamna typ 2 cm under minminivån och att voltantalet vällan låg på närmare 7,21 än 12,7 volt...

Jag fyllde upp syranivån och eftersom jag lånat ut min vanliga billaddare så tog jag fram en helt vanlig 12-voltstransformator på 0,5 A. Det tog några timmar ... men batteriet repade sig och det har inte varit några problem sedan dess.

Jag har satt en dylik liten fjanttransformator ifrån en gammal skruvdragare i bilens kupéuttag och dragit ledningen till batteriet. På så sätt är batteriet alltid mer laddat när jag startar bilen än när jag stänger av den på vinterhalvåret. Det har funkat prima i 5 år och då är jag bevisligen inte särskilt snäll med batteriet emellanåt.

Visst, man kan köpa en defa-laddare för 2000 pänn som laddar batteriet när motorvärmaren kopplas på om man nu promt vill slänga bort pengar. Själv föredrar jag dock den ekonomiska varianten som fungerar lika bra.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Hehe, jag hade gissat på att "snöflinga" är underhållsladdning (t.ex över vintern). Aldrig kollat upp det i manualen :)

Fan, kollar ni IKEAS skisser när ni monterar möbler med?
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Jag fyllde upp syranivån och eftersom jag lånat ut min vanliga billaddare så tog jag fram en helt vanlig 12-voltstransformator på 0,5 A. Det tog några timmar ... men batteriet repade sig och det har inte varit några problem sedan dess.




Glömde stänga dörren helt på bilen:huvet så batteriet var helt tomt och när man som bäst behöver bilskrället.
Hade ingen billaddare heller tillgängligt,så man tar vad man har,
biltemas "värsting" laddare för mc,med 0,5 amp så tar det en stund,bilbatteriet är på 55 amp,så man får inte ha bråttom:gnissla
Men det funkar.....
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top